Terug
Gepubliceerd op 01/08/2022

2022_CBS_06333 - Evenementen - Organisatie en logistieke ondersteuning Antwerp Pride - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 29/07/2022 - 09:00 digitaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Tom Meeuws, schepen; Anne Baré, waarnemend algemeen directeur

Afwezig

Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Karim Bachar, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Secretaris

Anne Baré, waarnemend algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2022_CBS_06333 - Evenementen - Organisatie en logistieke ondersteuning Antwerp Pride - Goedkeuring 2022_CBS_06333 - Evenementen - Organisatie en logistieke ondersteuning Antwerp Pride - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Aanleiding en context

Het college keurde op 30 juli 2021, jaarnummer 6278, de organisatie en de logistieke ondersteuning van Antwerp Pride editie 2021 goed. 

Argumentatie

Antwerp Pride, het jaarlijks wederkerend evenement voor de LGBTQIA+ gemeenschap, gaat dit jaar door van woensdag 10 augustus 2022 tot en met zondag 14 augustus 2022. Dit jaar wordt de vijftiende editie gevierd. 

Onderstaande activiteiten vinden plaats op het openbaar domein:

Van 1 augustus tot en met 31 augustus 2022
Trail of Stories - Vrije wandeling langsheen Antwerpse trekpleisters in de binnenstad, langs 13 panelen met verhalen over invloedrijke LGBTQIA+ personen. 
3 augustus 202222.00 uur tot 22.15 uurAntwerp Queer Arts Festival - korte performance op het Mechelseplein.
10 augustus 202217.00 uur tot 22.00 uurTwillight Bingo - Nieuwstad, 2000 Antwerpen
11 augustus 2022
17.00 uur tot 22.30 uur, met uitdoof tot 23.00 uurMidsummerparty - openingsparty - Draakplaats, 2018 Antwerpen
11 augustus 202218.00 uur tot 22.00 uurCabaret meet Queen - Nieuwstad, 2000 Antwerpen 
12, 13 en 14 augustus 202213.00 uur tot 23.00 uurCutfest - Vlasmarkt en Grote Pieter Potstraat, 2000 Antwerpen 
12 augustus 202216.00 uur tot 23.00 uur La La Ladiesland - Vrijdagmarkt, 2000 Antwerpen
12 augustus 202216.00 uur tot 23.00 uurMadame ABBA- lutte Madame Babelutte's Pride 2022 Edition - Lijnwaadmarkt, 2000 Antwerpen
12 augustus 202215.00 uur tot 23.00 uurPinkie Antwerp Pride - Blauwtorenplein, 2000 Antwerpen
12 augustus 202216.00 uur tot 23.00 uurOh Honey Pride Edition - Belvedère, Sloepenweg, 2030 Antwerpen
12 augustus 202216.00 uur tot 22.00 uurPiet Moodshop - Graanmarkt, 2000 Antwerpen
12 augustus 202218.00 uur tot 23.00 uurRoof of Love - Nieuwstad, 2000 Antwerpen
13 augustus 202213.00 uur tot 17.00 uur (met een opbouw vanaf 07.00 uur en een afbraak tot 21.00 uur)Antwerp Pride Parade - op- en afbouw op de parking van de Waagnatie - de 'party people' verzamelen op het Sint-Jansplein - vertrek van de parade aan de Paardenmarkt en dan richting Scheldekaaien, 2000 Antwerpen
13 tot en met 15 augustus 2022
Installatie door de stedelijke marketing- en communicatiedienst van zes spiegelkubussen (carrés met spiegelplaten) als activerende installatie tijdens het Pride weekend. 
13 en 14 augustus 202213 augustus vanaf 11.00 uur, 14 augustus vanaf 13 uur. DJ-sets telkens vanaf 16.00 uur. einde telkens om 23.00 uurPride in Town - een rustiger en kleiner festival op een sfeervol plein - Sint Andriesplaats, 2000 Antwerpen.
13 augustus 202212.00 uur tot 23.59 uurLove United Festival - Scheldekaaien Nieuw Zuid, 2000 Antwerpen
13 augustus 202212.00 uur tot 18.00 uurSummervibes op Wapper - organisatie door de vzw Meir/Beleef Antwerpen - zomers terras op de Wapper, 2000 Antwerpen
13 augustus 202214.00 uur tot 23.00 uurTerrazza - Nieuwstad, 2000 Antwerpen
13 en 14 augustus 202213.00 uur tot 23.00 uurPride Saturday - Pink Sunday @DeLux - Lijnwaadmarkt, 2000 Antwerpen
14 augustus 202216.00 uur tot 23.00 uurCristalQueer - Hendrik Conscienceplein, 2000 Antwerpen.
14 augustus 202216.00 uur tot 23.00 uurDrama - Grote Markt, 2000 Antwerpen
14 augustus 202212.00 uur tot 21.00 uur Closing Festival Antwerp Pride - Scheldekaaien Nieuw Zuid, 2000 Antwerpen


De deelactiviteiten: Twillight Bingo, Cabaret meet Queen, Cutfest, Madame Abbalutte, Pinkie Antwerp Pride, Piet Moodshop, Roof of Love, Summervibes op Wapper, Terrazza, Pride Saturday - Pink Sunday, ChristalQueer en Drama zijn initiatieven van lokale horeca uitbaters en andere betrokken partijen die hun steentje willen bijdragen aan dit grote feest. Een aantal zijn mee opgenomen in het officiële Antwerp Pride programma en worden hier ter info meegegeven.

Naast deze opgesomde evenementen zijn er nog een aantal horecazaken die extra's organiseren op hun bestaande en vergunde terrassen. Deze aanvragen worden behandeld via de verkorte procedure van een evenemententerras.

Voor de organisatie van de Antwerp Pride Parade, het Love United Festival en het Closing Festival werkt Antwerp Pride vzw samen met een aantal freelancers, ook deels verbonden aan een evenementenbureau. De organisatie voorziet security en stewards. De meeste evenementen worden dezelfde dag opgebouwd en afgebroken. Uitzondering hierop is het Love United Festival en het Closing Festival: start opbouw op woensdag 10 augustus 2022 en afbraak is afgerond op dinsdag 16 augustus 2022. Het Love United Festival en het Closing Festival gaan dit jaar door op de Scheldekaaien Nieuw Zuid. Het dossier werd besproken op het AGEV veiligheidsoverleg op dinsdag 14 juli 2022.

De organisatie vraagt concreet aan de stad Antwerpen om logistiek en promotioneel te ondersteunen. Onderstaande zaken worden gevraagd: 

  • inzet van Politiezone Antwerpen/Openbare Orde/Evenementen voor het afsluiten van de gevraagde straten en locaties noodzakelijk voor de organisatie van het evenement, visuele aanwezigheid op de site, bemanning van de kruispunten in samenwerking met de organisatie; 
  • toelating, in het kader van de veiligheid, voor het plaatsen van nadarbarelen op het parcours. 

De stad Antwerpen staat voor een verdraagzame samenleving en wil een stad zijn die staat voor gelijke rechten voor iedereen. 

Om de stad Antwerpen zo optimaal mogelijk te promoten in binnen- en buitenland zijn periodiek wederkerende evenementen belangrijk. Ze dragen bij aan de uitstraling van de stad Antwerpen. Het Antwerp Pride Festival heeft een internationale uitstraling en brengt steeds veel bezoekers naar de stad Antwerpen.

De dienst Stadsbeheer/Evenementen, Film, Markten en Foren/Acquisitie beoordeelt de organisatie van het evenement positief omdat het een open karakter heeft.

De hoofdevenementen, Trail of Stories, Midsummerparty, Antwerp Pride Parade, Pride in Town, Love United festival en Closing Party, ressorteren onder categorie 2 (publiek evenement in co-organisatie met de groep stad Antwerpen) van het evenementenkader zoals goedgekeurd door het college op 9 maart 2018 (jaarnummer 2138). Deze worden vrijgesteld van alle kosten en retributies (inname openbaar domein, inname ligplaats in de stadshaven, logistiek materiaal, nutsverbruik, opkuis, afvalcontainers, parkeerverbodsborden en verwijderen straatmeubilair). 

De andere deelactiviteiten van Antwerp Pride worden in categorie 5, 6 of 7 geplaatst van het evenementenkader. 

Juridische grond

Op 9 maart 2018 (jaarnummer 2138) keurde het college het gewijzigde evenementenkader goed. 

Op 14 december 2020 (jaarnummer 751) keurde de gemeenteraad het retributiereglement op inname van het openbaar en privaat domein van de stad Antwerpen voor evenementen, en manifestaties 2021-2025 goed. 

Op 16 december 2019 (jaarnummer 715) keurde de gemeenteraad het gebruiksreglement betreffende de logistieke ondersteuning van evenementen, filmopnames en fotoreportages 2020-2025 goed. 

Op 17 december 2019 (jaarnummer 716) keurde de gemeenteraad het retributiereglement betreffende de logistieke ondersteuning van evenementen, filmopnames en fotoreportages 2020-2025 goed.

Op 17 december 2019 (jaarnummer 772) keurde de gemeenteraad de gewijzigde versie van het retributiereglement voor de tijdelijke inname van parkeerplaatsen door middel van verkeerssignalisatie goed voor de periode van 1 januari 2020 tot en met 31 december 2025.

Op 17 december 2019 (jaarnummer 775) keurde de gemeenteraad het retributiereglement voor het tijdelijk verwijderen en herplaatsen van straatmeubilair goed voor de periode van 1 januari 2020 tot en met 31 december 2025.

Adviezen

Midsummer Party - Ambulante handel Gunstig advies
Midsummer Party - Business en innovatie Gunstig onder voorwaarden

Mits de horeca en handelszaken in de omgeving op de hoogte worden gebracht van dit event en de mogelijke implicaties voor hen. Toegang en zicht naar de handel en horecazaken steeds vrijwaren.

Midsummer Party - milieuvergunningen Gunstig onder voorwaarden

Voorwaarden om de kans op gehoorschade bij bezoekers te vermijden:

Het maximale geluidsniveau mag 90 dB(A) LAeq,15min niet overschrijden. Als het maximale geluidsniveau, gemeten als 97 dB(A) LAmax,slow wordt overschreden is hieraan niet voldaan;

Het geluidsniveau geldt ter hoogte van de meetplaats. De meetplaats bevindt zich tussen 1,5 en 3 meter boven de vloer. De meetplaats bevindt zich ter hoogte van de mengtafel voor zover de mengtafel zich tussen het publiek en centraal tussen de belangrijkste luidsprekers bevindt. Indien de mengtafel zich op een andere plaats bevindt, situeert de meetplaats zich tussen het publiek en centraal tussen de belangrijkste luidsprekers;

Op initiatief en op kosten van de exploitant wordt ofwel LAeq,15min, ofwel LAmax,slow continu gemeten door middel van meetapparatuur die voldoet aan de vereisten, vermeld in artikel 2 van bijlage 5.32.2.2bis van Vlarem titel II.Dit houdt in dat:

1° De meet- en registratieapparatuur voldoet aan de eisen gesteld voor klasse 2-meetinstrumenten in de NBN-normen (NBN EN 60651 1996 of recenter).

2° De meet- en registratieapparatuur moet zo geïnstalleerd worden dat die niet kan worden gemanipuleerd door derden. Dit geldt ook voor de meetmicrofoon.

3° De meetmicrofoon van de meet- en registratieapparatuur moet zo geïnstalleerd worden dat hij niet afgeschermd wordt voor het geluid waaraan bezoekers worden blootgesteld.

4° De meet- en registratieapparatuur moet zo uitgerust zijn dat gedurende de volledige activiteit kan gemeten worden.

Het geluidsniveau is tijdens de muziekactiviteit continu zichtbaar en wordt continu bewaakt door de exploitant of door een door hem aangestelde persoon.

De meetplaats is toegankelijk voor de toezichthoudende overheid. De meet- en registratieapparatuur kan steeds gecontroleerd worden door de toezichthoudende overheid.

Let wel: de verplichting tot het meten van het geluidsniveau geldt niet als door de exploitant een geluidsbegrenzer gebruikt wordt die zo is afgesteld dat de toegestane norm gerespecteerd wordt. De geluidsbegrenzer moet voldoen aan de vereisten inzake meet- en registratieapparatuur zoals hiervoor vermeld.

Voorwaarden om geluidshinder bij omwonenden te beperken:

Het maximale geluidsniveau dat wordt waargenomen aan de rand van de evenementenzone mag niet hoger zijn dan 75 dB(A) en 85 dB(C); 

Het aandeel van zware bastonen gemeten 2 meter voor de luidsprekers dient zodanig beperkt dat de waarde “LCeq – LAeq” steeds kleiner blijft dan 10 dB.

De organisator/initiatiefnemer zorgt ervoor dat tijdens de muziekactiviteit steeds een verantwoordelijke, die in staat is het geproduceerde geluid te wijzigen op aanduiding van de toezichthoudende ambtenaren van handhaving en toezicht/milieu of politie, steeds telefonisch bereikbaar is. De gegevens betreffende deze verantwoordelijke, zoals naam en gsm-nummer, worden vooraf bezorgd aan de toezichthouders (MI@stad.antwerpen.be) en aan de lokale politie leefmilieu (leefmilieu@politie.antwerpen.be);

De organisator/initiatiefnemer dient zich strikt te houden aan de onderrichtingen van de toezichthouders zoals bepaald in artikel 16.3.1 van het decreet algemene bepalingen milieubeleid. In geval van geluidsoverlast kunnen deze steeds strengere normen opleggen;

Het is raadzaam de omwonenden op de hoogte te stellen van de geplande activiteiten, met vermelding van datum, tijdsduur en eventuele hinder (bereikbaarheid van garages, geluidsoverlast) evenals de vermelding van de naam en het telefoonnummer van de verantwoordelijke inrichter(s).

Midsummer Party - Politiezone Antwerpen/Openbare Orde/evenementen Gunstig advies
Midsummer Party - district Antwerpen Gunstig advies
Midsummer Party - Logistiek/Bijzondere opdrachten en feestmateriaal Gunstig advies
Parade - Agev-overleg - Noodplanning Gunstig onder voorwaarden

De voorwaarden en richtlijnen zoals besproken in het AGEV-overleg van 14 juni 2022 en de eventuele bijkomende voorwaarden van de hulp- en veiligheidsdiensten dienen gevolgd te worden.

Tijdens het evenement wordt een preventieve commandopost georganiseerd met aanwezigheid van de verschillende disciplines en de organisatie.

In functie daarvan wordt er voor dit evenement ook een multidisciplinaire plaatsfiche opgemaakt in overleg met de verschillende disciplines. Het document wordt gedeeld met de leden van de Gemeentelijke Veiligheidscel, de Adviesgroep Evenementenveiligheid en de betrokkenen.

Parade - Stadshavendienst Gunstig onder voorwaarden

De voorwaarden en richtlijnen zoals besproken in het AGEV-overleg van 14 juni 2022 en de eventuele bijkomende voorwaarden van de hulp- en veiligheidsdiensten dienen gevolgd te worden.

Tijdens het evenement wordt een preventieve commandopost georganiseerd met aanwezigheid van de verschillende disciplines en de organisatie.

In functie daarvan wordt er voor dit evenement ook een multidisciplinaire plaatsfiche opgemaakt in overleg met de verschillende disciplines. Het document wordt gedeeld met de leden van de Gemeentelijke Veiligheidscel, de Adviesgroep Evenementenveiligheid en de betrokkenen.

Parade - Business en innovatie Gunstig onder voorwaarden

Mits de horeca en handelszaken in de omgeving op de hoogte worden gebracht van dit event en de mogelijke implicaties voor hen. Toegang en zicht naar de handel en horecazaken steeds vrijwaren.

Parade - advies taxi's Gunstig advies
Parade - Ambulante Handel Gunstig onder voorwaarden

De organisator dient rekening te houden met de standplaats ambulante handel op het Sint-Jansplein.

Parade - Markten en foren Gunstig advies
Parade - Bevolkingszorg Gunstig onder voorwaarden

U dient te voldoen aan de voorwaarden zoals beschreven in de bijlagen van FOD Volksgezondheid. 

Er wordt een medisch dispositief geadviseerd dat bestaat uit: 3 bestafte ambulances, een (of meerdere) hulppost(en) (min. 72m²) met 9 hulpverleners + 2 verpleegkundige + 1 arts, en 4 BLS-ploegen op het terrein.

De afgelopen weken is er in de media veel te doen geweest rond “needle spiking” tijdens massamanifestaties. In dat kader bezorgen we als bijlage een informatieve fiche over het onderwerp met enkele concrete aanbevelingen als er tijdens uw evenement meldingen zouden zijn. Bespreek deze ook met uw kruisvereniging/medische partner op het terrein.

Parade - Toerisme Gunstig advies
Parade - AG Vespa - Vastgoedverhuringen en ruimtebeheer Gunstig advies
Parade - Milieuvergunningen Gunstig advies
Parade - Brandweer preventie Gunstig onder voorwaarden

De organisator dient de standaardvoorwaarden voor evenementen van Brandweer Zone Antwerpen alsook de hieronder bijgevoegde extra voorwaarden strikt na te leven.

Link naar standaardvoorwaarden:

https://www.antwerpen.be/info/52d5051a39d8a6ec798b45ac/brandpreventieevenementen

Extra voorwaarde bij standaardvoorwaarde nr. 2264 - optocht, stoet, omloop, wieler- of loopwedstrijd, of gelijkaardig op de openbare weg

Naast elke wagen lopen – langs beide kanten – stewards, die zich enkel focussen op de veiligheid van het publiek. Door middel van een touw of lint zorgen deze begeleiders voor een mobiele afsluiting tussen parade en publiek.

Ingeval van een incident wordt de parade stilgelegd en hebben de voertuigen van de hulpdiensten altijd voorrang op de parade.

Extra voorwaarde bij standaardvoorwaarde nr. 2283 -  Potentieel risico evenement

De organisator neemt de nodige en voldoende maatregelen op het gebied van massabeheersing (crowd control) om drummen en gevaarlijk dichte concentraties van personen in het publiek te voorkomen en tijdig ongedaan te maken.

Parade - district Antwerpen Gunstig advies
Parade - Politiezone Antwerpen - Openbare Orde - Evenementen Gunstig advies

Algemene Afspraken:

  • Er wordt door de organisatie 1 verantwoordelijke per deelnemende vrachtwagen aangeduid. 

Deze gegevens worden overgemaakt aan de Lokale Politie voor 01/08/2022 met hierbij duidelijk een overzicht van de deelnemende delegaties en de naam en het mobiel nummer van deze verantwoordelijke. Deze verantwoordelijke mag niet de bestuurder zijn van de vrachtwagen. Tevens is deze verantwoordelijk voor het communiceren van alle relevante info naar hun eigen medewerkers. Organisatie zorgt tevens voor (radio)contact met de verschillende medewerkers die tijdens de stoet meelopen, dit zowel vooraan als achteraan.

Bovendien zorgt de organisatie ervoor dat de verantwoordelijke 30 minuten voor vertrek aan de vrachtwagen staat, deze moet duidelijk herkenbaar en aanspreekbaar zijn voor de politie.

  • De organisatie voorziet in voldoende begeleiders per wagen: er dienen minimum 6 begeleiders voor een kleine wagen te zijn en minimum 8 begeleiders voor de grote wagens. Deze begeleiders zijn duidelijk herkenbaar en op de hoogte van het verloop en de gemaakte veiligheidsafspraken.
  • Organisatie zorgt voor flankering van de wagens met medewerkers en lint. Dit lint moet te allen tijde strak blijven. Toeschouwers mogen niet tot aan het lint komen. Aan de medewerkers die dit lint bemannen moet gevraagd worden indien de mensen te dicht zouden komen hen op vriendelijke toon te vragen om afstand te houden. 
  • De organisatie voorzien in een 30 losse stewards die inzetbaar zijn langsheen het ganse traject.  Deze zullen op drukke plaatsen het publiek gericht aanspreken om de veilige doorgang van de parade mogelijk te maken.
  • De vrachtwagens worden door de organisatie opgesteld in volgorde van vertrek voor de stoet. Elk voertuig krijgt een nummer toebedeeld dewelke de volgorde in de stoet aanduidt.
  • De organisator zorgt ervoor dat alle “partypeople” zich verzamelen op het Sint-Jansplein. Er wordt een collectieve oversteek georganiseerd naar de Paardenmarkt onder politiebegeleiding.  De organisator brieft dit duidelijk aan de verantwoordelijke per deelnemende groep, op deze manier kunnen de mensen vlot op de vrachtwagen stappen en wordt de verkeershinder rond het Sint-Jansplein en op de Leien tot een minimum beperkt.
  • De organisatie zorgt ervoor indien een voertuig een technisch defect heeft dat deze zo snel mogelijk uit de stoet wordt gehaald zodoende dat de rest verder kan en de stoet niet onnodig ophoudt. 
  •  De organisatie respecteert deze timing ifv postbezetting politie Antwerpen op parcours.  Alle deelnemers volgen de richtlijnen van politie en alle gemotoriseerde deelnemers rijden tot het einde door.
  • Aantal voertuigen die deelnemen aan de parade is beperkt tot 40.
  • Nadarafsluitingen worden voorzien ter hoogte van de Paardenmarkt,  het Hessenplein, Van Schoonbekeplein, Brouwersvliet, Suikerrui en Sint- Jansvliet om een scheiding te maken tussen de parade en de toeschouwers aldaar.
  • Bij eventuele incidenten op het parcours houden de delegaties in principe uiterst rechts op de rijbaan zodat de hulpdiensten maximaal doorgang krijgen.  Bij eventuele incidenten zullen de consignes van de hulpdiensten steeds gevolgd worden.

Afspraken inzake ontbinding stoet

  • De praalwagens rijden door tot op de Ledeganckkaai ter hoogte van de Van der Sweepstraat.  Daar stopt de parade, wordt de muziek afgezet en kunnen de deelnemers afstappen.  De organisatie geeft duidelijk mee aan de deelnemers en verantwoordelijken van de vrachtwagens dat de vrachtwagens leeg vertrekken onder politiebegeleiding naar de Waagnatie. Onder geen beding vertrekt een vrachtwagen op eigen houtje.

Vervolgens rijdt het voertuig door tot aan de Generaal Armstrongweg alwaar die 180° draait en zich terug opstelt op de Ledeganckkaai/Herbouvillekaai, rijrichting noord.

Druggebruik:

  • Druggebruik en drugverkoop zijn verboden. De organisatie communiceert dit ook zo naar zijn deelnemers.

Flyeren tijdens de stoet:  

  • De organisatie zorgt voor de opkuis van de flyers of gadgets na het evenement.
    De organisatie brieft de medewerkers dat de flyers of gadgets in de hand worden bedeeld en NIET van op het voertuig. 

Bewonerscommunicatie: 

  • De organisatie voorziet in een bewonersbrief naar de omwonenden toe, meer bepaald de bewoners van de straten van het parcours.

Hierbij wordt duidelijk gecommuniceerd welke straten wanneer parkeervrij zijn of tijdelijk onbereikbaar zullen zijn. Deze bewonersbrief dient minimum 1 week vooraf in de bus te zitten.

De organisatie zorgt ervoor dat er een contactpersoon met mobiel nummer naar de buurtbewoners wordt gecommuniceerd in deze brief.

Parade - Logistiek - Bijzondere opdrachten en feestmateriaal Gunstig advies
Love United Festival - Agev-overleg - Noodplanning Gunstig onder voorwaarden

De voorwaarden en richtlijnen zoals besproken in het AGEV-overleg van 14 juni 2022 en de eventuele bijkomende voorwaarden van de hulp- en veiligheidsdiensten dienen gevolgd te worden.

Voor de opening van het evenement wordt een veiligheidsrondgang georganiseerd met aanwezigheid van de verschillende AGEV-partners.

Love United Festival - Stadshavendienst Gunstig onder voorwaarden

De Stadshaven merkt op dat dit advies geen betrekking heeft op de controle/het nazicht van de naleving van de vereiste maatregelen om de verspreiding van Covid-19 te voorkomen.

De gemeenteraad van de stad Antwerpen keurde op 26 april 2021 het politiereglement voor het stadshavengebied (PRSH) goed. Dit politiereglement legt de regels vast voor het gebruik van de watervlakken in het stedelijk havengebied met als doel het bewaren van de openbare rust en veiligheid in dit gebied.

De organisator dient het politiereglement van het stedelijk havengebied te kennen evenals het politiereglement van de Beneden-Zeeschelde. Daarnaast dient hij de standaardvoorwaarden van de Stadshaven voor het organiseren van evenementen en filmopnames, te allen tijde strikt na te leven. Bijzondere aandacht wordt gevraagd voor de hierin opgenomen 10-meterzone vanaf de waterrand die steeds obstakelvrij dient te zijn (artt. 38 en 68 PRSH). Bijkomend dienen ook onderstaande extra voorwaarden te worden gerespecteerd.

  •  Tijdens op- en afbouw (10/08 tem 14/08/2022) van het evenement dient te allen tijde de obstakelvrije 10-meterzone gegarandeerd te worden, dit in het kader van toeleveringen aan de gemeerde scheepvaart en in het kader van een vrije doorgang voor de nood- en hulpdiensten;
  • Tijdens het evenement zelf (13/08 van 06u00 tot 14/08/2022 om 23u59) dient de obstakelvrije 10-meterzone eveneens gegarandeerd te worden maar krijgt ze een andere functie. Wel zal er, gelet op de overlast, door de Stadshaven een meerverbod worden ingesteld ter hoogte van de evenementzone waardoor er geen interactie zal zijn met scheepvaart behoudens in geval van incidenten en/of nood ligplaatsen. Aan de geplande riviercruises in de zone heeft de havenmeester alternatieve ligplaatsen voorgesteld;
  • Tijdens het evenement zelf (13/08 van 06u00 tot 14/08/2022 om 23u59) kunnen de nooddiensten (BZA) de 10-meterzone 100% gaan invullen en bepalen. Alle verdere instructies of bijkomende voorwaarden van de dienst Stadshaven dienen steeds onmiddellijk opgevolgd te worden.

Opmerking: van zodra er structurele wijzigingen zijn in de aanvraag, dient de Stadshaven hiervan onmiddellijk in kennis gesteld te worden.

Love United Festival - Sitemanagement Gunstig onder voorwaarden
  • Activiteit lijkt te kunnen op de site
  • Activiteit lijkt combineerbaar met andere functies van het terrein 
  • Op 13/8 geen overlap met nu gekende activiteiten
  • Er werden afspraken gemaakt in overleg (Agev...)
  • Geen schade aan terrein, geen afval achterlaten.
  • Doorgang voor technische-, hulpdiensten en scheepvaart vrijhouden (doorgang keermuur, 10m zone blauwe steen…).
  • Zorg voor toezicht en veiligheid voor medewerkers en publiek (waterkant).
  • Geen hinder voor andere bezoekers, gebruikers (doorgaand fiets- en voetpad).
  • Draagkracht nabij Blauwe Steen (20m) beperkt tot 2t/m², verderop 5t/m². Met uitzondering voor het 'terras' aan de Scheldestraat (hier gebruik, publiek en belasting beperken op maat van de constructie).
  • Delen van het terrein kunnen uitzonderlijk onder water lopen bij stormvloed (‘natte kant’).
  • Het kan hard waaien op de kaaivlakte. Opstellingen moeten voldoende ballast hebben zonder verankering in het terrein.
  • Aansluitend is een werfzone aan de Michielskaai, hier is geen doorgang. Fietspad komt uit op het terrein van Kaai Zuid. 
  • Vrachtverkeer moet na afspraak met de werven over de Michielskaai komen.
Love United Festival - Bevolkingszorg Gunstig onder voorwaarden

U dient te voldoen aan de voorwaarden zoals beschreven in de bijlagen van FOD Volksgezondheid. 

Er wordt een medisch dispositief geadviseerd dat bestaat uit: 2 bestafte ambulances, een hulppost (min. 56m²) met 5 hulpverleners + 1 verpleegkundige, en 4 BLS-ploegen op het terrein.

De afgelopen weken is er in de media veel te doen geweest rond “needle spiking” tijdens massamanifestaties. In dat kader bezorgen we  als bijlage een informatieve fiche over het onderwerp met enkele concrete aanbevelingen als er tijdens uw evenement meldingen zouden zijn. Bespreek deze ook met uw kruisvereniging/medische partner op het terrein.

Love United Festival - AG Vespa - vastgoedverhuringen en ruimte beheer Gunstig onder voorwaarden

De gebruiker laat een 5 à 10 m zone langsheen de kaaimuur volledig vrij; er moet een duidelijke zichtbare afsluiting worden aangebracht tussen het kaaigedeelte en de plaats van de manifestatie, zodat bezoekers niet in het water vallen en om dringende nautische activiteiten niet te hinderen.

De Havenkapitein is op de hoogte van het evenement.

De poorten van de waterkeringmuur moeten steeds bereikbaar zijn om het eventueel openen en/of sluiten toe te laten.

Love United Festival - milieuvergunningen Gunstig onder voorwaarden

Event gaat door op het evenemententerrein aan de Scheldekaaien. Om de hinder voor omwonenden tot een aanvaardbaar niveau te beperken is het noodzakelijk om vooral de bastonen onder controle te houden.

Voorwaarden om de kans op gehoorschade bij bezoekers te vermijden:

Het gemiddelde geluidsniveau mag 95 dB(A) LAeq,15min niet overschrijden. Als het maximale geluidsniveau, gemeten als 102 dB(A) LAmax,slow wordt overschreden is hieraan niet voldaan;

Het geluidsniveau geldt ter hoogte van de meetplaats. De meetplaats bevindt zich tussen 1,5 en 3 meter boven de vloer. De meetplaats bevindt zich ter hoogte van de mengtafel voor zover de mengtafel zich tussen het publiek en centraal tussen de belangrijkste luidsprekers bevindt. Indien de mengtafel zich op een andere plaats bevindt, situeert de meetplaats zich tussen het publiek en centraal tussen de belangrijkste luidsprekers;

Op initiatief en op kosten van de exploitant wordt ofwel LAeq,15min, ofwel LAmax,slow continu gemeten door middel van meetapparatuur die voldoet aan de vereisten, vermeld in artikel 2 van bijlage 5.32.2.2bis van Vlarem titel II.Dit houdt in dat:

1° De meet- en registratieapparatuur voldoet aan de eisen gesteld voor klasse 2-meetinstrumenten in de NBN-normen (NBN EN 60651 1996 of recenter).

2° De meet- en registratieapparatuur moet zo geïnstalleerd worden dat die niet kan worden gemanipuleerd door derden. Dit geldt ook voor de meetmicrofoon.

3° De meetmicrofoon van de meet- en registratieapparatuur moet zo geïnstalleerd worden dat hij niet afgeschermd wordt voor het geluid waaraan bezoekers worden blootgesteld.

4° De meet- en registratieapparatuur moet zo uitgerust zijn dat gedurende de volledige activiteit kan gemeten worden.

Het geluidsniveau is tijdens de muziekactiviteit continu zichtbaar en wordt continu bewaakt door de exploitant of door een door hem aangestelde persoon.

De meetplaats is toegankelijk voor de toezichthoudende overheid. De meet- en registratieapparatuur kan steeds gecontroleerd worden door de toezichthoudende overheid.

Let wel: de verplichting tot het meten van het geluidsniveau geldt niet als door de exploitant een geluidsbegrenzer gebruikt wordt die zo is afgesteld dat de toegestane norm gerespecteerd wordt. De geluidsbegrenzer moet voldoen aan de vereisten inzake meet- en registratieapparatuur zoals hiervoor vermeld.

Voorwaarden om geluidshinder bij omwonenden te beperken:

Het aandeel van zware bastonen gemeten 2 meter voor de luidsprekers dient zodanig beperkt dat de waarde “LCeq – LAeq” steeds kleiner blijft dan 10 dB.

De organisator/initiatiefnemer zorgt ervoor dat tijdens de muziekactiviteit steeds een verantwoordelijke, die in staat is het geproduceerde geluid te wijzigen op aanduiding van de toezichthoudende ambtenaren van handhaving en toezicht/milieu of politie, steeds telefonisch bereikbaar is. De gegevens betreffende deze verantwoordelijke, zoals naam en gsm-nummer, worden vooraf bezorgd aan de toezichthouders (MI@stad.antwerpen.be) en aan de Politiezone Antwerpen leefmilieu (leefmilieu@politie.antwerpen.be);

De organisator/initiatiefnemer dient zich strikt te houden aan de onderrichtingen van de toezichthouders zoals bepaald in artikel 16.3.1 van het decreet algemene bepalingen milieubeleid. In geval van geluidsoverlast kunnen deze steeds strengere normen opleggen;

Het is raadzaam om bij voorbaat, door middel van een kort bericht in de brievenbussen, de omwonenden op de hoogte te stellen van de geplande activiteiten, met vermelding van datum, tijdsduur en eventuele hinder (bereikbaarheid van garages, geluidsoverlast) evenals de vermelding van de naam en het telefoonnummer van de verantwoordelijke inrichter(s).

Love United Festival - Brandweer Gunstig onder voorwaarden

De organisator dient de standaardvoorwaarden voor evenementen van Brandweer Zone Antwerpen alsook de hieronder bijgevoegde extra voorwaarden strikt na te leven.

Link naar standaardvoorwaarden:

https://www.antwerpen.be/info/52d5051a39d8a6ec798b45ac/brandpreventieevenementen

Extra voorwaarde bij standaardvoorwaarde nr. 2283 - potentieel risico-evenement

  • De organisator neemt de nodige en voldoende maatregelen op het gebied van massabeheersing (crowd control) om drummen en gevaarlijk dichte concentraties van personen in het publiek te voorkomen en tijdig ongedaan te maken.
  • De organisator heeft op elk moment een indicatie van hoeveel publiek aanwezig is op de site.
  • De 2 VIP Stages hebben elk een maximale capaciteit van 99 personen. 
  • De nooduitgangen dienen op afdoende hoogte aangeduid en verlicht te worden opdat ze duidelijk leesbaar zijn zowel overdag als bij duisternis. De nooduitgangen dienen bemand te worden met stewards.
  • De 10m-zone aan de kaaiboorden van de Schelde dient te allen tijde vrij te blijven van obstakels. 
  • Skyfall constructie:
    • De uitbater dient een risico analyse op te stellen en neemt hiervoor de nodige maatregelen.
    • Er dient naast de constructie een opstelplaats voor de hoogtewerker van brandweer voorzien te worden. Afmeting: 8m breed en 20m lang. 
    • Er dient een rijweg vrijgehouden te worden naar deze opstelplaats. Afmeting: 4m x 4m (breedte x vrije hoogte); rekening te houden met draaistralen 11m binnen en 15m buiten. 
    • Er dient voldaan te worden aan de maximale toegestane meteorologische omstandigheden.
    • Constructie wordt na de opbouw en voor ingebruikname ter plaatse gekeurd op stabiliteit door een erkend keuringsorganisme. Een geldig keuringsattest moet ten allen tijde voorgelegd kunnen worden.

Bijkomende voorwaarde op standaardvoorwaarden nr. 2224 -  grote tijdelijke inrichting (kraam, tent, container, wagen, kermisexploitatie, tribune, podium of gelijkaardig) met meer dan een gelijkvloers niveau of een totale oppervlakte groter dan 60 m² (meer dan 100 personen) of – voor een tribune – met meer dan 100 zit- of staanplaatsen. 

De organisator moet voorafgaand aan de start van het evenement alle tijdelijke constructies zoals de podia laten keuren door een erkend keuringsorganisme. Een geldig keuringsattest moet te allen tijde voorgelegd kunnen worden.

Bijkomende voorwaarde op standaardvoorwaarden nr. 2228 - evenement in havengebied - in of nabij de Schelde, een havendok of het Albertkanaal

De afsluiting ter hoogte van de 'blauwe steen' aan de Schelde mag voorzien worden met 'nadars' in plaats van herashakken. Deze nadars mogen niet zonder meer bij druk (uitstroom personen via nooduitgang) verschoven kunnen worden. Hiertoe dient de nadarafsluiting minstens ter hoogte van de nooduitgangen, die loodrecht uitlopen richting Schelde, verstevigd of verankerd te worden, bijvoorbeeld door enkele betonblokken achter de nadars te plaatsen die verplaatsing ervan tegenhouden.

Love United Festival - district Antwerpen Gunstig advies
Love United Festival - Politiezone Antwerpen/Openbare Orde/Evenementen Gunstig advies

Betreft: LOVE UNITED FESTIVAL – 13/08/2022 te 2000 Antwerpen

Locatie Sint- Michielskaai

Het evenement wordt gunstig geadviseerd mits volgende voorwaarden:

  • De organisator voorziet voldoende sanitair dat aan het publiek aangepast is om wildplassen te vermijden. 
  • De organisatie voorziet een bewonersbrief waarbij begin- en einduur duidelijk wordt gecommuniceerd. In deze brief worden tevens de contactgegevens van de organisatie vermeld en een overzicht van het programma.
  • M.b.t. tot het aantal aanwezigen is de organisatie volledig verantwoordelijk voor de telling van het aantal bezoekers. De organisatie ziet er op toe dat het aantal aanwezigen de maximale capaciteit niet overschrijdt en dat er toegangscontrole gebeurt. 
  • De organisatie draagt hierin de volledige verantwoordelijkheid en zorgt ervoor dat er hiervoor voldoende security wordt ingeschakeld op het terrein.
  • De organisatie zorgt voor voldoende bewakingsagenten en vrijwilligers. De lijst met deze inzet wordt ook tijdig overgemaakt in AGEV die dan doorgestuurd wordt naar de dienst Leefmilieu ter controle.
  • De organisatie ziet erop toe dat er een algemeen glasverbod is tijdens het evenement. De organisator voorziet voldoende sluitende containers/vuilbakken op de openbare weg om zwerfvuil te vermijden. Hij/zij is eveneens verantwoordelijk om deze containers/vuilbakken tijdig te ledigen.
  • De  inzet van security wordt duidelijk aangegeven conform de wet private bewaking van 2/10/2017.
  • De organisator voorziet voldoende sluitende containers/vuilbakken op de openbare weg om zwerfvuil te vermijden. Hij/zij is eveneens verantwoordelijk om deze containers/vuilbakken tijdig te ledigen.
  • De organisatie ziet toe op minimale hinder voor het fietsverkeer.
Love United Festival - Logistiek - Bijzondere opdrachten en feestmateriaal Gunstig advies
Closing Festival - Stadshavendienst Gunstig onder voorwaarden

De voorwaarden werden opgeladen als bijlage bij de evenementenaanvraag. 

Closing Festival - Sitemanagement Gunstig onder voorwaarden
  • Activiteit lijkt te passen in de doelstelling van de site.
  • Activiteit lijkt combineerbaar met andere functies van het terrein. 
  • Op 13-14/8 lijkt er geen overlap met nu gekende activiteiten.
  • Geen schade aan terrein, geen afval achterlaten.
  • De doorgang voor scheepvaart, technische- en hulpdiensten vrijhouden (doorgang keermuur, 10m zone blauwe steen…)
  • Zorg voor toezicht en veiligheid van medewerkers en bezoekers (waterkant)
  • Geen onaanvaardbare hinder voor andere omwonenden, bezoekers, gebruikers.
  • Draagkracht nabij Blauwe Steen (20m) beperkt tot 2t/m², verderop 5tm² (met uitzondering van het houten terras aan de Scheldestraat, dit maar beperkt belasten 0.1 t/m²).
  • Delen kunnen uitzonderlijk onder water lopen bij stormvloed (‘natte kant’).
  • Het kan hard waaien op de kaaivlakte. Zorg voor een degelijke ballast zonder verankering in de ondergrond.
  • Op inplantingsplan ontbreken de nooduitgangen naar de landzijde (zie agev overleg)
  • Er staan nog opstellingen binnen de 10m zone. advies om deze toch vrij te houden (aanmeren schepen, doorgang hulpdiensten, logistiek)
  • Werf Michielskaai is actief langs deze zone is geen vrije toegang
  • Het tijdelijk fietspad Michielskaai eindigt op kaai zuid om dan naar Scheldestraat te gaan. (dit loopt door de eventzone/ er zal doorgang mogelijk moeten zijn voor fietsers)
Closing Festival - Bevolkingszorg Gunstig onder voorwaarden

U dient te voldoen aan de voorwaarden zoals beschreven in de bijlagen van FOD Volksgezondheid. 

Er wordt een medisch dispositief geadviseerd dat bestaat uit: 2 bestafte ambulances, een hulppost (min. 56m²) met 3 hulpverleners + 1 verpleegkundige, en 3 BLS-ploegen op het terrein.

De afgelopen weken is er in de media veel te doen geweest rond “needle spiking” tijdens massamanifestaties. In dat kader bezorgen we  als bijlage een informatieve fiche over het onderwerp met enkele concrete aanbevelingen als er tijdens uw evenement meldingen zouden zijn. Bespreek deze fiche ook met uw kruisvereniging/medische partner op het terrein.

Closing Festival - AG Vespa - vastgoedverhuringen en ruimtebeheer Gunstig onder voorwaarden

De gebruiker laat een 5 à 10 m zone langsheen de kaaimuur volledig vrij; er moet een duidelijke zichtbare afsluiting worden aangebracht tussen het kaaigedeelte en de plaats van de manifestatie, zodat bezoekers niet in het water vallen en om dringende nautische activiteiten niet te hinderen.

De Havenkapitein is op de hoogte van het evenement.

De poorten van de waterkeringmuur moeten steeds bereikbaar zijn om het eventueel openen en/of sluiten toe te laten.

Closing Festival - Milieuvergunningen Gunstig onder voorwaarden

Event gaat door op het evenemententerrein aan de Scheldekaaien. Om de hinder voor omwonenden tot een aanvaardbaar niveau te beperken is het noodzakelijk om vooral de bastonen onder controle te houden.

Voorwaarden om de kans op gehoorschade bij bezoekers te vermijden:

Het gemiddelde geluidsniveau mag 95 dB(A) LAeq,15min niet overschrijden. Als het maximale geluidsniveau, gemeten als 102 dB(A) LAmax,slow wordt overschreden is hieraan niet voldaan;

Het geluidsniveau geldt ter hoogte van de meetplaats. De meetplaats bevindt zich tussen 1,5 en 3 meter boven de vloer. De meetplaats bevindt zich ter hoogte van de mengtafel voor zover de mengtafel zich tussen het publiek en centraal tussen de belangrijkste luidsprekers bevindt. Indien de mengtafel zich op een andere plaats bevindt, situeert de meetplaats zich tussen het publiek en centraal tussen de belangrijkste luidsprekers;

Op initiatief en op kosten van de exploitant wordt ofwel LAeq,15min, ofwel LAmax,slow continu gemeten door middel van meetapparatuur die voldoet aan de vereisten, vermeld in artikel 2 van bijlage 5.32.2.2bis van Vlarem titel II.Dit houdt in dat:

1° De meet- en registratieapparatuur voldoet aan de eisen gesteld voor klasse 2-meetinstrumenten in de NBN-normen (NBN EN 60651 1996 of recenter).

2° De meet- en registratieapparatuur moet zo geïnstalleerd worden dat die niet kan worden gemanipuleerd door derden. Dit geldt ook voor de meetmicrofoon.

3° De meetmicrofoon van de meet- en registratieapparatuur moet zo geïnstalleerd worden dat hij niet afgeschermd wordt voor het geluid waaraan bezoekers worden blootgesteld.

4° De meet- en registratieapparatuur moet zo uitgerust zijn dat gedurende de volledige activiteit kan gemeten worden.

Het geluidsniveau is tijdens de muziekactiviteit continu zichtbaar en wordt continu bewaakt door de exploitant of door een door hem aangestelde persoon.

De meetplaats is toegankelijk voor de toezichthoudende overheid. De meet- en registratieapparatuur kan steeds gecontroleerd worden door de toezichthoudende overheid.

Let wel: de verplichting tot het meten van het geluidsniveau geldt niet als door de exploitant een geluidsbegrenzer gebruikt wordt die zo is afgesteld dat de toegestane norm gerespecteerd wordt. De geluidsbegrenzer moet voldoen aan de vereisten inzake meet- en registratieapparatuur zoals hiervoor vermeld.

Voorwaarden om geluidshinder bij omwonenden te beperken:

Het aandeel van zware bastonen gemeten 2 meter voor de luidsprekers dient zodanig beperkt dat de waarde “LCeq – LAeq” steeds kleiner blijft dan 10 dB.

De organisator/initiatiefnemer zorgt ervoor dat tijdens de muziekactiviteit steeds een verantwoordelijke, die in staat is het geproduceerde geluid te wijzigen op aanduiding van de toezichthoudende ambtenaren van handhaving en toezicht/milieu of politie, steeds telefonisch bereikbaar is. De gegevens betreffende deze verantwoordelijke, zoals naam en gsm-nummer, worden vooraf bezorgd aan de toezichthouders (MI@stad.antwerpen.be) en aan de Politiezone Antwerpen/leefmilieu (leefmilieu@politie.antwerpen.be);

De organisator/initiatiefnemer dient zich strikt te houden aan de onderrichtingen van de toezichthouders zoals bepaald in artikel 16.3.1 van het decreet algemene bepalingen milieubeleid. In geval van geluidsoverlast kunnen deze steeds strengere normen opleggen;

Het is raadzaam om bij voorbaat, door middel van een kort bericht in de brievenbussen, de omwonenden op de hoogte te stellen van de geplande activiteiten, met vermelding van datum, tijdsduur en eventuele hinder (bereikbaarheid van garages, geluidsoverlast) evenals de vermelding van de naam en het telefoonnummer van de verantwoordelijke inrichter(s).

Closing Festival - Brandweer preventie Gunstig onder voorwaarden

De organisator dient de standaardvoorwaarden voor evenementen van Brandweer Zone Antwerpen alsook de hieronder bijgevoegde extra voorwaarden strikt na te leven.

Link naar standaardvoorwaarden:

https://www.antwerpen.be/info/52d5051a39d8a6ec798b45ac/brandpreventieevenementen

Extra voorwaarde bij standaardvoorwaarde nr. 2283 - potentieel risico-evenement

  • De organisator neemt de nodige en voldoende maatregelen op het gebied van massabeheersing (crowd control) om drummen en gevaarlijk dichte concentraties van personen in het publiek te voorkomen en tijdig ongedaan te maken.
  • De organisator heeft op elk moment een indicatie van hoeveel publiek aanwezig is op de site.
  • De 2 VIP Stages hebben elk een maximale capaciteit van 99 personen. 
  • De nooduitgangen dienen op afdoende hoogte aangeduid en verlicht te worden opdat ze duidelijk leesbaar zijn zowel overdag als bij duisternis. De nooduitgangen dienen bemand te worden met stewards.
  • De 10m-zone aan de kaaiboorden van de Schelde dient te allen tijde vrij te blijven van obstakels. 
  • Skyfall constructie:
    • De uitbater dient een risico analyse op te stellen en neemt hiervoor de nodige maatregelen.
    • Er dient naast de constructie een opstelplaats voor de hoogtewerker van brandweer voorzien te worden. Afmeting: 8m breed en 20m lang. 
    • Er dient een rijweg vrijgehouden te worden naar deze opstelplaats. Afmeting: 4m x 4m (breedte x vrije hoogte); rekening te houden met draaistralen 11m binnen en 15m buiten. 
    • Er dient voldaan te worden aan de maximale toegestane meteorologische omstandigheden.
    • Constructie wordt na de opbouw en voor ingebruikname ter plaatse gekeurd op stabiliteit door een erkend keuringsorganisme. Een geldig keuringsattest moet te allen tijde voorgelegd kunnen worden.

Bijkomende voorwaarde op standaardvoorwaarden nr. 2224 -  grote tijdelijke inrichting (kraam, tent, container, wagen, kermisexploitatie, tribune, podium of gelijkaardig) met meer dan een gelijkvloers niveau of een totale oppervlakte groter dan 60 m² (meer dan 100 personen) of – voor een tribune – met meer dan 100 zit- of staanplaatsen. 

De organisator moet voorafgaand aan de start van het evenement alle tijdelijke constructies zoals de podia laten keuren door een erkend keuringsorganisme. Een geldig keuringsattest moet te allen tijde voorgelegd kunnen worden.

Bijkomende voorwaarde op standaardvoorwaarden nr. 2228 - evenement in havengebied - in of nabij de Schelde, een havendok of het Albertkanaal

De afsluiting ter hoogte van de 'blauwe steen' aan de Schelde mag voorzien worden met 'nadars' in plaats van herashakken. Deze nadars mogen niet zonder meer bij druk (uitstroom personen via nooduitgang) verschoven kunnen worden. Hiertoe dient de nadarafsluiting minstens ter hoogte van de nooduitgangen, die loodrecht uitlopen richting Schelde, verstevigd of verankerd te worden, bijvoorbeeld door enkele betonblokken achter de nadars te plaatsen die verplaatsing ervan tegenhouden.

Closing Festival - district Antwerpen Gunstig advies
Closing Festival - Politiezone Antwerpen/Openbare Orde/Evenementen Gunstig advies
Closing Festival - Logistiek bijzondere opdrachten en feestmateriaal Gunstig advies
Closing Festival - noodplanning Gunstig onder voorwaarden

De voorwaarden en richtlijnen zoals besproken in het AGEV-overleg van 14 juni 2022 en de eventuele bijkomende voorwaarden van de hulp- en veiligheidsdiensten dienen gevolgd te worden.

Voor de opening van het evenement wordt een veiligheidsrondgang georganiseerd met aanwezigheid van de verschillende AGEV-partners.

Closing Festival - Business en innovatie Gunstig onder voorwaarden

Mits de horeca en handelszaken in de omgeving op de hoogte worden gebracht van dit event en de mogelijke implicaties voor hen. Toegang en zicht naar de handel en horecazaken steeds vrijwaren.

Beleidsdoelstellingen

7 - Bruisende stad
2BRS03 - Evenementen
2BRS0303 - Gevarieerd evenementenaanbod / promotie A
2BRS030301 - Tradities en sterkhouders

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt de effectieve organisatie door Antwerp Pride vzw van het evenement Antwerp Pride van 10 augustus 2022 tot en met 14 augustus 2022 op verschillende locaties in Antwerpen goed. Antwerp Pride vzw dient hierbij de voorwaarden die in de adviezen worden vermeld na te leven. 

Het evenement wordt georganiseerd conform de corona-protocollen en eventuele sanitaire maatregelen die op het moment van het evenement van kracht zijn.

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Artikel 3

Het college geeft opdracht aan:

Dienst

Taak

SB/BOF

  • gratis ter beschikking stellen van het aangevraagde materiaal volgens beschikbaarheid en reglement BOF;
  • gratis transport van het aangevraagde materiaal volgens beschikbaarheid en reglement BOF;
  • gratis opbouw en afbouw van het gevraagde materiaal volgens beschikbaarheid en reglement BOF;
  • gratis ter beschikking stellen van vuilniscontainers en de lediging ervan volgens beschikbaarheid en reglement BOF;
  • gratis ter beschikking stellen van stroom- en watervoorziening volgens beschikbaarheid reglement BOF;.

SR/Bijzonder Interventieteam

  • reiniging van het parcours voor het evenement;
  • reiniging van de organisatiesites  voor en na het evenement;
  • gratis ter beschikking stellen van de nodige vuilniscontainers en glasbollen;
  • gratis bijkomende levering, lediging en ophaling van aantal containers;

OS/Marketing en Communicatie

  • bekendmaking van het evenement via de beschikbare stedelijke communicatiekanalen;

SW/Milieuvergunningen

  • toelating geven voor het spelen van muziek tijdens het Love United Fesival en het Closing Festival telkens tot 23.59 uur en tot maximaal 95db;

Politiezone Antwerpen / Openbare Orde / Evenementen

  • maatregelen nemen voor het parkeervrij maken van de straten langs het parcours van de parade;
  • toelating voor het plaatsen van wegwijzers en signalisatie;
  • afsluiten van de gevraagde straten en locaties noodzakelijk voor de organisatie van het evenement;
  • begeleiding van de deelnemers;
  • bemanning van de kruispunten.