Terug
Gepubliceerd op 05/07/2022

2022_CBS_05579 - Ondersteuning - Marketing en communicatie. Stadsmarketingfonds. Marketingcampagne Suspicious Antwerp - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 01/07/2022 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2022_CBS_05579 - Ondersteuning - Marketing en communicatie. Stadsmarketingfonds. Marketingcampagne Suspicious Antwerp - Goedkeuring 2022_CBS_05579 - Ondersteuning - Marketing en communicatie. Stadsmarketingfonds. Marketingcampagne Suspicious Antwerp - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Aanleiding en context

De stad Antwerpen heeft de ambitie om door middel van een relevante en onderscheidende marketing en communicatie het streven te versterken om van de stad Antwerpen de best mogelijke leef-, leer-, werk- en beleefstad te maken. Het stadsmarketingfonds biedt een kader om projecten te stimuleren en financieel te ondersteunen die, in lijn met het stadsbrede merkstrategie, bijdragen aan deze doelstelling.

Op 2 mei 2018 (jaarnummer 236) keurde de gemeenteraad het 'Reglement Stadsmarketingfonds' en de 'Financiële richtlijnen Stadsmarketingfonds' goed. 

Op 16 december 2019 (jaarnummer 794) keurde de gemeenteraad een tweede, vernieuwde versie van het reglement goed. Artikel 7.01 van dit vernieuwde reglement bepaalt dat het college oordeelt of de kandidaat-aanvrager in aanmerking komt om het dossier in te dienen. Het college delegeert deze bevoegdheid aan de algemeen directeur.

Op 28 januari 2020 (jaarnummer 178) keurde de algemeen directeur goed dat deze bevoegdheid gedelegeerd wordt aan de bedrijfsdirecteur Ondernemen en Stadsmarketing.

Op 30 mei 2022 (jaarnummer 281) keurde de gemeenteraad aanpassing 5 van het meerjarenplan 2020-2025 goed.


Suspicious Antwerp

Kledingmerk Suspicious Antwerp ontwikkelt op maat gemaakte campagnes voor hun nieuwe collecties. De gemaakte foto- en videocontent wordt gecommuniceerd via de socialemediakanalen van Suspicious Antwerp en de influencers waarmee ze samenwerken. 

In augustus 2022 wordt een derde samenwerking met Tomorrowland tot stand gebracht, waarin een co-branded collectie uitgebracht wordt op 8 augustus 2022. Hiervoor wordt een 360°- campagne gelanceerd tijdens het eerste Tomorrowlandweekend van 15 juli 2022. Voor de campagne worden influencers met een wereldwijde impact uitgenodigd in de stad Antwerpen. De campagne zal deels op de terreinen van Tomorrowland opgenomen worden en heeft zowel pre- als post-evenementen die in de stad Antwerpen plaatsvinden. De bedoeling is om de stad Antwerpen duidelijk in beeld en onder de aandacht te brengen via influencers met een groot bereik wereldwijd. 

Het stadsmarketingfonds verleent ondersteuning voor een bedrag van 50.000,00 EUR. De totale projectkost bedraagt 313.940,00 EUR.

Argumentatie

De bedrijfsdirecteur van de bedrijfseenheid Ondernemen en Stadsmarketing oordeelde dat dit dossier in aanmerking komt om in te dienen, vermits het voldoet aan de vooropgestelde beoordelingscriteria volgens artikel 9 van het reglement.

In lijn met het reglement, heeft de aanvrager het volledige dossier opgemaakt teneinde dit voor de ondersteuning door het college te laten goedkeuren.

  • ondersteuning stadsbrede merkstrategie:
    Het project is een voorbeeld van de stad Antwerpen als baken voor innovatieve concepten en startups, zeker in de modescene. Het draagt bij aan het kader van de stad Antwerpen als metropool op mensenmaat. Het past binnen de stadsbrede merkstrategie waar we de stad Antwerpen als shoppingstad willen promoten.
  • return voor de stad Antwerpen:
    De influencers waarmee samengewerkt wordt, krijgen contractueel de opdracht om de stad Antwerpen in hun deliverables aantrekkelijk in beeld (foto/video) te brengen. Dit met locatietags 'Antwerp, Belgium', aantrekkelijke foto's van een activiteit in de stad Antwerpen en hashtags waar mogelijk. Vermits het gaat om enkele grote namen (> 100K volgers) bereikt de stad Antwerpen op een unieke, authentieke manier een jong, internationaal publiek.
    De influencers zullen een aantal nachten in een Antwerps hotel overnachten en verschillende Antwerpse horecazaken bezoeken.
  • samenwerking:
    Er zijn met het KMSKA onderhandelingen om begin september een evenement te organiseren. De influencers brengen hierover dan een post of story op social media.
  • vernieuwing:
    Het is een bestaand concept om met influencers te werken, maar het is voor de stad Antwerpen vernieuwend om via een andere partner op social media een groot bereik te genereren.  
  • haalbaarheid: 
    Het is erg kort dag, maar ze hebben in het verleden bewezen dat ze dergelijke projecten kunnen realiseren.  

Op basis van het reglement wordt een eerste schijf van 25.000,00 EUR uitbetaald binnen 30 dagen na goedkeuring door het college. De overige 25.000,00 EUR wordt uitbetaald na een gunstige beoordeling van het (financieel) eindverslag na afloop van het project.   

Als voorwaarde voor de ondersteuning vraagt de stad Antwerpen het engagement om in persberichten, interviews,… de samenwerking met de stad Antwerpen en de ondersteuning van het stadsmarketingfonds expliciet te vermelden en maximaal aan bod te laten komen. SSPCS moet contractueel met de influencers vastleggen dat Antwerpen zowel via tags als visueel (foto/video) aantrekkelijk aan bod komt in hun posts/deliverables. 
Het pers- en communicatiedossier zal in overleg met de persdienst van de stad Antwerpen opgesteld worden. Op alle communicatiedragers moet het logo van de stad Antwerpen mee opgenomen worden.

Juridische grond

De wet van 14 november 1983 betreffende de controle op de toekenning en op de aanwending van sommige toelagen is van toepassing.

Gemeenteraadsbesluit van 18 december 2006 (jaarnummer 2730) dat het reglement op de toelagen vastlegt.

Op 16 december 2019 (jaarnummer 794) keurde de gemeenteraad het nieuwe toelagereglement van het stadsmarketingfonds goed, dat in werking trad vanaf 1 januari 2020. Artikel 9 van dit vernieuwde reglement bepaalt dat het college beslist over de al dan niet toekenning van de toelage.

Algemene financiële opmerkingen

Een ondersteuning zal enkel uitbetaald worden wanneer er geen openstaande, niet-betwiste, vervallen schulden zijn ten aanzien van de stad Antwerpen.

Beleidsdoelstellingen

8 - Sterk bestuurde stad
2SBS06 - Marketing en communicatie

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college beslist om een ondersteuning van 50.000,00 EUR toe te kennen aan Sspcs Group bv, Rijnkaai 100 bus 11, 2000 Antwerpen, ondernemingsnummer 0672.916.318, voor het project 'marketingcampagne collectie Tomorrowland'.

Artikel 2

Het college keurt de uitbetaling van de ondersteuning van 50.000,00 EUR voor het project 'marketingcampagne collectie Tomorrowland' aan Sspcs Group bv, Rijnkaai 100 bus 11, 2000 Antwerpen, ondernemingsnummer 0672.916.318, goed.

Artikel 3

De financieel directeur verleent zijn visum en regelt de financiële aspecten als volgt:

Omschrijving Bedrag Boekingsadres Bestelbon

Uitbetaling ondersteuning aan

Sspcs Group bv
Rijnkaai 100 bus 11
2000 Antwerpen
ondernemingsnummer 0672.916.318
rekeningnummer BE57 3631 8110 8235

50.000,00 EUR budgetplaats: 5317600000
budgetpositie: 6496600
functiegebied: 2SBS060103A00000
subsidie: SUB_NR
fonds: intern
begrotingsprogramma: 2SA080119
budgetperiode: 2200
4505140403