Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: | OMV_2022054378 |
Gegevens van de aanvrager: | de heer Shea Honig met als adres Plantin en Moretuslei 145 te 2018 Antwerpen |
Ligging van het project: | Provinciestraat 142 te 2018 Antwerpen |
Kadastrale percelen: | afdeling 8 sectie H nr. 1124D13 |
Vergunningsplichten: | Stedenbouwkundige handelingen |
Voorwerp van de aanvraag: | verbouwen en omvormen van een meergezinswoning met 2 wooneenheden en magazijn tot een meergezinswoning met 2 wooneenheden |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 14/12/1951: toelating (18#28902) voor verbouwingswerken;
- 06/08/1909: toelating (1909#1281) voor gevelveranderingen;
- 10/11/1899: toelating (1899#1817) voor een uithangbord;
- 07/11/1893: toelating (1893#1544) voor een huis.
Vergunde toestand/Geacht vergunde toestand
- functie: meergezinswoning met 2 wooneenheden op een gelijkvloers magazijn;
- bouwvolume:
- gevelafwerking:
Huidige toestand
- in overeenstemming met de laatst vergunde toestand, afgezien van:
Gewenste toestand
- functie: meergezinswoning met 2 wooneenheden:
- bouwvolume:
- gevelafwerking:
Inhoud van de aanvraag
- wijzigen van de gelijkvloerse functie van magazijn tot wonen;
- uitvoeren van interne constructieve werken;
- gedeeltelijk ontpitten van het perceel op het gelijkvloers;
- uitbreiden van het bouwvolume op de 1ste verdieping;
- wijzigen van de scheimuren;
- wijzigen van de voorgevel.
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies ontvangen | Advies |
Brandweerzone Antwerpen-Zwijndrecht - Hulpverleningszone 1 (Antwerpen)/ Brandweer Zone Antwerpen BZA | 24 mei 2022 | 8 juni 2022 | Voorwaardelijk gunstig |
Interne adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies |
Ondernemen en Stadsmarketing/ Business en Innovatie | 24 mei 2022 | 30 mei 2022 |
Ondernemen en Stadsmarketing/ Klantencontacten en Dienstverlening/ Loket Thema Wonen - huisnummering | 24 mei 2022 | 16 juni 2022 |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied in de binnenstad van Antwerpen, dit is het gedeelte van de stad gelegen tussen de Leien en de Kleine Ring.
De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving, (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).
In dit gebied wordt de maximale bouwhoogte afgestemd op de volgende criteria:
- de in de onmiddellijke omgeving aanwezige bouwhoogten;
- de eigen aard van het betrokken gebied;
- de breedte van het voor het gebouw gelegen openbaar domein.
(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:
Sectorale regelgeving
- MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
- Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.
- Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Functionele inpasbaarheid
Het desbetreffende perceel is gelegen in woongebied waardoor het omvormen van de gelijkvloerse handelsruimte naar een wooneenheid stedenbouwkundig past binnen de bestemmingszone. Deze visie wordt beaamt in het advies van de stedelijke dienst Ondernemen en stadsmarketing.
De functiewijziging van handel naar wonen op het gelijkvloers, in het hoofdgebouw kan bijgevolg gunstig geadviseerd worden.
Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid
De bestaande handelsruimte wordt omgevormd tot een woonfunctie waardoor op de eerste 2 bouwlagen een duplex gevormd wordt. De 3de bouwlaag blijft ongewijzigd als 1 appartement. Het perceel dat oorspronkelijk slechts 3 m² open ruimte bezat wordt ontpit tot 21,5 m².
In de voorliggende aanvraag wordt de nieuwe achtergevellijn op gelijke bouwdiepte met de linkerbuur geplaatst (17,86m).
Hierdoor wordt 21,50 m² open ruimte op het perceel vrijgemaakt. Dit is een vermeerdering ten opzichte van de bestaande toestand maar voldoet met circa 16,4% nog steeds niet aan de minimaal vooropgestelde 20% te ontpitten oppervlakte bij een functiewijziging (bouwcode, art. 27). Gelet op de perceelsbrede ontpitting, de kenmerkende bouwdiepte van de gelijkvloerse bouwlagen en de beperkte perceeldieptes in de directe omgeving, kan uitzonderlijk een afwijking worden toegestaan.
Op de 1ste verdieping wordt de achterbouw op dezelfde bouwdiepte gebracht als deze ter hoogte van het gelijkvloers. Deze achterbouw wordt ook in de breedte perceelsbreed verruimd tot een diepte van 15,85 m. In dit deel wordt een wasruimte voorzien. De achtergevel van de linker achterbouw sluit aan op de achtergevel van de linkerbuur. Dit deel wordt ook voorzien van een stuk hellend dak dat aansluit op de bestaande scheimuur waardoor deze niet opgetrokken dient te worden. Het resterende volume heeft een kroonlijsthoogte van 7,77 m.
Deze beide uitbreidingen situeren zich tegen de hoger opgaande blinde scheimuren van de flankerende bebouwing waardoor deze geen nadelige effecten op de privacy van de buurpanden hebben.
Het voorgestelde volume kan gunstig geadviseerd worden.
Visueel-vormelijke elementen en cultuurhistorische aspecten
De oorspronkelijke voorgevelbekleding bestaat uit een verdiepingshoge sokkel in decoratieve marbrittegels en simili-pierrebezetting op de verdieping. Deze werd reeds zonder vergunning vervangen door grijs geschilderd pleisterwerk. Het verwijderen van decoratieve en/of simili voorgevelbekleding valt te betreuren.
De aanvraag voorziet ook het wijzigen van de voormalige winkelpui om meer privacy aan de achterliggende leefruimte te geven. Dit is een logische vertaling van de aangrenzende functie en kan bijgevolg gunstig geadviseerd worden. Het nieuwe raam wordt in witte kleur voorzien terwijl het overige schrijnwerk bruinkleurig is. Gezien ook het verschil in materiaal tussen de voordeur (hout) en het schrijnwerk (pvc) wordt in voorwaarde opgelegd om alle ramen in hetzelfde materiaal en kleur te voorzien. Op die manier wordt een beter samenhangend gevelbeeld gecreëerd. Aangezien de kleurintensiteit niet wordt gespecifieerd wordt als voorwaarde voor de duidelijkheid opgelegd om de gevel in lichtgrijze tint te voorzien.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
De tuinmuur met de linkerbuur wordt verlaagd tot een hoogte van 2,37 m wat de bezonning en het gebruiksgenot van de aanpalende open ruimtes ten goede komt.
Er wordt geen gescheiden rioleringsstelsel voorzien waarbij ter hoogte van de straat 1 droogweerafvoer (DWA) en 1 hemelwaterafvoer (RWA) aangesloten kunnen worden. Dit is strijdig met art. 40 en 41 uit de bouwcode.
Op de 1ste verdieping wordt aansluitend op de nieuwe wasplaats op 1,90 m van zijperceelsgrens nog een terras voorzien. Het terras meet 0,66 m op 2,03 m en is bijgevolg niet functioneel. De resterende oppervlakte wordt als groendak voorzien. Vanaf de perceelsgrens sluit een glazen balustrade zowel het groendak als het terras af. Hierdoor ontstaat de mogelijkheid om de volledige oppervlakte van groendak en terras samen als buitenruimte te benutten wat zou kunnen leiden tot overlast en inkijk bij de buren.
Dit is niet wenselijk en kan niet gunstig beoordeeld worden. Daarom worden zowel het terras als de balustrade uit de vergunning uitgesloten.
Mobiliteitsimpact
Het algemene principe is dat elke omgevingsvergunningsaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien. Dit is het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeerparagraaf is niet van toepassing gezien de aanvraag geen vermeerdering van het aantal woongelegenheden ten opzichte van de bestaande en vergunde of vergund geachte situatie inhoudt.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de Omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
1. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven.
2. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.
3. Het schrijnwerk van de ramen in de voorgevel te voorzien in hetzelfde materiaal en kleurstelling (wit of bruin).
4. Het volledige pleisterwerk van de voorgevel te voorzien in licht grijs.
5. Het dakterras en de glazen borstwering op de 1ste verdieping worden uitgesloten van vergunning.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
Procedurestap | Datum |
Indiening aanvraag | 22 april 2022 |
Volledig en ontvankelijk | 24 mei 2022 |
Start openbaar onderzoek | geen |
Einde openbaar onderzoek | geen |
Gemeenteraad voor wegenwerken | geen |
Uiterste beslissingsdatum | 23 juli 2022 |
Verslag GOA | 7 juli 2022 |
naam GOA | Katrijn Apostel |
De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd.
Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten
Schriftelijke bezwaarschriften | Schriftelijke gebundelde bezwaarschriften | Petitielijsten | Digitale bezwaarschriften |
0 | 0 | 0 | 0 |
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:
Algemene voorwaarden
de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.
Stedenbouwkundige voorwaarden
1. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven.
2. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.
3. Het schrijnwerk van de ramen in de voorgevel te voorzien in hetzelfde materiaal en kleurstelling (wit of bruin).
4. Het volledige pleisterwerk van de voorgevel te voorzien in licht grijs.
5. Het dakterras en de glazen borstwering op de 1ste verdieping worden uitgesloten van vergunning.
Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.