Terug
Gepubliceerd op 22/08/2022

2022_CBS_06731 - Omgevingsvergunning - OMV_2022079408. Van Cortbeemdelei 227. District Deurne - Weigering

college van burgemeester en schepenen
vr 19/08/2022 - 09:00 digitaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Koen Kennis, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Bart De Wever, burgemeester; Jinnih Beels, schepen

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur
2022_CBS_06731 - Omgevingsvergunning - OMV_2022079408. Van Cortbeemdelei 227. District Deurne - Weigering 2022_CBS_06731 - Omgevingsvergunning - OMV_2022079408. Van Cortbeemdelei 227. District Deurne - Weigering

Motivering

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2022079408

Gegevens van de aanvrager:

de heer Bazi Yaramis met als adres Laarsebaan 149 te 2170 Antwerpen

Ligging van het project:

Van Cortbeemdelei 227 te 2100 Antwerpen

Kadastrale percelen:

afdeling 27 sectie A nr. 120A9

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

verbouwen van een eengezinswoning met een magazijn

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          01/01/1948: toelating (626#11123) voor het bouwen van een huis en werkplaats.

 

Vergunde toestand

-          functie: eengezinswoning met magazijn;

-          bouwvolume:

  • hoofdbouw van 2 bouwlagen onder plat dak;
  • achterliggend magazijn van 1 bouwlaag onder plat dak;
  • bouwdiepte verdieping: 10 m;
  • voortuin en open koer tussen woning en magazijn;

-          voorgevelafwerking:

  • gele gevelsteen met gelijkvloerse plint in blauwe steen;
  • poort naar inrit voor magazijn;
  • houten schrijnwerk.

 

Bestaande toestand

-          functie: eengezinswoning met burelen en magazijn;

-          bouwvolume:

  • dichtgebouwde koer;
  • bouwdiepte verdieping: 17,5 m aan de rechterzijde en 15,2 m aan de linkerzijde;

-          voorgevelafwerking:

  • wit geverfde gelijkvloerse plint;
  • houten schrijnwerk in bruine en witte kleur;

-          inrichting:

  • volledig verharde voortuin.

 

Nieuwe toestand

-          bouwvolume:

  • bouwdiepte verdieping: 15,4 m;
  • terras op plat dak van dichtgebouwd gelijkvloers;

-          voorgevelafwerking:

  • witte crepi gevel met schrijnwerk in antracietkleurige pvc;

-          inrichting:

  • voortuin met grasstrook.


Inhoud van de aanvraag

-          verbouwen van een eengezinswoning met een magazijn:

  • dichtbouwen open koer;
  • slopen van berging op 1ste verdieping;
  • uitbreiden bouwdiepte 1ste verdieping naar circa 15,4 m;
  • voorzien van terras op 1ste verdieping;
  • wijzigen scheimuren;
  • wijzigen voorgevel.

 

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies

Ondernemen en Stadsmarketing/ Business en Innovatie

5 juli 2022

13 juli 2022

Stadsontwikkeling/ Mobiliteit

5 juli 2022

12 juli 2022

Stadsontwikkeling/ Omgeving/ Vergunningen Milieu

5 juli 2022

15 juli 2022

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)

De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:

  • artikel 6 Harmonie en draagkracht:

In een omgeving waar de bestaande bebouwing homogene kenmerken vertoont, moeten de op te richten of de te verbouwen gebouwen zodanig worden ontworpen dat ze in harmonie zijn met de kenmerken van de omgeving. De kenmerken van de omgeving worden bepaald door het referentiebeeld.
De bouwdiepte op de verdieping is in strijd met het referentiebeeld;

  • artikel 10 Inplanting, bouwhoogte en bouwdiepte:

bij volume-uitbreiding moeten de inplanting, bouwhoogte en bouwdiepte in harmonie zijn met het referentiebeeld.
De open ruimte werd dichtgebouwd en de uitbreiding op de 1ste verdieping is groter dan kenmerkend is in de buurt. Hierdoor treedt hinder op naar bezonning en daglichttoetreding op de aanpalende percelen;

  • artikel 24 Minimale lichtinval en minimale luchttoevoer:

elke verblijfsruimte dient openingen te hebben voor de toetreding van daglicht en -zicht. Elke verblijfsruimte dient minimaal één te openen gevel- of dakdeel te hebben zodat de ruimte op natuurlijke wijze geventileerd kan worden. De opening dient direct uit te monden in de open lucht.
Het gelijkvloers bureel beschikt hier niet over;

  • artikel 27 Open ruimte:

bij toename van de bebouwde grondoppervlakte moet minimaal 20% van de oppervlakte van het perceel op het niveau van het maaiveld onbebouwd zijn. Deze 20% dient zich te bevinden in de zone voor zij-, achtertuinen en binnenplaatsen. De oppervlakte van de voortuin wordt niet in rekening gebracht, noch voor de onbebouwde ruimte, noch voor de oppervlakte van het perceel. De open koer werd dichtgebouwd zodat er geen open ruimte meer overblijft.

 

Sectorale regelgeving

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.

-          Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.

-          Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is van toepassing op de aanvraag. De aanvraag is hiermee in overeenstemming.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

De aanvraag is functioneel inpasbaar in de omgeving. De bestaande vergunde eengezinswoning met magazijn op het gelijkvloers blijft behouden. De aanvraag is verenigbaar met het woongebied van Deurne.

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

In de vergunde situatie bevond zich een kleine open koer op het gelijkvloers, onmiddellijk achter het hoofdgebouw. Deze koer werd dichtgebouwd. Het dichtbouwen van deze koer is in strijd met artikel 27 van de bouwcode dat stelt dat bij toename van de bebouwde oppervlakte minimaal 20% van de oppervlakte van het perceel op het niveau van het maaiveld onbebouwd moet zijn. De oppervlakte van de koer was reeds minder dan 20% van de oppervlakte van het perceel. Het ruimtegebruik van de aanvraag is niet verenigbaar met de goede ruimtelijke ordening.

 

Op de verdieping werd het hoofdvolume perceelsbreed met 4,42 meter uitgebreid, tot een diepte van 15,40 m. Achter deze perceelsbrede uitbreiding werd nog een extra berging aangebouwd. De aanvrager wenst deze berging af te breken en een terras aan te leggen op het dak van het magazijn. De bouwdiepte van de perceelsbrede uitbreiding is echter niet in overeenstemming met het referentiebeeld van de omgeving waardoor de bouwdiepte hinder met zicht mee brengt naar bezonning en daglichttoetreding ten aanzien van de aanpalende bebouwing (bouwcode artikel 6 en 10).Ter hoogte van de linkerperceelsgrens woning moet de vergunde bouwdiepte (10 m) behouden blijven. Ter hoogte van de rechterperceelsgrens kan uitgebreid worden tot op de bouwdiepte van de aanpalende woning. Volgens de aangeleverde plannen zou dit ca. 12,78 m zijn. De schaal van de aanvraag is niet verenigbaar met de goede ruimtelijke ordening.

 

De voorliggende aanvraag moet omwille van bovenstaande redenen geweigerd worden.

 

Visueel-vormelijke elementen

Het referentiebeeld in de Van Cortbeemdelei wordt bepaald door gevels in metselwerk in diverse kleuren. Ter hoogte van de gelijkvloerse bouwlaag worden hier en daar details in een ander mineraal materiaal toegepast. De voorgevel in de aanvraag wordt beperkt geïsoleerd en afgewerkt met witte bepleistering. Dit zorgt voor een vervlakking van de gevel die in de bestaande en vergunde situatie verschillende materialen en detailleringen bevat. Het gebruik van bepleistering is bovendien in strijd met het referentiebeeld van de omgeving (bouwcode, artikel 6). Het zwarte schrijnwerk met de witte bepleistering staat in schril contrast met het zachte kleurenpallet in het bestaande straatbeeld. De aanvraag is visueel-vormelijke niet verenigbaar met de goede ruimtelijke ordening. De aanvraag moet geweigerd worden.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

De oorspronkelijk koer op het gelijkvloers zorgde voor licht en lucht in de ruimte die nu als bureel wordt aangeduid. Door de koer dicht te bouwen kan de bureelruimte niet meer genieten van een eigen raam. Dit is in strijd met artikel 24 van de bouwcode. Bijgevolg kan deze ruimte niet langer als verblijfsruimte worden gebruikt.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat elke omgevingsvergunningsaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien. Dit is het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

De parkeerparagraaf is niet van toepassing aangezien de aanvraag betrekking heeft op de verbouwing van een eengezinswoning waarbij de functie en het aantal woongelegenheden ten opzichte van de bestaande toestand ongewijzigd blijven.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te weigeren, omwille van onverenigbaarheden met stedenbouwkundige voorschriften en een goede ruimtelijke ordening.

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Fasering

 

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

10 juni 2022

Volledig en ontvankelijk

5 juli 2022

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

3 september 2022

Verslag GOA

11 augustus 2022

naam GOA

Katrijn Apostel

 

Onderzoek

De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Schriftelijke bezwaarschriften

Schriftelijke gebundelde bezwaarschriften

Petitielijsten

Digitale bezwaarschriften

0

0

0

0

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning te weigeren.

Artikel 3

De plannen waarvan het overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, maken integraal deel uit van dit besluit.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.