Terug
Gepubliceerd op 22/08/2022

2022_CBS_06745 - Omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden - OMV_2022026485. De Lunden 53. District Merksem - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 19/08/2022 - 09:00 digitaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Koen Kennis, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Bart De Wever, burgemeester; Jinnih Beels, schepen

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur
2022_CBS_06745 - Omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden - OMV_2022026485. De Lunden 53. District Merksem - Goedkeuring 2022_CBS_06745 - Omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden - OMV_2022026485. De Lunden 53. District Merksem - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2022026485

Gegevens van de aanvrager:

Stefan Van Herwegen met als contactadres Guido Gezellelaan 110 te 2640 Mortsel

Eigenaars:

Maria Adriaenssens met als adres Hof van Delftlaan 46 te 2180 Ekeren (Antwerpen)

Ligging van het project:

De Lunden 53 te 2170 Merksem (Antwerpen)

Kadastrale gegevens:

afdeling 41 sectie B nr. 343T2

Vergunningsplichten:

Verkavelen van gronden, Stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

verkavelen van een perceel in 1 lot voor woningbouw en een bebouwd restperceel, vellen van een boom, slopen van twee bijgebouwen

 

Omschrijving aanvraag

 

Relevante voorgeschiedenis

-         geen.

 

Vergunde/vergund geachte toestand

-          een eengezinswoning op De Lunden 53.

 

Huidige toestand

-          een perceel met een oppervlakte van 531,75 m²;

-          een deels bebouwd terrein, met de woning De Lunden 53;

-          een deels onbebouwd terrein, ingericht als tuin met bijgebouwen en bomen;

-          er zijn geen markante reliëfverschillen;

-          De Lunden heeft een wegverharding in asfalt met aan weerszijden een voetpad en een fietspad in betondallen. Parkeren kan op de rijbaan.

 

Gewenste toestand

-          het creëren van lot 2 voor een eengezinswoning in een halfopen bebouwing tussen De Lunden 53 en 57;

-          een oppervlakte van 311,74 m² met een straatbreedte van 9 m;

-          een bouwdiepte van minimum 9 m en maximum 13 m;

-          een hellend dak tot een diepte van 9 m, met een nok- en kroonlijsthoogte hetzelfde als de aanpaler nr. 53;

-          een zone voor een garage in de zijtuinstrook;

-          het behouden van een bebouwd restperceel met een oppervlakte van 220,01 m²;

-          een gevelde boom;

-          twee gesloopte bijgebouwen.

 

Inhoud van de aanvraag

-          het verkavelen van een perceel in 1 lot voor woningbouw en een bebouwd restperceel;

-          het vellen van een boom;

-          het slopen van twee bijgebouwen.

 

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

Fluvius System Operator/ Fluvius

18 maart 2022

4 april 2022

Voorwaardelijk gunstig

PROXIMUS/ Proximus

18 maart 2022

8 juni 2022

Geen advies

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies

Stadsbeheer/ Groen en Begraafplaatsen

18 maart 2022

18 maart 2022

Stadsontwikkeling/ Klimaat en Leefmilieu

18 maart 2022

24 maart 2022

stadsontwikkeling/ vergunningen/ milieuvergunningen)

18 maart 2022

Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied in de stedelijke agglomeratie van Antwerpen, dit is het gedeelte van de stad gelegen tussen de Kleine Ring en respectievelijk de reservatiestrook voor de aanleg van lijninfrastructuur (de A102) tussen Merksem en Wommelgem, de R11 tussen Wommelgem en Mortsel, de oostelijke grens van Mortsel en Hove en de reservatiestrook voor pijpleidingen tussen Hove/Kontich en Hemiksem.

De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving, (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).

In dit gebied wordt de maximale bouwhoogte afgestemd op de volgende criteria:

- de in de onmiddellijke omgeving aanwezige bouwhoogten;

- de eigen aard van het betrokken gebied;

- de breedte van het voor het gebouw gelegen openbaar domein.

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de bouwcode.
 

Sectorale wetgeving

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving besluit de toegevoegde project-MER-screeningsnota dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn. De nota wordt aanvaard.

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.

-          Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.
 

Normen en percentages betreffende de verwezenlijking van een sociaal of bescheiden woonaanbod

Niet van toepassing.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

De aanvraag omvat het verkavelen van een grond. Er wordt 1 lot aangeboden voor een eengezinswoning. De beoogde functie ‘wonen’ is in overeenstemming met de bestemming als woongebied en inpasbaar in de omgeving. Deze functie sluit aan bij de kenmerkende woonfuncties aanwezig op de omliggende percelen aan de De Lunden.

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

In het voorschrift 2.4.1 Verharding en constructies wordt in de eerste paragraaf gezegd dat minimaal 20% van de oppervlakte van het perceel op het niveau van het maaiveld moet onbebouwd zijn. Bijkomend worden er maximale bouwzones, oppervlaktes van tuinbergingen en maximale oppervlaktes van de verhardingen opgelegd. Om mogelijk verwarring betreffende de maximaal toegelaten oppervlaktes te vermijden, wordt de eerste paragraaf van dit voorschrift geschrapt.

 

Het voorgestelde volume is mits opvolging van de aangepaste voorschriften, vanuit stedenbouwkundig oogpunt aanvaardbaar.

 

Visueel-vormelijke elementen

In het voorschrift 2.1.4 Verschijningsvorm wordt er gezegd dat een kroonlijst toegestaan is met een oversteek van 0,50 m aan de voorgevel. Een uitstekende, doorlopende kroonlijst is kenmerkend in de omgeving. Ook om een correcte aansluiting aan de aanpalende woning nummer 53 te realiseren, wordt opgenomen dat een doorlopende kroonlijst moet worden voorzien met een oversteek van 0,50 m aan de voorgevel.

 

De concrete inpasbaarheid in het straatbeeld dient op het niveau van de aanvraag tot stedenbouwkundige handelingen te worden beoordeeld.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

Gezien de beperkte impact van de aangevraagde verkavelingsvergunning en het slopen van de twee bijgebouwen wordt geoordeeld dat de aanvraag in overeenstemming is met de goede ruimtelijke ordening.

 

De aanvraag voorziet het rooien van een boom op het perceel. Er werd hieromtrent advies gevraagd aan de stedelijke dienst Groen en begraafplaatsen. Dit advies luidt als volgt: ‘Er zijn onvoldoende geldige argumenten om de boom te rooien. De toelating voor het rooien van de boom kan eventueel aangevraagd worden bij de vergunningsaanvraag van de nieuwe woning. Dit met als doel de te rooien boom na de bouw van de woning te compenseren door een inheemse boom in de tuinzone.’ Als voorwaarde bij de vergunning wordt opgelegd dat de boom behouden moet blijven en deze bij de werken op het terrein beschermd dient te worden conform de bepalingen van artikel 17 ‘Behoud en heraanplanting’ en 18 ‘Groenbescherming bij de uitvoering van de werken’ van de bouwcode.

 

Mobiliteitsimpact

Gezien de bestemming van het lot, met name eengezinswoning, worden er geen mobiliteitsproblemen verwacht.

 

Een toekomstige aanvraag voor stedenbouwkundige handelingen dient te voldoen aan artikels 29 en 30 van de bouwcode om de mobiliteitsimpact voldoende op te vangen.

 

Advies aan het college

Aan het college wordt voorgesteld om de omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde voorwaarden

1. De bijgevoegde stedenbouwkundige voorschriften dienen strikt toegepast te worden. Ze worden evenwel met volgende bepalingen gewijzigd en/of aangevuld:

  • het voorschrift 2.1.4 Verschijningsvorm wordt gewijzigd met de bepaling dat de kroonlijst dient uitgevoerd te worden met een doorlopende, uitstekende kroonlijst van 0,50 m;
  • de eerste paragraaf van het voorschrift 2.4.1 Verhardingen en constructies wordt geschrapt.

2. De boom mag niet gerooid worden. Bij de werken op het terrein dient de boom beschermd te worden conform de bepalingen van artikel 17 en 18 van de bouwcode.

3. De voorwaarden opgelegd in het advies van Fluvius moeten strikt worden nageleefd.

4. De voorwaarden opgelegd in het advies Proximus moeten strikt worden nageleefd.

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

 

Aangezien verkavelingen niet voorkomen op de Vlaamse of provinciale lijst, is het college bevoegd voor de vergunning.

Fasering

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

21 februari 2022

Volledig- en ontvankelijk

18 maart 2022

Start 1e openbaar onderzoek

28 maart 2022

Einde 1e openbaar onderzoek

26 april 2022

Beslissing toepassing administratieve lus

13 mei 2022

Start laatste openbaar onderzoek

23 mei 2022

Einde laatste openbaar onderzoek

21 juni 2022

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

30 augustus 2022

Verslag GOA

8 augustus 2022

naam GOA

Gerd Cryns

 

Administratieve lus

Op de aanvraag wordt een administratieve lus toegepast, omwille van de volgende reden(en):

 

Het openbaar onderzoek is niet correct verlopen.

Het openbaar onderzoek startte op 28/03/2022. De aanplakking is gebeurd op 29/03/2022, dit moet minstens 1 dag voor de start van het openbaar onderzoek worden uitgehangen en doorgegeven.

 

De stappen in de procedure die verkeerd gelopen zijn, werden opnieuw uitgevoerd, om te voorkomen dat de eindbeslissing over de aanvraag vernietigd wordt omwille van de vastgestelde procedurefout(en).

 

Onderzoek

De aanvraag werd onderworpen aan 2 openbare onderzoeken.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Startdatum

Einddatum

Schriftelijke bezwaar-schriften

Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften

Petitie-lijsten

Digitale bezwaar-schriften

28 maart 2022

26 april 2022

0

0

0

0

23 mei 2022

21 juni 2022

0

0

0

0

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden.

 

Voorwaarden

1. De bijgevoegde stedenbouwkundige voorschriften dienen strikt toegepast te worden. Ze worden evenwel met volgende bepalingen gewijzigd en/of aangevuld:

  • het voorschrift 2.1.4 Verschijningsvorm wordt gewijzigd met de bepaling dat de kroonlijst dient uitgevoerd te worden met een doorlopende, uitstekende kroonlijst van 0,50 m;
  • de eerste paragraaf van het voorschrift 2.4.1 Verhardingen en constructies wordt geschrapt.

2. De boom mag niet gerooid worden. Bij de werken op het terrein dient de boom beschermd te worden conform de bepalingen van artikel 17 en 18 van de bouwcode.

3. De voorwaarden opgelegd in het advies van Fluvius moeten strikt worden nageleefd.

4. De voorwaarden opgelegd in het advies Proximus moeten strikt worden nageleefd.

Artikel 3

Het college beslist de bijgevoegde plannen goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.