Terug
Gepubliceerd op 08/08/2022

2022_CBS_06376 - Omgevingsvergunning. Advies hogere overheid. Voorwaardelijk gunstig advies - OMV_2022071394. Rostockweg 320 en Rostockweg 316. District Antwerpen - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 05/08/2022 - 09:00 digitaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Anne Baré, waarnemend algemeen directeur

Afwezig

Jinnih Beels, schepen; Peter Wouters, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Secretaris

Anne Baré, waarnemend algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2022_CBS_06376 - Omgevingsvergunning. Advies hogere overheid. Voorwaardelijk gunstig advies - OMV_2022071394. Rostockweg 320 en Rostockweg 316. District Antwerpen - Goedkeuring 2022_CBS_06376 - Omgevingsvergunning. Advies hogere overheid. Voorwaardelijk gunstig advies - OMV_2022071394. Rostockweg 320 en Rostockweg 316. District Antwerpen - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Er werd bij de deputatie een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend. De aanvraag wordt behandeld volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

De deputatie verzoekt het college of de gemeentelijke omgevingsambtenaar om advies uit te brengen.

 

Projectnummer:

OMV_2022071394

Gegevens van de aanvrager:

NV SEA-TANK TERMINAL ANTWERP met als adres Polderdijkweg 24 te 2030 Antwerpen

Ligging van het project:

Rostockweg 320 te 2030 Antwerpen en Rostockweg 316 te 2030 Antwerpen

Kadastrale percelen:

afdeling 15 sectie C nrs. 233V en 237C

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

Plaatsen van nieuwe bureelcontainers, bouwen van een verzonken weegbrug en bouwen van nieuwe in-uit-rit

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-     Op 31 mei 2022 werd bij de provincie een vergunningsaanvraag ingediend voor het bouwen van een waterzuiveringsinstallatie en de opslag van houtchips (OMV_2022055122). Het college van burgemeester en schepenen heeft hierover nog geen advies uitgebracht;

-     09/09/2021: vergunning (OMV_2021029083) voor de uitbreiding van een tankpark; 

-     04/10/2013: vergunning (HVN/B/20133916) voor het bouwen van drie silo’s en een gascabine op de kaai 318;

-     29/06/2007: vergunning (HV/2006/B/0177) voor de oprichting van vijf bulkloodsen; een tankinstallatie voor overslag van slurry; bureelgebouw + magazijn; twee weegbruggen; 

-     06/10/2006: vergunning (HV/2006/B/0109) voor het slopen van koelloodsen en opslagruimte.

 

Bestaande toestand

Het terrein ten noorden van de Rostockweg wordt gekenmerkt door tankparken en loodsen. Het terrein ten zuidwesten van het kruispunt van de Rostockweg met de Stralsundweg is volledig verhard en ingericht als parking. Hiervoor werd geen stedenbouwkundige - of omgevingsvergunning teruggevonden.

 

Inhoud van de aanvraag 

-     plaatsen van bureelcontainers; 

-     bouwen van een weegbrug; 

-     slopen van een draadafsluiting met poort; 

-     aanleggen van een nieuwe in- en uitrit. 

Argumentatie

Adviezen

Er werden geen adviezen gevraagd.

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het goed is gelegen in het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan (GRUP) Afbakening zeehavengebied Antwerpen (Besluit van de Vlaamse regering van 30 april 2013), binnen de afbakeningslijn.

De gebieden binnen de afbakeningslijn behoren tot het zeehavengebied Antwerpen.

Met uitzondering van de deelgebieden waarvoor in dit plan voorschriften werden vastgelegd, blijven de op het ogenblik van de vaststelling van dit plan bestaande bestemmings- en inrichtingsvoorschriften onverminderd van toepassing.

 

Het goed is volgens voornoemd gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan bestemd als Gebied voor zeehaven- en watergebonden bedrijven.

Zulk gebied is bestemd om te functioneren als Vlaams havengebied als onderdeel van de haven van Antwerpen. Het is bestemd voor zeehavengebonden en zeehavengerelateerde industriële en logistieke activiteiten en distributie-, opslag- en overslagactiviteiten die gebruikmaken van en aangewezen zijn op de zeehaveninfrastructuur.

Alle handelingen die nodig of nuttig zijn voor de realisatie van de bestemming en voor de exploitatie van de haven en de bedrijven zijn toegelaten.

Daartoe worden ook de volgende werken, handelingen, voorzieningen, en wijzigingen gerekend:

- de aanleg en het onderhoud van infrastructuur die nodig is voor de toegankelijkheid of voor verbindingen langs de waterzijde en langs de landszijde;

- het laguneren of op een andere wijze bergen of verwerken van baggerspecie.

Daarnaast is de ontwikkeling, het herstel en de instandhouding van tijdelijke ecologische infrastructuur toegelaten.

In het gebied zijn eveneens gebouwen of lokalen voor bewakingspersoneel toegelaten.

In het gebied zijn kantoorgebouwen niet toegelaten, tenzij ze noodzakelijk zijn voor en een inherent onderdeel zijn van de exploitatie van haven en industriële activiteiten. De bestaande kantoorgebouwen kunnen behouden blijven binnen het bestaande bouwvolume op het moment van definitieve vaststelling van dit gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan. Uitbreidingen zijn niet toegelaten.

 

Over het goed loopt volgens voornoemd gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan een overdruk met als aanduiding Leidingstraat.

In het gebied, aangeduid met deze overdruk, zijn alle handelingen toegelaten voor de aanleg, de exploitatie en wijzigingen van transportleidingen en hun aanhorigheden. Nieuwe leidingen worden gerealiseerd in functie van het optimaal ruimtegebruik van de leidingstraat. De aanvragen voor vergunningen voor een transportleiding en aanhorigheden worden beoordeeld rekening houdend met de in grondkleur aangegeven bestemming.

De in grondkleur aangegeven bestemming is van toepassing voor zover de aanleg, de exploitatie en wijzigingen van de leidingen en hun aanhorigheden niet in het gedrang worden gebracht

 

De aanvraag dient beoordeeld te worden aan de hand van de voorschriften van het ruimtelijk uitvoeringsplan.

De aanvraag is in overeenstemming met de bestemming en de voorschriften van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan. In de bureelcontainers worden kantoren, een keuken voor personeel en toiletten ondergebracht, ter ondersteuning van het bestaand bedrijf. De nieuwe bureelcontainers lijken noodzakelijk voor de ondersteuning van de bedrijfsactiviteiten en dienen gezien te worden als een nevenfunctie van een groter geheel.

 

Voor een straal van 500 meter rond de aanvraag is het voormelde GRUP tevens van toepassing.

Hier gelden volgende bestemmingsvoorschriften:

-     Gebied voor zeehaven- en watergebonden bedrijven;

-     Gebied voor waterweginfrastructuur voor het 6de Havendok en het Leopolddok; 

-     Gebied voor verkeers- en vervoersinfrastructuur voor de Noorderlaan; 

-     overdrukken Hoogspanningsleiding en Leidingstraat.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

Hemelwater: Het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater.

De gewestelijke hemelwaterverordening is van toepassing op de aanvraag. Het hemelwater dat op de nieuwe bureelcontainers valt, wordt opgevangen in een hemelwaterput met een inhoud van 10.000 liter en hergebruikt voor het sanitair. Volgens de hemelwaterverordening is echter een hemelwaterput met een inhoud van 9.000 liter nodig. De aanvrager motiveert de grotere hemelwaterput dan bepaald door de verordening daar het een afronding is naar de eerstvolgende maat van prefab hemelwaterputten. De grotere hemelwaterput kan gunstig worden geadviseerd. De overloop van de hemelwaterput wordt aangesloten op infiltratiekratten met een oppervlakte van 4,8 m² en een inhoud van 3.000 liter.

De aanvraag voldoet aan de gewestelijke hemelwaterverordening.
 

Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid.

De gewestelijke verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

Voorliggende aanvraag heeft betrekking op twee bestaande terreinen van Sea Tank Terminal, gelegen ter hoogte van de Rostockweg.

 

Op de site ten noorden van de Rostockweg, ter hoogte van kaai 318-320, wordt een nieuwe in- en uitrit voorzien. Hiervoor dient eerst het bestaande hekwerk met jerseys en een poort voor het spoorverkeer verwijderd te worden. De nieuwe in- en uitrit wordt circa 8 meter dieper op het terrein ingeplant met twee verkeerseilanden en speedgates. Daarnaast wordt een nieuw hekwerk voorzien met een nieuwe poort voor het spoorverkeer. Het hekwerk wordt opgetrokken in staal en heeft een hoogte van 2,5 meter.

 

Op de site ten zuiden van de Rostockweg wordt op een bestaande asfaltverharding bureelcontainers geplaatst en een verzonken weegbrug gebouwd. De weegbrug wordt in het zuidoosten voorzien en volledig ingewerkt in de bestaande verharding. De weegbrug heeft een oppervlakte van 54 m² (18 meter x 3 meter). De bureelcontainers worden in het noordwesten op het terrein geplaatst en bestaan uit één bouwlaag met 10 containers. De containers hebben een totale grondoppervlakte van 180 m² (15 meter x 12 meter) en een maximale hoogte van 3 meter. De containers hebben een vrije hoogte van 2,5 meter en worden ingericht met kantoren, een keuken en sanitair.

Een ruimte die langdurig gebruikt wordt als werkplaats dient voor haar gebruikers en bewoners voldoende kwalitatief te zijn. Een voldoende vrije hoogte voor verblijfsruimten garandeert dat elk vertrek over een minimale verblijfskwaliteit beschikt. De functionele levensduur van gebouwen met lagere verdiepingshoogte dan 2,60 meter voor verblijfsruimten is beperkter. Omwille van het tijdelijk karakter van de constructie, de weinig aantrekkelijke gevelmaterialen, het beoogde gebruik met verblijfsruimte en daar er dient gestreefd te worden naar een meer duurzame oplossing, wordt geadviseerd de bureelcontainers slechts te vergunnen voor een periode van 8 jaar.

 

Opgemerkt wordt dat er geen vergunning werd gevonden voor de bestaande asfaltverharding die reeds ingericht is als wachtparking voor vrachtwagens. Uit luchtfoto’s (bron: Geopunt.be) blijkt dat deze asfaltverharding werd aangelegd tussen juni 2016 en maart 2017. De aanvrager geeft aan dat het herinrichten van deze parking door middel van het aanpassen van de belijning geen stedenbouwkundige handeling is. Indien er echter nog geen vergunning werd verleend voor de verharding en het gewoonlijk gebruik ervan, mag de verharding niet gebruikt worden als parking en dient hiervoor eerst een vergunning aangevraagd te worden.

 

De nieuwe constructies maken de verdere exploitatie van het bestaand industrieel bedrijf mogelijk waardoor de aanvraag zich functioneel inpast binnen het industrieveld.

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

De aanvraag is in overeenstemming en verenigbaar met de ruimtelijke context van het havengebied waarbinnen deze aanvraag is gesitueerd.

 

Visueel-vormelijke elementen

De bureelcontainers betreffen prefab containers die opgetrokken zijn in staal in een grijze kleur. Deze materialen zijn neutraal en dus aanvaardbaar in deze industriële omgeving. Het type constructie zelf is weinig architecturaal en weinig visueel aantrekkelijk. Door de ligging op een sterk zichtbare locatie, vooral ten opzichte van de Rostockweg, draagt het niet bij tot een aangenaam straatbeeld waardoor enkel een tijdelijke vergunning wordt geadviseerd (zie ook deel functionele inpasbaarheid).

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

De vergunningverlenende overheid heeft het advies ingewonnen van de Brandweerzone Antwerpen. Dit advies is op datum van opstelling van dit verslag nog niet uitgebracht. Ook de lokale overheid hecht belang aan het brandweeradvies.
 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

De aanvraag genereert geen significante toename van het aantal verkeersbewegingen. De site ten zuiden van de Rostockweg, die dienst doet als wachtzone voor vrachtwagens, wordt wel heringericht. In functie van de circulatie wordt de belijning op de verharding aangepast en worden er 9 bijkomende parkeerplaatsen voorzien waardoor er in totaal 27 parkeerplaatsen aanwezig zijn op de site. Echter is voor deze parking geen stedenbouwkundige vergunning gekend (zie hoger bij ‘functionele inpasbaarheid’).

De bouwheer dient, zowel op het terrein ten zuiden als ten noorden van de Rostockweg, op eigen terrein de nodige (organisatorische) acties te ondernemen met het oog op een vlotte interne verkeersdoorstroming, opdat er geen hinder op de openbare weg ontstaat.

 

Advies van het college

Gunstig advies te verlenen voor de aanvraag tot omgevingsvergunning onder voorwaarden en voor zover het advies van de brandweer gunstig is of voorwaardelijk gunstig met uitvoerbare voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1. Er wordt geadviseerd de bureelcontainers slechts te vergunnen voor een periode van 8 jaar. Na 8 jaar dienen de containers verwijderd te worden.

2. De bouwheer dient, zowel op het terrein ten zuiden als ten noorden van de Rostockweg, op eigen terrein de nodige (organisatorische) acties te ondernemen met het oog op een vlotte interne verkeersdoorstroming, opdat er geen hinder op de openbare weg ontstaat.

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 24 en 42 van het Omgevingsvergunningsdecreet heeft het college of de gemeentelijke omgevingsambtenaar de bevoegdheid advies uit te brengen voor de vergunningsaanvragen op haar grondgebied waarvoor de deputatie, de Vlaamse regering of de gewestelijke omgevingsambtenaar de bevoegde overheid is, tenzij:

 

  1. de aanvraag ingediend is door het betrokken college;
  2. de aanvraag louter betrekking heeft op mobiele of verplaatsbare ingedeelde inrichtingen of activiteiten.

 

Het college heeft op 17 november 2017 (jaarnummer 2017_CBS_08858) beslist om de adviesbevoegdheid op te nemen.

Fasering

Procedurestap

Datum

Ontvangst adviesvraag

12 juli 2022

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste adviesdatum

11 augustus 2022

Onderzoek

De aanvraag moet niet onderworpen worden aan een openbaar onderzoek.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Gunstig advies te verlenen voor de aanvraag tot omgevingsvergunning onder voorwaarden en voor zover het advies van de brandweer gunstig is of voorwaardelijk gunstig met uitvoerbare voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1. Er wordt geadviseerd de bureelcontainers slechts te vergunnen voor een periode van 8 jaar. Na 8 jaar dienen de containers verwijderd te worden.

2. De bouwheer dient, zowel op het terrein ten zuiden als ten noorden van de Rostockweg, op eigen terrein de nodige (organisatorische) acties te ondernemen met het oog op een vlotte interne verkeersdoorstroming, opdat er geen hinder op de openbare weg ontstaat.

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.