Terug
Gepubliceerd op 22/08/2022

2022_CBS_06700 - Omgevingsvergunning - OMV_2022057164. Everdijstraat 8-10. District Antwerpen - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 19/08/2022 - 09:00 digitaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Koen Kennis, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Bart De Wever, burgemeester; Jinnih Beels, schepen

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur
2022_CBS_06700 - Omgevingsvergunning - OMV_2022057164. Everdijstraat 8-10. District Antwerpen - Goedkeuring 2022_CBS_06700 - Omgevingsvergunning - OMV_2022057164. Everdijstraat 8-10. District Antwerpen - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2022057164

Gegevens van de aanvrager:

de heer Jan Boogaerts met als adres Napelsstraat 130 te 2000 Antwerpen

Ligging van het project:

Everdijstraat 8-10 te 2000 Antwerpen

Kadastrale percelen:

afdeling 4 sectie D nrs. 1567 en 1568B

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

regulariseren van een functiewijziging op de gelijkvloerse verdieping van detailhandel naar de functie: kantoor, dienstverlening en vrije beroepen

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis 

Everdijstraat 8:

-          23/12/2005: vergunning (20053948) voor het wijzigen van de bestemming van de gelijkvloerse verdieping;

-          vaststelling (ID: 4906) van een traditioneel diephuis met barokpoort in de inventaris bouwkundig erfgoed Vlaanderen;

-          bescherming (ID: 5092) van de Sint-Augustinuskerk in de inventaris bouwkundig erfgoed Vlaanderen;

Everdijstraat 8-10:

-          24/05/2017: vergunning (2017513) voor het verbouwen van een historisch pand naar een handelsgelijkvloers met een woning;

Everdijstraat 10-12:

-          vaststelling (ID: 4907) van de Sint-Hieronymus, Sint-Augustinus en Sint-Gregorius in de inventaris bouwkundig erfgoed Vlaanderen.

 

Vergunde toestand 

-          functie Everdijstraat 8-10: 2 samengevoegde panden tot een gelijkvloerse handelsruimte en 1 bovengelegen woonentiteit;

-          bouwvolume:

  • geheel van 3 gerestaureerde of gereconstrueerde, traditionele diephuizen met de namen "Sint-Hiëronymus" (nummer 10), “Sint-Augustinus" en "Sint-Gregorius" (nummer 12);
  • een gevelbreedte van elk 3 traveeën en 2 bouwlagen onder een zadeldak (leien, nok loodrecht op de straat);
  • dakterras op het plat dak achteraan van de Everdijstraat 10;
  • interne herinrichting en verbinding met de Everdijstraat 8.

-          gevelafwerking Everdijstraat 8:

  • de inkomdeur en het raam in de straatgevel werden aangepast;
  • de gevel werd bepleisterd.

 

Gewenste toestand 

-          functie Everdijstraat 8-10:

  • dienstverlening, kantoorfunctie en vrije beroepen op het gelijkvloers;
  • de eerste en tweede verdiepingen vormen geen onderdeel van de aanvraag;

-          gevelafwerking: de voorgevel vormt geen onderdeel van de aanvraag.

 

Inhoud van de aanvraag 

-          wijzigen van de functie op de gelijkvloerse verdieping van detailhandel naar kantoor, dienstverlening en vrije beroepen;

-          de werken, handelingen en wijzigingen aan de bovenliggende verdiepingen en aan de gevel maken geen deel uit van de aanvraag.

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

Brandweerzone Antwerpen-Zwijndrecht - Hulpverleningszone 1 (Antwerpen)/ Brandweer Zone Antwerpen BZA

30 juni 2022

13 juli 2022

Voorwaardelijk gunstig

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies

Ondernemen en Stadsmarketing/ Business en Innovatie

30 juni 2022

13 juli 2022

Ondernemen en Stadsmarketing/ Klantencontacten en Dienstverlening/ Loket Thema Wonen - huisnummering

30 juni 2022

25 juli 2022

Stadsontwikkeling/ Mobiliteit

30 juni 2022

7 juli 2022

Stadsontwikkeling/ Onroerend Erfgoed/ Monumentenzorg

30 juni 2022

8 juli 2022

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan RUP Binnenstad, goedgekeurd op 26 april 2012. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zone: artikel 1: zone voor wonen - (wo1).

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Gemeentelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP's) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het ruimtelijk uitvoeringsplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

 

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)


De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
 

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)


De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de verordening toegankelijkheid.

 

Algemene bouwverordeningen

 

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)


De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

 

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)


De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend punt:

 

  • Artikel 26 Afvalverzameling:

Een afvalberging moet worden voorzien voor de functie op de gelijkvloerse verdieping van minimaal 4 m² die voldoet aan dit artikel, zoals reeds opgelegd in de voorwaarden van de vergunning afgeleverd in 2017 (2017513).

 

Sectorale regelgeving

 

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.


Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
 

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.


Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
 

-          Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)


De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.

 

-          Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))


Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

 

Het wijzigen van een detailhandel naar kapperszaak is functioneel inpasbaar. Het advies van de stedelijke dienst Business en Innovatie is gunstig:

 

“Gunstig advies voor het wijzigen van de functie handel naar dienstverlening (kapsalon) op de gelijkvloerse verdieping van een pand gelegen in de zone hoofdkernwinkelgebied centrum Antwerpen. De Beleidsnota Detailhandel 2020 stelt dat in deze zones er gestreefd wordt naar een goede mix tussen de functies handel, reca en diensten om op deze manier de aantrekkelijkheid en de verblijftijd van de bezoekers te verhogen.”

 

Visueel-vormelijke elementen en cultuurhistorische aspecten

 

Het pand is gelegen in CHE-gebied en werd opgenomen in de inventaris bouwkundig erfgoed. Er zijn geen structurele wijzigingen en ook de gevels blijven ongewijzigd. De stedelijke dienst Monumentenzorg heeft geen bezwaar tegen de functiewijziging vermits ze geen afbreuk doet aan de erfgoedwaarde van het gebouw. Eventuele andere onvergunde ingrepen worden uit de vergunning uitgesloten.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

 

Het advies van de brandweer is voorwaardelijk gunstig en moet strikt worden nageleefd.

 

Artikel 26 van de bouwcode legt een afzonderlijke afvalberging op voor de dienstenfunctie op het gelijkvloers. Als voorwaarde wordt opgelegd een afvalberging te voorzien voor de functie op de gelijkvloerse verdieping van minimaal 4 m² die voldoet aan dit artikel, zoals reeds opgelegd in de voorwaarden van de vergunning afgeleverd in 2017 (2017513).

 

Mobiliteitsimpact

 

Toetsing parkeerbehoefte

 

Het algemene principe is dat een omgevingsvergunningsaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien. Dit is het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

 

De parkeer- en stallingsnormen uit de tabel van artikel 30 van de bouwcode, herzien op 1 maart 2018, dienen te worden nageleefd bij nieuwbouw, herbouw, verbouwing, functiewijziging, volume-uitbreiding en wijzigen van het aantal wooneenheden. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen.

 

Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 0 parkeerplaatsen.

 

De parkeerbehoefte wordt bepaald op de functiewijziging van een handel naar dienstverlening. De handelsruimte op het gelijkvloers wordt ingericht als kapsalon.

Het kapsalon heeft een kleine oppervlakte (< 500 m²) en is gelegen in het centrum van de stad.

De werkelijke parkeerbehoefte is 0.

 

De plannen voorzien in 0 nuttige autostal- en autoparkeerplaatsen.

 

Het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 0.

 

 

Fietsvoorzieningen

 

De functie handel en dienstverlening vallen voor het bepalen van het aantal fietsstalplaatsen onder dezelfde functie. Er moeten geen (bijkomende) fietsstalplaatsen voorzien worden.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen 

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

  1. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven.
  1. Er dient een afvalberging te worden voorzien voor de functie op de gelijkvloerse verdieping van minimaal 4 m² die voldoet aan artikel 26 van de bouwcode, zoals reeds opgelegd in de voorwaarden van de vergunning afgeleverd in 2017 (2017513).
  1. Alle werken, wijzigingen en handelingen aan de bovenliggende verdiepingen, aan de gevel en met een impact op de erfgoedwaarde, worden uit de vergunning uitgesloten.

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Fasering

 

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

5 mei 2022

Volledig en ontvankelijk

30 juni 2022

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

29 augustus 2022

Verslag GOA

8 augustus 2022

naam GOA

Katrine Leemans

 

Onderzoek

Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

  1. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven.
  1. Er dient een afvalberging te worden voorzien voor de functie op de gelijkvloerse verdieping van minimaal 4 m² die voldoet aan artikel 26 van de bouwcode, zoals reeds opgelegd in de voorwaarden van de vergunning afgeleverd in 2017 (2017513).
  1. Alle werken, wijzigingen en handelingen aan de bovenliggende verdiepingen, aan de gevel en met een impact op de erfgoedwaarde, worden uit de vergunning uitgesloten.

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.