Terug
Gepubliceerd op 08/08/2022

2022_CBS_06374 - Omgevingsvergunning - OMV_2022075029. Provinciestraat 30. District Antwerpen - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 05/08/2022 - 09:00 digitaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Anne Baré, waarnemend algemeen directeur

Afwezig

Jinnih Beels, schepen; Peter Wouters, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Secretaris

Anne Baré, waarnemend algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2022_CBS_06374 - Omgevingsvergunning - OMV_2022075029. Provinciestraat 30. District Antwerpen - Goedkeuring 2022_CBS_06374 - Omgevingsvergunning - OMV_2022075029. Provinciestraat 30. District Antwerpen - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2022075029

Gegevens van de aanvrager:

mevrouw An Vanderveken met als adres Provinciestraat 30 te 2018 Antwerpen en Oscar  Rommens met als adres Bloemstraat 29-101 te 2140 Antwerpen

Ligging van het project:

Provinciestraat 30 te 2018 Antwerpen

Kadastrale percelen:

afdeling 8 sectie H nr. 1050H5

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

regulariseren van de indeling van een eengezinswoning in 2 grondgebonden woningen

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

 

-          19/12/2003: vergunning (86#8726622) voor het verbouwen van een woonhuis;

-          30/09/1999: vergunning (86#8720199) voor een bestemmingswijziging.

 

Vergunde toestand

 

-          functie: eengezinswoning;

-          bouwvolume:

  • 3 bouwlagen onder plat dak in gesloten bebouwing;
  • grenzend aan het steegje achteraan staat een volume van 2 bouwlagen plus een dakterras;

-          inrichting: perceel volledig bebouwd;

-          gevelafwerking:

  • voorgevel in witte bepleistering op een plint in blauwe hardsteen;
  • houten buitenschrijnwerk in het wit en in natuurkleur.

 

Huidige toestand

 

-          functie: een extra studio in het volume langs de kant van het steegje;

-          gevelafwerking: gewijzigde gevel aan het steegje, deels opgetrokken en wit gekaleid.

 

Gewenste toestand

 

-          functie: 2 grondgebonden woningen met respectievelijk 1 en 2 slaapkamers en een netto vloeroppervlakte van 85 en 240 m²;

-          inrichting:

  • centraal wordt een deel van het gelijkvloers ontpit en ingericht als patio van circa 17 m²;
  • het terras op de eerste verdieping wordt voorzien van een scherm in mat glas op de perceelsgrens;

-          bouwvolume:

  • indeling in 2 zelfstandige woongelegenheden;
  • interne verbouwingswerken;
  • fietsenstalling;

-          gevelafwerking:

  • conform bestaande toestand;
  • in de voorgevel langs de Provinciestraat wordt een nieuwe garagepoort voorzien in natuurkleurig hout en glas.

 

Inhoud van de aanvraag

 

-          vermeerderen van het aantal woongelegenheden van 1 naar 2;

-          gedeeltelijk ontpitten van het gelijkvloers;

-          interne verbouwingswerken;

-          wijzigen van de gevel.

 

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

Brandweerzone Antwerpen-Zwijndrecht - Hulpverleningszone 1 (Antwerpen)/ Brandweer Zone Antwerpen BZA

17 juni 2022

19 juli 2022

Voorwaardelijk gunstig

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies

Ondernemen en Stadsmarketing/ Klantencontacten en Dienstverlening/ Loket Thema Wonen - huisnummering

17 juni 2022

21 juni 2022

Stadsontwikkeling/ Mobiliteit

17 juni 2022

21 juni 2022

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied in de binnenstad van Antwerpen, dit is het gedeelte van de stad gelegen tussen de Leien en de Kleine Ring.

De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving, (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).

In dit gebied wordt de maximale bouwhoogte afgestemd op de volgende criteria:

- de in de onmiddellijke omgeving aanwezige bouwhoogten;

- de eigen aard van het betrokken gebied;

- de breedte van het voor het gebouw gelegen openbaar domein.

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

 

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)


De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)


De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.

Algemene bouwverordeningen

 

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)


De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

 

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)


De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:

 

  • Artikel 21 Minimale hoogte van ruimten:

Een deel van de gelijkvloerse keuken heeft een hoogte van slechts 2,35 m in plaats van de minimaal vereiste 2,60 m.

  • Artikel 34 Stabiliteit en scheidingsmuren:

De scheidingsmuur langsheen het terras op de eerste verdieping wordt verhoogd met een scherm in mat glas in plaats van in een massief, ongeperforeerd materiaal met een minimale dikte van 18 cm.

 

Sectorale regelgeving

 

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.


Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.


Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.

-          Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)


De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.

 

-          Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))


Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

 

De aanvraag voorziet in het uitbreiden van het woonprogramma door toevoeging van een bijkomende woongelegenheid. De bestaande en vergunde woonfunctie blijft behouden. De functionele inpasbaarheid blijft gegarandeerd.

 

Schaal – ruimtegebruik – bouwdichtheid

 

Deze nieuwe woongelegenheid (circa 85 m²) wordt voorzien in de achterbouw die rechtstreeks uitgeeft op de achtergelegen steeg. De oorspronkelijke woning in de voorbouw blijft met zijn 240 m² voldoende ruim.
 

Wat betreft het bouwvolume wordt de centrale patio tussen de voor- en achterbouw verruimd, waardoor de nieuwe woongelegenheid een bijkomende buitenruimte krijgt.


Verder worden beperkte interne ingrepen gepland in beide woningen die de woonkwaliteit ten goede komen. Zo wordt voor elke woongelegenheid een makkelijk toegankelijke fietsenberging ingericht en genieten beide woongelegenheden van kwalitatieve buitenruimtes.
 

Visueel-vormelijke elementen en cultuurhistorische aspecten

 

Wat de verschijningsvorm van het pand betreft, zijn er slechts beperkte wijzigingen; In de voorgevel wordt de garagepoort vervangen door een nieuw exemplaar van glas in natuurkleurig hout schrijnwerk, aansluitend op de rest van het schrijnwerk in de voorgevel. Hierdoor verbetert niet alleen de beeldkwaliteit maar ook de levendigheid van het gelijkvloers.
 

Aan de achtergevel, gelegen aan de steeg wordt de bestaande witte, houten poort verbreed. Hierdoor vergemakkelijkt de toegang naar de bijkomende woongelegenheid en diens fietsenstalling.
 

De aanvraag is visueel inpasbaar in de omgeving.
 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

 

De aanvraag wijkt af van de bouwcode. Zo is een deel van de keuken van de achterste woongelegenheid slechts 2,35 m hoog in plaats van 2,60 m zoals artikel 21 van de bouwcode voorschrijft. Er kan echter een afwijking worden toegekend aangezien het maar om een beperkt deel van de keuken gaat en er naast dit deel van de keuken een dubbelhoge ruimte voorzien is. De ruimtelijkheid en bijhorend de woonkwaliteit worden hierdoor gegarandeerd.


Daarnaast wijkt de aanvraag ook af van artikel 34 van de bouwcode. Er wordt ter hoogte van de scheidingsmuur op de eerste verdieping, langsheen het vergunde terras een scherm in mat glas voorzien. Scheidingsmuren dienen voorzien te worden in een massief en ongeperforeerd materiaal van minstens 18 cm breed. Om alsnog een vergunning te kunnen verlenen wordt het mat glazen scherm uitgesloten uit de vergunning.

Verder wordt geoordeeld dat de geplande ingrepen geen hinder geven naar de omgeving. Door de voorgestelde ontpitting verbetert de infiltratiecapaciteit van het perceel. De fietsstalplaatsen die worden voorzien, stimuleren door hun gebruiksgemak het fietsgebruik. 

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

 

Het algemene principe is dat een omgevingsvergunningsaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien. Dit is het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

 

De parkeer- en stallingsnormen uit de tabel van artikel 30 van de bouwcode, herzien op 1 maart 2018, dienen te worden nageleefd bij nieuwbouw, herbouw, verbouwing, functiewijziging, volume-uitbreiding en wijzigen van het aantal wooneenheden. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen.

 

Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 1 parkeerplaats.

 

De parkeerbehoefte wordt bepaald op de uitbreiding en of functiewijziging.

Het aantal woningen wijzigt van 1 naar 2.

Bij projecten tot 5 wooneenheden is de parkeernorm 1.

1 bijkomende wooneenheid: parkeerbehoefte = 1.

De werkelijke parkeerbehoefte is 1

 

De plannen voorzien in 0 nuttige autostal- en autoparkeerplaatsen.

 

Het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 0.

 

In een aantal gevallen genereert een aanvraag een werkelijke parkeerbehoefte maar kunnen de plaatsen om volgende stedenbouwkundige redenen niet (volledig) gerealiseerd worden:

Voorliggende aanvraag heeft betrekking op een pand met een perceelsbreedte van minder dan of gelijk aan 8 m. Volgens artikel 12 §3, 1° (Levendige plint) van de bouwcode is een toegangspoort voor een autobergplaats niet toegelaten.

 

Het (bijgestelde) aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt dan 1.

 

Het aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 1 – 0 = 1.

Dit is het verschil tussen het aantal autostal- en/of autoparkeerplaatsen volgens de werkelijke parkeerbehoefte en het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen.

 

Er is geen bijstelling op basis van de vergunde toestand mogelijk.

 

Het aantal ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen wordt belast op basis van het belastingreglement op de omgevingsvergunning van 17 december 2019. In deze aanvraag is dit dus van toepassing op 1 plaats.

 

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

 

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven.

2. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

3. De scheimuurverhoging in de vorm van een zichtscherm in opaal glas wordt uitgesloten uit de vergunning.

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Fasering

 

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

30 mei 2022

Volledig en ontvankelijk

17 juni 2022

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

16 augustus 2022

Verslag GOA

27 juli 2022

naam GOA

Katrine Leemans

 

Onderzoek

De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Schriftelijke bezwaarschriften

Schriftelijke gebundelde bezwaarschriften

Petitielijsten

Digitale bezwaarschriften

0

0

0

0

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

  1. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven.
  1. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.
  1. De scheimuurverhoging in de vorm van een zichtscherm in opaal glas wordt uitgesloten uit de vergunning.

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.