Terug
Gepubliceerd op 18/07/2022

2022_CBS_05880 - Omgevingsvergunning - OMV_2022007587. Boomsesteenweg 892. District Wilrijk - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 15/07/2022 - 09:00 Digitaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Anne Baré, waarnemend algemeen directeur

Afwezig

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Secretaris

Anne Baré, waarnemend algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2022_CBS_05880 - Omgevingsvergunning - OMV_2022007587. Boomsesteenweg 892. District Wilrijk - Goedkeuring 2022_CBS_05880 - Omgevingsvergunning - OMV_2022007587. Boomsesteenweg 892. District Wilrijk - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2022007587

Gegevens van de aanvrager:

NV OPTA met als adres Brasschaatsteenweg (C) 290 te 2920 Kalmthout

Ligging van het project:

Boomsesteenweg 892 te 2610 Wilrijk (Antwerpen)

Kadastrale percelen:

afdeling 44 sectie D nr. 271A7

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

uitbreiden en verbouwen van een handelspand en regulariseren van reclame

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          22/05/2018: proces-verbaal (11002_2018_6600_VPV) voor het uitvoeren van werken zonder voorafgaandelijke schriftelijke omgevingsvergunning van het college van burgemeester en schepenen;

-          16/02/2018: vergunning (20172860) voor het regulariseren en uitbreiden van een showroom;

-          06/02/2015: vergunning (3582#6653) voor het uitbreiden van een toonzaal met een opslagruimte;

-          05/09/2014: weigering (3582#4760) voor het regulariseren showroom + nieuwe uitbreiding;

-          31/01/2001: vergunning (222#10015) voor het uitvoeren van gevelverbouwing;

-          30/03/1995: vergunning (222#8636) voor verbouwen werkplaats tot demonstratieruimte;

-          30/01/1989: vergunning (222#12653) voor het verbouwen toonzaal met gevelwijziging en wijzigen reclamebord;

-          18/08/1965: toelating (222#936) voor het vergroten van magazijn.

Vergunde toestand/Geacht vergunde toestand

-          bedrijfsgebouw met showroom;

-          hoofdvolume bestaat uit 2 bouwlagen met plat dak;

-          achterbouw bestaat uit 1 bouwlaag met plat dak;

-          gevels zijn afgewerkt met aluminium sandwichpanelen in RAL-kleur 9006 (grijs) in combinatie met metselwerk, aluminium dakranden in RAL-kleur 9006 (grijs), arduinen dorpels en aluminium buitenschrijnwerk in RAL-kleur 9006 (grijs);

-          omliggende parking.

Huidige toestand

-          conform de vergunde toestand;

-          aluminium buitenschrijnwerk in RAL-kleur 9006 (grijs) of in RAL-kleur 9005 (zwart);

-          reclamepanelen.

Gewenste toestand

-          bedrijfsgebouw met showroom en opslagruimten;

-          hoofdvolume bestaat uit 2 bouwlagen met plat dak;

-          achterbouw bestaat uit 1 bouwlaag met plat dak;

-          gevels zijn afgewerkt met aluminium sandwichpanelen in RAL-kleur 9006 (grijs) in combinatie met metselwerk, aluminium dakranden in RAL-kleur 9006 (grijs), arduinen dorpels, aluminium buitenschrijnwerk in RAL-kleur 9006 (grijs) of in RAL-kleur 9005 (zwart) en reclamepanelen;

-          omliggende parking.

Inhoud van de aanvraag

-          uitbreiden van het bedrijfsgebouw met een opslagruimte van circa 175 m²;

-          omvormen van een deel van de bestaande showroom tot opslagruimte van circa 231 m²;

-          regulariseren van het wijzigen van de buitengevels;

-          regulariseren van het plaatsen van gevelreclame.

 

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

Agentschap Wegen en Verkeer/ AWV - District Antwerpen Vergunningen

27 april 2022

12 juli 2022

Voorwaardelijk gunstig

Brandweerzone Antwerpen-Zwijndrecht - Hulpverleningszone 1 (Antwerpen)/ Brandweer Zone Antwerpen BZA

27 april 2022

10 mei 2022

Voorwaardelijk gunstig

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies

Ondernemen en Stadsmarketing/ Business en Innovatie

27 april 2022

16 mei 2022

Stadsontwikkeling/ Mobiliteit

27 april 2022

29 april 2022

Stadsontwikkeling/ Omgeving/ Ruimtelijke Planning

27 april 2022

Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag

stadsontwikkeling/ vergunningen/ milieuvergunningen)

27 april 2022

4 mei 2022

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een industriegebied. Deze zijn bestemd voor de vestiging van industriële of ambachtelijke bedrijven. Ze omvatten een bufferzone. Voor zover zulks in verband met de veiligheid en de goede werking van het bedrijf noodzakelijk is, kunnen ze mede de huisvesting van het bewakingspersoneel omvatten. Tevens worden in deze gebieden complementaire dienstverlenende bedrijven ten behoeve van de andere industriële bedrijven toegelaten, namelijk: bankagentschappen, benzinestations, transportbedrijven, collectieve restaurants, opslagplaatsen van goederen bestemd voor nationale of internationale verkoop, (Artikel 7 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De aanvraag is in overeenstemming met de verordening hemelwater.

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)

De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de verordening toegankelijkheid op volgend punt:

  • artikel 18 Algemene bepalingen:
    de inkomdeuren hebben een niveauverschil van circa 0,18 m tussen binnen en buiten (> 2 cm).

 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:

  • artikel 26 Afvalverzameling:
    er is geen aparte afvalberging voorzien;
  • artikel 29 fietsstalplaatsen en fietsparkeerplaatsen:
    de aanvraag genereert een fietsparkeerbehoefte van 2 plaatsen. Er worden geen extra fietsstalplaatsen voorzien;
  • artikel 30 Autostalplaatsen en autoparkeerplaatsen:
    de aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 3 plaatsen. Er worden geen extra autostalplaatsen voorzien;
  • artikel 38 Groendaken:
    het dak van de uitbreiding wordt niet als groendak aangelegd.

 

Sectorale regelgeving

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.

-          Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.

-          Rooilijn: art. 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Art. 4.3.8 is van toepassing op de aanvraag. De aanvraag is hiermee in overeenstemming.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

Omwille van de aard van de aanvraag is er advies gevraagd aan de stedelijke dienst business en innovatie. Deze dienst geeft volgend advies: ‘Ongunstig advies voor de uitbreiding van het gebouw van Vasco-keukens aan de Boomsesteenweg. Dat de bijkomende ruimte ingevuld wordt met opslagruimte is positief te beoordelen, gelet op de huidige industriële bestemming van de zone. Echter, de ruimte die momenteel als opslagruimte wordt gebruikt, heeft in deze aanvraag de functie van "showroom" gekregen. OS/BI interpreteert dit als de uitbreiding van de aanwezige verkoopsruimte (showroom van keukens). De Beleidsnota Detailhandel 2020 duidt dit perceel aan in de zone E3, winkelarme zone, waar showroom enkel toegelaten is als dit gelinkt is aan een vorm van bedrijvigheid die het hoofdaandeel van de ruimte inneemt. In dit geval is de showroom van keukens het grootste deel van de ruimte en is er van bedrijvigheid niet of weinig sprake in dit gebouw. Een uitbreiding van een showroom die de hoofdfunctie vormt van een gebouw in zone voor bedrijvigheid wordt daarom ongunstig beoordeeld.’

 

De inhoud van de aanvraag handelt echter, volgens de grondplannen, over het bouwen van een opslagruimte in industriegebied. Verder wenst men 230m² demonstratieruimte (vergunning van 30/03/1995) om te vormen tot opslagruimte waardoor er totale oppervlakte van 400 m² opslagruimte wordt gecreëerd. De argumentatie uit het advies van de stedelijke dienst business en innovatie wordt niet gevolgd. Er wordt geoordeeld dat dit in overeenstemming is met gewestplan en bijgevolg aanvaardbaar.

 

De bijgevoegde snede (S_N_1) vermeldt bij het te bouwen gedeelte ‘uitbreiding showroom’, wat niet overeenkomt met het grondplan. In voorwaarde bij een eventuele vergunning kan daarom opgenomen worden om de interne indeling van het pand uit te voeren conform het aangeleverde grondplan (P_N_2).

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

Men wenst het bestaande gebouw uit te breiden met een oppervlakte van circa 175 m² in functie van opslagruimte. Vanuit stedenbouwkundig oogpunt kan ingestemd worden met het volume en het programma zoals voorgesteld.

 

Visueel-vormelijke elementen

Tegenover de vergunde toestand zijn de bestaande gevels beperkt aangepast waarbij het schrijnwerk ter hoogte van de Boomsesteenweg, de hoofdinkom en de tweede inkom voorzien is in het zwart. De nieuwe gevels worden in een gelijkaardig materiaal als het bestaande pand voorzien. De voorgestelde materialisatie is stedenbouwkundig aanvaardbaar.

 

Verder wordt er publiciteit voorzien op de gevel aan de Boomsesteenweg. Deze publiciteit is in verhouding met de schaal van het pand en de omgeving. Ter hoogte van de gevel aan de parking is publiciteit voorzien boven de tweede inkom hoewel dit niet de hoofdinkom is. Aangezien publiciteit dient om de aanwezige functie van de nodige visibiliteit te voorzien en bezoekers van deze functie aan te trekken is het vreemd dat deze niet boven de hoofdinkom geplaatst wordt. In voorwaarde zou daarom opgenomen kunnen worden om de losse letters ‘VASCO’ boven de hoofdinkom te plaatsen.

 

Ook wordt er publiciteit voorzien tegen de houten panelen aan de linkerperceelsgrens met het domein van EVAG.

Bij nazicht blijkt deze scheidingsmuur en de publiciteit niet te zijn voorzien conform de vergunning van 31/01/2001. Voorgestelde wijzigingen zijn niet aanvaardbaar.

 

Beoordeling afwijkingen van de voorschriften

Er wordt vastgesteld dat de hoofdinkom niet voldoet aan de verordening toegankelijkheid. Het niveauverschil tussen binnen en buiten is te groot. Aangeleverd beeldmateriaal (foto 3) toont echter dat de bestrating aansluit bij de hoofdinkom. Aangezien dit niet zo is opgetekend op de plannen kan dit in voorwaarde worden opgenomen.

 

Het pand beschikt niet over een afgescheiden ruimte voor afvalberging zoals gevraagd in artikel 26 van de bouwcode.

 

Op het nieuwe dak wordt geen groendak voorzien zoals gevraagd in artikel 38 van de bouwcode. Volgens de plannen is het nieuwe dak geschikt voor zonnepanelen, zonder dat deze zonnepanelen effectief voorzien worden. De aanvraag voldoet dus niet aan paragraaf 3 van artikel 38, er is geen aanleiding om een afwijking toe te staan.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat een omgevingsvergunningsaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien. Dit is het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

 

De parkeer- en stallingsnormen uit de tabel van artikel 30 van de bouwcode, herzien op 1 maart 2018, dienen te worden nageleefd bij nieuwbouw, herbouw, verbouwing, functiewijziging, volume-uitbreiding en wijzigen van het aantal wooneenheden. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen.

 

Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 3 parkeerplaatsen.

 

De parkeerbehoefte wordt bepaald op de uitbreiding en of functiewijziging.

 

Een bestaande handelszaak wordt uitgebreid met ongeveer 400m² magazijn.

 

Voor magazijn/opslag schrijft de bouwcode geen parkeernorm voor, maar vinden we wel een parkeerkencijfer terug in de CROW. Het kencijfer is 0,75 parkeerplaatsen per 100m² magazijnoppervlakte.

 

Voor de uitbreiding is er een werkelijke parkeerbehoefte van 400m²/100m² x 0,75 = 3 parkeerplaatsen.

 

De plannen voorzien in 0 bijkomende nuttige autostal- en autoparkeerplaatsen.

 

In de vergunde toestand waren er 28 plaatsen ingetekend. In de nieuwe toestand blijven dit 28 plaatsen, zij het enigszins anders ingedeeld dan in vergunde toestand. Er zijn geen bijkomende parkeerplaatsen ten opzichte van vergunde toestand.

 

Het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 3.

 

Het plan voorziet niet in het aantal te realiseren plaatsen. Er dient gezocht naar een oplossing op eigen terrein. Dit kan door de linkse uitrit dicht te maken (conform de voorwaarden in de vergunning van 16/02/2018) zodat er aan de voorzijde van het gebouw voldoende plaats is voor 7 parkeerplaatsen in plaats van 4 én waarbij er ruimte voorzien wordt om te keren. Op deze manier zijn er ook minder conflictpunten tussen fietsers op de hoofdweg en binnen- en buitenrijdende auto’s en vrachtwagens. Dit kan in voorwaarde worden opgenomen bij een eventuele vergunning.

 

Het aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt dan 0.

 

Het aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 3 – 3 = 0.

Dit is het verschil tussen het aantal autostal- en/of autoparkeerplaatsen volgens de werkelijke parkeerbehoefte en het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen.

 

Het aantal ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen wordt belast op basis van het belastingreglement op de omgevingsvergunning van 17 december 2019. In deze aanvraag is dit dus van toepassing op 0 plaatsen.

 

 

Ontsluiting/bereikbaarheid:

Het perceel kent vanaf de openbare weg twee in- en uitritten op zeer korte afstand van elkaar. Vanuit de stad wordt er gestreefd naar op zo weinig mogelijk conflictpunten tussen fietsers op de hoofdweg en binnen en buitenrijdende auto´s en vrachtwagens. Voor mobiliteit moet het aantal toeritten beperkt worden.

Dit is in overeenstemming met de voorwaarde in de vergunning van 16/02/2018.

 

Het fietspad langs de Boomsesteenweg is een dubbelrichtingsfietspad. Bij de uitgang moet een aanduiding komen dat het een dubbelrichtingsfietspad betreft.

 

Fietsvoorzieningen:

De fietsparkeerbehoefte voor bezoekers wordt berekend op het aantal m² netto vloeroppervlakte. Aangezien de uitbreiding behoort tot opslagruimte, wat geen publiek toegankelijke ruimte is, zijn voor deze uitbreiding geen extra fietsenstallingen nodig.

De fietsparkeerbehoefte voor het personeel op de uitbreiding is op basis van 0,6 plaatsen per 100m² BVO. Er zijn inpandig (veilig, overdekt en afgesloten) 2 fietsparkeerplaatsen nodig. In totaal zouden er best 9 fietsparkeerplaatsen zijn voor personeel)

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

De stedelijke dienst milieuvergunningen geeft volgend advies: ‘aan het project lijken geen IIOA verbonden. Er is geen bezwaar, er wordt geen hinder voor mens of milieu verwacht agv de uitbreiding.’

 

Het Agentschap voor Wegen en Verkeer bracht een voorwaardelijk gunstig advies uit omwille van de schending van volgende direct werkende norm: ‘Besluit van de Vlaamse Regering van 25 januari 2019 betreffende de vrije stroken langs autosnelwegen’:

‘Artikel 1 van het BvR (verder: het BvR Bouwvrije Stroken) bepaalt dat de vrije stroken langs het autosnelwegdomein 30 meter bedragen.

Artikel 2, 1° van het BvR Bouwvrije Stroken bepaalt dat het verboden is te bouwen, te herbouwen of bepaalde constructies overeenkomstig artikel 4.1.1, 3°, VCRO te verbouwen. Dat verbod geldt niet voor instandhoudings- en onderhoudswerken.

De vergunningsaanvraag is strijdig met de bepalingen van het BvR Bouwvrije Stroken gelet op volgende redenen:

Er worden constructies voorzien binnen de bouwvrije strook langsheen de autosnelweg.

Voorbij de tiende meter, gemeten van de grens van het domein van de autosnelweg, kan de wegbeheerder afwijkingen van het in het artikel 2 gestelde verbod toestaan. Als de wegbeheerder over een aanvraag tot stedenbouwkundige vergunning of een verkavelingsaanvraag een gunstig advies uitbrengt, wordt dat beschouwd als een toegestane afwijking, ingevolge artikel 7, eerste lid. Als de wegbeheerder persoonlijke of zakelijke rechten toestaat op zijn eigendom die binnen de vrije stroken langs de autosnelweg ligt, wordt dat beschouwd als een toegestane afwijking, ingevolge artikel 7, 2e lid.

Het Agentschap Wegen en Verkeer kan in dit dossier een gunstig advies afleveren en een afwijking toestaan op voorwaarde dat:
Bij een toekomstige heraanleg van de voortuinstrook/parking zullen er geen 2 toegangen meer toegestaan worden. De parking kan ontsloten worden door middel van 1 toegang van maximaal 7 meter breedte. Deze maatregel zal genomen worden om de veiligheid van de actieve weggebruikers te verbeteren. Voor het perceel in kwestie ligt namelijk een druk bereden dubbelrichtingsfietspad. Er is bovendien slecht zicht op aankomende fietsers die in de richting van Antwerpen rijden omwille van het gebouw van de elektriciteitscabine.
Omwille van deze redenen is het aangewezen de meest zuidelijk gelegen toegang af te sluiten.
Overeenkomstig artikel 6 van dit besluit kan de wegbeheerder voorwaarden verbinden indien hij een afwijking toestaat in de bouwvrije stroken. Deze dienen dan ook te worden gerespecteerd. Indien dit niet het geval is, geldt de afwijking in de bouwvrije stroken niet.’

 

Conform artikel 4.3.3. van de Vlaamse Codex Ruimtelijke ordening dient indien uit de verplicht in te winnen adviezen blijkt dat het aangevraagde strijdig is met direct werkende normen binnen andere beleidsvelden dan de ruimtelijke ordening, of indien dergelijke strijdigheid manifest reeds uit het aanvraagdossier blijkt, de vergunning te worden geweigerd of worden in de aan de vergunning verbonden voorwaarden waarborgen opgenomen met betrekking tot de naleving van de sectorale regelgeving.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.


Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

  1. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven.
  2. De aandachtspunten in het advies van het Agentschap Wegen & Verkeer strikt na te leven.
  3. De linkse inrit tot het perceel te supprimeren en slechts 1 inrit te voorzien tot het perceel met een maximale breedte van 7 meter.
  4. Alle wijzigingen, handelingen en werken met betrekking tot publiciteit binnen de bouwvrije strook wordt uitgesloten van vergunning.
  5. Het niveauverschil tussen binnen en buiten te voorzien conform de bepalingen van artikel 18 van de verordening toegankelijkheid.
  6. Een afvalberging te voorzien conform de bepalingen van artikel 26 van de bouwcode.
  7. 9 fietsparkeerplaatsen voor personeel te voorzien conform de bepalingen van artikel 29 van de bouwcode.
  8. 3 autoparkeerplaatsen te voorzien ter hoogte van de voormalige linkse inrit conform de bepalingen van artikel 30 van de bouwcode.
  9. Een groendak te voorzien conform de bepalingen van artikel 38 van de bouwcode.
  10. De interne indeling van het pand te voorzien conform het aangeleverde grondplan (P_N_2).
  11. De losse letters ‘VASCO’ boven de hoofdinkom te plaatsen.
  12. Alle wijzigingen, handelingen en werken met betrekking tot de scheidingsmuur aan de linkerperceelsgrens met het domein van EVAG.

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Fasering

 

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

24 februari 2022

Volledig en ontvankelijk

27 april 2022

Start openbaar onderzoek

6 mei 2022

Einde openbaar onderzoek

4 juni 2022

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

10 augustus 2022

Verslag GOA

13 juli 2022

naam GOA

 Wim Van Roosendael

 

Onderzoek

De aanvraag werd onderworpen aan 1 openbaar onderzoek.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Startdatum

Einddatum

Schriftelijke bezwaar-schriften

Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften

Petitie-lijsten

Digitale bezwaar-schriften

6 mei 2022

4 juni 2022

0

0

0

0

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:


Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

Stedenbouwkundige voorwaarden

  1. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven.
  2. De aandachtspunten in het advies van het Agentschap Wegen & Verkeer strikt na te leven.
  3. De linkse inrit tot het perceel te supprimeren en slechts 1 inrit te voorzien tot het perceel met een maximale breedte van 7 meter.
  4. Alle wijzigingen, handelingen en werken met betrekking tot publiciteit binnen de bouwvrije strook wordt uitgesloten van vergunning.
  5. Het niveauverschil tussen binnen en buiten te voorzien conform de bepalingen van artikel 18 van de verordening toegankelijkheid.
  6. Een afvalberging te voorzien conform de bepalingen van artikel 26 van de bouwcode.
  7. 9 fietsparkeerplaatsen voor personeel te voorzien conform de bepalingen van artikel 29 van de bouwcode.
  8. 3 autoparkeerplaatsen te voorzien ter hoogte van de voormalige linkse inrit conform de bepalingen van artikel 30 van de bouwcode.
  9. Een groendak te voorzien conform de bepalingen van artikel 38 van de bouwcode.
  10. De interne indeling van het pand te voorzien conform het aangeleverde grondplan (P_N_2).
  11. De losse letters ‘VASCO’ boven de hoofdinkom te plaatsen.
  12. Alle wijzigingen, handelingen en werken met betrekking tot de scheidingsmuur aan de linkerperceelsgrens met het domein van EVAG.

Artikel 3

De plannen waarvan het overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, maken integraal deel uit van dit besluit.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.