Het college keurde op 13 maart 2020 (jaarnummer 2382) de afsprakennota 2020-2021 met Linkerwoofer vzw goed.
Het college keurde op 10 december 2021 (jaarnummer 9808) het addendum met betrekking tot de afsprakennota met Linkerwoofer vzw goed.
Op 17 november 2021 diende Linkerwoofer vzw, Hanegraefstraat 5, 2050 Antwerpen, een aanvraag in om Linkerwoofer te organiseren op de Boeienweide en het Frederik van Eedenplein op Linkeroever op 9 en 10 juli 2022.
Het evenement trekt iedere editie een groot aantal bezoekers aan waaronder vooral Antwerpenaren. De organisatoren verwachten voor de komende editie ongeveer 22.000 bezoekers verspreid over de twee dagen.
Het openluchtfestival Linkerwoofer streeft naar een kwaliteitsvol programma dat een aanvulling biedt op het reeds bestaande muzikale aanbod in de stad. Linkerwoofer trekt een gevarieerd publiek aan en biedt voor ieder wat wils: muziekoptredens, kinderanimatie, een ongedwongen festivalsfeer en gezelligheid aan de oever van de Schelde. Ook dit jaar zal de foodtruckmarket aanwezig zijn. Er wordt deze editie geen extra tent geplaatst waar bands spelen.
Op het programma staan voornamelijk Belgische bands en dj's zoals onder andere Clement Peerens Explosition, Tourist LEMC, Ruben Block, Compact Disk Dummies, De Kreuners, Het Zesde Metaal en Gestapo Knallmuzik.
De organisatie is volledig in handen van vrijwilligers uit het verenigingsleven en buurtcomités.
De openingsuren van het festival zijn:
Er zal muziek gespeeld worden:
De opbouw start op 4 juli 2022 om 8.00 uur en de afbraak zal voltooid zijn op 12 juli 2022 om 22.00 uur.
De tarieven zijn: op 9 juli 22,00 EUR, op 10 juli 24,00 EUR. Dit zijn voorverkooptarieven. Kinderen jonger dan 16 jaar betalen 10,00 EUR op vertoon van hun kids-id. Voor kinderen kleiner dan één meter is de toegang gratis (mits begeleiding door een volwassene).
In ruil hiervoor biedt Linkerwoofer vzw een uitgebreide vermelding van de stad Antwerpen in de publiciteitscampagne:
Mobiliteit
Verder heeft de organisatie de nodige afspraken gemaakt met De Vlaamse Waterweg en werd de opstelling van de Kermis, die dit jaar tegelijkertijd door gaat met Linkerwoofer, afgestemd met de dienst Markten en Foren.
Het evenement wordt georganiseerd conform de corona-protocollen die op het moment van het evenement van kracht zijn.
Het evenement heeft een open karakter en richt zich tot alle Antwerpenaren en bezoekers van de stad Antwerpen.
De afgelopen edities werden geëvalueerd door de betrokken stadsdiensten en positief geadviseerd. Het heeft een bovenlokale en positionerende uitstraling en brengt een kwalitatief en laagdrempelig aanbod.
Dit evenement wordt volgens het evenementenkader zoals goedgekeurd door het college van burgemeester en schepenen op 9 maart 2018 (jaarnummer 2138) ingedeeld in categorie 3 (naamsversterkend publiek evenement of nieuw publiek evenement met groeipotentieel tot naamsversterkend evenement) en wordt dus vrijgesteld van:
Volgende kostenposten zullen door de betrokken diensten enkel worden aangerekend indien nodig:
Op 9 maart 2018 (jaarnummer 2138) keurde het college het gewijzigde evenementenkader goed.
Op 14 december 2020 (jaarnummer 751) keurde de gemeenteraad het retributiereglement op inname van het openbaar en privaat domein van de stad Antwerpen voor evenementen en manifestaties 2021-2025 goed.
Op 16 december 2019 (jaarnummer 715) keurde de gemeenteraad het gebruiksreglement betreffende de logistieke ondersteuning van evenementen, filmopnames en fotoreportages 2020-2025 goed.
Op 17 december 2019 (jaarnummer 716) keurde de gemeenteraad het retributiereglement betreffende de logistieke ondersteuning van evenementen, filmopnames en fotoreportages 2020-2025 goed.
Op 30 november 2018 (jaarnummer 10142) keurde het college de wijziging van de retributiezones in verband met het retributiereglement inname openbaar domein voor evenementen en manifestaties goed.
Voor het vrijhouden van parkeerplaatsen door een tijdelijk parkeerverbod zal er 480,00 EUR (inclusief btw) aangerekend worden aan de organisatoren.
Voor het tijdelijk verwijderen van straatmeubilair zal er 100,00 EUR (inclusief btw) aangerekend worden.De voorwaarden en richtlijnen zoals besproken in het AGEV-overleg van 10 mei 2022 en de eventuele bijkomende voorwaarden van de hulp- en veiligheidsdiensten dienen gevolgd te worden.
Voor de opening van het evenement, op vrijdag 8 juli 2022, wordt een veiligheidsrondgang georganiseerd met aanwezigheid van de verschillende AGEV-partners.
De organisator dient rekening te houden met de afgesproken voorwaarden:
Graag ruim op voorhand de horeca en handelszaken in de omgeving op de hoogte brengen van dit event en de mogelijke implicaties voor hen. Toegang en zicht naar de handel en horecazaken steeds vrijwaren. Gelieve rekening te houden met de uitbreidingsterrassen of stockage ruimte te voorzien in de nabije omgeving.
Groenadvies bij evenementen Stad Antwerpen, dienst Groen en Begraafplaatsen, geeft een gunstig advies op voorwaarde dat onderstaande zaken worden gerespecteerd. Samenvatting voor eerste bladzijde besluit / vergunning (rest integraal over te nemen in de vergunning):
Het evenement is te gast in de groene omgeving van het park. Om het evenement te verzoenen met de draagkracht van het park én in het belang van de huidige en toekomstige parkbezoekers zijn beschermende maatregelen nodig. Om deze reden worden in het vergunningsdocument duidelijke, te respecteren, voorwaarden opgelijst met betrekking tot vereiste documenten, mobiliteit, infrastructuur & activiteit, milieu & veiligheid. Schade zal altijd worden aangerekend.
1. Vereiste documenten
De organisator bezorgt een inplantingsplan met aanduiding van: publiekszones, alle installaties/voorzieningen, stockage van materialen, toegangen en wegen gebruikt voor leveringen, opbouw en afbraak, zones waar rijplaten worden gelegd, aanvoer van water/afvoer van afvalwater.
De organisator voorziet een slecht weer scenario (enkel voor middelgrote en grote evenementen).
2. Rondgang
3. Mobiliteit
4. Infrastructuur & activiteit
5. Milieu & veiligheid
6. Schade
U dient te voldoen aan de voorwaarden zoals beschreven in de bijlagen van FOD Volksgezondheid.
Er wordt een medisch dispositief geadviseerd dat bestaat uit: 1 hulppost (min. 18m²) met 4 hulpverleners en 1 verpleegkundige, 2 bestafte ambulances en 1 BLS-ploeg op het terrein.
Voorwaarden om de kans op gehoorschade bij bezoekers te vermijden:
1° De meet- en registratieapparatuur voldoet aan de eisen gesteld voor klasse 2-meetinstrumenten in de NBN-normen (NBN EN 60651 1996 of recenter).
2° De meet- en registratieapparatuur moet zo geïnstalleerd worden dat die niet kan worden gemanipuleerd door derden. Dit geldt ook voor de meetmicrofoon.
3° De meetmicrofoon van de meet- en registratieapparatuur moet zo geïnstalleerd worden dat hij niet afgeschermd wordt voor het geluid waaraan bezoekers worden blootgesteld.
4° De meet- en registratieapparatuur moet zo uitgerust zijn dat gedurende de volledige activiteit kan gemeten worden.
Let wel: de verplichting tot het meten van het geluidsniveau geldt niet als door de exploitant een geluidsbegrenzer gebruikt wordt die zo is afgesteld dat de toegestane norm gerespecteerd wordt. De geluidsbegrenzer moet voldoen aan de vereisten inzake meet- en registratieapparatuur zoals hiervoor vermeld.
Voorwaarden om geluidshinder bij omwonenden te beperken:
Brandweer merkt op dat dit advies geen betrekking heeft op de controle/het nazicht van de naleving van de vereiste maatregelen om de verspreiding van COVID 19 te voorkomen.
De organisator dient de standaardvoorwaarden voor evenementen van Brandweer Zone Antwerpen alsook de hieronder bijgevoegde extra voorwaarden strikt na te leven.
Link naar standaardvoorwaarden: https://www.antwerpen.be/info/52d5051a39d8a6ec798b45ac/brandpreventieevenementen .
Extra voorwaarden op standaardvoorwaarden nr. 2201 - plaatsen van materialen of tijdelijke opstellingen op (of over) de openbare weg, openbaar domein of een publiek toegankelijk terrein.
De betonstrook die loopt van de inkom richting Schelde en dan links weg naar het Thonetje, dient te allen tijde vrij te blijven inclusief de aansluiting van deze betonstrook op de Thonetlaan. Deze betonstrook dient te allen tijde vrij te zijn van opstellingen, voertuigen,… opdat de hulpdiensten deze strook kunnen gebruiken. Het Thonetje dient te allen tijde bereikbaar te zijn voor de hulpdiensten.
Er dient zowel in het noorden als het zuiden van terrein een toegang voor de hulpdiensten voorzien te worden. Deze toegang dient minstens 4m breed en 4m hoog voorzien te worden.
Extra voorwaarden op standaardvoorwaarden nr. 2224 - grote tijdelijke inrichting (kraam, tent, container, wagen, kermisexploitatie, tribune, podium of gelijkaardig) met meer dan een gelijkvloers niveau of een totale oppervlakte groter dan 60 m² (meer dan 100 personen) of - voor een tribune - met meer dan 100 zit- of staanplaatsen.
Alle tijdelijke constructies (podium, tenten, PA toren, …) dienen na plaatsing gunstig gekeurd te worden door een erkend onafhankelijk keuringsorganisme. Op vraag dienen de gunstige keuringsattesten voorgelegd te kunnen worden.
Extra voorwaarden op standaardvoorwaarden nr. 2283 – potentieel risico-evenement
De nooduitgangen dienen op afdoende hoogte aangeduid en verlicht te worden opdat ze duidelijk leesbaar zijn zowel overdag als bij duisternis. De nooduitgangen dienen bemand te worden met stewards.
Alle nooduitgangen dienen steeds toegankelijk te zijn: wanneer bijvoorbeeld de zone voor kinderanimatie gesloten wordt, dient de nooduitgang die in deze zone valt (nooduitgang 03) nog steeds toegankelijk te blijven voor de bezoekers die op dat moment aanwezig zijn op het eventterrein.
De organisator neemt de nodige en voldoende maatregelen op het gebied van massabeheersing (crowd control) om drummen en gevaarlijk dichte concentraties van personen in het publiek te voorkomen en tijdig ongedaan te maken.
Bij oververzadiging van de afgesloten evenementensite communiceert de organisator dit op verschillende locaties naar het publiek (indien nodig ook buiten de evenementensite).
De organisator zorgt voor systeem van publieksinformatie dat eenvoudige boodschappen aan het publiek kan bezorgen. De informatiebronnen zijn strategisch opgesteld zodat ze kunnen bijdragen tot de massabeheersing. Ze zijn bedienbaar door de organisator of zijn medewerkers. De informatiebronnen worden gebruikt met vooraf besproken boodschappen of aangepast aan de noodzaak.
Zie bijlage C toegevoegd aan dit besluit.
Standaardvoorwaarden
Dit evenement kan plaatsvinden, indien aan de voorwaarden beslist in de gemeenteraadsbesluiten van 16 en 17 december 2019 (jaarnummers 715 en 716) wordt voldaan.
Daarin wordt onder meer bepaald dat organisatoren zelf moeten instaan voor de reiniging van de locatie en de verwijdering van afvalstoffen tijdens en/of na het evenement of de opname. Indien bij controle blijkt dat de reinheid onvoldoende is, kan een niet-geplande reinigingstaak worden uitgevoerd op initiatief van de stad.
De kosten hiervan worden doorgerekend aan de organisator van het evenement of de opname volgens de bepalingen van het retributiereglement.
De organisator dient de evenementen- of opnamesite in dezelfde staat achter te laten als men deze aantrof voor aanvang van het evenement of de opname.
Iedere bewijslast met betrekking tot de staat van de site voor ingang van het evenement of de opname ligt bij de organisator.
De site is proper voor aanvang, tenzij anders gemeld én aangetoond door de organisator voor het begin van het evenement of de opname
(de melding gebeurt telefonisch naar 03 338 41 79 én per mail met foto’s als plaatsbeschrijving naar ama@stad.antwerpen.be).
Alle zwerfvuil afkomstig van het evenement of de opname (ook het afval verspreid in omliggende straten en pleinen), wordt onmiddellijk na afloop opgeruimd.
Bij het niet naleven van deze voorwaarde worden de kosten voor de reiniging aan de organisator doorgerekend.
Het is verboden confetti of serpentines uit te delen.
Bij het bewegwijzeren zorgt de organisator ervoor dat er niets op stadsmeubilair of op de grond wordt aangebracht (zoals bijvoorbeeld plakband, krijtverf, enz.)
De organisator voorziet voldoende sluitende afvalcontainers op de openbare weg om zwerfvuil te vermijden. Hij is eveneens verantwoordelijk om deze afvalcontainers tijdig te (laten) ledigen.
Indien de organisator afvalcontainers ontleent van de stad, zorgt hij zelf voor het beheer en de bewaking van de afvalcontainers en dit voor de periode die in het aanvraagformulier staat.
De organisator zorgt ervoor dat er geen klein gevaarlijk afval, grofvuil, olie, gasflessen en/of glas in de containers gedumpt wordt.
De retributie voor het leveren en ledigen van afvalcontainers van de stad bedraagt 7,00 euro per container van 240 liter en 27,00 euro per container van 1.100 liter inhoud.
Voor elke lediging tijdens het evenement, rekent de stad een bijkomend bedrag van 7,00 euro of 27,00 euro aan per geledigde container.
Er mag geen schade toegebracht worden aan de openbare weg of straatmeubilair en het wegnemen van straatmeubilair dient tijdig aangevraagd worden
Duurzame bereikbaarheidsinformatie op de website plaatsen.
Signalisatieplan van hoe de omleidingen (fiets/voet) op terrein zullen worden gehangen uploaden.
Het college keurt de effectieve organisatie van Linkerwoofer, zoals hierboven beschreven, op 9 en 10 juli 2022 op de Boeienweide en het Frederik van Eedenplein op Linkeroever door Linkerwoofer vzw goed.
De organisator dient hierbij de voorwaarden die in de adviezen worden vermeld na te leven.
Het evenement wordt georganiseerd conform de corona-protocollen die op het moment van het evenement van kracht zijn.
Het college geeft opdracht aan:
Dienst | Taak |
SB/L/BOF |
|
SB/SR/BIT |
|
SW/Beheer en Operaties/Interventies |
|
Lokale Politie Antwerpen/Openbare Orde/Evenementen |
|
De financieel directeur regelt de financiële aspecten als volgt:
Omschrijving | Bedrag | Boekingsadres | Verkooporder |
Retributie vrijhouden parkeerplaatsen door tijdelijk parkeerverbod Linkerwoofer vzw Rekeningnummer: BE40 8601 0830 8663 | 480,00 EUR | budgetplaats: 5373000000 budgetpositie: 7006015 functiegebied: 2BRS030101A00000 subsidie: SUB_NR fonds: INTERN begrotingsprogramma: 2SA070719 budgetperiode: 2200 | De verkooporder zal worden opgemaakt nadat het evenement heeft plaatsgevonden.
|
Retributiereglement op het tijdelijk verwijderen van straatmeubilair voor evenementen Linkerwoofer vzw Rekeningnummer: BE40 8601 0830 8663 | 100,00 EUR
| budgetplaats: 5151000000 budgetpositie: 7006021 functiegebied: 2LMS030209A00000 subsidie: SUB_NR fonds: INTERN begrotingsprogramma: 2SA020200 budgetperiode: 2200 | De verkooporder zal worden opgemaakt nadat het evenement heeft plaatsgevonden.
|