Terug
Gepubliceerd op 22/08/2022

2022_CBS_06707 - Omgevingsvergunning. Advies hogere overheid. Voorwaardelijk gunstig advies - OMV_2021190447. Scheldelaan 16. District Antwerpen - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 19/08/2022 - 09:00 digitaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Koen Kennis, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Bart De Wever, burgemeester; Jinnih Beels, schepen

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur
2022_CBS_06707 - Omgevingsvergunning. Advies hogere overheid. Voorwaardelijk gunstig advies - OMV_2021190447. Scheldelaan 16. District Antwerpen - Goedkeuring 2022_CBS_06707 - Omgevingsvergunning. Advies hogere overheid. Voorwaardelijk gunstig advies - OMV_2021190447. Scheldelaan 16. District Antwerpen - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Er werd bij de deputatie een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend. De aanvraag wordt behandeld volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

De deputatie verzoekt het college of de gemeentelijke omgevingsambtenaar om:

- een openbaar onderzoek te houden;

- advies uit te brengen.

 

Projectnummer:

OMV_2021190447

Gegevens van de aanvrager:

NV TotalEnergies Refinery Antwerp met als adres Scheldelaan 16 te 2030 Antwerpen

Gegevens van de exploitant:

NV TotalEnergies Refinery Antwerp (0404586901) met als adres Scheldelaan 16 te 2030 Antwerpen

Ligging van het project:

Scheldelaan 16 te 2030 Antwerpen

Kadastrale percelen:

afdeling 14 sectie A nrs. 5C, 6E, 8F, 71D, 74C, afdeling 15 sectie B nrs. 250A2, 250R, 250Z, 250X, 250Y, 250/2, afdeling 16 sectie D nrs. 94P, 94R, 94M, 94G, 94K, 94H, 94L, 105G, 117C, 117D, 117E, 117G, 131N6, 131R6, 131P6, 131M6, 131X6, 131C3, 131C6, 131L6, 131L4, 131H4, 131D6, 142D, 142C en 142E

waarvan:

 

-          20171012-0015

afdeling 16 sectie D nrs. 131L4, 94R, 94P, afdeling 14 sectie A nrs. 74C, afdeling 16 sectie D nrs. 117D, 142D, 94H, afdeling 15 sectie B nrs. 250Y, 250A2, 250X, afdeling 16 sectie D nrs. 131R6, 94M, 142E, 117E, 131N6, afdeling 14 sectie A nrs. 8F, afdeling 15 sectie B nrs. 250/2, afdeling 16 sectie D nrs. 131M6, 131X6, 131D6, 131C3, 105G, 94K, afdeling 14 sectie A nrs. 6E, afdeling 15 sectie B nrs. 250Z, afdeling 16 sectie D nrs. 117C, 131P6, 142C, 117G, 94G, afdeling 15 sectie B nrs. 250R, afdeling 16 sectie D nrs. 94L, 131L6, afdeling 14 sectie A nrs. 5C, afdeling 16 sectie D nrs. 131H4, 131C6 en afdeling 14 sectie A nrs. 71D (Total Raffinaderij Antwerpen)

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen, Exploitatie van ingedeelde inrichtingen of activiteiten

Voorwerp van de aanvraag:

bouwen draagconstructie voor flashtank;

olieraffinaderij: verandering door wijziging en uitbreiding

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

Relevante voorgeschiedenis

30/12/1998: stedenbouwkundige vergunning (HV/1998/B/0320) voor het oprichten van een cogeneratie-eenheid.

 

Bestaande toestand

Reeds ontwikkelde zone gekenmerkt door installaties en constructies horende bij een olieraffinaderij.

 

Inhoud van de aanvraag

Bouwen van een draagconstructie voor een tank.

 

Omschrijving ingedeelde inrichtingen of activiteiten

Voorgeschiedenis

Op 14 april 2022 werd door de deputatie van de provincie Antwerpen een vergunning op proef verleend voor het verder exploiteren van een petroleumraffinaderij, voor een termijn van 2 jaar. Momenteel loopt er nog een beroepsprocedure bij de Vlaamse minister van Omgeving.

 

Inhoud van de aanvraag

Het voorwerp van de aanvraag betreft een uitbreiding met een stoomvat en warmtewisselaars.

 

Aangevraagde rubriek(en)
 

Rubriek

Omschrijving

Gevraagd voor

12.1.2.2°a)

inrichtingen die gelijkspanning opwekken, met een geïnstalleerd totaal elektrisch vermogen van meer dan 800 kW tot en met 10.000 kW als de inrichting volledig gelegen is in een industriegebied;

1.699 kW (voorheen rubriek 12.1.2.3)

20.1.2.

 het raffineren van aardolie;

+12.638,00 kW

39.2.1°

stoomvaten, met inbegrip van warmtewisselaars waarvan de primaire ruimte als stoomvat wordt beschouwd, met een individuele inhoud van 300 liter tot en met 5.000 liter;

+5.000,00 liter

39.4.1°

warmtewisselaars, andere dan deze vermeld onder rubriek 39.2 en deze voor op een stoomdistributienet aangesloten woningen, met een individuele inhoud van de secundaire ruimte van 25 liter tot en met 5.000 liter.

+254,80 liter

 

 

Argumentatie

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

Havenbedrijf Antwerpen, subadvies milieu

5 juli 2022

13 juli 2022

Gunstig

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het goed is gelegen in het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan (GRUP) Afbakening zeehavengebied Antwerpen (Besluit van de Vlaamse regering van 30 april 2013), binnen de afbakeningslijn.

De gebieden binnen de afbakeningslijn behoren tot het zeehavengebied Antwerpen.

Met uitzondering van de deelgebieden waarvoor in dit plan voorschriften werden vastgelegd, blijven de op het ogenblik van de vaststelling van dit plan bestaande bestemmings- en inrichtingsvoorschriften onverminderd van toepassing.

 

Het goed is volgens voornoemd gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan bestemd als Gebied voor zeehaven- en watergebonden bedrijven.

Zulk gebied is bestemd om te functioneren als Vlaams havengebied als onderdeel van de haven van Antwerpen. Het is bestemd voor zeehavengebonden en zeehavengerelateerde industriële en logistieke activiteiten en distributie-, opslag- en overslagactiviteiten die gebruikmaken van en aangewezen zijn op de zeehaveninfrastructuur.

Alle handelingen die nodig of nuttig zijn voor de realisatie van de bestemming en voor de exploitatie van de haven en de bedrijven zijn toegelaten.

Daartoe worden ook de volgende werken, handelingen, voorzieningen, en wijzigingen gerekend:

- de aanleg en het onderhoud van infrastructuur die nodig is voor de toegankelijkheid of voor verbindingen langs de waterzijde en langs de landszijde;

- het laguneren of op een andere wijze bergen of verwerken van baggerspecie.

Daarnaast is de ontwikkeling, het herstel en de instandhouding van tijdelijke ecologische infrastructuur toegelaten.

In het gebied zijn eveneens gebouwen of lokalen voor bewakingspersoneel toegelaten.

In het gebied zijn kantoorgebouwen niet toegelaten, tenzij ze noodzakelijk zijn voor en een inherent onderdeel zijn van de exploitatie van haven en industriële activiteiten. De bestaande kantoorgebouwen kunnen behouden blijven binnen het bestaande bouwvolume op het moment van definitieve vaststelling van dit gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan. Uitbreidingen zijn niet toegelaten.

 

De aanvraag dient beoordeeld te worden aan de hand van de voorschriften van het ruimtelijk uitvoeringsplan.

De aanvraag is in overeenstemming met de bestemming en de voorschriften van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan.

 

Voor een straal van 500 meter rond de aanvraag is het voormelde GRUP tevens van toepassing. Hier gelden de bestemmingsvoorschriften Gebied voor zeehaven- en watergebonden bedrijven en – voor het Hansadok – Gebied voor waterweginfrastructuur. De Scheldelaan in het westen en de Ordamdijkweg in het noorden hebben als bestemming Gebied voor verkeers- en vervoersinfrastructuur.

Parallel aan weerszijden van het goed loopt een overdruk met als aanduiding Leidingstraat.

 

Op 450 meter ten westen van de aanvraag loopt de afbakeningslijn van het afgebakende zeehavengebied. Buiten deze lijn is het Gewestplan Antwerpen nog van toepassing met bestemming Bijzondere natuurgebieden (waterzuivering, afvoerleidingen en leidingstraten).

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

Hemelwater: Het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater.

De gewestelijk hemelwaterverordening is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid.

De gewestelijke verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Omgevingstoets

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

Functionele inpasbaarheid

In het noorden van het terrein van een olieraffinaderij is een warmtekrachtkoppelingscentrale (WKK) opgebouwd uit drie identieke eenheden die de raffinaderij voorzien van middendruk- en hogedrukstoom. Om de CO2-uitstoot te reduceren, wenst men de efficiëntie van de drie eenheden te verhogen. Dit moet bereikt worden door de warmtewinning of warmterecuperatie uit de rookgassen te verhogen en wordt gerealiseerd door twee ingrepen:

-      Het sturen van kouder voedingswater doorheen de voorverwarmers door middel van het vervangen van twee warmtewisselaars door nieuwe warmtewisselaars met een grotere warmtewisselende capaciteit;

-      Het sturen van een verhoogd debiet aan voedingswater door de voorverwarmers door middel van het installeren van een flashtank.

Deze ingrepen hebben als resultaat dat de WKK-centrale eenzelfde hoeveelheid stoom kan produceren met minder brandstof als input wat een rendementsverbetering en minder CO2-uitstoot betekent.

De stedenbouwkundige handeling die het voorwerp uitmaakt van voorliggende aanvraag betreft het bouwen van een stalen draagconstructie waarin een tank van circa 5000 liter geplaatst wordt (de flashtank). De tank wordt vervolgens via pijpleidingen verbonden met de bestaande installaties. De draagconstructie heeft een grondoppervlakte van circa 40 m², een totale hoogte van circa 25 meter en wordt geplaatst op een funderingsplaat.

 

De nieuwe constructies dragen bij tot de verdere exploitatie van het bedrijf waardoor de aanvraag functioneel inpasbaar is.

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

De aanvraag is in overeenstemming en verenigbaar met de ruimtelijke context van het havengebied waarbinnen deze aanvraag is gesitueerd.

 

Visueel-vormelijke elementen

De stalen draagconstructie staat temidden van bestaande gelijkaardige installaties typerend voor de activiteiten van een olieraffinaderij.

De nieuwe constructies zijn inpasbaar binnen de industriële context van de aanvraag.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

De vergunningverlenende overheid heeft het advies ingewonnen van de Brandweerzone Antwerpen. Dit advies is op datum van opstelling van dit verslag nog niet uitgebracht. Ook het college hecht belang aan dit advies.
 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

De aanvraag genereert geen bijkomende parkeerbehoefte en geen toename van het aantal verkeersbewegingen.

 


Toetsing van aanvaardbaarheid van de ingedeelde inrichtingen en activiteiten op het vlak van hinder en risico's voor de mens en het milieu

Engie Electrabel wil de efficiëntie van 3 WKK-eenheden op de site van de raffinaderij van TotalEnergies verhogen. De warmtewinning of warmterecuperatie uit de rookgassen zal verhoogd worden door enerzijds kouder voedingswater doorheen de economisers te sturen, door middel van het vervangen van 2 warmtewisselaars door nieuwe wisselaars met een grotere warmtewisselende capaciteit en anderzijds door een verhoogd debiet aan voedingswater door de economisers te sturen, door middel van het installeren van een flashtank (stoomvat).

 

De economiser (voorverwarmer) is het laatste stel buizen in de recuperatieketel waarlangs de rookgassen passeren alvorens ze de schouw verlaten. Door deze op een koudere temperatuur te houden, door een verhoogd debiet aan kouder voedingswater, kan er meer warmte uit de rookgassen onttrokken worden. Dit geeft als resultaat dat de WKK-centrale eenzelfde hoeveelheid stoom kan produceren met minder brandstof als input. Dit betekent dus een rendementsverbetering, en minder CO2-uitstoot. Het totale jaarlijkse aardgasverbruik van de WKK wordt verminderd met 106.500 MWh en resulteert in een afname van 21.500 ton CO2.

 

De 2 warmtewisselaars hebben elk een inhoud van 127,4 liter (6.319 kW). Het stoomvat heeft een inhoud van 5.000 liter. In het aanvraagdossier wordt aangegeven dat het stoomvat een maximaal geluidsniveau van 77 dB(A) zal produceren op 1 meter afstand waardoor het toestel geen effect zal hebben op het omgevingsgeluid op de site.

 

Het is aan de vergunningverlenende overheid om, op basis van alle onafhankelijk uitgebrachte deskundige adviezen, tot een gemotiveerde en integrale beslissing te komen.

 


Advies van het college

Gunstig advies te verlenen voor de aanvraag tot omgevingsvergunning voor zover het advies van de Brandweerzone Antwerpen gunstig is of voorwaardelijk gunstig met uitvoerbare voorwaarden.

 

Geadviseerde rubrieken

 

Rubriek

Omschrijving

Geadviseerd voor

12.1.2.2°a)

inrichtingen die gelijkspanning opwekken, met een geïnstalleerd totaal elektrisch vermogen van meer dan 800 kW tot en met 10.000 kW als de inrichting volledig gelegen is in een industriegebied;

1.699 kW (voorheen rubriek 12.1.2.3)

20.1.2.

 het raffineren van aardolie;

+12.638,00 kW

39.2.1°

stoomvaten, met inbegrip van warmtewisselaars waarvan de primaire ruimte als stoomvat wordt beschouwd, met een individuele inhoud van 300 liter tot en met 5.000 liter;

+5.000,00 liter

39.4.1°

warmtewisselaars, andere dan deze vermeld onder rubriek 39.2 en deze voor op een stoomdistributienet aangesloten woningen, met een individuele inhoud van de secundaire ruimte van 25 liter tot en met 5.000 liter.

+254,80 liter

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 24 en 42 van het Omgevingsvergunningsdecreet heeft het college of de gemeentelijke omgevingsambtenaar de bevoegdheid advies uit te brengen voor de vergunningsaanvragen op haar grondgebied waarvoor de deputatie, de Vlaamse regering of de gewestelijke omgevingsambtenaar de bevoegde overheid is, tenzij:

 

  1. de aanvraag ingediend is door het betrokken college;
  2. de aanvraag louter betrekking heeft op mobiele of verplaatsbare ingedeelde inrichtingen of activiteiten.

 

Het college heeft op 17 november 2017 (jaarnummer 2017_CBS_08858) beslist om de adviesbevoegdheid op te nemen.

Fasering

Procedurestap

Datum

Ontvangst adviesvraag

4 juli 2022

Start openbaar onderzoek

12 juli 2022

Einde openbaar onderzoek

10 augustus 2022

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste adviesdatum

23 augustus 2022

 

Onderzoek

De aanvraag werd onderworpen aan 1 openbaar onderzoek.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Startdatum

Einddatum

Schriftelijke bezwaar-schriften

Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften

Petitie-lijsten

Digitale bezwaar-schriften

12 juli 2022

10 augustus 2022

1

0

0

1

 

Informatievergadering

Een informatievergadering was niet vereist en werd niet gehouden.


Bespreking bezwaarschriften
Tijdens het openbaar onderzoek werd een brief ontvangen van Elia Asset. Met deze brief reageert Elia Asset op het schrijven van de stad in het kader van het openbaar onderzoek. Elia Asset geeft aan geen bezwaar te hebben tegen de aanvraag. Het schrijven van Elia Asset wordt overgemaakt aan de deputatie van de provincie Antwerpen.

 PPS-pipelines diende via het omgevingsloket een bezwaar in naar aanleiding van het schrijven van de stad in het kader van het openbaar onderzoek. PPS-Pipelines geeft daarin aan geen bezwaar te hebben daar de werkzaamheden zich bevinden op het eigen terrein en op heel grote afstand van de leidingen. Ze vragen wel om voor alle werkzaamheden in de nabijheid van de leidingen, conform Wet-en Regelgeving, de Fetrapi-voorschriften te volgen.

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Gunstig advies te verlenen voor de aanvraag tot omgevingsvergunning voor zover het advies van de Brandweerzone Antwerpen gunstig is of voorwaardelijk gunstig met uitvoerbare voorwaarden.

 

 

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.