Terug
Gepubliceerd op 18/07/2022

2022_CBS_05875 - Omgevingsvergunning - OMV_2022058749. Bredabaan 205. District Merksem - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 15/07/2022 - 09:00 Digitaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Anne Baré, waarnemend algemeen directeur

Afwezig

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Secretaris

Anne Baré, waarnemend algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2022_CBS_05875 - Omgevingsvergunning - OMV_2022058749. Bredabaan 205. District Merksem - Goedkeuring 2022_CBS_05875 - Omgevingsvergunning - OMV_2022058749. Bredabaan 205. District Merksem - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2022058749

Gegevens van de aanvrager:

de heer Tigane Et Talie met als adres Brasschaatsebaan 93 te 2970 Schilde

Ligging van het project:

Bredabaan 205 te 2170 Antwerpen

Kadastrale percelen:

afdeling 40 sectie C nr. 551G

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

regularisatie opslpitsen van 2 panden - eengezinswoning en 2 appartementen

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          05/04/1971: vergunning (1974#4678-9551) verbouwingswerken + bouwen van een zwembad.

 

Vergunde toestand/Geacht vergunde toestand

-          een eengezinswoning over twee samengevoegde panden van 3 bouwlagen onder een plat dak;

-          op de gelijkvloerse verdieping zijn beide panden voorzien van een garage;

  • pand 203 heeft een achterliggende bureelruimte met een bouwdiepte tot 13 m;
  • pand 205 heeft een achterliggend zwembad met een bouwdiepte tot 34,3 m;

-          de eerste en tweede verdieping zijn ingericht als leefruimten en slaapgedeelte;

-          de gevelbekleding:

  • prefab beton met stroken grijze mozaïektegels rond raam;
  • het buitenschrijnwerk in blank aluminium;
  • 2 garagepoorten.

 

Huidige toestand

-          twee afzonderlijke panden met in totaal 3 wooneenheden;

Pand 203:

-          2 woonentiteiten;

-          een volume uitbreiding op de gelijkvloerse verdieping tot bouwdiepte 15,66 m;

-          de gelijkvloerse verdieping ingevuld als fietsenstalling en berging;

-          de eerste en tweede verdieping telkens één 1- slaapkamerappartement met afgesloten winterterras;

-          voor- en achtergevel gewijzigde raamindelingen;

Pand 205:

-          een eengezinswoning;

-          de gelijkvloerse verdieping vooraan garage met aansluitend zwembad;

-          de eerste verdieping leefruimtes met aansluitend een veranda;

  • volume uitbreiding tot 17,33 m;

-          de tweede verdieping 3 slaapkamers en badkamer;

-          voor- en achtergevel gewijzigde raamindeling;

 

Gewenste toestand

-          regularisatie opsplitsing in twee afzonderlijke panden;

Pand 203:

-          een pand met behoud van de 2 bestaande één-slaapkamerappartementenvan circa 51 m²;

-          de bestaande bouwdiepte blijft behouden tot 15,60 m;

-          de gelijkvloerse garage met 2 autostaanplaatsen en 4 fietsstalplaatsen;

-          het schrijnwerk in de achtergevel verwijderen zodat de terrassen worden opengewerkt;

-          de terrassen worden voorzien van een balustrade;

-          de voorgevel:

  • de gelijkvloerse verdieping voorzien van een grijze  PVC sectionaalpoort;
  • de voordeur in grijs aluminium;
  • buitenschrijnwerk blank aluminium;
  • gevel beton prefab platen;

Pand 205:

-          een ééngezinswoning met zwembad van circa 255 m²;

-          een gelijkvloerse garage met 1 autostaanplaats en 4 fietsstalplaatsen;

-          de veranda op de eerste verdieping wordt verwijderd;

-          deze ruimte wordt voorzien als open terras met balustrade;

-          de bouwdiepte van de eerste verdieping met aansluitend dakterras bedraagt 15,34 m;

-          overige delen van de woning ongewijzigd.

Inhoud van de aanvraag

-          opsplitsen van een eengezinswoning verdeeld over pand nummer 203 en 205 in een eengezinswoning in pand nummer 205 en twee appartementen in pand nummer 203;

-          het slopen van de veranda en de gesloten terrassen;

-          het wijzigen van de voorgevel.

 

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

Agentschap Wegen en Verkeer/ AWV - District Antwerpen Vergunningen

23 mei 2022

30 mei 2022

Geen advies

Brandweerzone Antwerpen-Zwijndrecht - Hulpverleningszone 1 (Antwerpen)/ Brandweer Zone Antwerpen BZA

23 mei 2022

20 juni 2022

Voorwaardelijk gunstig

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies

Ondernemen en Stadsmarketing/ Klantencontacten en Dienstverlening/ Loket Thema Wonen - huisnummering

23 mei 2022

14 juni 2022

Stadsontwikkeling/ Mobiliteit

23 mei 2022

31 mei 2022

Stadsontwikkeling/ Omgeving/ Vergunningen Stedenbouw/ vermoeden van vergunning

23 mei 2022

6 juni 2022

Stadsontwikkeling/ Publieke Ruimte

23 mei 2022

4 juli 2022

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend(e) punt(en):

  • Artikel 21 Minimale hoogte van ruimten

Bij nieuwbouw, herbouw, functiewijziging of voor elke nieuwe ruimte bij volume-uitbreiding, dienen ruimten een minimale vrije hoogte te hebben van 2,60 meter. De meeste leefruimtes hebben een vrije hoogte van 2,55 meter.

  • Artikel 24 Minimale lichtinval en minimale luchttoevoer

Elke verblijfsruimte dient openingen te hebben voor de toetreding van daglicht en zicht. De keuken van het appartement op de eerste verdieping heeft geen raamopeningen welke voldoet aan dit artikel.

  • Artikel 29 Fietsstalplaatsen en fietsparkeerplaatsen

De ingetekende fietsstalplaatsen zijn niet toegankelijk wanneer de auto in de garage geparkeerd staat.

  • Artikel 30 Autostalplaatsen en autoparkeerplaatsen

De auto’s in pand 203 staan achter elkaar geparkeerd. Dit wordt niet als nuttige parkeerplaats beschouwd. Er wordt bijgevolg maar 1 extra nuttige parkeerplaats voorzien.

  • Artikel 43 Septische putten

Het is verplicht om bij nieuwbouw, herbouw en/of verbouwingen waar het afvoerstelsel van afval- en hemelwater kan aangepast worden een septische put te voorzien. 

De septische put wordt een gezamenlijk gebruik voor zowel de eengezinswoning als de twee appartementen. De inhoud zou voor 8 GE 2900 liter dienen te zijn. De inhoud is 2500 liter.

 

Sectorale regelgeving

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.

Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.

-          Vlaamse codex Wonen 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex Wonen van 2021)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.

-          Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.
 

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

De aanvraag is gesitueerd in de Bredabaan, gelegen in een woonwijk van het district Merksem. De onmiddellijke omgeving wordt gekenmerkt door één- en meergezinswoningen.

 

Beide panden kunnen als geacht vergund worden beschouwd voor 1 eengezinswoning met diensten (burelen) en garage op de gelijkvloerse verdieping. Het kadaster vermeld één woning op beide percelen samen. Dit wordt ook vastgesteld op basis van de vergunning van 1971, de woonkaarten en KBO.

 

Voorliggende aanvraag omvat dus een functiewijziging met vermeerdering van het aantal wooneenheden. Het omvormen van een eengezinswoning naar meergezinswoningen is in overeenstemming met de kenmerkende woonfuncties in de omgeving en hiermee stedenbouwkundig inpasbaar.
 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

De plannen voorzien een uitbreiding van het pand 203 achteraan de gelijkvloerse, eerste en tweede verdieping. In deze uitbreiding wordt op de gelijkvloerse verdieping een berging en wasruimte ingericht. Op de verdiepingen wordt er een badkamer en afsluitbaar winterterras ingericht. Het nieuwe volume is in harmonie met de kenmerkende bouwdiepte in de omgeving en veroorzaakt geen onaanvaardbare hinder ten opzichte van de aanpalers.

 

De overige werken situeren zich binnen het bestaande volume in functie van het vermeerderen van de wooneenheden. Bijgevolg wordt geoordeeld dat de draagkracht van het perceel, noch de omgeving wordt overschreden.

 

Visueel-vormelijke elementen

De wijzigingen aan de voorgevel beperken zich tot het aanpassen van het buitenschrijnwerk in grijs aluminium, het voorzien van een tweede sectionaalpoort in grijze pvc en het aanpassen van de gevelopeningen op de eerste en tweede verdieping van het pand 203. De bestaande voorgevel uit prefab beton met plaatselijk grijze mozaïektegels blijft verder behouden. Op die manier blijft het pand zich inpassen in het bouwblok.

 

De voorgestelde materialisatie voor de achtergevel in bruin gevelmetselwerk en bruin en blank aluminium schrijnwerk is hedendaags en stedenbouwkundig aanvaardbaar.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

Het Antwerpse woonbeleid streeft er naar dat grote gezinnen zich in de stad kunnen blijven vestigen. Een aangepast woonaanbod, met ruime woningen, is hierbij cruciaal. Het opdelen van een bestaande, grote woning in kleine appartementen druist hier tegen in. Echter wordt in de aanvraag een eengezinswoning opgesplitst in een eengezinswoning en twee 1-slaapkamerappartementen. Op deze manier wordt er een aanvaardbare mix gecreëerd en is deze opsplitsing stedenbouwkundig aanvaardbaar.

 

Bijkomend is het belangrijk dat het aantal slaapkamers in verhouding staat met het aantal beschikbare vierkante meters leefruimte per bewoner. Dat biedt een objectieve maatstaf om het ruimtecomfort van een woning te bewaken. De appartementen hebben maar een beperkte oppervlakte van ongeveer 51 m². Dit wijkt af van de aanduiding van 62,68 m² op de plannen. Wellicht werden terras en traphal mee opgenomen in het aangegeven aantal vierkante meters. Nochtans biedt de planindeling, waarbij binnen het appartement geen oppervlakte door circulatie ingenomen wordt, voldoende ruimtecomfort. Verder moet, volgens artikel 24 van de bouwcode, elke verblijfsruimte een opening hebben voor de toetreding van daglicht en zicht. Deze openingen moeten een lichtdoorlatend oppervlakte hebben die minimaal 10% is van de netto-vloeroppervlakte van de ruimte, met een minimum van 1 m². Dat is hier het geval, zelfs wanneer woonkamer en keuken samengeteld worden. De keukens van de appartementen bevinden zich echter in het middelste gedeelte van de verdieping. Op de eerste verdieping wordt er binnenschrijnwerk voorzien tussen de keuken en de woonkamer. Hierdoor voldoet deze ruimte niet aan artikel 24 van de bouwcode. Daarom wordt in voorwaarde bij de vergunning opgenomen om deze interne scheiding tussen woonkamer en keuken te verwijderen zodat er een open en ruim geheel ontstaat zoals op de tweede verdieping wat een positieve invloed op de woonkwaliteit van de appartementen heeft. Bijkomend wordt er ook telkens een ruim terras voorzien van 7,10 m² horende bij de 1-slaapkamerappartementen. Dit verhoogt de woonkwaliteit van de appartementen ook en wordt bijgevolg gunstig beoordeeld.

 

De vrije hoogte van de slaapkamers van de eengezinswoning in pand 205 en de vrije hoogte van de leefruimtes en de slaapkamers van de twee appartementen in pand 203 bedraagt 2,55 meter. Dit is niet conform de bepalingen van artikel 21 van de bouwcode dat een minimale hoogte van 2,60 meter oplegt voor verblijfsruimtes. Omdat het slechts een beperkte afwijking bedraagt, kan met toepassing van artikel 3 van de bouwcode, een afwijking worden toegestaan.

 

Verder vermelden de plannen een inhoud van de bestaande septische put van 2500 liter. Volgens artikel 43 van de bouwcode dient de septische put een inhoud te hebben van 2900 liter voor 8 GE. Dit wordt opgelegd in voorwaarde bij de vergunning.

 

Mits het naleven van de gestelde voorwaarden voldoet de woning aan de actuele eisen wat betreft hinderaspecten, gezondheid en gebruiksgenot.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat een omgevingsvergunningsaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien. Dit is het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

 

De parkeer- en stallingsnormen uit de tabel van artikel 30 van de bouwcode, herzien op 1 maart 2018, dienen te worden nageleefd bij nieuwbouw, herbouw, verbouwing, functiewijziging, volume-uitbreiding en wijzigen van het aantal wooneenheden. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen.

 

Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 2 parkeerplaatsen.

 

Bij projecten tot 5 wooneenheden is de parkeernorm 1 .

Er komen 2 appartementen bij, de parkeerbehoefte is 2 .

 

De plannen voorzien in 1 nuttige autostal- en autoparkeerplaatsen.

 

Op de plannen duidt de aanvrager 3 parkeerplaatsen aan. 1 hiervan is aanwezig in de bestaande toestand en dient voor de bestaande eengezinswoning. Dit is geen nieuwe nuttige plaats. Er is 1 nieuwe nuttige parkeerplaats, namelijk aan huisnummer 203, de rechtse poort. De 2de parkeerplaats die ingetekend werd achter de auto in huisnummer 203 kan niet als nuttige parkeerplaats beschouwd worden.

 

Het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 1.

 

Het plan voorziet niet in (minstens) het aantal te realiseren plaatsen. Er dient gezocht naar een oplossing op eigen terrein.

 

Het (bijgestelde) aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt dan 2 – 1 = 1 .

 

Het aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 2 – 1 = 1 . Dit is het verschil tussen het aantal autostal- en/of autoparkeerplaatsen volgens de werkelijke parkeerbehoefte en het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen.

 

Het aantal ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen wordt belast op basis van het belastingreglement op de omgevingsvergunning van 17 december 2019. In deze aanvraag is dit dus van toepassing op 1 plaats.

 

 

Fietsvoorzieningen

Voor dit project dienen er 4 overdekte, afsluitbare fietsstalplaatsen voorzien te worden. Deze werden ingetekend op de gelijkvloerse verdieping achter de autoparkeerplaatsen. Volgens het advies van de stedelijke dienst Mobiliteit zijn die fietsstalplaatsen op deze manier niet bereikbaar als er een auto in de garage geplaatst is. De fietsstalplaatsen zouden verplaatst moeten worden om de autostalplaatsen bruikbaar te maken. Vanuit stedenbouwkundig oogpunt, en rekening houdend met de beperkte breedte van de panden, wordt geoordeeld dat de fietsstalplaatsen, mits zorgvuldig parkeren, voldoende bereikbaar zijn en de autostalplaats aldus behouden kunnen blijven.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1. De deur en de muur tussen de keuken en de woonkamer in het appartement op de eerste verdieping van pand nummer 203 moeten worden verwijderd zodat de keuken voorzien wordt van voldoende licht en lucht conform de bepalingen van artikel 24 van de bouwcode.

2. Er moet een septische put met een inhoud conform de bepalingen van artikel 43 van de bouwcode voorzien worden.

3. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

4. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven.

5. De bouwheer zal voor de werken contact opnemen met Stadsontwikkeling – Dienst Beheer & Onderhoud, Postadres aangetekende zending: Grote Markt 1, 2000 Antwerpen, tel. 03 338 84 07,

herstellingopenbareruimte@antwerpen.be, betreffende opmaak plaatsbeschrijving en herstellingen openbaar domein na afloop van de bouwwerken. Meer informatie vindt u op:

https://www.antwerpen.be/nl/info/52d5052439d8a6ec798b4a7e/schade-aan-openbaar-domein-of-aanpassing-na-werken

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Fasering

 

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

26 april 2022

Volledig en ontvankelijk

23 mei 2022

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

22 juli 2022

Verslag GOA

4 juli 2022

naam GOA

Gerd Cryns

 

Onderzoek

De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Schriftelijke bezwaarschriften

Schriftelijke gebundelde bezwaarschriften

Petitielijsten

Digitale bezwaarschriften

0

0

0

0

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1. De deur en de muur tussen de keuken en de woonkamer in het appartement op de eerste verdieping van pand nummer 203 moeten worden verwijderd zodat de keuken voorzien wordt van voldoende licht en lucht conform de bepalingen van artikel 24 van de bouwcode.

2. Er moet een septische put met een inhoud conform de bepalingen van artikel 43 van de bouwcode voorzien worden.

3. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

4. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven.

5. De bouwheer zal voor de werken contact opnemen met Stadsontwikkeling – Dienst Beheer & Onderhoud, Postadres aangetekende zending: Grote Markt 1, 2000 Antwerpen, tel. 03 338 84 07,

herstellingopenbareruimte@antwerpen.be, betreffende opmaak plaatsbeschrijving en herstellingen openbaar domein na afloop van de bouwwerken. Meer informatie vindt u op:

https://www.antwerpen.be/nl/info/52d5052439d8a6ec798b4a7e/schade-aan-openbaar-domein-of-aanpassing-na-werken

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.