Terug
Gepubliceerd op 27/06/2022

2022_VB_00162 - OCMW patrimonium. Sociale Dienstverlening. Zorghostel. Trapstraat 13, 2060 Antwerpen. - Inrichting en herlocatie. Wijziging Opdracht. Correctiebestelling - Goedkeuring

Vast Bureau
vr 24/06/2022 - 10:00 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Verontschuldigd

Nabilla Ait Daoud, schepen

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2022_VB_00162 - OCMW patrimonium. Sociale Dienstverlening. Zorghostel. Trapstraat 13, 2060 Antwerpen. - Inrichting en herlocatie. Wijziging Opdracht. Correctiebestelling - Goedkeuring 2022_VB_00162 - OCMW patrimonium. Sociale Dienstverlening. Zorghostel. Trapstraat 13, 2060 Antwerpen. - Inrichting en herlocatie. Wijziging Opdracht. Correctiebestelling - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Aanleiding en context

Op 28 juni 2018 (jaarnummer 444) keurt de raad voor maatschappelijk welzijn het bouwontwerp en het aangepaste projectbudget (raming werken + raming ereloon architect) goed. 

Op 1 maart 2019 (jaarnummer 1675) beslist het college de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en de vergunning af te leveren aan de aanvrager voor het verbouwen van een bestaand gebouw naar zorghostel - fase 2, gelegen in de Trapstraat 13 te 2060 Antwerpen.

Op 7 juni 2019 (jaarnummer 222) keurt het vast bureau het bestek GAC_2019_00782 voor "Trapstraat 13, Antwerpen Totaalrenovatie Zorghostel" goed en keurt eveneens goed dat hiervoor een openbare procedure wordt uitgeschreven.

Op 24 juni 2019 (jaarnummer 72) keurt de raad voor maatschappelijk welzijn keurt het bestek GAC_2019_00782 voor "Trapstraat 13, Antwerpen Totaalrenovatie Zorghostel" goed en keurt eveneens goed dat hiervoor een openbare procedure wordt uitgeschreven. 

Op 27 november 2020 (jaarnummer 336) keurt het vast bureau de gunning goed voor "Trapstraat 13, Antwerpen. Totaalrenovatie Zorghostel", op basis van bestek GAC_2019_00782, aan Alpas nv, Steenkaaistraat 19 te 9200 Dendermonde, met ondernemingsnummer 0429.446.318, tegen een bedrag van 1.507.801,94 EUR inclusief btw.

Argumentatie

Het gebouwencomplex werd gebouwd op het einde van de 19° eeuw. Sinds de bouw is het, op een aantal kleine aanpassingen na, nauwelijks veranderd geweest. Het gedeelte gelegen aan de Trapstraat krijgt nu voor het eerst, sinds meer dan 100 jaar, een grondige renovatie. Het gebouw bevindt zich echter in een veel slechtere staat dan dat in het aanbestedingsdossier opgenomen is geweest. Dit werd duidelijk naarmate de afbraakwerken vorderden. Er wordt beslist om bijkomende afwerkingen van vloeren, wanden en plafonds uit te voeren. Er wordt eveneens beslist om alle radiatoren te vernieuwen en geen bestaande meer te behouden. Het uitvoeren van deze onvoorziene werken geeft een grote negatieve invloed op de uitvoeringstermijn. Het grootste voorbeeld hiervan is het afkappen en her-bepleisteren van de bijkomende hoeveelheid wanden waarvoor 40 extra werkdagen worden toegekend.


Onvoorzienbare omstandigheden (artikel 38/2 KB Uitvoering)

Verrekening/

post

Motivatie

In min 

Exclusief btw

In meer

Exclusief btw

Termijn-verlenging

 

 

 

 

 

001

Twee dubbele beglaasde deurgehelen werden recentelijk vernieuwd en dienen niet te worden vervangen.

-7.063,74 EUR

 

0

002b

Op de eerste verdieping worden +/- 10% extra plafonds afgebroken en vernieuwd.

 

 5.580,10 EUR

5

003

Er dienen geen tijdelijke brandwerende scheidingswanden te worden geplaatst.

-5.304,85 EUR

 

0

005a

Op het gelijkvloers in het landschapskantoor en in de refter worden eveneens kolomradiatoren voorzien.

- 1.956,24 EUR

9.903,22 EUR

8

006a

Alle nog overige bestaande radiatoren worden eveneens vervangen. Deze verrekening betreft de nieuwe radiatoren. De bijkomende afbraak van bestaande radiatoren is opgenomen in verrekening 009. De aansluitingen van de radiatoren met de onderblokken en de kranen is  opgenomen in verrekening 031a.

- 13.115,96 EUR

41.918,34 EUR

 

25

007a

In de badkamers van de doorgangstudio’s op de 1° en de 2° verdieping, palend aan Zorghostel fase 1, wordt eveneens een radiator voorzien. Dit was niet opgenomen in de aanbesteding. 

 

  2.311,62 EUR

 

5

008a

De totale uitgevoerde hoeveelheden staal en beton zijn gekend. De vermoedelijke hoeveelheden worden hieraan aangepast.

-9.529,70 EUR

 

 

0

009

Er dient een groter aantal radiatoren te worden verwijderd. 

 

    931,50 EUR

 

4

010a

De gordijnbakken die zich boven het verlaagd plafond bevinden dienen eveneens te worden afgebroken

 

    370,00 EUR

 

1

013a 

De pleisterlagen van de wanden bevinden zich is een veel slechtere staat dan opgenomen in het aanbestedingsdossier. Een aanzienlijke bijkomende hoeveelheid wordt afgekapt en her-bepleisterd.

- 1.908,78 EUR

31.330,59 EUR

 

 

40

014

Op de gelijkvloers wordt een grotere hoeveelheid ‘dekvloer tot op de draagstructuur’ afgebroken. Er dienen geen ‘tegels op zandbed’ te worden afgebroken. De gevraagde drie extra werkdagen termijnsverlenging worden niet toegekend.

- 2.755,05 EUR

4.565,57 EUR

 

0

015

De hoeveelheid cementgebonden niet-hechtende dekvloer op de gelijkvloers wordt vermeerderd. Ze wordt verstevigd met vezels in plaats van met wapeningsnetten. De troggewelven worden uitgevuld met schuimbeton.

 

   3.805,78 EUR

5

016

Er wordt een supplement aangerekend voor het plaatsen van brandwerende platen (in de plaats van niet-brandwerende) op de plafonds van de 2° verdieping.

Er wordt een extra hoeveelheid van de dubbel verlaagde plafonds geplaatst in de badkamers.

 

   7.174,70 EUR

10

017

De vloer van de zolder wordt niet geïsoleerd. Op deze plaats is dat geen bouwfysische en technische goede oplossing. Het isoleren van het dak zal worden geïntegreerd bij de toekomstige renovatie van het hellend zinken dak.

-16.284,00 EUR

 

 

018a

Het slecht metselwerk ter plaatse van de deuropeningen van de niet dragende tussenmuren wordt hersteld. Openingen in de vloeren worden gedicht. 

 

 5.268,61 EUR

 

3

019

De kopplaten aan de bovenzijde van de kolommen in studio 3 op de 1° en de 2° verdieping worden aangepast ten behoeve van de opleg van de liggers. 

 

    500,00 EUR

2

020a

Bij afbraak van de bestaande vloerbekleding ter plaatse van 0.18 inkom 1C blijkt dat er geen ondervloer aanwezig is. Er wordt een onderplaat uit beton voorzien.

 

 2.694,48 EUR

 

3

021

De kelder wordt opgekuisd.

 

  2.030,00 EUR

1

023

De stalen liggers tussen de tongewelfven in het plafond van de gelijkvloers worden roestwerend behandeld.

 

6.800,00 EUR

10

024

De wanden op de gelijkvloers worden geïnjecteerd tegen opstijgend vocht.

 

3.952,72 EUR

2

025a

De twee bestaande ventilatiekanalen op zolder zijn niet meer noodzakelijk en worden afgebroken.

 

2.553,00 EUR

 

4

026

Ter bescherming van de parketvloer op de gelijkvloers wordt deze afgewerkt met een 2-componenten-olie in plaats van een gewone olie.

 

    980,46 EUR

 

2

027

De sierbalk die zich boven het verlaagd plafond bevindt wordt eveneens afgebroken. 

 

   600,00 EUR

 

2

028a

De toegang tot de zolder wordt gewijzigd. Er wordt geen zolderluik voorzien. Er wordt op de 2° verdieping in de twee Utility-lokalen een vaste aluminium ladder voorzien die toegang geeft tot de zolder.

- 217,80 EUR

1.742,40 EUR

 

 

0

029

De termijnverlenging van 20 werkdagen wordt de aannemer toegekend. De afkoppeling van de technieken van het in gebruik blijvende gedeelte van het gebouw (Zorghostel fase 1) bleek complexer dan initieel was vooropgesteld. 

 

 

20

030

De bestaande vloeren vertonen grote niveauverschillen. Dit is duidelijk geworden na de afbraak van de bestaande vloerbekledingen. Omdat de ingenieur stabiliteit een maximale belasting van de vloerafwerking oplegt dient te worden bepaald op welke plaatsen een combinatie van een lichtgewicht uitvulling met een gewone egaline dient te worden voorzien. Dit vraagt een nauwkeurige opmeting van de bestaande vloeren met een 3D-scan. Deze verrekening betreft de met vinyl te bekleden vloeren. De opmeting met een 3D-scan van de te betegelen vloeren van de badkamers is opgenomen in verrekening 037.

 

3.906,00 EUR

1

031a

Om de radiatoren te kunnen aansluiten worden onderblokken en kraanwerk voorzien.

- 1.220,00 EUR

6.567,28 EUR

 

2

032

Op vraag van de brandweer wordt de hydrantkraan verplaatst van in de haspelkast naar onder de haspelkast.

 

1.514,40 EUR

1

033a

Na afbraak van de verlaagde plafonds blijkt dat er voorbereidende werken nodig zijn alvorens de in het plafond zichtbaar blijvende troggewelven op de gelijkvloers kunnen worden her-bepleisterd. De meer-hoeveelheid voor het bepleisteren zelf van de troggewelven is opgenomen in verrekening 46a.

 

9.900,00 EUR

10

034

Het kelderluik zoals opgenomen in de aanbesteding met een vaste kader uit aluminium en het bewegend kader uit staal is niet uitvoerbaar. Er wordt een kelderluik geplaatst met een vast en bewegend kader uit aluminium. In het bewegend kader wordt een stalen plaat voorzien.

- 2.684,50 EUR

10.649,50 EUR

 

1

037

Om de pas van de betegelde badkamers te kunnen bepalen ten opzichte van de naastliggende met vinyl beklede ruimten wordt de 3D-scan uitgebreid met de vloeren van de badkamers.

 

1.625,00 EUR

1

040

Om de luchtgroep in het lokaal Utility 2.33 te kunnen plaatsen wordt de deur gedemonteerd en na de plaatsing gehermonteerd.

 

427,50 EUR

1

046a

In het dossier is 50 m² voorzien voor het bezetten van de plafonds van de troggewelven. Na afbraak van de verlaagde plafonds  wordt een meer hoeveelheid van 191,65m² opgenomen.

 

9.045,88 EUR

7

 

 

 

 

 

TOTAAL

 

-62.040,62 EUR

 

178.648,65 EUR

176

6% btw

 

-3.722,44 EUR

10.718,92 EUR

 


De kosten voor deze gewijzigde uitvoeringen en verbeteringen zijn niet voorzien. Om de continuïteit van de uitvoering te garanderen dient het  volgende bedrag vastgelegd te worden:

116.608,03 EUR + 6.996,48 EUR (6%btw) = 123.604,51 EUR inclusief btw

De uitvoeringstermijn wordt met 176 werkdagen verlengd.

Besluit 2019_VB_00006 - Organisatiebeheersing - Aanpassing principes bestellen en goedkeuren voor het OCMW – Bekrachtiging van 11 januari 2019.
Het vast bureau bekrachtigt om, met ingang van 1 januari 2019, de bevoegdheid tot het goedkeuren van correctiebestellingen namens het OCMW als volgt te regelen (bedragen exclusief btw):

  • uitgaven exploitatie en investering, 5.500,00 EUR: goedkeuring door de algemeen directeur na decentraal visum:
    • de algemeen directeur kan bovengenoemde bevoegdheden delegeren aan personeelsleden van de administratie van stad en OCMW Antwerpen;
    • de medewerker aan wie de bevoegdheid tot goedkeuren gedelegeerd wordt, kan te allen tijde beslissen om een bepaalde correctiebestelling voor te leggen aan een hoger orgaan voor expliciete goedkeuring;
  • uitgaven exploitatie en investering, > 5.500,00 EUR: goedkeuring door het vast bureau na centraal visum.

Juridische grond

In toepassing van artikel 38/2 van het Koninklijk Besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, gewijzigd bij Koninklijk Besluit van 22 juni 2017, is de aanbesteder gerechtigd de oorspronkelijke opdracht te wijzigen wanneer de wijziging het noodzakelijk gevolg is van omstandigheden die een zorgvuldige aanbesteder niet kon voorzien en de wijziging geen verandering in de algemene aard van de opdracht of raamovereenkomst brengt.  De wijziging blijft beperkt tot 50% van het oorspronkelijke opdrachtbedrag.

Regelgeving: bevoegdheid

Artikel 84 §3, 4° van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 stelt dat het vast bureau bevoegd is voor het voeren van de plaatsingsprocedure, de gunning en de uitvoering van overheidsopdrachten.

Algemene financiële opmerkingen

De uitgave voor de continuïteit van de uitvoering bedraagt  123.604,51 EUR inclusief btw en zal verrekend worden op het investeringsbudget 2022. Er is voldoende krediet beschikbaar.

Voor deze opdracht werden volgende bestelbonnen vastgelegd: 

Bestelbon

Omschrijving

Budget in EUR, inclusief btw

Saldo in EUR inclusief btw

4004028467

Gunning 

1.030.251,22 EUR

217.937,98 EUR
4004030440Gunning477.550,72 EUR477.550,72 EUR

Beleidsdoelstellingen

4 - Harmonieuze stad
2HMS04 - Sociale zaken
2HMS0403 - De stad is regisseur van een ketenaanpak dak- en thuisloosheid en zorgt dat geen enkele Antwerpenaar op straat hoeft te slapen
2HMS040301 - Dak- en thuisloosheid
2HMS040301P08401 - Dambruggestr304_Zorghoste

Besluit

Het vast bureau beslist:

Artikel 1

Het vast bureau keurt goed dat volgens de onderhandelingsprocedure op basis van briefwisseling prijs werd gevraagd voor de wijziging van de opdracht P08401 aan Alpas nv, Steenkaaistraat 19 te 9200 Dendermonde, met ondernemingsnummer 0429.446.318.

Artikel 2

Het vast bureau keurt de wijziging van de onvoorzienbare omstandigheden in meer goed voor een bedrag van 178.648,65 EUR + 10.718,92 EUR (6% btw) = 189.367,57 EUR inclusief btw.

Artikel 3

Het vast bureau neemt kennis van de wijziging in min voor een bedrag van 62.040,62 EUR + 3.722,44 EUR (6% btw) = 65.763,06 EUR inclusief btw

Artikel 4

Het vast bureau keurt de termijnverlenging van 176 werkdagen goed zonder bijkomende kosten.

Artikel 5

Het  vast bureau keurt de correctiebestbon goed van 116.608,03 EUR + 6.996,48 EUR (6% btw) = 123.604,51 EUR inclusief btw ten gunste van Alpas nv, Steenkaaistraat 19 te 9200 Dendermonde, met ondernemingsnummer 0429.446.318 betreffende het project P08401 Renovatie Zorghostel fase 2, gelegen Trapstraat 13, 2060 Antwerpen.

Artikel 6

De financieel directeur verleent zijn visum en regelt de financiële aspecten als volgt:
OmschrijvingBedragBoekingsadresBestelbon
P08401
Inrichting en herlocatie. Wijziging Opdracht
Zorghostel
Trapstraat 13, 2060 Antwerpen

Alpas nv
Steenkaaistraat 19, 9200 Dendermonde
ondernemingsnummer: 0429.446.318 
rekeningnummer: BE67 2930 5853 3087



123.604,51 EUR inclusief 6% btwbudgetplaats:4322000000
budgetpositie:221
functiegebied:2HMS040301P08401
subsidie:SUB_NR
fonds:INTERN
begrotingsprogramma:2OA040909
budgetperiode:2200
4104008944