Terug
Gepubliceerd op 22/08/2022

2022_CBS_06720 - Omgevingsvergunning - OMV_2022064815. Ruytermansweg 13. District Berendrecht - Zandvliet - Lillo - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 19/08/2022 - 09:00 digitaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Koen Kennis, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Bart De Wever, burgemeester; Jinnih Beels, schepen

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur
2022_CBS_06720 - Omgevingsvergunning - OMV_2022064815. Ruytermansweg 13. District Berendrecht - Zandvliet - Lillo - Goedkeuring 2022_CBS_06720 - Omgevingsvergunning - OMV_2022064815. Ruytermansweg 13. District Berendrecht - Zandvliet - Lillo - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2022064815

Gegevens van de aanvrager:

de heer Stanny Paenen met als adres Kalmthoutsebaan 75 te 2040 Antwerpen

Ligging van het project:

Ruytermansweg 13 te 2040 Berendrecht-Zandvliet-Lillo (Antwerpen)

Kadastrale percelen:

afdeling 19 sectie C nr. 11C2

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

wijzigen van de straatgevel en bouwen van een veranda

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

 

-          28/04/2022: niet-aktename (OMV_2022038536) voor het bouwen van een veranda;

-          29/03/2019: vastgesteld bouwkundig erfgoed:
https://inventaris.onroerenderfgoed.be/erfgoedobjecten/10811;

-          01/09/2017: vergunning (20171258) voor het verbouwen en uitbreiden van een woning.

 

Vergunde / Geacht vergunde toestand

 

-          functie: eengezinswoning;

-          bouwvolume:

  • halfopen bebouwing van 1 bouwlaag met een zadeldak;
  • bouwdiepte hoofdvolume van circa 7,5 m;
  • bouwdiepte achterbouw tot op circa 14,5 m;

-          gevelafwerking:

  • gevel hoofdvolume in rode baksteen;
  • gevel achterbouw in donkergrijze baksteen;
  • straatgevel, zijde hoofdvolume, bevat een kleine raamopening in de badkamer op ongeveer 1,9 m hoogte;
  • straatgevel, zijde achterbouw, heeft een raamopening met breedte van circa 1,20 m;

-          inrichting:

  • onbebouwde ruimte van circa 282,5 m²;
  • terras van circa 24 m² met daarachter een tuin.

 

Bestaande toestand

 

conform de vergunde toestand behalve:

-          gevelafwerking:

  • verdwenen raamopening aan de straatgevel, zijde hoofdvolume;
  • vergrote raamopening met breedte van 1,90 m aan de straatgevel, zijde achterbouw.

 

Nieuwe toestand

 

-          functie: eengezinswoning;

-          bouwvolume: nieuwe veranda van circa 21,5 m² met totale bouwdiepte tot op 18 m;

-          gevelafwerking:

  • verdwenen raamopening aan de straatgevel, zijde hoofdvolume;
  • vergrote raamopening met breedte van 1,90 m aan de straatgevel, zijde achterbouw;
  • veranda in aluminium met zijwanden in glas en dakvlak in polycarbonaatplaten;

-          inrichting:

  • onbebouwde ruimte van circa 261 m²;
  • terras van circa 16,5 m² met daarachter een tuin.

 

Inhoud van de aanvraag

 

-          uitbreiden van het bouwvolume;

-          wijzigen van de voorgevel.

 

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies

Stadsontwikkeling/ Onroerend Erfgoed/ Monumentenzorg

30 juni 2022

8 juli 2022

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in agrarisch gebied. De agrarische gebieden zijn bestemd voor de landbouw in de ruime zin. Behoudens bijzondere bepalingen mogen de agrarische gebieden enkel bevatten de voor het bedrijf noodzakelijke gebouwen, de woning van de exploitanten, benevens verblijfsgelegenheid voor zover deze een integrerend deel van een leefbaar bedrijf uitmaakt, en eveneens para-agrarische bedrijven. Gebouwen bestemd voor niet aan de grond gebonden agrarische bedrijven met industrieel karakter of voor intensieve veeteelt, mogen slechts opgericht worden op ten minste 300 m van een woongebied of op ten minste 100 m van een woonuitbreidingsgebied, tenzij het een woongebied met landelijk karakter betreft. De afstand van 300 en 100 m geldt evenwel niet in geval van uitbreiding van bestaande bedrijven. De overschakeling naar bosgebied is toegestaan overeenkomstig de bepalingen van artikel 35 van het Veldwetboek, betreffende de afbakening van de landbouw- en bosgebieden.

 

(Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is niet in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

De aanvraag staat niet in functie van een landbouwbedrijf. Het betreft een zonevreemde woning.

 

Overeenkomstig de bepalingen van artikels 4.4.12 en 4.4.15 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening is het verbouwen en uitbreiden van een bestaande, hoofdzakelijk vergunde en niet-verkrotte zonevreemde woning in agrarisch gebied vergunbaar voor zover het bouwvolume beperkt blijft tot ten hoogste 1.000 m³ en op voorwaarde dat het aantal woongelegenheden beperkt blijft tot het bestaande aantal.

 

In voorliggende aanvraag wordt een bestaande, vergunde niet-verkrotte eengezinswoning beperkt uitgebreid met een veranda en worden er beperkte gevelwijzigingen voorzien. 

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

 

-      Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)


De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.

 

-      Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)


De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Algemene bouwverordeningen

 

-      Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)


De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

 

-      Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)


De aanvraag voldoet aan de bepalingen van de bouwcode.

 

Sectorale regelgeving

 

-      MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.


Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

 

-      Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.

 

Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.

 

-      Vlaamse codex Wonen 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex Wonen van 2021”)


De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.

 

-      Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))


Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

 

Voorliggende aanvraag omvat het vergunnen van een reeds aanwezige veranda, achteraan palend aan de zithoek van de woning alsook het vergunnen van een aangepaste raamopening in de rechter zijgevel. De bestaande woonfunctie blijft behouden.

 

Schaal – ruimtegebruik – bouwdichtheid

 

In deze aanvraag wordt een vergunning gevraagd voor een reeds geplaatste veranda.

De veranda wordt achter de zithoek van de woning voorzien. Het nieuwe volume van de veranda wordt aan de rechterzijde van de woning geplaatst en heeft bouwdiepte van 3,50 m, wat de totale bouwdiepte van het pand aan die zijde op 17,80 m brengt. De breedte van de veranda bedraagt 6,05 m, wat maakt dat ze ten opzichte van de linkse perceelsgrens een afstand van 3 m bewaart. Ter plaatse van de aansluiting met het bestaande volume heeft de veranda een hoogte van 3,10 m, op het laagste punt aan de tuinzijde bedraagt de hoogte 2,80 m. Dit betekent dat de binnenhoogte grotendeels 2,60 m bedraagt.

 

De voorgestelde bouwdiepte is verenigbaar met de goede ruimtelijke ordening. Na de uitbreiding blijft er voldoende ruimte over op het gelijkvloers om een kwalitatieve tuinzone te behouden.

 

Visueel-vormelijke elementen

 

De veranda wordt opgebouwd uit aluminium profielen in antracietgrijs en glas. Het dak wordt voorzien in polycarbonaatplaat.

 

De kleuren van het schrijnwerk is identiek aan deze van het schrijnwerk van de woning waardoor de veranda in overeenstemming is met het hoofdgebouw. De voorgestelde materialen zijn inpasbaar in de omgeving.

 

Cultuurhistorische aspecten

 

De aanvraag heeft betrekking op een pand dat is opgenomen in de vastgestelde inventaris van het bouwkundig erfgoed, vastgesteld bij besluit van de Vlaamse minister van Buitenlands Beleid en Onroerend Erfgoed, G. Bourgeois van 29 maart 2019. De vaststelling van de inventaris van het bouwkundig erfgoed zorgt ervoor dat er een éénduidige en overzichtelijke lijst van het gebouwd patrimonium in Vlaanderen bepaald is. Opname in de vastgestelde inventaris van het bouwkundig erfgoed betekent voor elk van de erfgoedobjecten dat zij een vorm van vrijwaring voor de toekomst genieten.

 

Artikel 5 §1 van de stedenbouwkundige verordening – bouwcode dd. 25 oktober 2014 zegt dat voor gebouwen opgenomen in de inventaris van bouwkundig erfgoed de wijziging van de bestaande toestand van elk gebouw of constructie onderworpen wordt aan de wenselijkheid van het behoud. Het behoud van de elementen met culturele, historische en/of esthetische waarde primeert boven de andere voorschriften. Dit geldt zowel voor het exterieur, als het interieur.

 

Conform artikel 5 §2 van de stedenbouwkundige verordening – bouwcode dd. 25 oktober 2014 moet de beschrijvende nota van de bouwaanvraag voldoende informatie bevatten over het cultuurhistorisch profiel van de aanwezige elementen zodat vergunningverlenende overheid deze kan afwegen. De aanvraag bevat voldoende informatie om de ingrepen te kunnen beoordelen.

 

Aangezien het pand opgenomen is in de vastgestelde inventaris van het bouwkundig erfgoed, werd de aanvraag ter advies voorgelegd aan de stedelijke dienst Monumentenzorg. Het advies luidt als volgt:

 

“De aanvraag heeft betrekking op de rechtse woning van 2 gekoppelde, kleinschalige dorpswoningen. Het is opgericht volgens de dubbelhuisopstand met centrale deuropening geflankeerd door twee vensteropeningen. Deze dorpswoning of polderhuis is representatief voor de kleinschalige historische polderarchitectuur in Berendrecht en Zandvliet van rond de eeuwwisseling. De eens zo talrijk aanwezige polderhuizen zijn zeldzaam geworden in deze districten. 

De huidige rechtse woning werd initieel opgericht als stal horende bij het woonhuis (nr.11) onder één dak. Maar na een brand in de jaren ’30 werd het omgevormd tot een apart polderhuis van enkelhuisopstand.

De vorm is authentiek en herkenbaar zijn de bakstenen gevel, de houten kroonlijst op modillons, de getoogde muuropeningen, de gecementeerde plint en het pannen zadeldak.

In 2017 werd een vergunning verleend voor de bouw van een nieuwe achterbouw. Voorliggende aanvraag omvat de plaatsing van een beglaasde veranda tegen de achtergevel van deze nieuwbouw. De voorgestelde werken respecteren het volume, de schaal en korrel van de voormalige dorpswoning. De nieuwe toevoeging is duidelijk afleesbaar en stelt zich ondergeschikt aan het hoofdvolume. 

Gelet op het bovenstaande kunnen deze werken gunstig geadviseerd worden door de stedelijke dienst Monumentenzorg.”

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

 

Het plaatsen van de veranda heeft geen negatieve impact op de aanwezige binnenruimtes. De aanwezigheid van de veranda heeft geen invloed op de lichttoetreding van de bestaande ruimtes. Bovendien zijn in alle ruimtes voldoende opengaande ramen voorzien om ook voldoende te verluchten.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

 

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

  1. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Fasering

 

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

6 mei 2022

Volledig en ontvankelijk

30 juni 2022

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

29 augustus 2022

Verslag GOA

9 augustus 2022

naam GOA

Katrine Leemans

 

Onderzoek

Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

  1. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.