Terug
Gepubliceerd op 18/07/2022

2022_CBS_05885 - Omgevingsvergunning - OMV_2022036392. Planetariumlaan 167. District Wilrijk - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 15/07/2022 - 09:00 Digitaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Anne Baré, waarnemend algemeen directeur

Afwezig

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Secretaris

Anne Baré, waarnemend algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2022_CBS_05885 - Omgevingsvergunning - OMV_2022036392. Planetariumlaan 167. District Wilrijk - Goedkeuring 2022_CBS_05885 - Omgevingsvergunning - OMV_2022036392. Planetariumlaan 167. District Wilrijk - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2022036392

Gegevens van de aanvrager:

CommV Kine-Movens met als adres Planetariumlaan 167 te 2610 Antwerpen

Ligging van het project:

Planetariumlaan 167 te 2610 Wilrijk (Antwerpen)

Kadastrale percelen:

afdeling 44 sectie D nr. 446W2

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

renoveren en uitbreiden van een eengezinswoning met kinesistenpraktijk op het gelijkvloers

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          12/09/1988: vergunning (222#7305 en 222#13182) voor verbouwing.

Vergunde toestand en huidige toestand

-          eengezinswoning van 3 bouwlaag onder plat dak met een inpandige garage.

Gewenste toestand

-          eengezinswoning met een praktijkruimte op de gelijkvloerse bouwlaag;

-          het uitbreiden van de gelijkvloerse bouwlaag;

-          het ombouwen van de inpandige garage naar praktijkruimte en berging/fietsstalplaats;

-          het uitbreiden van de keuken op de eerste verdieping;

-          het voorzien van een terras achteraan op de eerste verdieping;

-          het plaatsen van een buitentrap naar de achtertuin.

Inhoud van de aanvraag

-          uitbreiden van de gelijkvloerse bouwlaag om een kinesistenpraktijk in te richten;

-          uitbreiden van de keuken op de eerste verdieping;

-          ombouwen van de inpandige garage naar praktijkruimte en berging/fietsstalplaats;

-          de voorgevel blijft ongewijzigd;

-          inrichten van een autostalplaats in de voortuin.

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

Brandweerzone Antwerpen-Zwijndrecht - Hulpverleningszone 1 (Antwerpen)/ Brandweer Zone Antwerpen BZA

11 april 2022

30 mei 2022

Voorwaardelijk gunstig

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies

Stadsontwikkeling/ Mobiliteit

11 april 2022

14 april 2022

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied in de stedelijke agglomeratie van Antwerpen, dit is het gedeelte van de stad gelegen tussen de Kleine Ring en respectievelijk de reservatiestrook voor de aanleg van lijninfrastructuur (de A102) tussen Merksem en Wommelgem, de R11 tussen Wommelgem en Mortsel, de oostelijke grens van Mortsel en Hove en de reservatiestrook voor pijpleidingen tussen Hove/Kontich en Hemiksem.

De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving, (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).

In dit gebied wordt de maximale bouwhoogte afgestemd op de volgende criteria:

- de in de onmiddellijke omgeving aanwezige bouwhoogten;

- de eigen aard van het betrokken gebied;

- de breedte van het voor het gebouw gelegen openbaar domein.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een bufferzone. De bufferzones dienen in hun staat bewaard te worden of als groene ruimte ingericht te worden, om te dienen als overgangsgebied tussen gebieden waarvan de bestemmingen niet met elkaar te verenigen zijn of die ten behoeve van de goede plaatselijke ordening van elkaar moeten gescheiden worden, (Artikel 14 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).

 

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het bijzonder plan van aanleg BPA Neerland 30 bis, goedgekeurd bij ministerieel besluit van 26 oktober 2007. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zone: 8. zone voor woningen in rand.

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Bijzondere plannen van aanleg (BPA's) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

 

De aanvraag ligt in de verkaveling 198711, goedgekeurd op 18 mei 1987, meer bepaald in lot(en) 8.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

 

De aanvraag wijkt af van de bepalingen van het bijzonder plan van aanleg op volgend punt:

-          artikel 8.1.2 Bouwdiepte: de nieuwe bouwdiepte van de gelijkvloerse bouwlaag bedraagt 15,00 meter, met de buitentrap bedraagt de bouwdiepte van het gelijkvloers circa 19,10 meter in plaats van de maximale bouwdiepte van 15,00 meter.

 

De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden op volgend punt:

-          artikel 2.01: de nieuwe bouwdiepte van de gelijkvloerse bouwlaag bedraagt 15,00 meter, met de buitentrap bedraagt de bouwdiepte van het gelijkvloers circa 19,10 meter in plaats van de maximale bouwdiepte van 15,00 meter.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:

  • artikel 21 Minimale hoogte van ruimten:
    de vrije hoogte van een deel van de praktijkruimte 2 bedraagt 2,50 meter in plaats van de minimale hoogte van 2,60 meter.
  • artikel 24 Minimale lichtinval en minimale luchttoevoer:
    beide praktijkruimtes voldoen niet aan de voorschriften van dit artikel. Er zijn geen openingen voor de toetreding van daglicht en zicht en ze kunnen niet op een natuurlijke manier verlucht worden.
  • artikel 27 Open ruimte:

        het pad palend aan de bebouwing heeft op bepaalde plekken een breedte groter dan 1,50 meter;

        de autostaanplaats in combinatie met het toegangspad heeft een breedte van 4,65 meter.

 

Sectorale regelgeving

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.

-          Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.

-          Rooilijn: art. 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Art. 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

Op het gelijkvloers wordt een kinesistenpraktijk met een beperkte oppervlakte toegevoegd aan de eengezinswoning. De functie van eengezinswoning blijft behouden en is daarmee in harmonie met de kenmerkende woonfuncties in de straat.

 

Schaal - ruimtegebruik – bouwdichtheid en Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

De aanvraag wijkt af van de voorschriften van het geldend BPA en de verkavelingsvoorschriften. Door een buitentrap te voorzien achter het nieuwe volume op het gelijkvloers is de woning dieper gebouwd dan toegelaten. Echter kan vastgesteld worden dat deze buitentrap op voldoende afstand van de perceelsgrenzen wordt voorzien en zo geen privacy problemen veroorzaakt bij de aanpalende.

Ook beschikt het pand over een zeer ruime tuin waardoor dit beperkt volume geen negatieve invloed heeft op de verblijfskwaliteit in de tuinzone.

Door een buitentrap te voorzien wordt de woonkwaliteit in de woning verhoogt doordat er een rechtstreekse verbinding wordt voorzien met de eerste verdieping waar de leefruimtes zich bevinden.

Overeenkomstig artikel 4.4.1 van de Vlaamse codex ruimtelijke ordening kan na het voeren van een openbaar onderzoek een beperkte afwijking toegestaan worden.

 

Omwille van inkijk wordt, ter hoogte van het terras, de scheidingsmuur doorgetrokken tot het einde van het terras (tot 15 meter). Het geldend BPA laat hier echter een bouwdiepte van 12 meter toe. In voorwaarde zal daarom opgenomen worden om deze scheidingsmuur tot maximaal 12 meter te voorzien. Na deze 12 meter dient het terras minstens onder een hoek van 45° van het einde van de scheidingsmuur beperkt te worden.

Dit wordt in voorwaarde opgenomen.

 

De inpandige parkeerplaats wordt gesupprimeerd en deels omgevormd tot een fietsenberging. In de voortuin wordt een verharding voorzien om te gebruiken als parkeerplaats.

In de Planetariumlaan is het kenmerkend dat er op het gelijkvloers een inpandige garage aanwezig is en dat de verharding in de voortuin wordt gebruikt als parkeerplaats.

Bovendien is de verharding niet voorzien voor een verblijfsruimte. Hierdoor is het niet storend om hier een autostalplaats in te richten in open lucht.

 

In de voor- en zijtuin is meer verharding aanwezig dan toegelaten volgens de voorschriften van artikel 27 van de bouwcode. De voorgestelde afwijking in de voortuin is aanvaardbaar daar het pad palend aan de bebouwing grotendeels beperkt is tot circa 1,10 meter, en op voorwaarde dat dit pad palend aan de bebouwing de breedte van 1,50 meter niet overschrijdt.

 

Praktijkruimte 2 voldoet, met een vrije hoogte van 2,50 m niet aan de voorschriften van artikel 21 van de bouwcode. Door de centrale ligging voldoen beide praktijkruimtes ook niet aan de voorschriften van artikel 24 van de bouwcode. Deze ruimtes ontvangen geen natuurlijk licht en kunnen niet op een natuurlijke manier verlucht worden. Echter kan vastgesteld worden dat, door de aanwezigheid van een grote oefenruimte, deze ruimtes niet dienen voor langdurig gebruik. Met toepassing van artikel 3 van de bouwcode kan een afwijking op artikel 21 en 24 van de bouwcode worden toegestaan.

 

Mits het naleven van de gestelde voorwaarden voldoet de woning aan de actuele eisen wat betreft hinderaspecten, gezondheid en gebruiksgenot.

 

Visueel-vormelijke elementen

Er zijn geen wijzigingen aan de voorgevel. De bestaande voorgevel uit lichtbruin gevelmetselwerk, licht buitenschrijnwerk en dorpels in blauwe steen wordt behouden. Op die manier blijft het pand zich inpassen in het bouwblok waar gevels met gelijkaardige detaillering kenmerkend zijn.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat een bouwaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

De parkeerparagraaf is niet van toepassing aangezien de aanvraag betrekking heeft op de verbouwing van een eengezinswoning waarbij de functie en het aantal woongelegenheden ten opzichte van het bestaande ongewijzigd blijven.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de Omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1. Ter hoogte van het terras de scheidingsmuur tot maximaal 12 meter te voorzien. Na deze 12 meter dient het terras minstens onder een hoek van 45° van het einde van de scheidingsmuur beperkt te worden.

2. Het pad palend aan de bebouwing breder dan 1,50 meter te voorzien wordt uitgesloten van vergunning.

3. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

4. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven.

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Fasering

 

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

14 maart 2022

Volledig en ontvankelijk

11 april 2022

Start openbaar onderzoek

21 april 2022

Einde openbaar onderzoek

20 mei 2022

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

25 juli 2022

Verslag GOA

4 juli 2022

naam GOA

Wim Van Roosendael

Onderzoek

De aanvraag werd onderworpen aan 1 openbaar onderzoek.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Startdatum

Einddatum

Schriftelijke bezwaar-schriften

Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften

Petitie-lijsten

Digitale bezwaar-schriften

21 april 2022

20 mei 2022

0

0

0

0

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1. Ter hoogte van het terras de scheidingsmuur tot maximaal 12 meter te voorzien. Na deze 12 meter dient het terras minstens onder een hoek van 45° van het einde van de scheidingsmuur beperkt te worden.

2. Het pad palend aan de bebouwing breder dan 1,50 meter te voorzien wordt uitgesloten van vergunning.

3. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

4. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven.

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.