Terug
Gepubliceerd op 12/07/2022

2022_VB_00179 - Rapportage uitgaven tussenkomst OCMW - Kwartaal 1 2022 - Kennisneming

Vast Bureau
vr 08/07/2022 - 10:00 Stadhuis
Kennis genomen

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Verontschuldigd

Nabilla Ait Daoud, schepen

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2022_VB_00179 - Rapportage uitgaven tussenkomst OCMW - Kwartaal 1 2022 - Kennisneming 2022_VB_00179 - Rapportage uitgaven tussenkomst OCMW - Kwartaal 1 2022 - Kennisneming

Motivering

Gekoppelde besluiten

Aanleiding en context

Op 20 december 2018 (jaarnummer 00693) keurde de raad voor maatschappelijk welzijn de principes bestellen en goedkeuren voor het OCMW goed.

Argumentatie

Overeenkomstig artikel 11 van het besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 20 december 2018 (jaarnummer 693) wordt elk kwartaal een overzicht van de aanvullende steun en de uitzonderlijke financiële bijstand, toegekend door het bijzonder comité sociale dienst, ter kennisgeving aan het vast bureau voorgelegd. 

Het gaat om volgende types uitgaven:

  • Aanvullende steun; onderverdeeld in verschillende subcategorieën, waaronder de zgn. ‘medische waarborg’
  • Tussenkomst OCMW in de verblijfskosten van residenten in woonzorgcentra; het OCMW neemt in eerste instantie de volledige factuur ten laste, en recupereert vervolgens zoveel als mogelijk de kosten via (al naargelang het geval) de resident zelf, de bewindvoerder, de thuisblijvende partner en/of de onderhoudsplichtige kinderen; de rapportage vermeldt het brutobedrag van de uitgaven en het nettobedrag ten laste van het OCMW na recuperatie.


Regelgeving: bevoegdheid

Artikel 84 §3, 3e lid van het Decreet Lokaal Bestuur stelt dat het vast bureau bevoegd is voor het financiële beheer, met behoud van de toepassing van de bevoegdheden van de raad voor maatschappelijk welzijn.

Algemene financiële opmerkingen

In de rapportering nemen we volgende cijfers mee:

  • aanvullende bijstand: betalingen via e-vita. Betalingen via SAP met bestelbon werden al geviseerd en zijn niet in deze rapporten opgenomen.
  • verblijfskosten woonzorgcentra: betalingen via SAP (FI facturen)


Besluit

Het vast bureau beslist:

Artikel 1

Het vast bureau neemt kennis van de rapportage uitgaven tussenkomst OCMW voor het 1ste kwartaal van 2022:

  • Aanvullende bijstand leefloon/art.60 (inclusief uitzonderlijke financiële bijstand)
  • Tussenkomst residenten woonzorgcentra 

Artikel 2

De financieel directeur verleent zijn visum en regelt de financiële aspecten als volgt:
OmschrijvingBedragBoekingsadresBestelbon
Aanvullende bijstand leefloon/art.60
(inclusief uitzonderlijke financiële bijstand)
3.267.055,61 eurobudgetplaats: 4403015000/4311115000
budgetpositie: diverse
functiegebied: 2HMS050303A00000/2LWS090301A00000
subsidie: SUB_NR
fonds: INTERN
begrotingsprogramma:2OA040900/2OA060904
budgetperiode: 2200
Diverse
Tussenkomst residenten woonzorgcentra



7.259.249,62 euro



budgetplaats: 4403015000
budgetpositie: 648210
functiegebied: 2HMS050303A00000
subsidie: SUB_NR
fonds: INTERN
begrotingsprogramma:2OA040900
budgetperiode: 2200
Diverse


De financieel directeur regelt de financiële aspecten als volgt:

OmschrijvingBedrag (recuperatie)BoekingsadresOrders
Aanvullende bijstand leefloon/art.60
(inclusief uitzonderlijke financiële bijstand)
984.741,58 eurobudgetplaats: 4403015000/4311115000
budgetpositie: diverse
functiegebied: 2HMS050303A00000/2LWS090301A00000
subsidie: SUB_NR
fonds: INTERN
begrotingsprogramma:2OA040900/2OA060904
budgetperiode: 2200
Diverse
Tussenkomst residenten woonzorgcentra
6.197.962,00 euro
budgetplaats: 4403015000
budgetpositie: diverse
functiegebied: 2HMS050303A00000
subsidie: SUB_NR
fonds: INTERN
begrotingsprogramma:2OA040900
budgetperiode: 2200
Diverse


Bijlagen

  • VB_Aanvullende_bijstand_2022_Q1.xlsx
  • V2_20220704_VB_Aanvullende_bijstand_recuperatie_2022_Q1.xlsx
  • 20220617_detail_tussenkomst_per_resident_01012022_31032022.xlsx