Terug
Gepubliceerd op 18/07/2022

2022_CBS_05854 - Omgevingsvergunning - OMV_2022054378. Provinciestraat 142. District Antwerpen - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 15/07/2022 - 09:00 Digitaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Anne Baré, waarnemend algemeen directeur

Afwezig

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Secretaris

Anne Baré, waarnemend algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2022_CBS_05854 - Omgevingsvergunning - OMV_2022054378. Provinciestraat 142. District Antwerpen - Goedkeuring 2022_CBS_05854 - Omgevingsvergunning - OMV_2022054378. Provinciestraat 142. District Antwerpen - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2022054378

Gegevens van de aanvrager:

de heer Shea Honig met als adres Plantin en Moretuslei 145 te 2018 Antwerpen

Ligging van het project:

Provinciestraat 142 te 2018 Antwerpen

Kadastrale percelen:

afdeling 8 sectie H nr. 1124D13

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

verbouwen en omvormen van een meergezinswoning met 2 wooneenheden en magazijn tot een meergezinswoning met 2 wooneenheden

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          14/12/1951: toelating (18#28902) voor verbouwingswerken;

-          06/08/1909: toelating (1909#1281) voor gevelveranderingen;

-          10/11/1899: toelating (1899#1817) voor een uithangbord;

-          07/11/1893: toelating (1893#1544) voor een huis.

Vergunde toestand/Geacht vergunde toestand

-          functie: meergezinswoning met 2 wooneenheden op een gelijkvloers magazijn;

  • 1 eenslaapkamerappartement op de 1ste verdieping met een netto vloeroppervlakte van circa 60 m²;
  • 1 eenslaapkamerappartement op de 2de verdieping met een netto vloeroppervlakte van circa 48 m²;

-          bouwvolume:

  • besloten bebouwing met een hoofdbouw van 3 bouwlagen onder plat dak tot een bouwdiepte van circa 10,20 m;
  • achterbouw van 1bouwlaag onder een plat dak tot tegen de achterste perceelgrens;
  • achterbouw op de 1ste verdieping langs de rechter perceelgrens tot een bouwdiepte van circa 15,15 m;
  • gelijkvloers volgebouwd op een koer van circa 3,20 m² na;

-          gevelafwerking:

  • voorgevel met gelijkvloerse winkelpui in zwart marbritbekleding en bovenliggende gevelafwerking in simili-pierrebezetting;
  • verdiepte inkom met dubbele toegangsdeur naar winkel en enkele toegangsdeur naar bovenliggende woningen.

Huidige toestand

-          in overeenstemming met de laatst vergunde toestand, afgezien van:

  • voorgevelafwerking in lichtgrijze crepi;
  • 2 nieuwe toegangsdeuren in de voorgevel, in hout en in witte pvc.

Gewenste toestand

-          functie: meergezinswoning met 2 wooneenheden:

  • 1 tweeslaapkamerduplex op het gelijkvloers en de 1ste verdieping met een netto vloeroppervlakte van circa 171 m², aansluitend op de achtertuin en met een terras op de verdieping van 1,3 m²;
  • 1 eenslaapkamerappartement op de 2de verdieping met een netto vloeroppervlakte van circa 48 m²;

-          bouwvolume:

  • besloten bebouwing met een hoofdbouw van 3 bouwlagen onder plat dak tot een bouwdiepte van 10,06 m;
  • achterbouw van 1 tot 2 bouwlagen onder platte en hellende daken;
  • gelijkvloerse bouwdiepte: 17,86m;
  • bouwdiepte achterbouw op de eerste verdieping: langs de linker perceelsgrens 15,83 m en 17,86 m langs de rechter perceelsgrens;
  • vergrootte open ruimte op gelijkvloers tot circa 21,5 m² (16,4%);

-          gevelafwerking:

  • voorgevel in lichtgrijze crepi op een plint in blauwe hardsteen;
  • buitenschrijnwerk in bruine pvc op de verdiepingen;
  • toegangsdeur in hout en nieuw gelijkvloers raam in witte pvc.

Inhoud van de aanvraag

-          wijzigen van de gelijkvloerse functie van magazijn tot wonen;

-          uitvoeren van interne constructieve werken;

-          gedeeltelijk ontpitten van het perceel op het gelijkvloers;

-          uitbreiden van het bouwvolume op de 1ste verdieping;

-          wijzigen van de scheimuren;

-          wijzigen van de voorgevel.

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

Brandweerzone Antwerpen-Zwijndrecht - Hulpverleningszone 1 (Antwerpen)/ Brandweer Zone Antwerpen BZA

24 mei 2022

8 juni 2022

Voorwaardelijk gunstig

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies

Ondernemen en Stadsmarketing/ Business en Innovatie

24 mei 2022

30 mei 2022

Ondernemen en Stadsmarketing/ Klantencontacten en Dienstverlening/ Loket Thema Wonen - huisnummering

24 mei 2022

16 juni 2022

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied in de binnenstad van Antwerpen, dit is het gedeelte van de stad gelegen tussen de Leien en de Kleine Ring.

De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving, (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).

In dit gebied wordt de maximale bouwhoogte afgestemd op de volgende criteria:

- de in de onmiddellijke omgeving aanwezige bouwhoogten;

- de eigen aard van het betrokken gebied;

- de breedte van het voor het gebouw gelegen openbaar domein.

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
 

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:

  • artikel 27 Open ruimte:
    het gelijkvloers wordt gewijzigd van functie, maar het perceel wordt voor minder dan 20% ontpit;
  • artikel 40 Privaat gescheiden rioolstelsel en afvoerleidingen:
    het gebouw is niet voorzien van een privaat gescheiden rioolstelsel, aangeboden aan de straat conform artikel 41 van de bouwcode.

Sectorale regelgeving

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.

-          Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.

-          Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

Het desbetreffende perceel is gelegen in woongebied waardoor het omvormen van de gelijkvloerse handelsruimte naar een wooneenheid stedenbouwkundig past binnen de bestemmingszone. Deze visie wordt beaamt in het advies van de stedelijke dienst Ondernemen en stadsmarketing.

De functiewijziging van handel naar wonen op het gelijkvloers, in het hoofdgebouw kan bijgevolg gunstig geadviseerd worden.

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

De bestaande handelsruimte wordt omgevormd tot een woonfunctie waardoor op de eerste 2 bouwlagen een duplex gevormd wordt. De 3de bouwlaag blijft ongewijzigd als 1 appartement. Het perceel dat oorspronkelijk slechts 3 m² open ruimte bezat wordt ontpit tot 21,5 m².

 

In de voorliggende aanvraag wordt de nieuwe achtergevellijn op gelijke bouwdiepte met de linkerbuur geplaatst (17,86m).

Hierdoor wordt 21,50 m² open ruimte op het perceel vrijgemaakt. Dit is een vermeerdering ten opzichte van de bestaande toestand maar voldoet met circa 16,4% nog steeds niet aan de minimaal vooropgestelde 20% te ontpitten oppervlakte bij een functiewijziging (bouwcode, art. 27). Gelet op de perceelsbrede ontpitting, de kenmerkende bouwdiepte van de gelijkvloerse bouwlagen en de beperkte perceeldieptes in de directe omgeving, kan uitzonderlijk een afwijking worden toegestaan.

 

Op de 1ste verdieping wordt de achterbouw op dezelfde bouwdiepte gebracht als deze ter hoogte van het gelijkvloers. Deze achterbouw wordt ook in de breedte perceelsbreed verruimd tot een diepte van 15,85 m. In dit deel wordt een wasruimte voorzien. De achtergevel van de linker achterbouw sluit aan op de achtergevel van de linkerbuur. Dit deel wordt ook voorzien van een stuk hellend dak dat aansluit op de bestaande scheimuur waardoor deze niet opgetrokken dient te worden. Het resterende volume heeft een kroonlijsthoogte van 7,77 m.

Deze beide uitbreidingen situeren zich tegen de hoger opgaande blinde scheimuren van de flankerende bebouwing waardoor deze geen nadelige effecten op de privacy van de  buurpanden hebben.

Het voorgestelde volume kan gunstig geadviseerd worden.

 

Visueel-vormelijke elementen en cultuurhistorische aspecten

De oorspronkelijke voorgevelbekleding bestaat uit een verdiepingshoge sokkel in decoratieve marbrittegels en simili-pierrebezetting op de verdieping. Deze werd reeds zonder vergunning vervangen door grijs geschilderd pleisterwerk. Het verwijderen van decoratieve en/of simili voorgevelbekleding valt te betreuren.

De aanvraag voorziet ook het wijzigen van de voormalige winkelpui om meer privacy aan de achterliggende leefruimte te geven. Dit is een logische vertaling van de aangrenzende functie en kan bijgevolg gunstig geadviseerd worden. Het nieuwe raam wordt in witte kleur voorzien terwijl het overige schrijnwerk bruinkleurig is. Gezien ook het verschil in materiaal tussen de voordeur (hout) en het schrijnwerk (pvc) wordt in voorwaarde opgelegd om alle ramen in hetzelfde materiaal en kleur te voorzien. Op die manier wordt een beter samenhangend gevelbeeld gecreëerd. Aangezien de kleurintensiteit niet wordt gespecifieerd wordt als voorwaarde voor de duidelijkheid opgelegd om de gevel in lichtgrijze tint te voorzien.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

De tuinmuur met de linkerbuur wordt verlaagd tot een hoogte van 2,37 m wat de bezonning en het gebruiksgenot van de aanpalende open ruimtes ten goede komt.

 

Er wordt geen gescheiden rioleringsstelsel voorzien waarbij ter hoogte van de straat 1 droogweerafvoer (DWA) en 1 hemelwaterafvoer (RWA) aangesloten kunnen worden. Dit is strijdig met art. 40 en 41 uit de bouwcode.

 

Op de 1ste verdieping wordt aansluitend op de nieuwe wasplaats op 1,90 m van zijperceelsgrens nog een terras voorzien. Het terras meet 0,66 m op 2,03 m en is bijgevolg niet functioneel. De resterende oppervlakte wordt als groendak voorzien. Vanaf de perceelsgrens sluit een glazen balustrade zowel het groendak als het terras af. Hierdoor ontstaat de mogelijkheid om de volledige oppervlakte van groendak en terras samen als buitenruimte te benutten wat zou kunnen leiden tot overlast en inkijk bij de buren.

Dit is niet wenselijk en kan niet gunstig beoordeeld worden. Daarom worden zowel het terras als de balustrade uit de vergunning uitgesloten.  

 

Mobiliteitsimpact

Het algemene principe is dat elke omgevingsvergunningsaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien. Dit is het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

De parkeerparagraaf is niet van toepassing gezien de aanvraag geen vermeerdering van het aantal woongelegenheden ten opzichte van de bestaande en vergunde of vergund geachte situatie inhoudt.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de Omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven.

2. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

3. Het schrijnwerk van de ramen in de voorgevel te voorzien in hetzelfde materiaal en kleurstelling (wit of bruin).

4. Het volledige pleisterwerk van de voorgevel te voorzien in licht grijs.

5. Het dakterras en de glazen borstwering op de 1ste verdieping worden uitgesloten van vergunning.

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Fasering

 

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

22 april 2022

Volledig en ontvankelijk

24 mei 2022

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

23 juli 2022

Verslag GOA

7 juli 2022

naam GOA

Katrijn Apostel

 

Onderzoek

De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Schriftelijke bezwaarschriften

Schriftelijke gebundelde bezwaarschriften

Petitielijsten

Digitale bezwaarschriften

0

0

0

0

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven.

2. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

3. Het schrijnwerk van de ramen in de voorgevel te voorzien in hetzelfde materiaal en kleurstelling (wit of bruin).

4. Het volledige pleisterwerk van de voorgevel te voorzien in licht grijs.

5. Het dakterras en de glazen borstwering op de 1ste verdieping worden uitgesloten van vergunning.

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.