Terug
Gepubliceerd op 08/08/2022

2022_CBS_06362 - Omgevingsvergunning. Advies hogere overheid. Voorwaardelijk gunstig advies - OMV_2022077939. Spitsenstraat 36 bus 7, Straatsburgdok-Zuidkaai 6. District Antwerpen - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 05/08/2022 - 09:00 digitaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Anne Baré, waarnemend algemeen directeur

Afwezig

Jinnih Beels, schepen; Peter Wouters, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Secretaris

Anne Baré, waarnemend algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2022_CBS_06362 - Omgevingsvergunning. Advies hogere overheid. Voorwaardelijk gunstig advies - OMV_2022077939. Spitsenstraat 36 bus 7, Straatsburgdok-Zuidkaai 6. District Antwerpen - Goedkeuring 2022_CBS_06362 - Omgevingsvergunning. Advies hogere overheid. Voorwaardelijk gunstig advies - OMV_2022077939. Spitsenstraat 36 bus 7, Straatsburgdok-Zuidkaai 6. District Antwerpen - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Er werd bij de deputatie een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend. De aanvraag wordt behandeld volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

De deputatie verzoekt het college of de gemeentelijke omgevingsambtenaar om:

- een openbaar onderzoek te houden;

- advies uit te brengen.

 

Projectnummer:

OMV_2022077939

Gegevens van de aanvrager:

zie exploitant

Gegevens van de exploitant:

NV Belgische DistributieDienst - Messageries Belgique-Diffusion (0403522770) met als adres Klein-Mechelen 18A te 2880 Bornem

Ligging van het project:

Spitsenstraat 36 bus 7, Straatsburgdok-Zuidkaai 6 te 2030 Antwerpen

Kadastrale percelen:

afdeling 7 sectie G nrs. 108Z en 1533T

waarvan:

 

-          20210113-0087

afdeling 7 sectie G nrs. 1533T en 108Z (BD myShopi)

Vergunningsplichten:

Exploitatie van ingedeelde inrichtingen of activiteiten

Voorwerp van de aanvraag:

een distributiecentrum: verandering door uitbreiding en bijstelling voorwaarde

 

Omschrijving ingedeelde inrichtingen of activiteiten

 

Voorgeschiedenis

Op 10 juni 2021 werd door de deputatie van de provincie Antwerpen aan Belgische Distributie Dienst nv een omgevingsvergunning verleend voor de exploitatie van een distributiecentrum (OMV_2021004622). Op 17 maart 2022 werd een uitbreiding vergund (OMV_2021178559).

Inhoud van de aanvraag

De aanvraag omvat de uitbreiding van de exploitatie met de opslag en overslag van luierafval.

Aangevraagde rubriek(en)

 

Aangevraagde rubriek(en) BD myShopi
 

Rubriek

Omschrijving

Gevraagd voor

2.1.2.d)1°

opslag en overslag van afvalstoffen niet aan verwerking verbonden, andere dan asbesthoudend afval en afvalstoffen bestaande uit gemengde afvalstoffen, mengsels van afvalstoffen en gevaarlijke afvalstoffen,  met een opslagcapaciteit van 1 ton tot  maximaal 100 ton;

20,00 ton

(nieuw)

 

Aangevraagde bijstelling bijzondere milieuvoorwaarden in afwijking van algemene of sectorale voorwaarden

BD myShopi

1.

 

Bij te stellen voorwaarde:

Artikel 5.2.1.2. §2.: installatie geijkte weegbrug met automatische registratie voor vrachtwagens

 

Voorgesteld alternatief/aanvulling:

Artikel 5.2.1.2. §2:

Er dient geen weegbrug te worden geïnstalleerd. De afvalstoffen worden gewogen met een geijkte weegschaal bij ophaling bij de klant. Het wegen bij ophaling door de verwerker zal gebeuren op de weegbrug van de verwerker zelf. De gegevens zullen bijgehouden worden in een register.

 

Argumentatie

Adviezen

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies

Maatschappelijke Veiligheid/ Stadstoezicht/ Stadshavendienst

28 juni 2022

Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag

Ondernemen en Stadsmarketing/ Business en Innovatie

28 juni 2022

11 juli 2022

Stadsontwikkeling/ Mobiliteit

28 juni 2022

4 juli 2022

Stadsontwikkeling/ Omgeving/ Vergunningen Stedenbouw

28 juni 2022

6 juli 2022

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Oosterweelverbinding-Wijziging, goedgekeurd op 20 maart 2015.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een gebied voor ambachtelijke bedrijven of gebieden voor kleine en middelgrote ondernemingen. Deze gebieden zijn mede bestemd voor kleine opslagplaatsen van goederen, gebruikte voertuigen en schroot, met uitzondering van afvalproducten van schadelijke aard, (Artikel 8 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Op basis van het dossier is het project verenigbaar met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening.


Toetsing van aanvaardbaarheid van de ingedeelde inrichtingen en activiteiten op het vlak van hinder en risico's voor de mens en het milieu

 

Belgische Distributie Dienst nv en BD Smart Logistics nv maken deel uit van de groep BD myShopi. Volgende activiteiten vinden plaats in het depot te Antwerpen:

  • leveren van bloemen voor cross docking;
  • leveren van goederen (voornamelijk LM Pallets/collis);
  • tijdelijke stockage van goederen (voornamelijk LM Pallets/collis);
  • tijdelijke opslag van kleine verpakkingen met gevarengoed (indien het niet mogelijk is deze dezelfde dag weer te vervoeren via cross docking);
  • afhaling van goederen door derden.

 

Bijkomend is de exploitant vergund voor:

  • Recupel: het uitbaten van tussentijdse stockage voor de afvalstroom AEEA alsook de opslag van gevarengoed (in kleine recipiënten);
  • Fresh: een koelinstallatie voor de tijdelijke stockage van voedsel;
  • HVO: een opslagtank voor HVO (Hydrotreated Vegetable Oil), een hernieuwbare diesel gemaakt van restafval.

 

De exploitant wenst met voorliggende aanvraag de exploitatie uit te breiden met de opslag en overslag van luierafval in gesloten SMART press containers (Woosh). Deze containers verminderen het volume van het afval en sluiten het volledig af zodat geurhinder vermeden wordt. Het afval is afkomstig van zorginstellingen en kinderdagverblijven. Hiervoor wordt klasse 2 rubriek 2.1.2.d.1 (opslag en overslag van afvalstoffen die niet aan verwerking gebonden zijn) gevraagd voor een hoeveelheid van 20 ton. De overige reeds vergunde activiteiten blijven ongewijzigd.

De ophaling van het afval bij de klanten gebeurt eenmaal per week. Bij elke klant gebeurt een registratie van de ophaling. Hiervoor wordt een geijkte weegschaal meegenomen. De verzamelcontainers op de site van Belgische Distributie Dienst nv zullen minimaal om de twee weken en maximaal twee keer per week geledigd worden en afgevoerd naar een erkend verwerker. Ook deze ledigingen worden geregistreerd. De weging gebeurt bij de verwerker waarna de gegevens bezorgd worden aan Woosh bv. De smart press containers zijn gesloten en hebben een dikke watervaste bodem. In principe komt het hemelwater niet in contact met de afvalstoffen. Het risico op infiltratie van potentieel verontreinigd hemelwater door contact met het luierafval is zo goed als onbestaande.

De container voor het luierafval staat op minstens 5 meter afstand van de perceelsgrenzen en is niet vergunningsplichtig voor het luik stedenbouw.

In het dossier wordt gesteld dat de containers die opgehaald worden bij kinderdagverblijven en zorginstellingen, manueel overgeladen worden in de smart press containers op de site. Hierbij kunnen toch enkele bedenkingen worden gemaakt. Afhankelijk van de weersomstandigheden (extreme warmte, regen) lijken hierbij toch een paar voorwaarden op zijn plaats. Net zoals bij het tanken een verplaatsbare opvangbak wordt gebruikt, lijkt dit hier toch ook aangewezen. Deze opvangbak dient na elke verlaadbeurt gereinigd te worden.

Volgende bijstellingen op de sectorale voorwaarden werden eerder reeds vergund:

  • In afwijking van artikel 5.2.1.2. §2 van Vlarem II is de installatie van een weegbrug niet verplicht.
  • In afwijking van artikel 5.2.1.5. §2 van Vlarem II kunnen de huidige voorzieningen betreffende omheining en poorten behouden blijven en dienen er geen bijkomende voorzieningen getroffen te worden. De inrichting is ontoegankelijk voor onbevoegden, dit door het afsluiten van het magazijn en de containers.
  • In afwijking van artikel 5.2.1.5. §5 van Vlarem II dienen er geen bijkomende voorzieningen getroffen te worden met betrekking tot het aanleggen van een groenscherm.

 

Voor deze nieuwe inrichting wordt ook volgende bijstelling op de sectorale voorwaarden van Vlarem II gevraagd:

Artikel 5.2.1.2. §2.: installatie geijkte weegbrug met automatische registratie voor vrachtwagens

De motivatie voor deze afwijking is de volgende: “De afvalstoffen worden bij ophaling bij de klant gewogen met een weegschaal die wordt meegenomen in het voertuig. Deze weegschaal zal jaarlijks geijkt worden volgens de voorschriften. De wegingen worden ingegeven in het systeem en bijgehouden in een afvalstoffenregister. Op de site wordt enkel luierafval opgeslagen in afwachting van ophaling door een erkende verwerker. De opgehaalde container zal worden gewogen bij de verwerker.”

Deze afwijking wordt gunstig geadviseerd aangezien deze ook reeds voor andere afvalfracties toegestaan werd.

Het is aan de vergunningverlenende overheid om, op basis van alle onafhankelijk uitgebrachte deskundige adviezen, tot een gemotiveerde en integrale beslissing te komen.

 

Advies van het college

Mits voldaan wordt aan de algemene, sectorale en bijzondere vergunningsvoorwaarden, is deze aanvraag in overeenstemming met de VLAREM wetgeving. Vanuit milieutechnisch oogpunt wordt voorwaardelijk positief advies gegeven de vergunning te verlenen.

Geadviseerde rubrieken

 

Rubriek

Omschrijving

Geadviseerd voor

2.1.2.d)1°

opslag en overslag van afvalstoffen niet aan verwerking verbonden, andere dan asbesthoudend afval en afvalstoffen bestaande uit gemengde afvalstoffen, mengsels van afvalstoffen en gevaarlijke afvalstoffen,  met een opslagcapaciteit van 1 ton tot  maximaal 100 ton;

20,00 ton

 

Geadviseerde bijzondere milieuvoorwaarden

1. Bij elke verlaadbeurt van de containers opgehaald bij zorginstellingen en kinderdagverblijven naar de smart press containers op de site, wordt een verplaatsbare opvangbak gebruikt.

2. Deze opvangbak wordt na elke verlaadbeurt gereinigd.

3. Voor de afvalfractie “luierafval” hoeft geen weegbrug geplaatst te worden aangezien deze afwijking ook reeds voor andere afvalfracties toegestaan werd.

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 24 en 42 van het Omgevingsvergunningsdecreet heeft het college of de gemeentelijke omgevingsambtenaar de bevoegdheid advies uit te brengen voor de vergunningsaanvragen op haar grondgebied waarvoor de deputatie, de Vlaamse regering of de gewestelijke omgevingsambtenaar de bevoegde overheid is, tenzij:

 

  1. de aanvraag ingediend is door het betrokken college;
  2. de aanvraag louter betrekking heeft op mobiele of verplaatsbare ingedeelde inrichtingen of activiteiten.

 

Het college heeft op 17 november 2017 (jaarnummer 2017_CBS_08858) beslist om de adviesbevoegdheid op te nemen.

Fasering

Procedurestap

Datum

Ontvangst adviesvraag

16 juni 2022

Start openbaar onderzoek

25 juni 2022

Einde openbaar onderzoek

24 juli 2022

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste adviesdatum

5 augustus 2022

 

Onderzoek

De aanvraag werd onderworpen aan 1 openbaar onderzoek.

 

Ter informatie wordt meegegeven dat de affiche voor het openbaar onderzoek te laat werd opgehangen door de exploitant. De beslissing om een administratieve lus door te voeren, ligt echter niet bij stad Antwerpen maar bij de deputatie van de provincie Antwerpen.


Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Startdatum

Einddatum

Schriftelijke bezwaar-schriften

Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften

Petitie-lijsten

Digitale bezwaar-schriften

25 juni 2022

24 juli 2022

0

0

0

0

 

Informatievergadering

Een informatievergadering was niet vereist en werd niet gehouden.

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college beslist gunstig advies te verlenen voor de omgevingsvergunningsaanvraag onder voorwaarden.

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.