- De notulen van de fysieke zitting van 30 mei 2022 zijn digitaal beschikbaar in eBv.
Op de raad voor maatschappelijk welzijn van 7 januari 2019 legde de heer Johan Klaps de eed af als lid van het bijzonder comité voor de sociale dienst.
Met e-mail van 24 mei 2022 gaf de heer Johan Klaps ontslag als lid van het bijzonder comité voor de sociale dienst met ingang van 1 augustus 2022.
De voordrachtsakte waarmee de heer Johan Klaps werd voorgedragen, vermeldt geen kandidaat-opvolger.
Om in de vervanging van de heer Johan Klaps te voorzien, werd vervolgens tijdig een voordrachtsakte ingediend, op naam van mevrouw Sanne Descamps.
De geloofsbrieven van mevrouw Sanne Descamps
werden tijdig aan de algemeen directeur bezorgd.
Mevrouw Sanne Descamps voldoet aan alle gestelde eisen van verkiesbaarheid en bevindt hij zich niet in een geval van onverenigbaarheid.
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur
De raad voor maatschappelijk welzijn neemt kennis van het ontslag van de heer Johan Klaps als lid van het bijzonder comité voor de sociale dienst met ingang van 1 augustus 2022.
De algemeen directeur overhandigt de tijdig ingediende akte van voordracht voor kandidaat-lid van het bijzonder comité voor de sociale dienst aan de voorzitter van de raad voor maatschappelijk welzijn.
De voorzitter van de raad voor maatschappelijk welzijn stelt vast dat deze akte van voordracht voldoet aan de voorwaarden. De voorzitter van de raad voor maatschappelijk welzijn verklaart de akte ontvankelijk.
De raad voor maatschappelijk welzijn keurt bijgevolg de geloofsbrieven van kandidaat-lid Sanne Descamps goed.
Mevrouw Sanne Descamps, het voorgedragen kandidaat-lid van het bijzonder comité voor de sociale dienst, wordt verkozen verklaard als lid van het bijzonder comité voor de sociale dienst.
Zij legt volgende eed af ten overstaan van de voorzitter van de raad voor maatschappelijk welzijn en in aanwezigheid van de algemeen directeur: "Ik zweer de verplichtingen van mijn mandaat trouw na te komen, met ingang van 1 augustus 2022."
Op 27 oktober 2016 (jaarnummer 684 en 686) keurde de raad voor maatschappelijk welzijn de aankoop van een gebouwdeel van het pand "De IJsfabriek" goed. Het OCMW Antwerpen is hierdoor mede-eigenaar van het pand "De IJsfabriek", gelegen Lange Leemstraat 372D te 2018 Antwerpen met een aandeel van 376/1.000sten, bestaande uit een kantoor-, archief- en kelderruimte en van de aangrenzende parking, Lange Leemstraat 372E te 2018 Antwerpen met een aandeel van 6/100sten. Deze kantoorruimtes op het gelijkvloers en de eerste verdieping en parking werden aangekocht voor de clustering van het sociaal centrum Berchem en het sociaal centrum Zurenborg.
Op 1 maart 2018 (jaarnummer 94) keurde de raad voor maatschappelijk welzijn de aanstelling goed van Poot Architectuur bvba, aangesteld vanuit de pool voor kleine architectuuropdrachten om de noodzakelijke renovatiewerken uit te voeren in functie van de clustering van het sociaal centrum Berchem en het sociaal centrum Zurenborg.
Op 28 juni 2018 (jaarnummer 449) werd door de raad voor maatschappelijk welzijn het schetsontwerp (fase 1) goedgekeurd inclusief de daarbij horende raming en de verhoging van het ereloon.
Op 25 november 2019 (jaarnummer 99) keurde de raad voor maatschappelijk welzijn de overeenkomst 2019-2024 betreffende geïntegreerd patrimoniumbeheer AG Vespa goed. Artikel 4, 2. van voormelde overeenkomst bepaalt dat AG Vespa instaat voor de uitvoering en afhandeling van alle in- en uitgaande overdrachten van zakelijke rechten met betrekking tot het OCMW patrimonium. De beleidsbeslissing hiertoe ligt bij het OCMW. Een beslissing van de raad voor maatschappelijk welzijn is vereist voor elke beslissing tot verwerving of vervreemding van zakelijke rechten op OCMW patrimonium.
Op 31 juli 2020 (jaarnummer 211) werd door de raad voor maatschappelijk welzijn het voorontwerp (fase 2) goedgekeurd inclusief de daarbij horende raming en de verhoging van het ereloon.
Op 1 april 2022 (jaarnummer 79) keurde het vast bureau een tijdelijke terbeschikkingstelling van het pand 'De IJsfabriek' goed.
Om de kantoren functioneel in orde te krijgen voor gebruik als sociaal centrum dienen er renovatie- en verbouwingswerken en een bestemmingswijziging te gebeuren. Omdat de kantoren onderdeel vormen van een mede-eigendom moet hiervoor een goedkeuring komen van de meerderheid van de mede-eigenaars. Na verschillende pogingen zijn deze mede-eigenaars nog steeds niet bereid om hun goedkeuring voor de noodzakelijke werken te geven en stellen zij een aantal bijkomende voorwaarden. De bedrijfseenheid Sociale Dienstverlening wenst niet in te gaan op de voorwaarden die de vereniging van mede-eigenaars stelt omdat er geen garanties zijn tijdens de verdere uitwerking van de omgevingsvergunning. Evenmin wenst de bedrijfseenheid Sociale Dienstverlening de beslissing van de vereniging van mede-eigenaars juridisch aan te vechten voor het behoud van goed nabuurschap en toekomstige samenwerking op de site. Er zal aan het vast bureau dan ook worden voorgesteld om de werken stop te zetten en de architectuuropdracht te beëindigen (maakt onderdeel uit van andere besluitvorming).
Vanuit de Vastgoedafdeling van AG Vespa wordt nu geadviseerd om de eigendom terug te valoriseren.
De verkoop betreft een kantorencomplex met grond, gelegen te 2018 Antwerpen, Lange Leemstraat 372D-E, kadastraal gekend onder Antwerpen, 6de afdeling, sectie F, nummers 1302C11/deel en 1302D11/deel met een oppervlakte van 934 m².
Verkoopwijze
Volgens het schattingsverslag, opgemaakt op 4 mei 2022 door de afdeling landmeters en schatters van AG Vespa, bedraagt de marktwaarde van het eigendom 1.061.000,00 EUR. Deze waarde geldt als minimumprijs bij verkoop. Het is aangewezen deze eigendom via biedingen onder gesloten omslag te koop aan te bieden aan de voormelde minimumprijs. Zodra deze wordt bekomen, kan zonder verdere tussenkomst van de raad voor maatschappelijk welzijn een overeenkomst met de koper gesloten worden. Indien de biedingen onder gesloten omslag geen kandidaat-koper opleveren, kan het eigendom verder aan een vaste prijs te koop gesteld worden. Op deze verkoop zijn de algemene verkoopsvoorwaarden, zoals vastgesteld in de modelteksten, goedgekeurd door het directiecomité van AG Vespa in zitting van 28 augustus 2017, van toepassing. In afwijking en/of aanvulling op deze algemene verkoopvoorwaarden is de volgende bijzondere verkoopvoorwaarde van toepassing:
De afdeling Vastgoed van AG Vespa start ondertussen ook de zoektocht op voor aankoop van een nieuwe locatie voor clustering van de sociale centra Zurenborg en Berchem (een concrete aankoop zal onderdeel uitmaken van latere besluitvorming).
Decreet Lokaal Bestuur
Artikel 78 bepaalt dat de raad voor maatschappelijk welzijn bij reglement zijn bevoegdheden kan overdragen aan het vast bureau.
De volgende bevoegdheid kan niet aan het vast bureau worden toevertrouwd:
- 11° de daden van beschikking over onroerende goederen, behalve die vermeld in artikel 84, § 3, 8°, b).
De minimumverkoopprijs bedraagt 1.061.000,00 EUR. De inkomsten uit deze verkoop zullen toekomen aan het vastgoedfonds. Toekomstige aankopen kunnen gefinancierd worden vanuit het vastgoedfonds, onder de voorwaarde dat dit een meerwaarde is voor de vastgoedportefeuille van stad Antwerpen of OCMW Antwerpen (zie werkingsmodaliteiten vastgoedfonds 2020_CBS_10473).
Objectcode is 25914, vastgoednummer is OCMW.
De raad voor maatschappelijk welzijn keurt de verkoop van het eigendom gelegen aan de Lange Leemstraat 372D-E, 2018 Antwerpen, kadastraal gekend onder Antwerpen, 6de afdeling, sectie F, nummers 1302C11/deel en 1302D11/deel met een oppervlakte van 934 m² tegen een minimumprijs van 1.061.000,00 EUR goed. De verkoop gebeurt via de procedure van biedingen onder gesloten omslag. Zodra de minimumprijs wordt bekomen, kan zonder verdere tussenkomst van de raad voor maatschappelijk welzijn een overeenkomst met de koper gesloten worden. Indien de biedingen onder gesloten omslag geen kandidaat-koper opleveren, kan het eigendom verder aan een vaste prijs te koop gesteld worden.
Op deze verkoop zijn de algemene verkoopsvoorwaarden, zoals vastgesteld in de modelteksten, goedgekeurd door het directiecomité van AG Vespa in zitting van 28 augustus 2017, van toepassing. In afwijking en/of aanvulling op deze algemene verkoopvoorwaarden is de volgende bijzondere verkoopvoorwaarde van toepassing:
De raad voor maatschappelijk welzijn ontslaat de Algemene Administratie van de Patrimoniumdocumentatie van het nemen van een ambtshalve inschrijving naar aanleiding van de overschrijving van de authentieke akte en machtigt de vertegenwoordigers van het OCMW Antwerpen hiertoe de nodige verklaringen af te leggen in de akte.
Omschrijving | Bedrag | Boekingsadres | Bestelbon |
Ontvangst verkoopprijs Lange Leemstraat 372D-E, 2018 Antwerpen (Objectcode 25914, vastgoednummer OCMW) | minimum 1.061.000,00 EUR grondwaarde = 212.200,00 EUR gebouwwaarde = 848.800,00 EUR | budgetplaats:4291520000 budgetpositie:260I functiegebied: 2SBS070203A00000 subsidie: SBT11165 fonds:INTERN begrotingsprogramma: 2OA080119 budgetperiode:2300 | N.V.T. |
Zorgbedrijf Antwerpen biedt voor een gedeelte van zijn patrimonium de mogelijkheid aan om woonrechtcertificaten te verwerven. Het gaat om een alternatief voor de huur van een assistentiewoning, waarbij de certificaathouder een certificaat aankoopt, dat gedurende een vaste looptijd (in principe 20 jaar) het recht geeft om een assistentiewoning gratis te bewonen. Het nominaal aankoopbedrag wordt op het einde van de bewoning terugbetaald aan de certificaathouder of diens erfgenamen. OCMW Antwerpen treedt op als emittent van de certificaten en Zorgbedrijf Antwerpen als beheerder en dus als feitelijke uitvoerder van de verplichtingen tegenover de certificaathouders.
Op 28 juni 2018 (jaarnummer 430) besliste de raad voor maatschappelijk welzijn om Belfius Bank aan te duiden als financiële dienstverlener om ondersteuning te verlenen bij de uitgifte van de woonrechtcertificaten.
Op 27 september 2018 (jaarnummer 565) keurde de raad voor maatschappelijk welzijn een samenwerkingsovereenkomst tussen OCMW en Zorgbedrijf Antwerpen goed waarin hun wederzijdse verplichtingen in verband met de woonrechtcertificaten werden vastgelegd.
Op 27 april 2020 (jaarnummer 13) keurde de raad voor maatschappelijk welzijn het informatiememorandum 'Patrimonium programma 2020' goed.
Op 14 december 2020 (jaarnummer 60) keurde de raad voor maatschappelijk welzijn het informatiememorandum 'Patrimonium programma 2021' goed.
Op 30 mei 2022 (jaarnummer 16) keurde de raad voor maatschappelijk welzijn de vijfde aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 goed.
Oorspronkelijk bleef de formule van de woonrechtcertificaten beperkt tot de nieuwbouwprojecten. Zorgbedrijf Antwerpen wenste de formule vervolgens ook voor zijn bestaand patrimonium aan te bieden, om op termijn te komen tot een mix van huur- en woonrechtcertificaatklanten over het volledige patrimonium, op het volledig grondgebied van de stad. Met het informatiememorandum 'Patrimonium programma 2020', waarvan de inschrijvingsperiode liep van 1 maart 2020 tot 1 maart 2021, werd het voor het eerst mogelijk gemaakt de WRC-formule aan te bieden op een aantal bestaande sites van Zorgbedrijf Antwerpen.
In het informatiememorandum 'Patrimonium programma 2021', waarvan de inschrijvingsperiode liep van 1 maart 2021 tot 28 februari 2022, werd deze mogelijkheid uitgebreid tot 25 bestaande sites van Zorgbedrijf Antwerpen.
OCMW en Zorgbedrijf Antwerpen wensen deze werkwijze nog tot eind 2022 verder te zetten. Hiertoe werd een nieuw informatiememorandum 'Patrimonium programma 2022 deel A' opgesteld. Dit heeft betrekking op dezelfde 25 sites op het grondgebied van de stad Antwerpen als in het vorige informatiememorandum. Het aantal individuele serviceflats vermindert van 1882 tot 1852 omwille van de uitvoering van het Masterplan Jeugd.
De krachtlijnen van het informatiememorandum zijn in essentie ongewijzigd ten opzichte van 'Patrimonium programma 2021' en kunnen als volgt worden samengevat:
In het kader van de vernieuwde juridische structuur van (de groep) Zorgbedrijf Antwerpen, zal vanaf 1 januari 2023 het OCMW niet langer optreden als emittent van nieuwe woonrechtcertificaten. Deze rol zal worden opgenomen door een (nog te bepalen) entiteit binnen (de groep) Zorgbedrijf Antwerpen. De nodige besluitvorming hieromtrent wordt op een later moment aan de bevoegde stads- en OCMW-organen voorgelegd. Het OCMW zal evenwel zijn rechten en verplichtingen verbonden aan de op 31 december 2022 uitstaande woonrechtcertificaten blijven uitoefenen respectievelijk honoreren, tot aan de (al dan niet vervroegde) terugbetaling van elk van die certificaten. Daarbij zal zoals voorheen Zorgbedrijf Antwerpen, eventueel met tussenkomst van andere entiteiten binnen de groep Zorgbedrijf Antwerpen, instaan voor de feitelijke uitvoering van die rechten en verplichtingen, overeenkomstig de samenwerkingsovereenkomst van 27 september 2018.
Art. 77, eerste lid van het Decreet Lokaal Bestuur bepaalt dat de raad voor maatschappelijk welzijn de volheid van bevoegdheid heeft in aangelegenheden die aan het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn door of krachtens de wet of het decreet zijn toevertrouwd.
OCMW neemt de verkoopprijs van de certificaten in ontvangst en stort deze integraal door aan Zorgbedrijf Antwerpen. Zorgbedrijf Antwerpen gebruikt de ontvangen bedragen voor de (pre)financiering van nieuwbouw- en renovatieprojecten en voor de aanleg van een reservefonds, dat dient als buffer voor de terugbetaling van de certificaten. Telkens wanneer een terugbetaling moet gebeuren aan een certificaathouder, maakt Zorgbedrijf Antwerpen de nodige middelen opnieuw over aan OCMW.
Alle kosten en opbrengsten verbonden aan de certificaten (inclusief de kosten van de financiële dienstverlening door Belfius) komen voor rekening van Zorgbedrijf Antwerpen, volgens de modaliteiten die in de samenwerkingsovereenkomst tussen OCMW en Zorgbedrijf Antwerpen werden vastgelegd.
OCMW draagt het risico ten aanzien van de certificaathouders, mocht Zorgbedrijf Antwerpen zijn verplichtingen op vlak van dienstverlening en terugbetaling van kapitaal niet meer (kunnen) nakomen. Het risico is (theoretisch, dus als Zorgbedrijf Antwerpen beslist alle betrokken assistentiewoningen onder de vorm van woonrechtcertificaten aan te bieden) gelijk aan het maximaal nominaal uitgiftebedrag van 324.730.000,00 euro. Dit bedrag houdt geen rekening met eventuele schadevergoedingen die verschuldigd zouden kunnen zijn als Zorgbedrijf Antwerpen zijn dienstverleningsverplichtingen niet meer zou (kunnen) nakomen.
De kosten van de financiële dienstverlening worden door Belfius gefactureerd aan OCMW en doorgefactureerd aan Zorgbedrijf Antwerpen. De vergoedingen die aan Belfius verschuldigd zijn, bestaan uit een eenmalig gedeelte bij opstart van het project en vervolgens een jaarlijkse vergoeding per uitgegeven certificaat. De bedragen in de financiële tabel zijn ramingen, gebaseerd op het voornemen van Zorgbedrijf Antwerpen om ongeveer 40% van het patrimonium waarop het informatiememorandum betrekking heeft onder het stelsel van woonrechtcertificaten te commercialiseren, en de rest als verhuringen. Op de vergoedingen die aan Belfius betaald worden is 21% btw verschuldigd.
De raad voor maatschappelijk welzijn bekrachtigt het informatiememorandum "Patrimonium Programma 2022 deel A".
De raad voor maatschappelijk welzijn keurt goed dat het OCMW vanaf 1 januari 2023 niet langer zal optreden als emittent van woonrechtcertificaten.
De financieel directeur verleent zijn visum en regelt de financiële aspecten als volgt:
Omschrijving | Bedrag | Boekingsadres | Bestelbon |
Belfius Bank NV Karel Rogierplein 11 1210 Brussel BE0403201185 IBAN BE36 0576 3214 1081 |
53.240,00 euro (incl. btw) eenmalige kosten bij opstart project | budgetplaats: 4174555000 budgetpositie: 613 functiegebied: 2HMS090201A00000 subsidie: SUB_NR begrotingsprogramma: 2OA040959 budgetperiode: 2200 |
4004031417 |
Belfius Bank NV Karel Rogierplein 11 1210 Brussel BE0403201185 IBAN BE36 0576 3214 1081 |
291.398,25 euro (incl. btw) jaarlijkse recurrente kost | budgetplaats: 4174555000 budgetpositie: 613 functiegebied: 2HMS090201A00000 subsidie: SUB_NR begrotingsprogramma: 2OA040959 budgetperiode: 2200 |
4004031417 |
Belfius Bank NV Karel Rogierplein 11 1210 Brussel BE0403201185 IBAN BE36 0576 3214 1081 | 291.398,25 euro (incl. btw) jaarlijkse recurrente kost | budgetplaats: 4174555000 budgetpositie: 613 functiegebied: 2HMS090201A00000 subsidie: SUB_NR begrotingsprogramma: 2OA040959 budgetperiode: 2300 tot 4200 | volgt later |
De financieel directeur regelt de financiële aspecten als volgt:
Omschrijving | Bedrag | Boekingsadres | Bestelbon |
Zorgbedrijf Antwerpen Ballaarstraat 35 2018 Antwerpen BE0809699184 |
53.240,00 euro | budgetplaats: 4174555000 budgetpositie: 705 functiegebied: 2HMS090201A00000 subsidie: SUB_NR begrotingsprogramma: 2OA040959 budgetperiode: 2200 |
n.v.t. |
Zorgbedrijf Antwerpen Ballaarstraat 35 2018 Antwerpen BE0809699184 | 291.398,25 euro | budgetplaats: 4174555000 budgetpositie: 705 functiegebied: 2HMS090201A00000 subsidie: SUB_NR begrotingsprogramma: 2OA040959 budgetperiode: 2200 tot 4200 | n.v.t. |
Op 1 februari 2018 (jaarnummer 69) bekrachtigde de raad voor maatschappelijk welzijn de overeenkomst van 28 november 2017 tussen de Programmatorische Overheidsdienst Maatschappelijke Integratie (POD MI) en het OCMW Antwerpen betreffende het Fonds voor Europese hulp aan de meest behoeftigen.
Deze overeenkomst regelt onder meer de mogelijke afspraken met lokale noodhulporganisaties voor wat betreft het mechanisme om de meest behoeftigen te bepalen. Die afspraken moeten vastgelegd worden in afzonderlijke partnerschapsovereenkomsten met de individuele voedselbedelingen.
De POD MI stelt, onder de bepalingen van geldende Europese verordeningen en afhankelijk van het budget, gratis voedingsproducten ter beschikking van de OCMW's en van de Antwerpse noodhulporganisaties die erkend zijn door de POD MI.
Elke erkende noodhulporganisatie moet een partnerschapsovereenkomst afsluiten met het OCMW in de gemeente waar ze zijn gevestigd om FEAD voedingsproducten te mogen verdelen. Een partnerschapsovereenkomst is geldig per campagnejaar van FEAD dat doorgaans loopt over 2 kalenderjaren.
Tot de campagne 2018 moesten de partnerschapsovereenkomsten jaarlijks hernieuwd worden. Vanaf de campagne 2019 is het mogelijk deze overeenkomsten stilzwijgend te verlengen tot zolang de betrokken noodhulporganisaties erkend blijven door de POD MI.
Leger des Heils zal op 1 september 2022 starten met de bedeling van FEAD voeding. Hiervoor wordt een partnerschapsovereenkomst opgemaakt.
Toepassing van artikel 26, §2, c, van Verordening nr. 223/2014 van het Europees Parlement en van de Raad van 11 maart 2014 betreffende het Fonds voor Europese hulp aan de meest behoeftigen.
De raad voor maatschappelijk welzijn keurt de partnerschapsovereenkomst 'Gratis verdeling van het Fonds voor Europese Hulp aan de Meest Behoeftigen' met Leger des Heils goed, met de mogelijkheid deze overeenkomst stilzwijgend te verlengen tot zolang de noodhulporganisatie erkend blijft door de POD MI.
Er werden geen opmerkingen gemaakt over de notulen van de zitting van 30 mei 2022, bijgevolg worden zij als goedgekeurd beschouwd.