Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: | OMV_2022029372 |
Gegevens van de aanvrager: | BVBA SAMS VASTGOED met als adres Desguinlei 198 te 2018 Antwerpen |
Ligging van het project: | Lange Elzenstraat 114 te 2018 Antwerpen |
Kadastrale percelen: | afdeling 10 sectie K nr. 1935L7 |
Vergunningsplichten: | Stedenbouwkundige handelingen |
Voorwerp van de aanvraag: | verbouwen van een eengezinswoning |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- er werd geen relevante voorgeschiedenis teruggevonden;
Vergunde/vergund geachte toestand
- functie:
- bouwvolume:
- voorgevelafwerking:
Huidige toestand
- bouwvolume:
- voorgevelafwerking:
Gewenste toestand
- functie:
- bouwvolume:
- voorgevelafwerking:
Inhoud van de aanvraag
- verbouwen van een eengezinswoning:
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Er werden geen adviezen gevraagd.
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).
(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:
de inplanting, bouwhoogte en bouwdiepte moeten in harmonie zijn met het referentiebeeld. Ondanks de uitbouw van de rechterbuur is de voorgestelde bouwdiepte niet kenmerkend voor het bouwblok. Er kan niet gerefereerd worden naar uitzonderlijk diepere gebouwen.
Bij de inplanting, bouwhoogte en bouwdiepte moet er rekening gehouden worden met een optimale bezonning en daglichttoetreding ten aanzien van alle verblijfsruimten in het gebouw, in de tuinen en in de omgeving. Door de perceelbrede uitbouw van 17 m diep worden de voormalige 2 m hoge tuinmuren omgevormd tot scheimuren met een hoogte van 4,5 m en 3,2 m, wat een grote impact heeft op de zonlichttoetreding van de aangrenzende percelen.
Sectorale regelgeving
- MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
- Vlaamse codex Wonen 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex Wonen van 2021)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.
- Rooilijn: art. 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Art. 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Functionele inpasbaarheid
De aanvraag wenst een eengezinswoning te verbouwen en uit te breiden. De woonfunctie blijft ongewijzigd en is functioneel inpasbaar in de omgeving.
Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid
De voorgestelde werken hebben betrekking op het slopen en nieuwbouw van de gelijkvloerse uitbouw en het omvormen van het zadeldak naar een mansardedak.
De huidige bouwdiepte bedraagt 13,7m. Achter de voorbouw is een gelijkvloerse uitbouw aanwezig die langs één zijde van het perceel bebouwd is. De linkerzijde is op een kleine luifel na onbebouwd. Voorgesteld wordt om de huidige uitbouw te slopen en te vervangen door een nieuwe perceelsbrede uitbouw. De nieuwe bouwdiepte bedraagt 17m.
De voorgestelde gelijkvloerse uitbouw is stedenbouwkundig niet aanvaardbaar. Een gevolg van de verbouwing is dat de tuinmuren aan de linker zijde omgevormd worden tot scheimuren. Net achter het hoofdvolume bedraagt de nieuwe bouwhoogte 4,5m over een diepte van 3,2m. De overige scheimuren hebben een hoogte van 3,2 meter. De ophoging is stedenbouwkundig niet aanvaardbaar.
Gelet op de ondiepe achtertuinen van de woningen aan de Politeshofstraat zou de ingreep ervoor zorgen dat de tuinmuren van 3 percelen ingrijpend verhoogd moeten worden. Dit zal voor een verminderde daglichttoetreding zorgen en de woonkwaliteit van de aangrenzende eigendommen doen dalen. De aanvraag is strijdig met artikel 10 van de bouwcode.
Met name de plaatselijke verhoging van 4,5 meter zal voor een kwaliteitsafname zorgen voor de percelen die daaraan grenzen. De eigendommen gelegen in de oksel van het bouwblok hebben ondiepe tuinen met weinig lichtinval. De verhoging maakt de situatie benauwder.
De verhoging heeft bovendien geen functioneel nut. Een quasi zelfde effect kan bekomen worden door middel van een lichtkoepel of patio.
Daarnaast kan ook de bouwdiepte ruimtelijk niet gunstig beoordeeld worden. Ondanks de uitbouw van de rechterbuur is de voorgestelde bouwdiepte niet kenmerkend voor het bouwblok. Een perceelsbrede uitbouw is aanvaardbaar, maar over een beperktere bouwdiepte, die geen drastische scheimuurverhogingen nodig heeft. Dit kan bijvoorbeeld gebeuren door aan de linkerzijde te werken met patio’s of schuin aflopende delen. Een scheimuurverhoging aan de linker zijde in geval van een nieuwe achterbouw zal wellicht onvermijdelijk zijn, maar moet zich dan wel tot het minimale beperken.
Voorgesteld wordt om de gelijkvloerse uitbouw uit te sluiten van vergunning, zoals ook aangeduid op het plan BA_RENOVATIE_P_N_00_ROOD.
Het vervangen van het zadeldak door een mansardedak is ruimtelijk aanvaardbaar. Het formaat is in verhouding met de onderbouw en is ook in overeenstemming met de kenmerkende vormverschijningen van daklagen in de omgeving. Het gebouw blijft zich lezen als een rijwoning met 2 bouwlagen en een daklaag.
Visueel-vormelijke elementen en cultuurhistorische aspecten
Het nieuwe dak is verenigbaar en in verhouding met de huidige ondergevel.
Het buitenschrijnwerk in wit aluminium is aanvaardbaar.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
De voorgestelde ingrepen zorgen voor een algemene verbetering voor de woonkwaliteit.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien. Dit is het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeerparagraaf is niet van toepassing aangezien de aanvraag betrekking heeft op de verbouwing van een eengezinswoning waarbij de functie en het aantal woongelegenheden ten opzichte van de bestaande toestand ongewijzigd blijven.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de Omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
1. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.
2. De nieuwe gelijkvloerse uitbouw wordt uitgesloten. Dit werd aangeduid op het plan BA_RENOVATIE_P_N_00_ROOD ter verduidelijking.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
Procedurestap | Datum |
Indiening aanvraag | 15 maart 2022 |
Volledig en ontvankelijk | 19 mei 2022 |
Start openbaar onderzoek | geen |
Einde openbaar onderzoek | geen |
Gemeenteraad voor wegenwerken | geen |
Uiterste beslissingsdatum | 18 juli 2022 |
Verslag GOA | 1 juli 2022 |
naam GOA | Katrijn Apostel |
De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd.
Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten
Schriftelijke bezwaarschriften | Schriftelijke gebundelde bezwaarschriften | Petitielijsten | Digitale bezwaarschriften |
0 | 0 | 0 | 0 |
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:
Algemene voorwaarden
de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.
Stedenbouwkundige voorwaarden
1. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.
2. De nieuwe gelijkvloerse uitbouw wordt uitgesloten. Dit werd aangeduid op het plan BA_RENOVATIE_P_N_00_ROOD ter verduidelijking.
Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.