Terug
Gepubliceerd op 12/07/2022

2022_CBS_05679 - Stedelijk patrimonium. Sociale Dienstverlening. Sint-Jacobskerk, Sint-Jacobstraat 9, 2000 Antwerpen - Restauratie exterieur. Fase 1 deel 1. Wijziging opdracht. Correctiebestelling. Tussentijdse afrekening - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 08/07/2022 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Verontschuldigd

Nabilla Ait Daoud, schepen

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2022_CBS_05679 - Stedelijk patrimonium. Sociale Dienstverlening. Sint-Jacobskerk, Sint-Jacobstraat 9, 2000 Antwerpen - Restauratie exterieur. Fase 1 deel 1. Wijziging opdracht. Correctiebestelling. Tussentijdse afrekening - Goedkeuring 2022_CBS_05679 - Stedelijk patrimonium. Sociale Dienstverlening. Sint-Jacobskerk, Sint-Jacobstraat 9, 2000 Antwerpen - Restauratie exterieur. Fase 1 deel 1. Wijziging opdracht. Correctiebestelling. Tussentijdse afrekening - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Aanleiding en context

FaseBestuursorgaanDatumJaarnummer
aanstellen architect voor restauratiewerken - addendum
college25 maart 20113071
meerjarenpremieovereenkomstcollege25 mei 20184789
gunning restauratie exterieur aan Monument Goedleven nv tegen 3.348.636,73 euro, inclusief btwcollege16 november 201810132
goedkeuring aanvullende opdracht fase 1 deel 4, restauratie klokken tegen 72.791,33 euro, inclusief btwcollege4 september 20207303

 

Argumentatie

Tijdens de restauratie fase 1 exterieur van de Sint-Jacobskerk kwam bijkomende kleinere en grote schade aan het licht (bijvoorbeeld grote hoeveelheden houtrot in toren en daken en destabiliserende scheuren in een gewelf en wand, zichtbaar na verwijdering beschadigd pleisterwerk). Dit resulteerde in wijzigingen van opdracht in meer. Er kon echter ook worden vastgesteld dat sommige voorziene werken niet of in veel mindere mate uitgevoerd dienden te worden (zoals vervanging van houten balken is niet uitgevoerd waar in functie van behoud materiaal, stabiliteit van het geheel en uitvoerbaarheid, polymeer-chemisch herstel meer aangewezen was). 

Wijziging opdracht in meer (artikel 38/1 KB Uitvoering)

Verrekening/

post

Motivatie

niet uitgevoerd,
exclusief btw, in euro

In meer
exclusief btw, in euro

Artikel 11.1

radio-actief besmette leien

 

18.902,39

VV1wegnemen altaar en podium

4.704,00
VV2stelling scanner

2.806,40
VV3houtconstructie antipendia

564,00
VV10extra beveiliging Ardovlam

947,00
VV12extra werken kijkdoos + luidspreker

3.301,70
VV13onderzoek infrarode voorzetbeglazing

1.382,40
VV15.1
gietmortel eiken muurplaat

14.097,75
VV22
bijkomend herstel gevel 40

570,60
VV24
nestkastjes gierzwaluwen

1.673,60
VV25
demonteren en wegnemen deur oud noordportaal

950,00
VV26
controle houtwerk zolder koor + transepten

2.660,40
VV27
vervangen gietijzeren voetbuizen

631,42
VV28
tijdelijk dak zijbeuk noord

30.000,00
VV29.1
extra werken zijbeuk zuid + middenbeuk
-3.918,08
80.437,00
VV30
wegnemen Heraklitplaten

1.236,24
VV32.1
stabiliteitswerken dak 40
-1.648,21
6.549,72
VV33
duivenwering kapjes steunberen

3.912,53
VV34
constructie opvang moerbalk zijbeuk zuid

717,00
VV35
controle houtwerk zolder boven loopbruggen

2.660,40
VV38.3
grondaanvulling riolering

3.462,01
VV41
verankering scheur wand middenbeuk noord

5.579,17
VV42
behandelen staven triforia

2.141,20
VV46
plafond uurwerkmuseum
-209,20
5.023,20
VV47
scheurinjectie moerbalk

3.091,45
VV48
boring gewelf

3.390,01
VV51
koperen kap kopgevels dak 40

946,49
VV52
gevelafwerking dak 40

1.383,13
VV53
gietijzeren deksel kelder

2.348,62
VV54
verzakte gewelven middenbeuk

20.031,33
VV59
aanpassen afvoerbuizen dak 41

743,26
VV60
duivenwering binnengoten

1.037,45
VV61
klokkenluik

4.658,42
VV64.1
betonplexdeuren triforia noord en zuid

13.789,10
VV68
aanpassen branddetectie uurwerkmuseum

1.450,35
VV69
voegwerk toren

8.648,86
VV70
aanvullen schelp westportaal

1.756,84
VV71
uitboren chemisch verankerde doken

5.246,61
VV72
leveren en plaatsen van anthraciet stopcontacten
-779,68
895,77
VV74
vrijlegging en restauratie polychromie gewelf KZ2

50.960,00
VV75
restauratie polychromie engel KZ6

2.966,40
VV76
afrekening glas-in-loodramen

157.517,31
VV76 add
bijsnijden raam

360,00
VV77
onderzoek klokkenstoel

4.520,00
VV78
houtherstel toren

72.933,86
VV79
duivenwering

3.208,60
VV80
aanpassen branddetectie

1.356,76
VV81
indirecte kosten

84.197,96
TOTAAL

6.555,17642.348,71
21% btw

1.376,59134.893,22


De goed te keuren wijzigingen in meer bedragen in totaal 642.348,71 euro - 6.555,17 euro = 635.793,54 euro + 133.516,64 euro (21% btw) = 769.310,18 euro. 

Hiervoor wordt er een termijnverlenging van 148 werkdagen goedgekeurd zonder bijkomende kosten.

Wijziging opdracht in min (artikel 38/1 KB Uitvoering)

Artikels in min

Motivatie

In min
exclusief btw
in euro

2.1

dichten van lekken aan daken fase 2

-9.060,00

9.4

trapjes rond steunberen

-1.745,94

9.18

koepel

-3.585,41

32.1

herstel houten medaillon gewelf westportaal

-1.053,36

22

bliksemafleidingsinstallatie

-1.506,50

TOTAAL

 

-16.951,21

21% btw

 

3.559,75


Samenvatting
De bedrijfseenheid Vastgoed legt de wijzingen opdracht (GAC/2018/273) ter goedkeuring voor dat als volgt kan worden samengevat: 

Omschrijving

In meer in euro

in min in euro

wijziging opdracht (artikel 38/1 AUR)

635.793,54

-16.951,21

21% btw

133.516,64

-3.559,75

Algemeen totaal

769.310,18

-20.510,96


Gezien bij de start van de uitvoering van de werken aan de klokken (wijziging van opdracht 2020_CBS_07303)  opgemerkt werd dat een aantal knooppunten (klokkenstoel en onderliggende, ondersteunende balken) in veel slechtere staat zijn dan vooraf kon vastgesteld worden.  En gezien de stabiliteitsrisico’s die hiermee gepaard gaan, werd een stabiliteitsonderzoek opgestart. Hieruit zal blijken welke de technisch noodzakelijke oplossingen het stabiliteitsprobleem kunnen oplossen, rekening houdend met de erfgoedwaarde (in conserverende en consoliderende zin) en de budgettaire impact. Pas dan kunnen deze specifieke werken en de er intrinsiek mee verbonden werken in de toren heropgestart worden.

De tussentijdse afrekening (exclusief wijziging opdracht ‘werken aan de klokken’_2020_CBS_07303) werd opgemaakt als volgt:

Omschrijving

Bedrag in euro, exclusief btw

gunningsbedrag

2.767.468,37

wijziging opdracht in meer

635.793,54

wijziging opdracht in min

-16.951,21

vermoedelijke hoeveelheden in min

-583.062,92

vermoedelijke hoeveelheden in meer

232.352,78

prijsherziening

55.966,52

totaal3.091.567,08

afronding (verschil vorderingsstaten)

1,99

TOTAAL

3.091.569,07

21% btw

649.229,50

ALGEMEEN TOTAAL

3.740.798,58

betaald

3.428.705,95

nog te betalen312.092,63
beschikbaar restkrediet1,21
correctie312.091,42

 

Dienstnota bestellen en betalen stad Antwerpen, districten en OCMW van 17 december 2018.

Met het collegebesluit van 23 november 2018 (jaarnummer 10339) werden de principes bestellen en goedkeuren voor de stad Antwerpen aangepast.
  Het college keurde onder meer goed om, met ingang van 1 januari 2019, de bevoegdheid tot het goedkeuren van correctiebestellingen en te betalen bedragen namens de stad als volgt te regelen (bedragen exclusief btw):

  • uitgaven exploitatie en investering, < 5.500,00 euro: goedkeuring door de algemeen directeur na decentraal visum:
    • de algemeen directeur kan bovengenoemde bevoegdheden delegeren aan personeelsleden van de administratie van stad en OCMW Antwerpen;
    • de medewerker aan wie de bevoegdheid tot goedkeuren gedelegeerd wordt, kan ten allen tijde beslissen om een bepaalde correctiebestelling voor te leggen aan een hoger orgaan voor expliciete goedkeuring;

uitgaven exploitatie en investering, > 5.500,00 euro: goedkeuring door het college na centraal visum.

Juridische grond

In toepassing van artikel 38/1 van het Koninklijk Besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, gewijzigd bij Koninklijk Besluit van 22 juni 2017, is de aanbesteder gerechtigd de oorspronkelijke opdracht te wijzigen voor aanvullende opdrachten die noodzakelijk zijn geworden en die niet in de oorspronkelijke opdracht waren opgenomen wanneer de verandering van opdrachtnemer niet mogelijk is om economische of technische redenen en tot aanzienlijk ongemak of een aanzienlijke kostenstijging zou leiden voor de aanbesteder. De wijziging van de opdracht mag het voorwerp van de opdracht niet wezenlijk wijzigen en blijft beperkt tot 50% van het oorspronkelijke opdrachtbedrag.

Regelgeving: bevoegdheid

Artikel 56 §3, 4° van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 stelt dat het college van burgemeester en schepenen bevoegd is voor het voeren van de plaatsingsprocedure, de gunning en de uitvoering van overheidsopdrachten.

Algemene financiële opmerkingen

De uitgave bedraagt 257.926,79 euro + 54.164,63 euro (21% btw) = 312.091,42 euro zal verrekend worden op het investeringskrediet 2022. Er is voldoende budget beschikbaar.

Voor deze opdracht werden volgende bestelbonnen vastgelegd:

Bestelbon

Vastlegging in euro, inclusief btw

aangerekend in euro, inclusief btw

Restbudget in euro, inclusief btw

4005308460 (10)

79.110,41

79.110,41

0,00

4005308460 (20) (afgesloten)

1.101.039,63

1.101.039,59

0,00

4005308460 (30) (afgesloten)

1.372.220,63

1.372.220,62

0,00

4005364171 (afgesloten)

669.727,35

669.727,37

0,00

4005412860

80.070,46

80.069,25

1,21 (nodig voor betaling vorderingen)

4105057647

126.538,71

126.538,71

0,00

totaal
3.428.705,951,21

Beleidsdoelstellingen

4 - Harmonieuze stad
2HMS06 - Samenlevingsopbouw en erediensten
2HMS0603 - Levensbeschouwelijk beleid
2HMS060301 - Erediensten
2HMS060301P08835 - Mesterproject Sint-Jacobs

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt de wijziging opdracht in meer goed voor een bedrag van 635.793,54 euro + 133.516,64 euro (21% btw) = 769.310,18 euro, voor de restauratie van het exterieur, fase 1 deel 1, in de Sint-Jacobskerk, op basis van bestek GAC_2018_00273,  gegund aan Monument Goedleven nv, Pauwelslei 186, 2930 Brasschaat, met ondernemingsnummer 0403.829.707.

Artikel 2

Het college keurt de wijziging opdracht in min goed voor 16.951,21 euro + 3.559,75 euro (21% btw) = 20.510,96 euro voor de restauratie van het exterieur, fase 1 deel 1, in de Sint-Jacobskerk, op basis van bestek GAC_2018_00273, gegund aan Monument Goedleven nv, Pauwelslei 186, 2930 Brasschaat, met ondernemingsnummer 0403.829.707.

Artikel 3

Het college keurt de correctiebestelbon goed voor 312.091,42 euro, inclusief btw voor voor de restauratie van het exterieur, fase 1 deel 1, in de Sint-Jacobskerk, op basis van bestek GAC_2018_00273,  op naam van Monument Goedleven nv, Pauwelslei 186, 2930 Brasschaat, met ondernemingsnummer 0403.829.707.

Artikel 4

Het college keurt de termijnverlenging van 148 werkdagen goed zonder bijkomende kosten.

Artikel 5

Het college keurt de tussentijdse afrekening goed voor 3.740.798,58 euro, inclusief btw voor de restauratie van het exterieur, fase 1 deel 1, exclusief wijziging opdracht ‘werken aan de klokken’_2020_CBS_07303, in de Sint-Jacobskerk, op basis van bestek GAC_2018_00273,  uitgevoerd door Monument Goedleven nv, Pauwelslei 186, 2930 Brasschaat, met ondernemingsnummer 0403.829.707.

Artikel 6

De financieel directeur verleent zijn visum en regelt de financiële aspecten als volgt:
OmschrijvingBedragBoekingsadresBestelbon
Restauratie exterieur, wijziging opdracht
Monument Goedleven nv
Pauwelslei 186
2930 Brasschaat
Ondernemingsnummer: 0403.829.707
Rekeningnummer: BE69000010939778
312.091,42 euro, inclusief btw budgetplaats: 5322000000
budgetpositie: 221
functiegebied: 2HMS060301P08835
subsidie: BS_STJACOB_MJPOOE
fonds: INTERN
begrotingsprogramma: 2SA040790
budgetperiode: 2200
4105059945