Terug
Gepubliceerd op 18/07/2022

2022_CBS_05848 - Omgevingsvergunning - OMV_2022015366. Lange Beeldekensstraat 152A. District Antwerpen - Weigering

college van burgemeester en schepenen
vr 15/07/2022 - 09:00 Digitaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Anne Baré, waarnemend algemeen directeur

Afwezig

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Secretaris

Anne Baré, waarnemend algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2022_CBS_05848 - Omgevingsvergunning - OMV_2022015366. Lange Beeldekensstraat 152A. District Antwerpen - Weigering 2022_CBS_05848 - Omgevingsvergunning - OMV_2022015366. Lange Beeldekensstraat 152A. District Antwerpen - Weigering

Motivering

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2022015366

Gegevens van de aanvrager:

NV TLS BELGIUM met als adres Frankrijklei 111 te 2000 Antwerpen

Ligging van het project:

Lange Beeldekensstraat 152A te 2060 Antwerpen

Kadastrale percelen:

afdeling 5 sectie E nr. 594A2

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

bouwen van een derde verdieping en creëren van een bijkomende woongelegenheid

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          29/11/2021: aktename (20214599) voor het uitvoeren van interne verbouwingswerken;

-          23/11/1956: toelating (18#36236) voor veranderingswerken;

-          11/01/1928: toelating (1927#28880) voor gevel- en binnenveranderingen.

Vergunde toestand/Geacht vergunde toestand

-          handelshuis met 2 woongelegenheden;

-          3 bouwlagen met plat dak in gesloten bebouwing.

Huidige toestand

-          meergezinswoning met reca en 2 appartementen;

-          3 bouwlagen met plat dak in gesloten bebouwing;

-          gelijkvloers en tussenverdieping bestaan uit reca;

-          eerste verdieping bestaat uit 1 twee-slaapkamerappartement met een netto vloeroppervlakte van circa 101 m²;

-          tweede verdieping bestaat uit 1 twee-slaapkamerappartement met een netto vloeroppervlakte van circa 98 m²;

-          voorgevel is afgewerkt met bordeaux en geel geverfde gelijkvloerse plint, geel geschilderd hout, reclamebord en wit buitenschrijnwerk in PVC voor de reca-zaak en wit plaatmateriaal, wit geverfde gevel, zwarte balustrades in staal, betonnen dorpels, zwarte poort in PVC en wit buitenschrijnwerk in hout voor de woongelegenheden;

-          2 kleine koeren achteraan het perceel.

Gewenste toestand

-          meergezinswoning met reca en 3 appartementen;

-          4 bouwlagen met plat dak in gesloten bebouwing;

-          gelijkvloers en tussenverdieping bestaan uit reca;

-          eerste verdieping bestaat uit 1 twee-slaapkamerappartement met een netto vloeroppervlakte van circa 101 m²;

-          tweede verdieping bestaat uit 1 twee-slaapkamerappartement met een netto vloeroppervlakte van circa 98 m²;

-          derde verdieping bestaat uit 1 een-slaapkamerappartement met een netto vloeroppervlakte van circa 80 m²;

-          voorgevel is afgewerkt met bordeaux en geel geverfde gelijkvloerse plint, geel geschilderd hout, reclamebord en wit buitenschrijnwerk in PVC voor de reca-zaak en wit plaatmateriaal, wit geverfde gevel, zinken bekleding, zwarte balustrades in staal, glazen balusstrades, betonnen dorpels, gevelverlichting, zwarte poort in PVC en wit buitenschrijnwerk in aluminium of hout voor de woongelegenheden;

-          2 kleine koeren achteraan het perceel.

Inhoud van de aanvraag

-          bouwen van een nieuwe dakverdieping;

-          vermeerderen van het aantal woongelegenheden van 2 naar 3;

-          regulariseren van de functie reca op het gelijkvloers;

-          wijzigen van het buitenschrijnwerk.

 

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

Brandweerzone Antwerpen-Zwijndrecht - Hulpverleningszone 1 (Antwerpen)/ Brandweer Zone Antwerpen BZA

6 april 2022

10 mei 2022

Voorwaardelijk gunstig

Fluvius System Operator/ Fluvius

6 april 2022

27 april 2022

Voorwaardelijk gunstig

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies

Autonoom gemeentebedrijf voor vastgoed en stadsprojecten in Antwerpen

6 april 2022

7 april 2022

Ondernemen en Stadsmarketing/ Business en Innovatie

6 april 2022

18 april 2022

Ondernemen en Stadsmarketing/ Klantencontacten en Dienstverlening/ Loket Thema Wonen - huisnummering

6 april 2022

14 april 2022

Stadsbeheer/ Vastgoed/ Ontwikkeling/ Bouwprojecten

6 april 2022

7 april 2022

Stadsontwikkeling/ Mobiliteit

6 april 2022

21 april 2022

Stadsontwikkeling/ Omgeving/ Vergunningen Milieu

6 april 2022

18 april 2022

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan RUP 2060, goedgekeurd op 20 december 2012. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zone: artikel 2 zone voor detailhandel - (de).

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Gemeentelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP's) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag wijkt af van de bepalingen van het ruimtelijk uitvoeringsplan op volgende punten:

-          1.3 Harmonieregel en referentiebeeld:

  • Het talrijkst voor de daklagen in de omgeving is een daklaag over de volledige breedte van het gebouw. Een daklaag over circa 4/5 van de breedte van het gebouw is bijgevolg niet kenmerkend.
  • Door de daklaag over de volledige perceelsdiepte te voorzien aan de linkerzijde wordt er hinder gecreërd qua lichtinval, bezonning en privacy naar de aanpalende percelen.
  • Door slechts een daklaag te voorzien over circa 4/5 van de breedte van het gebouw ontstaat ook geen kwaliteitsvolle relatie tussen de oude en nieuwe architectuur en het bestaande weefsel.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de verordening toegankelijkheid.

 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:

  • Artikel 26 Afvalverzameling: er is geen aparte afvalberging voor de reca-zaak voorzien;
  • Artikel 29 Fietsstalplaatsen en fietsparkeerplaatsen: er worden geen fietsstalplaatsen voorzien;
  • Artikel 30 Autostalplaatsen en autoparkeerplaatsen: er worden geen autostalplaatsen voorzien;
  • Artikel 34 Stabiliteit en scheidingsmuren: de scheidingsmuren van het nieuwe dak hebben geen opstand van minimaal 0,30 m;
  • Artikel 40 Privaat gescheiden rioolstelsel en afvoerleidingen: er wordt geen gescheiden rioolstelsel aangeboden aan de straat;
  • Artikel 43 Septische putten: er is geen septische put voorzien;
  • Artikel 44 Vetafscheiders en olieafscheiders: het is niet duidelijk of de afvoeren in de recazaak voorzien zijn van vetafscheiders.

 

Sectorale regelgeving

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving besluit de toegevoegde project-MER-screeningsnota dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn. De nota wordt aanvaard.

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.

-          Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.

-          Rooilijn: art. 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Art. 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

Op het gelijkvloers wordt de handel op het gelijkvloers gewijzigd naar reca.

Gelet op het karakter van het gebouw en de context van dit deel van de straat is voorgestelde functie aanvaardbaar op voorwaarde dat deze wijziging in overeenstemming is met alle geldende voorschriften alsook dat de bijhorende gevelwijziging is afgestemd op het gebouw.

Dit is in voorliggende situatie niet het geval.

 

Schaal - ruimtegebruik – bouwdichtheid

Het toevoegen van een daklaag boven de kroonlijst is aanvaardbaar gelet op het feit dat dit kenmerkend is.

Deze daklaag echter beperken tot het linker gedeelte van het gebouw en niet over de volledige breedte van het gebouw is echter niet kenmerkend en niet afgestemd op het gebouw.

 

Daarboven houdt de voorgestelde bouwdiepte geen rekening met de bouwdiepte van de linkeraanpalende en genereert het voorgestelde volume op de manier een slechte aansluiting.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

De twee bestaande woongelegenheden worden heringericht als twee-slaapkamerappartementen waarbij één slaapkamer wordt voorzien met een raam gelegen in een scheidingsmuur. Voorliggende aanvraag is onduidelijk over de afmetingen en plaatsing van deze ramen en of deze opengaand en doorzichtig zijn op ooghoogte.

 

Opengaande en doorzichtige ramen op ooghoogte (welke noodzakelijk zijn voor een verblijfsruimte) kunnen de privacy schenden van het pand aan de Klappeistraat.

Daarom is het beter hier geen verblijfsruimten te voorzien die enkel via dit raam van voldoende uitzicht, lichtinval en luchttoevoer moeten worden voorzien.

 

Visueel-vormelijke elementen

Voorgestelde wijzigingen op het gelijkvloers (verlaging gevelopeningen, wijzigen naar plaatmateriaal, toegevoegde reclamebord en zonnewering, wijzigen van kleuren in geel en bordeaux) kunnen bezwaarlijk afgestemd op de architectuur van de totale constructie het gebouw.

 

Ook de uitwerking van de daklaag met de voorgestelde raamopeningen en glazenborstweringen is niet afgestemd op de architectuur van de totale constructie het gebouw.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat een omgevingsvergunningsaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien. Dit is het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

 

De parkeer- en stallingsnormen uit de tabel van artikel 30 van de bouwcode, herzien op 1 maart 2018, dienen te worden nageleefd bij nieuwbouw, herbouw, verbouwing, functiewijziging, volume-uitbreiding en wijzigen van het aantal wooneenheden. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen.

 

Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 1 parkeerplaatsen.

 

De parkeerbehoefte wordt bepaald op de uitbreiding van het aantal wooneenheden.

Er wordt een extra verdiep gebouwd met 1 bijkomende wooneenheid.

Bij projecten tot 5 wooneenheden is de parkeernorm 1

1 bijkomende wooneenheid : parkeerbehoefte = 1

De werkelijke parkeerbehoefte is 1

 

De plannen voorzien in 0 nuttige autostal- en autoparkeerplaatsen.

 

Het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 0.

 

Het type van bebouwing op het perceel laten het bouwen van plaatsen niet toe.

 

Het aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt dan 1.

 

Het aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 1.

Dit is het verschil tussen het aantal autostal- en/of autoparkeerplaatsen volgens de werkelijke parkeerbehoefte en het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen.

 

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te weigeren, omwille van onverenigbaarheden met stedenbouwkundige voorschriften en een goede ruimtelijke ordening.

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Fasering

 

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

4 februari 2022

Volledig en ontvankelijk

6 april 2022

Start openbaar onderzoek

18 april 2022

Einde openbaar onderzoek

17 mei 2022

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

20 juli 2022

Verslag GOA

4 juli 2022

naam GOA

Wim Van Roosendael

 

Onderzoek

De aanvraag werd onderworpen aan 1 openbaar onderzoek.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Startdatum

Einddatum

Schriftelijke bezwaar-schriften

Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften

Petitie-lijsten

Digitale bezwaar-schriften

18 april 2022

17 mei 2022

0

0

0

0

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning te weigeren.

Artikel 3

De plannen waarvan het overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, maken integraal deel uit van dit besluit.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.