Terug
Gepubliceerd op 22/08/2022

2022_CBS_06524 - Omgevingsvergunning - OMV_2022053919. Rostockweg. District Antwerpen - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 19/08/2022 - 09:00 digitaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Koen Kennis, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Bart De Wever, burgemeester; Jinnih Beels, schepen

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur
2022_CBS_06524 - Omgevingsvergunning - OMV_2022053919. Rostockweg. District Antwerpen - Goedkeuring 2022_CBS_06524 - Omgevingsvergunning - OMV_2022053919. Rostockweg. District Antwerpen - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2022053919

Gegevens van de aanvrager:

NV PR Haven van Antwerpen - Brugge (Port of Antwerp - Bruges) met als contactadres Zaha Hadidplein 1 te 2030 Antwerpen

Ligging van het project:

Rostockweg te 2030 Antwerpen

Kadastrale percelen:

afdeling 15 sectie B nrs. 35F, 70C2, 70G3, 70P3, 70P2, 70R2, 70C, 70R3, 95D, sectie C nrs. 233S, 233V, 237C, 250H en 258W

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

Aanleg van fietspaden langs de Rostockweg

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-     27/06/2011: vergunning (HVN/B/P/2011890) voor het herprofileren van de Rostockweg, Kragenweg, Götenborgweg, Stralsundweg, Heizegemweg en de op- en afrit van de Noorderlaan.

 

Bestaande toestand
De Rostockweg betreft een havenweg die in het oosten aansluit op de Noorderlaan en zorgt voor de bereikbaarheid van de havenbedrijven die gelegen zijn aan het 6de Havendok. Aan de noordzijde van de Rostockweg is over een deel van het traject reeds een fietspad aanwezig.

 

Nieuwe toestand

Een havenweg met langs weerszijde een vrijliggend enkelrichtingsfietspad.


Inhoud van de aanvraag 

-     uitbreken van verhardingen;

-     aanleggen van enkelrichtingsfietspaden langs de Rostockweg.  

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

INFRABEL/ Infrabel Antwerpen, Limburg, Vlaams Brabant

24 mei 2022

2 juni 2022

Voorwaardelijk gunstig

Petrochemical Pipeline Services

 /

14 juni 2022

Voorwaardelijk gunstig

PIPELINK/ Pipelink

24 mei 2022

30 mei 2022

Voorwaardelijk gunstig

Rotterdam Antwerpen Pijpleiding (België)

24 mei 2022

27 mei 2022

Geen bezwaar

The Sniffers -ExxonMobil

24 mei 2022

15 juli 2022

Voorwaardelijk gunstig

ExxonMobil24 mei 20227 juli 2022Voorwaardelijk gunstig

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies

Stadsontwikkeling/ Mobiliteit

24 mei 2022

7 juni 2022

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het goed is gelegen in het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan (GRUP) Afbakening zeehavengebied Antwerpen (Besluit van de Vlaamse regering van 30 april 2013), binnen de afbakeningslijn.

De gebieden binnen de afbakeningslijn behoren tot het zeehavengebied Antwerpen.

Met uitzondering van de deelgebieden waarvoor in dit plan voorschriften werden vastgelegd, blijven de op het ogenblik van de vaststelling van dit plan bestaande bestemmings- en inrichtingsvoorschriften onverminderd van toepassing.

 

Het goed is volgens voornoemd gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan bestemd als Gebied voor zeehaven- en watergebonden bedrijven.

Zulk gebied is bestemd om te functioneren als Vlaams havengebied als onderdeel van de haven van Antwerpen. Het is bestemd voor zeehavengebonden en zeehavengerelateerde industriële en logistieke activiteiten en distributie-, opslag- en overslagactiviteiten die gebruikmaken van en aangewezen zijn op de zeehaveninfrastructuur.

Alle handelingen die nodig of nuttig zijn voor de realisatie van de bestemming en voor de exploitatie van de haven en de bedrijven zijn toegelaten.

Daartoe worden ook de volgende werken, handelingen, voorzieningen, en wijzigingen gerekend:

- de aanleg en het onderhoud van infrastructuur die nodig is voor de toegankelijkheid of voor verbindingen langs de waterzijde en langs de landszijde;

- het laguneren of op een andere wijze bergen of verwerken van baggerspecie.

Daarnaast is de ontwikkeling, het herstel en de instandhouding van tijdelijke ecologische infrastructuur toegelaten.

In het gebied zijn eveneens gebouwen of lokalen voor bewakingspersoneel toegelaten.

In het gebied zijn kantoorgebouwen niet toegelaten, tenzij ze noodzakelijk zijn voor en een inherent onderdeel zijn van de exploitatie van haven en industriële activiteiten. De bestaande kantoorgebouwen kunnen behouden blijven binnen het bestaande bouwvolume op het moment van definitieve vaststelling van dit gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan. Uitbreidingen zijn niet toegelaten.

 

Over het goed loopt volgens voornoemd gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan een overdruk met als aanduiding Leidingstraat.

In het gebied, aangeduid met deze overdruk, zijn alle handelingen toegelaten voor de aanleg, de exploitatie en wijzigingen van transportleidingen en hun aanhorigheden. Nieuwe leidingen worden gerealiseerd in functie van het optimaal ruimtegebruik van de leidingstraat. De aanvragen voor vergunningen voor een transportleiding en aanhorigheden worden beoordeeld rekening houdend met de in grondkleur aangegeven bestemming.

De in grondkleur aangegeven bestemming is van toepassing voor zover de aanleg, de exploitatie en wijzigingen van de leidingen en hun aanhorigheden niet in het gedrang worden gebracht

 

De aanvraag dient beoordeeld te worden aan de hand van de voorschriften van het ruimtelijk uitvoeringsplan.

De aanvraag is in overeenstemming met de bestemming en de voorschriften van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan.

 

Voor een straal van 500 meter rond de aanvraag is het voormelde GRUP tevens van toepassing. Hier gelden voornamelijk de bestemmingsvoorschriften Gebied voor zeehaven- en watergebonden bedrijven en – voor het 6de Havendok en het Leopolddok – Gebied voor waterweginfrastructuur. De Noorderlaan heeft als bestemming Gebied voor verkeers- en vervoersinfrastructuur. Ten zuiden en westen van de Rostockweg lopen twee overdrukken met als aanduiding Leidingstraat en Hoogspanningsleiding.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

Hemelwater: Het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater.
De gewestelijke hemelwaterverordening is niet van toepassing op de aanvraag daar de nieuwe verhardingen tot het openbaar wegdomein behoren. Er wordt wel voor gezorgd dat het hemelwater dat op het fietspad valt, afwatert naar de naastliggende groenbermen waar het rechtstreeks kan infiltreren in de ondergrond. Het overtollig hemelwater wordt naar de greppel van de rijweg geleid waar het wordt afgevoerd naar de bestaande riolering.

 

Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid.

De gewestelijke verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Sectorale wetgeving
MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Bij de beslissing over de volledig- en ontvankelijkheid is beslist dat de aanvraag geen betrekking heeft op een project als vermeld in bijlage I, II of III van het besluit van de Vlaamse Regering van 10 december 2004 houdende vaststelling van de categorieën van projecten, onderworpen aan milieueffectrapportage (milieueffectrapport). Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

 

Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
De nieuwe fietspaden worden in de wegberm van de Rostockweg aangelegd. Deze bermen zijn reeds deels verhard. De verhardingsgraad neemt over het ganse tracé bijgevolg beperkt toe. Bovendien wordt nagenoeg het ganse tracé omrand door een groene zone. Hierin kan het hemelwater infiltreren. Bijgevolg kan in alle redelijkheid geoordeeld worden dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.

 

Archeologienota: overeenkomstig artikel 5.4.1 van het Onroerenderfgoeddecreet van 12 juli 2013 moet aan bepaalde aanvragen een archeologienota waarvan akte is genomen worden toegevoegd.

Het voorliggende project ligt volledig binnen het gabarit van de bestaande lijninfrastructuur waardoor een archeologienota waarvan akte is genomen niet van toepassing is.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

De Haven van Antwerpen - Brugge wenst mee te werken aan de ambitie om meer mensen op de fiets te krijgen als vervoersmiddel voor woon-werkverkeer. Om dit te bewerkstelligen is het Masterplan Fietspaden opgemaakt, dat zich inzet om in het havengebied een volledige en veilige ontsluiting van fietsinfrastructuur te voorzien. Voorliggende aanvraag kadert binnen dit masterplan en betreft het aanleggen van fietspaden langs de Rostockweg.

 

In de noordelijke en zuidelijke berm van de Rostockweg worden vrijliggende enkelrichtingsfietspaden aangelegd. Het tracé vangt in het oosten aan vanaf het kruispunt met de Stralsundweg en volgt de Rostockweg in de noordwestelijke richting. Het zuidelijke fietspad sluit aan op concessieterreinen, het noordelijke fietspad sluit aan op een bestaand verhard fietspad. Het noordelijke fietspad heeft een lengte van circa 1,3 kilometer en het zuidelijke fietspad een lengte van circa 2 kilometer. De bestaande rijweg blijft ongewijzigd. 

 

De nieuwe fietspaden hebben een breedte van 2 meter, uitgezonderd aan de noordzijde van de Rostockweg in het oostelijke wegsegment. In deze zone is de ruimte beperkt en heeft het fietspad een gemiddelde breedte van 1,7 meter met op het smalste punt een breedte van 1,39 meter. Waar het fietspad een bochtig tracé volgt, verbreedt het tot 2,38 meter waardoor het fietspad vlotter berijdbaar is.

 

Aan weerszijde van de vrijliggende fietspaden worden minimum 1 meter brede groenzones voorzien. Op sommige plaatsen worden voor het creëren van de groene berm verhardingen uitgebroken. De oppervlakte aan verharding die uitgebroken wordt, bedraagt circa 1.100 m². De oppervlakte aan bijkomende verharding bedraagt circa 6.062 m².

 

Tevens wordt op het kruispunt van de Rostockweg met de Stralsundweg het bestaande fietspad langs de Stralsundweg opgeschoven en worden de fietsoversteken geaccentueerd. Ter hoogte van het kruispunt van de Rostockweg met de Kragenweg kruisen de fietspaden een spoorweg. Deze spoorwegoversteken worden haaks aangelegd waardoor er een veiligere kruising wordt gerealiseerd.

 

De vrijliggende fietspaden geven ruimte aan de fietser en verbeteren hiermee de veiligheid. De bereikbaarheid van aanliggende bedrijven komt niet in het gedrang. Aangezien met de aanvraag de verbetering van de fietsinfrastructuur in het havengebied wordt bewerkstelligd, is het project functioneel inpasbaar.

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

De aanvraag heeft tot doel de verkeersveiligheid voor het fietsverkeer te verhogen. De aanvraag is in overeenstemming en verenigbaar met de ruimtelijke context van het havengebied waarbinnen deze aanvraag is gesitueerd.

 

Visueel-vormelijke elementen

De fietspaden worden aangelegd in zwarte asfaltverharding die wordt ingesloten door betonnen kantstroken. Ter hoogte van in- en/of uitritten wordt een rode slemlaag aangebracht met bijhorende markering. Het enkelrichting fietspad in de oostelijke berm van de Stralsundweg zal worden aangelegd met bruinkleurige asfalt, conform de bestaande toestand.

De materialisatie is conform het fietsvademecum dat bij alle nieuwe fietspaden in havengebied wordt toegepast. De uitvoering en markering is volgens de gemaakte afspraken tussen de stad en de Haven van Antwerpen – Brugge.

 

Ecologische aspecten

Bij aanwezigheid van een beschermde soort conform het Besluit van de Vlaamse regering met betrekking tot soortenbescherming en soortenbeheer van 15 mei 2009, dient een afwijking aangevraagd te worden. In de omgeving waar de werken plaatsvinden, op het braakliggend terrein ten westen van het kruispunt Rostockweg met Kragenweg, komt de beschermde kleine plevier voor. Het Agentschap Natuur en Bos is bevoegd om afwijkingen op het Soortenbesluit toe te staan.

In 2022 broedt de kleine plevier niet op het betreffende terrein. Indien de werken worden uitgevoerd in 2023 of later, mogen de werken niet uitgevoerd worden tijdens het broedseizoen van de kleine plevier (van 15 april tot midden september). Indien de werken toch gestart worden in deze periode, dient er eerst nagekeken te worden of er broedvogels aanwezig zijn. Wanneer er reeds nesten aanwezig zijn, is de betreffende zone ontoegankelijk tot half september.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

Wegens de situering van de aanvraag in de directe nabijheid van pijpleidingen werd het advies ingewonnen van de beheerders van deze leidingen. Het betreft instanies Pipelink, ExxonMobil en Rotterdam Antwerpen Pijpleiding (RAPL).

-     Pipelink heeft op haar beurt advies gevraagd aan Petrochemical Pipeline Services (PPS). Namens Pipelink geeft PPS een voorwaardelijk gunstig advies;

-     ExxonMobil geeft een voorwaardelijk gunstig advies; 

-     RAPL heeft geen bezwaar. Zij vragen wel om geen zware materialen boven de RAPL-pijpleiding te plaatsen. 

De voorwaarden uit deze adviezen, die gericht zijn op het vrijwaren van de integriteit van omgevende infrastructuren, met het oog op de beperking van de hinder van de geplande werkzaamheden en met het oog op de veiligheid, kunnen integraal aan de vergunning worden gehecht. 

 

Door de nabijheid van spoorwegen, werd advies gevraagd aan de beheerder van deze sporen. Het advies van Infrabel is voorwaardelijk gunstig en wijst erop dat een voorafgaand overleg vereist is aangezien de werken aan het kruispunt Stralsundweg/Rostockweg zich op beperkte afstand van het spoor bevinden.

Deze voorwaarde kan aan de vergunning worden gehecht.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

De aanvraag genereert geen bijkomende parkeerbehoefte. De werken hebben als doel de verkeersveiligheid voor fietsers te verbeteren. Advies werd gevraagd aan de dienst mobiliteit van de stad. Zij hebben volgende opmerkingen: 

-     Aan de noordelijke zijde van de Rostockweg heeft het fietspad op een bepaald punt een breedte van circa 1,39 meter. Dit voldoet niet aan de Vlaamse richtlijnen of die van de stad. Echter is duidelijk dat door de specifieke situatie waarbij het fietspad tussen de spoorwegpasserelle en de rijbaan gewrongen zit, geen andere oplossing mogelijk is. 
Wel moet duidelijk gesignaleerd worden aan fietsers dat hier een versmalling is, zodat in het bijzonder fietsers op een speed pedelec tijdig kunnen anticiperen;

-     De overgang tussen fietspaden en rijbaan/opritten moet naadloos zijn. Er mag dus geen boordsteen of goot liggen tussen fietspad en rijbaan/oprit;

-     De haaientandmarkeringen op locaties waar de fietspaden een in- en/of uitrit kruisen, zijn niet overal correct ingetekend op het plan. Er zijn namelijk bepaalde locaties waar enkel uitritten zijn en waar de haaientandmarkering dus over de volledige breedte aangebracht moet worden, en niet over slechts de helft van de oversteek. Dit is bijvoorbeeld het geval aan het westelijke uiteinde van de Rostockweg, ter hoogte van de parking van Sea-Tank terminal. Een verkeersbord C1 duidt dit aan. Verspreid over de Rostockweg zijn er nog zulke locaties;

-     Ter hoogte van de hoek Kragenweg/Rostockweg dient een oversteekplaats voor fietsers gemarkeerd te worden.

Deze opmerkingen worden opgenomen als voorwaarden. 

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1. Indien de werken worden uitgevoerd in 2023 of later, mogen de werken niet uitgevoerd worden tijdens het broedseizoen van de kleine plevier (van 15 april tot midden september). Indien de werken toch gestart worden in deze periode, dient er eerst nagekeken te worden of er broedvogels aanwezig zijn. Wanneer er reeds nesten aanwezig zijn, is de betreffende zone ontoegankelijk tot half september.

2. De voorwaarden uit het advies van Petrochemical Pipeline Services dienen strikt nageleefd te worden.

3. De voorwaarden uit het advies van ExxonMobil dienen strikt nageleefd te worden.

4. Er dient voorafgaand aan de werken in overleg gegaan te worden met Infrabel.

5. Ter hoogte van de versmallingen van het fietspad dient dit duidelijk gesignaleerd te worden aan de fietsers. 

6. De overgang tussen fietspaden en rijbaan/opritten moet naadloos zijn, zonder goot of boordsteen.

7. Ter hoogte van uitritten moeten de haaientandmarkeringen over de volledige breedte van de fietsoversteekplaatsen gemarkeerd worden.

8. Ter hoogte van de hoek Kragenweg/Rostockweg dient een oversteekplaats voor fietsers gemarkeerd te worden.

9. Ter hoogte van de bedrijfsingangen fietslogo’s toevoegen op de rode slemlaag, dit op elke rijloper die kruist.

10. Een richtingspijl toevoegen op alle bestaande en nieuw aangelegde fietspaden van de Rostockweg, dit aan elk begin van een fietspadsegment. Op deze wijze is het duidelijk dat het gaat over enkelrichtingsfietspaden.

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Fasering

 

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

27 april 2022

Volledig en ontvankelijk

24 mei 2022

Start openbaar onderzoek

2 juni 2022

Einde openbaar onderzoek

1 juli 2022

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

6 september 2022

Verslag GOA

4 augustus 2022

naam GOA

Bieke Geypens

Onderzoek

De aanvraag werd onderworpen aan 1 openbaar onderzoek.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Startdatum

Einddatum

Schriftelijke bezwaar-schriften

Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften

Petitie-lijsten

Digitale bezwaar-schriften

2 juni 2022

1 juli 2022

0

0

0

0

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1. Indien de werken worden uitgevoerd in 2023 of later, mogen de werken niet uitgevoerd worden tijdens het broedseizoen van de kleine plevier (van 15 april tot midden september). Indien de werken toch gestart worden in deze periode, dient er eerst nagekeken te worden of er broedvogels aanwezig zijn. Wanneer er reeds nesten aanwezig zijn, is de betreffende zone ontoegankelijk tot half september.

2. De voorwaarden uit het advies van Petrochemical Pipeline Services dienen strikt nageleefd te worden.

3. De voorwaarden uit het advies van ExxonMobil dienen strikt nageleefd te worden.

4. Er dient voorafgaand aan de werken in overleg gegaan te worden met Infrabel.

5. Ter hoogte van de versmallingen van het fietspad dient dit duidelijk gesignaleerd te worden aan de fietsers. 

6. De overgang tussen fietspaden en rijbaan/opritten moet naadloos zijn, zonder goot of boordsteen.

7. Ter hoogte van uitritten moeten de haaientandmarkeringen over de volledige breedte van de fietsoversteekplaatsen gemarkeerd worden.

8. Ter hoogte van de hoek Kragenweg/Rostockweg dient een oversteekplaats voor fietsers gemarkeerd te worden.

9. Ter hoogte van de bedrijfsingangen fietslogo’s toevoegen op de rode slemlaag, dit op elke rijloper die kruist.

10. Een richtingspijl toevoegen op alle bestaande en nieuw aangelegde fietspaden van de Rostockweg, dit aan elk begin van een fietspadsegment. Op deze wijze is het duidelijk dat het gaat over enkelrichtingsfietspaden.

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.