Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: | OMV_2022056357 |
Gegevens van de aanvrager: | NV HECTOR INVESTMENT met als adres Dok Noord 7 te 9000 gent (belgië) |
Ligging van het project: | Desguinlei 218 te 2018 Antwerpen |
Kadastrale percelen: | afdeling 10 sectie K nr. 1915V |
Vergunningsplichten: | Stedenbouwkundige handelingen |
Voorwerp van de aanvraag: | wijzigen van de gevelafwerking en raamopeningen (wijzigingen op vergunning 20193177) |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 13/12/2019: voorwaardelijke vergunning (20193177) voor verbouwen van een meergezinswoning (wijzigingen op vergunning 20182681);
- 14/03/2019: voorwaardelijke vergunning (20182681) voor het bouwen van een meergezinswoning.
Vergunde/vergund geachte toestand
- functie:
- bouwvolume:
- gevelafwerking:
- inrichting:
Huidige toestand
Gewenste toestand
- functie en volume conform vergunde toestand:
- gewijzigde bovenste duplexwoning:
- gewijzigde voorgevel:
- gewijzigde achtergevel:
Inhoud van de aanvraag
- interne constructieve wijzigingen;
- wijzigen van de gevel.
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies ontvangen | Advies |
Brandweerzone Antwerpen-Zwijndrecht - Hulpverleningszone 1 (Antwerpen)/ Brandweer Zone Antwerpen BZA | 25 mei 2022 | 9 juni 2022 | Voorwaardelijk gunstig |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied in de binnenstad van Antwerpen, dit is het gedeelte van de stad gelegen tussen de Leien en de Kleine Ring.
De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving, (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).
In dit gebied wordt de maximale bouwhoogte afgestemd op de volgende criteria:
- de in de onmiddellijke omgeving aanwezige bouwhoogten;
- de eigen aard van het betrokken gebied;
- de breedte van het voor het gebouw gelegen openbaar domein.
(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:
- Zowel het hoofdgebouw als de uitsprongen en aanbouwen dienen qua materiaalkeuze en kleur afgestemd te zijn op de architectuur van de totale constructie als op de omgeving. Het materiaal gebruik dient esthetisch verantwoord te zijn;
- Het referentiebeeld van de omgeving wordt bepaald door gevels in een witte kleurstelling. De groene gevel, het zwart aluminium ter hoogte van de gelijkvloerse verdieping en de zwart metalen terrassen met veiligheidsglas zijn niet in harmonie met de omgeving.
Sectorale regelgeving
- MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
- Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.
- Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Functionele inpasbaarheid
De aanvraag betreft het wijzigen van de gevels van een meergezinsgebouw en een herschikking van de bovenste woning. De woonfunctie en het aantal wooneenheden blijft ongewijzigd. De functie wonen is inpasbaar in de omgeving.
Visueel-vormelijke elementen en cultuurhistorische aspecten
De voorliggende aanpassingen aan de voorgevel zijn stedenbouwkundig niet aanvaardbaar. De vergunde gevel is afgewerkt met een grijze gevelsteen en grijs aluminium buitenschrijnwerk. De vloerplaten van de terrassen zijn vergund in zichtbeton met daarboven telkens aluminium spijlenwerk in een grijze kleur als balustrade.
De huidige aanvraag wenst de voorgevel af te werken met groenkleurige crépi en de gelijkvloerse plint te bekleden met donkerkleurige aluminium. Het buitenschijnwerk wordt voorzien in donkerkleurig aluminium en ook de vloerplaten van de terrassen zijn zichtbaar afgewerkt met donkerkleurig aluminium. Glazen borstweringen zullen dienen als balustrades voor de terrassen.
De voorliggende gevelaanpassingen vormen een achteruitgang voor het gevel- en straatbeeld. Indien een aanpassing van de voorgevel wenselijk is, dan dient er opnieuw gekozen te worden voor een gevelsteen in een lichte kleurstelling. Een mogelijkheid is om het gelijkvloerse uit te voeren in arduin of beton zodat een duidelijk plint ontstaat.
Buitenschrijnwerk dient uitgevoerd te worden in een lichte kleur en de vloerplaat uitvoeren in architectonisch zichtbeton met daarboven spijlenwerk is een gepaste materiaalkeuze voor dit gebouw.
De bovenvernoemde aanpassingen zijn strijdig met artikel 6 en 11 van de bouwcode. Ze vormen geen verbetering ten opzichte van de vergunde voorgevel en zijn bovendien ook niet kenmerkend voor de omgeving. Daarom wordt geadviseerd om deze uit te sluiten uit de vergunning. De groene kleur van de achtergevel is evenzeer atypisch. In voorwaarde wordt opgelegd om deze in een witte of lichtgrijze kleur uit te voeren.
De raamopeningen op de onderste en bovenste bouwlaag worden gewijzigd. Het is onduidelijk waarom de voorkeur wordt gegeven aan een raam tot op de grond voor een gelijkvloerse woning. Een hoger raam op borstweringshoogte past beter bij een woonfunctie. Echter wordt dit niet als voorwaarde opgenomen.
De aanpassing van het raam in de daklaag is aanvaardbaar. Deze is nu beter uitgelijnd met de onderliggende gevelopeningen.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
Het bovenste appartement, uitgevoerd als duplex, wordt intern herschikt. Deze wijzigingen kunnen gunstig beoordeeld worden.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de Omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
1. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven.
2. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.
3. De kleur van de achtergevel te voorzien in wit of lichtgrijs.
4. Alle handelingen, werken en wijzigingen aan de voorgevel worden uitgesloten van vergunning, met uitzondering van de gewijzigde raamopeningen op het gelijkvloers en de 5de verdieping.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
Procedurestap | Datum |
Indiening aanvraag | 20 april 2022 |
Volledig en ontvankelijk | 25 mei 2022 |
Start openbaar onderzoek | geen |
Einde openbaar onderzoek | geen |
Gemeenteraad voor wegenwerken | geen |
Uiterste beslissingsdatum | 24 juli 2022 |
Verslag GOA | 6 juli 2022 |
naam GOA | Katrijn Apostel |
Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot Omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:
Algemene voorwaarden
de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.
Stedenbouwkundige voorwaarden
1. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven.
2. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.
3. De kleur van de achtergevel te voorzien in wit of lichtgrijs.
4. Alle handelingen, werken en wijzigingen aan de voorgevel worden uitgesloten van vergunning, met uitzondering van de gewijzigde raamopeningen op het gelijkvloers en de 5de verdieping.
Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.