Terug
Gepubliceerd op 18/07/2022

2022_CBS_05881 - Omgevingsvergunning - OMV_2022060092. Jules Moretuslei 173. District Wilrijk - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 15/07/2022 - 09:00 Digitaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Anne Baré, waarnemend algemeen directeur

Afwezig

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Secretaris

Anne Baré, waarnemend algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2022_CBS_05881 - Omgevingsvergunning - OMV_2022060092. Jules Moretuslei 173. District Wilrijk - Goedkeuring 2022_CBS_05881 - Omgevingsvergunning - OMV_2022060092. Jules Moretuslei 173. District Wilrijk - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2022060092

Gegevens van de aanvrager:

BVBA DS PROJECTS met als adres Esstraat 10 te 9120 Beveren

Ligging van het project:

Jules Moretuslei 173 te 2610 Wilrijk (Antwerpen)

Kadastrale percelen:

afdeling 43 sectie A nr. 200D16

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

gedeeltelijk wijzigen van de functie van magazijn naar dareca

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          12/10/2012: vergunning  (3553#11786) voor het verbouwen van een bestaand magazijn.

Vergunde toestand/Geacht vergunde toestand

-          pand van 3 bouwlagen onder plat dak in gesloten bebouwing;

-          gelijkvloers magazijn van 1 bouwlaag onder zadel- en plat dak over het volledige perceel;

-          voorgevel in wit en grijs geglazuurde baksteen met geanodiseerd aluminium buitenschrijnwerk, dorpels in blauwe hardsteen en een betonnen dak oversteek.

Huidige toestand

-          4 kleine lichtkoepels i.p.v. 1 lichtstraat ter hoogte van het centrale magazijn.

Gewenste toestand

-          gelijkvloerse dareca met aansluitend afgesloten magazijn bereikbaar via achtergelegen ventweg;

-          6 kleine lichtkoepels ter hoogte van de centrale dareca;

-          gelijkvloerse voorgevel met sectionaal poort en dieper gelegen toegang tot de dareca.

Inhoud van de aanvraag

-          opsplitsen magazijn;

-          gedeeltelijke functiewijziging van magazijn naar dareca;

-          voorzien en regulariseren van lichtkoepels;

-          wijzigen van de gelijkvloerse garagepoort.

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

Agentschap Wegen en Verkeer/ AWV - District Antwerpen Vergunningen

25 mei 2022

8 juni 2022

Voorwaardelijk gunstig

Brandweerzone Antwerpen-Zwijndrecht - Hulpverleningszone 1 (Antwerpen)/ Brandweer Zone Antwerpen BZA

25 mei 2022

15 juni 2022

Voorwaardelijk gunstig

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies

Ondernemen en Stadsmarketing/ Business en Innovatie

25 mei 2022

7 juni 2022

Ondernemen en Stadsmarketing/ Klantencontacten en Dienstverlening/ Loket Thema Wonen - huisnummering

25 mei 2022

17 juni 2022

Stadsontwikkeling/ Mobiliteit

25 mei 2022

30 mei 2022

Stadsontwikkeling/ Omgeving/ Vergunningen Milieu

25 mei 2022

24 juni 2022

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied in de stedelijke agglomeratie van Antwerpen, dit is het gedeelte van de stad gelegen tussen de Kleine Ring en respectievelijk de reservatiestrook voor de aanleg van lijninfrastructuur (de A102) tussen Merksem en Wommelgem, de R11 tussen Wommelgem en Mortsel, de oostelijke grens van Mortsel en Hove en de reservatiestrook voor pijpleidingen tussen Hove/Kontich en Hemiksem.

De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving, (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).

In dit gebied wordt de maximale bouwhoogte afgestemd op de volgende criteria:

- de in de onmiddellijke omgeving aanwezige bouwhoogten;

- de eigen aard van het betrokken gebied;

- de breedte van het voor het gebouw gelegen openbaar domein.

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de verordening toegankelijkheid.

 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:

  • artikel 12 Levendige plint:
    de voorziene afsluiting (sectionaalpoort) is niet openmazig zoals gevraagd in het kernwinkelgebied;
  • artikel 14 Insprongen en openingen aan voorgevels:
    de insprong van 2,50 meter achter de bouwlijn moet verlicht worden;
  • artikel 26 Afvalverzameling:
    er wordt geen afvalberging voorzien;
  • artikel 29 Fietsstalplaatsen en fietsparkeerplaatsen:
    er worden geen fietsstalplaatsen voorzien voor de functiewijziging;
  • artikel 35 Afvoerkanalen en uitlaten van alle gassen:
    alle toestellen voorzien van afvoerkanalen voor gassen dienen uitgevoerd te worden conform dit artikel;
  • artikel 44 Vetafscheiders en olieafscheiders:
    horeca-inrichtingen en andere bedrijven en instellingen waar voedsel wordt verwerkt en/of waar warme maaltijden ter plekke worden geconsumeerd, zijn verplicht hun afvalwater via vetafscheiders te lozen.

 

Sectorale regelgeving

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.

-          Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.

-          Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid en Visueel-vormelijke elementen

Omwille van de aard van de aanvraag is er advies gevraagd aan de stedelijke dienst business en innovatie. Deze dienst geeft een advies met volgende argumentatie: ‘Ongunstig advies voor het wijzigen van de functie magazijn naar reca op de gelijkvloerse verdieping van een pand gelegen in de zone verspreide bewinkeling. OS/BI beoordeeld de inrichting van de gelijkvloerse ruimte als reca-functie negatief. Het betreft een zeer smalle en lage inkom voor een commerciële functie. Er is daardoor weinig zichtbaarheid voor de commerciële functie. Bovendien wordt de inkom nog dieper in het pand ingericht via een bijkomende glazen wand die 2,5 meter dieper ligt dan de straat, waardoor de zichtbaarheid nog lager is. Het is onduidelijk welke functie deze "inkomruimte" heeft. Vlakbij ligt het afgebakende kernwinkelgebied Centrum Wilrijk met meerdere beschikbare leegstaande commerciële panden die zich beter lenen voor een reca-functie. OS/BI adviseert dat dit pand daarom niet wordt omgevormd naar een commerciële functie, maar dat het zijn magazijn-functie blijft behouden.’

 

De Jules Moretuslei vormt samen met de Heistraat, de Bist en het Mastplein het compacte kernwinkelgebied volgens artikel 4 van de bouwcode.

Voorliggende aanvraag betreft dus een vergroting van de beschikbare oppervlakte voor publiekstrekkende functies in dit gebied en een versterking van de handelskern.

Het deels supprimeren van het magazijn is bijgevolg aanvaardbaar, alsook de vrijgekomen oppervlakte voorzien als reca.

 

Het klopt wel dat de nieuwe snackbar door de gewenste indeling niet voldoende zichtbaar is.

Artikel 12 van de bouwcode laat dan ook niet toe dat handelszaken binnen het kernwinkelgebied afgesloten worden met een rolluik die niet openmazig is. Dit heeft een negatieve impact op de belevingswaarde in de straat.

In voorwaarde zal bijgevolg opgelegd worden om een openmazige rolluik te voorzien in plaats van een gesloten sectionaalpoort.

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

De werken situeren zich binnen het bestaande volume. Aan de zijde van de Jules Moretuslei wordt een ruimte voor een snackbar voorzien met een oppervlakte van circa 120 m². Het bestaande magazijn wordt verkleind tot circa 64 m² en behoud zijn toegang via de ventweg aan de Krijgsbaan. Om voldoende licht in de snackbar te krijgen worden er, naast de vier bestaande lichtkoepels, twee extra lichtkoepels geplaatst. Er wordt geoordeeld dat de draagkracht van het perceel, noch de omgeving wordt overschreden.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

Het advies van het Agentschap Wegen en Verkeer is als voorwaardelijk gunstig opgeladen in het omgevingsloket, maar het is een gunstig advies zonder voorwaarden. Om die reden kunnen geen voorwaarden uit dit advies overgenomen worden.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat een omgevingsvergunningsaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien. Dit is het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

 

De parkeer- en stallingsnormen uit de tabel van artikel 30 van de bouwcode, herzien op 1 maart 2018, dienen te worden nageleefd bij nieuwbouw, herbouw, verbouwing, functiewijziging, volume-uitbreiding en wijzigen van het aantal wooneenheden. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen.

 

Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 0 parkeerplaatsen.

 

De parkeerbehoefte wordt bepaald op de uitbreiding en of functiewijziging.

Een bestaand magazijn wordt gedeeltelijk omgevormd tot een snackbar. (+/- 120m²). De omvang van de zaak is beperkt en heeft bijgevolg geen parkeerbehoefte.

De werkelijke parkeerbehoefte is 0.

 

De plannen voorzien in 0 nuttige autostal- en autoparkeerplaatsen.

 

Het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 0.

 

Dit aantal is toereikend.

 

Het aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt dan 0.

 

Het aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 0 – 0 = 0.

Dit is het verschil tussen het aantal autostal- en/of autoparkeerplaatsen volgens de werkelijke parkeerbehoefte en het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen.

 

Het aantal ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen wordt belast op basis van het belastingreglement op de Omgevingsvergunning van 17 december 2019. In deze aanvraag is dit dus van toepassing op 0 plaatsen.

 

 

Fietsvoorzieningen:

Voor personeel moet er een fiets gestald kunnen worden. Dit zal in voorwaarde worden opgenomen.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de Omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1. Een openmazig rolluik te voorzien in plaats van een sectionaalpoort conform de bepalingen van artikel 12 van de bouwcode.

2. De insprong te verlichten conform de bepalingen van artikel 14 van de bouwcode.

3. Een afvalberging te voorzien conform de bepalingen van artikel 36 van de bouwcode.

4. Een inpandige fietsstalplaats voor personeel te voorzien conform de bepalingen van artikel 29 van de bouwcode.

5. Afvoerkanalen voor gassen te voorzien conform de bepalingen van artikel 35 van de bouwcode.

6. Het afvalwater via een vetafscheider te lozen conform de bepalingen van artikel 44 van de bouwcode.

7. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven.

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Fasering

 

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

29 april 2022

Volledig en ontvankelijk

25 mei 2022

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

24 juli 2022

Verslag GOA

4 juli 2022

naam GOA

Wim Van Roosendael

Onderzoek

Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1. Een openmazig rolluik te voorzien in plaats van een sectionaalpoort conform de bepalingen van artikel 12 van de bouwcode.

2. De insprong te verlichten conform de bepalingen van artikel 14 van de bouwcode.

3. Een afvalberging te voorzien conform de bepalingen van artikel 36 van de bouwcode.

4. Een inpandige fietsstalplaats voor personeel te voorzien conform de bepalingen van artikel 29 van de bouwcode.

5. Afvoerkanalen voor gassen te voorzien conform de bepalingen van artikel 35 van de bouwcode.

6. Het afvalwater via een vetafscheider te lozen conform de bepalingen van artikel 44 van de bouwcode.

7. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven.

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.