Het college keurde op 30 juli 2021, jaarnummer 6278, de organisatie en de logistieke ondersteuning van Antwerp Pride editie 2021 goed.
Antwerp Pride, het jaarlijks wederkerend evenement voor de LGBTQIA+ gemeenschap, gaat dit jaar door van woensdag 10 augustus 2022 tot en met zondag 14 augustus 2022. Dit jaar wordt de vijftiende editie gevierd.
Onderstaande activiteiten vinden plaats op het openbaar domein:
Van 1 augustus tot en met 31 augustus 2022 | Trail of Stories - Vrije wandeling langsheen Antwerpse trekpleisters in de binnenstad, langs 13 panelen met verhalen over invloedrijke LGBTQIA+ personen.
| |
3 augustus 2022 | 22.00 uur tot 22.15 uur | Antwerp Queer Arts Festival - korte performance op het Mechelseplein. |
10 augustus 2022 | 17.00 uur tot 22.00 uur | Twillight Bingo - Nieuwstad, 2000 Antwerpen |
11 augustus 2022 | 17.00 uur tot 22.30 uur, met uitdoof tot 23.00 uur | Midsummerparty - openingsparty - Draakplaats, 2018 Antwerpen |
11 augustus 2022 | 18.00 uur tot 22.00 uur | Cabaret meet Queen - Nieuwstad, 2000 Antwerpen |
12, 13 en 14 augustus 2022 | 13.00 uur tot 23.00 uur | Cutfest - Vlasmarkt en Grote Pieter Potstraat, 2000 Antwerpen |
12 augustus 2022 | 16.00 uur tot 23.00 uur | La La Ladiesland - Vrijdagmarkt, 2000 Antwerpen |
12 augustus 2022 | 16.00 uur tot 23.00 uur | Madame ABBA- lutte Madame Babelutte's Pride 2022 Edition - Lijnwaadmarkt, 2000 Antwerpen |
12 augustus 2022 | 15.00 uur tot 23.00 uur | Pinkie Antwerp Pride - Blauwtorenplein, 2000 Antwerpen |
12 augustus 2022 | 16.00 uur tot 23.00 uur | Oh Honey Pride Edition - Belvedère, Sloepenweg, 2030 Antwerpen |
12 augustus 2022 | 16.00 uur tot 22.00 uur | Piet Moodshop - Graanmarkt, 2000 Antwerpen |
12 augustus 2022 | 18.00 uur tot 23.00 uur | Roof of Love - Nieuwstad, 2000 Antwerpen |
13 augustus 2022 | 13.00 uur tot 17.00 uur (met een opbouw vanaf 07.00 uur en een afbraak tot 21.00 uur) | Antwerp Pride Parade - op- en afbouw op de parking van de Waagnatie - de 'party people' verzamelen op het Sint-Jansplein - vertrek van de parade aan de Paardenmarkt en dan richting Scheldekaaien, 2000 Antwerpen |
13 tot en met 15 augustus 2022 | Installatie door de stedelijke marketing- en communicatiedienst van zes spiegelkubussen (carrés met spiegelplaten) als activerende installatie tijdens het Pride weekend.
| |
13 en 14 augustus 2022 | 13 augustus vanaf 11.00 uur, 14 augustus vanaf 13 uur. DJ-sets telkens vanaf 16.00 uur. einde telkens om 23.00 uur | Pride in Town - een rustiger en kleiner festival op een sfeervol plein - Sint Andriesplaats, 2000 Antwerpen. |
13 augustus 2022 | 12.00 uur tot 23.59 uur | Love United Festival - Scheldekaaien Nieuw Zuid, 2000 Antwerpen |
13 augustus 2022 | 12.00 uur tot 18.00 uur | Summervibes op Wapper - organisatie door de vzw Meir/Beleef Antwerpen - zomers terras op de Wapper, 2000 Antwerpen |
13 augustus 2022 | 14.00 uur tot 23.00 uur | Terrazza - Nieuwstad, 2000 Antwerpen |
13 en 14 augustus 2022 | 13.00 uur tot 23.00 uur | Pride Saturday - Pink Sunday @DeLux - Lijnwaadmarkt, 2000 Antwerpen |
14 augustus 2022 | 16.00 uur tot 23.00 uur | CristalQueer - Hendrik Conscienceplein, 2000 Antwerpen. |
14 augustus 2022 | 16.00 uur tot 23.00 uur | Drama - Grote Markt, 2000 Antwerpen |
14 augustus 2022 | 12.00 uur tot 21.00 uur | Closing Festival Antwerp Pride - Scheldekaaien Nieuw Zuid, 2000 Antwerpen |
De deelactiviteiten: Twillight Bingo, Cabaret meet Queen, Cutfest, Madame Abbalutte, Pinkie Antwerp Pride, Piet Moodshop, Roof of Love, Summervibes op Wapper, Terrazza, Pride Saturday - Pink Sunday, ChristalQueer en Drama zijn initiatieven van lokale horeca uitbaters en andere betrokken partijen die hun steentje willen bijdragen aan dit grote feest. Een aantal zijn mee opgenomen in het officiële Antwerp Pride programma en worden hier ter info meegegeven.
Naast deze opgesomde evenementen zijn er nog een aantal horecazaken die extra's organiseren op hun bestaande en vergunde terrassen. Deze aanvragen worden behandeld via de verkorte procedure van een evenemententerras.
Voor de organisatie van de Antwerp Pride Parade, het Love United Festival en het Closing Festival werkt Antwerp Pride vzw samen met een aantal freelancers, ook deels verbonden aan een evenementenbureau. De organisatie voorziet security en stewards. De meeste evenementen worden dezelfde dag opgebouwd en afgebroken. Uitzondering hierop is het Love United Festival en het Closing Festival: start opbouw op woensdag 10 augustus 2022 en afbraak is afgerond op dinsdag 16 augustus 2022. Het Love United Festival en het Closing Festival gaan dit jaar door op de Scheldekaaien Nieuw Zuid. Het dossier werd besproken op het AGEV veiligheidsoverleg op dinsdag 14 juli 2022.
De organisatie vraagt concreet aan de stad Antwerpen om logistiek en promotioneel te ondersteunen. Onderstaande zaken worden gevraagd:
De stad Antwerpen staat voor een verdraagzame samenleving en wil een stad zijn die staat voor gelijke rechten voor iedereen.
Om de stad Antwerpen zo optimaal mogelijk te promoten in binnen- en buitenland zijn periodiek wederkerende evenementen belangrijk. Ze dragen bij aan de uitstraling van de stad Antwerpen. Het Antwerp Pride Festival heeft een internationale uitstraling en brengt steeds veel bezoekers naar de stad Antwerpen.
De dienst Stadsbeheer/Evenementen, Film, Markten en Foren/Acquisitie beoordeelt de organisatie van het evenement positief omdat het een open karakter heeft.
De hoofdevenementen, Trail of Stories, Midsummerparty, Antwerp Pride Parade, Pride in Town, Love United festival en Closing Party, ressorteren onder categorie 2 (publiek evenement in co-organisatie met de groep stad Antwerpen) van het evenementenkader zoals goedgekeurd door het college op 9 maart 2018 (jaarnummer 2138). Deze worden vrijgesteld van alle kosten en retributies (inname openbaar domein, inname ligplaats in de stadshaven, logistiek materiaal, nutsverbruik, opkuis, afvalcontainers, parkeerverbodsborden en verwijderen straatmeubilair).
De andere deelactiviteiten van Antwerp Pride worden in categorie 5, 6 of 7 geplaatst van het evenementenkader.
Op 9 maart 2018 (jaarnummer 2138) keurde het college het gewijzigde evenementenkader goed.
Op 14 december 2020 (jaarnummer 751) keurde de gemeenteraad het retributiereglement op inname van het openbaar en privaat domein van de stad Antwerpen voor evenementen, en manifestaties 2021-2025 goed.
Op 16 december 2019 (jaarnummer 715) keurde de gemeenteraad het gebruiksreglement betreffende de logistieke ondersteuning van evenementen, filmopnames en fotoreportages 2020-2025 goed.
Op 17 december 2019 (jaarnummer 716) keurde de gemeenteraad het retributiereglement betreffende de logistieke ondersteuning van evenementen, filmopnames en fotoreportages 2020-2025 goed.
Op 17 december 2019 (jaarnummer 772) keurde de gemeenteraad de gewijzigde versie van het retributiereglement voor de tijdelijke inname van parkeerplaatsen door middel van verkeerssignalisatie goed voor de periode van 1 januari 2020 tot en met 31 december 2025.
Op 17 december 2019 (jaarnummer 775) keurde de gemeenteraad het retributiereglement voor het tijdelijk verwijderen en herplaatsen van straatmeubilair goed voor de periode van 1 januari 2020 tot en met 31 december 2025.
Mits de horeca en handelszaken in de omgeving op de hoogte worden gebracht van dit event en de mogelijke implicaties voor hen. Toegang en zicht naar de handel en horecazaken steeds vrijwaren.
Voorwaarden om de kans op gehoorschade bij bezoekers te vermijden:
Het maximale geluidsniveau mag 90 dB(A) LAeq,15min niet overschrijden. Als het maximale geluidsniveau, gemeten als 97 dB(A) LAmax,slow wordt overschreden is hieraan niet voldaan;
Het geluidsniveau geldt ter hoogte van de meetplaats. De meetplaats bevindt zich tussen 1,5 en 3 meter boven de vloer. De meetplaats bevindt zich ter hoogte van de mengtafel voor zover de mengtafel zich tussen het publiek en centraal tussen de belangrijkste luidsprekers bevindt. Indien de mengtafel zich op een andere plaats bevindt, situeert de meetplaats zich tussen het publiek en centraal tussen de belangrijkste luidsprekers;
Op initiatief en op kosten van de exploitant wordt ofwel LAeq,15min, ofwel LAmax,slow continu gemeten door middel van meetapparatuur die voldoet aan de vereisten, vermeld in artikel 2 van bijlage 5.32.2.2bis van Vlarem titel II.Dit houdt in dat:
1° De meet- en registratieapparatuur voldoet aan de eisen gesteld voor klasse 2-meetinstrumenten in de NBN-normen (NBN EN 60651 1996 of recenter).
2° De meet- en registratieapparatuur moet zo geïnstalleerd worden dat die niet kan worden gemanipuleerd door derden. Dit geldt ook voor de meetmicrofoon.
3° De meetmicrofoon van de meet- en registratieapparatuur moet zo geïnstalleerd worden dat hij niet afgeschermd wordt voor het geluid waaraan bezoekers worden blootgesteld.
4° De meet- en registratieapparatuur moet zo uitgerust zijn dat gedurende de volledige activiteit kan gemeten worden.
Het geluidsniveau is tijdens de muziekactiviteit continu zichtbaar en wordt continu bewaakt door de exploitant of door een door hem aangestelde persoon.
De meetplaats is toegankelijk voor de toezichthoudende overheid. De meet- en registratieapparatuur kan steeds gecontroleerd worden door de toezichthoudende overheid.
Let wel: de verplichting tot het meten van het geluidsniveau geldt niet als door de exploitant een geluidsbegrenzer gebruikt wordt die zo is afgesteld dat de toegestane norm gerespecteerd wordt. De geluidsbegrenzer moet voldoen aan de vereisten inzake meet- en registratieapparatuur zoals hiervoor vermeld.
Voorwaarden om geluidshinder bij omwonenden te beperken:
Het maximale geluidsniveau dat wordt waargenomen aan de rand van de evenementenzone mag niet hoger zijn dan 75 dB(A) en 85 dB(C);
Het aandeel van zware bastonen gemeten 2 meter voor de luidsprekers dient zodanig beperkt dat de waarde “LCeq – LAeq” steeds kleiner blijft dan 10 dB.
De organisator/initiatiefnemer zorgt ervoor dat tijdens de muziekactiviteit steeds een verantwoordelijke, die in staat is het geproduceerde geluid te wijzigen op aanduiding van de toezichthoudende ambtenaren van handhaving en toezicht/milieu of politie, steeds telefonisch bereikbaar is. De gegevens betreffende deze verantwoordelijke, zoals naam en gsm-nummer, worden vooraf bezorgd aan de toezichthouders (MI@stad.antwerpen.be) en aan de lokale politie leefmilieu (leefmilieu@politie.antwerpen.be);
De organisator/initiatiefnemer dient zich strikt te houden aan de onderrichtingen van de toezichthouders zoals bepaald in artikel 16.3.1 van het decreet algemene bepalingen milieubeleid. In geval van geluidsoverlast kunnen deze steeds strengere normen opleggen;
Het is raadzaam de omwonenden op de hoogte te stellen van de geplande activiteiten, met vermelding van datum, tijdsduur en eventuele hinder (bereikbaarheid van garages, geluidsoverlast) evenals de vermelding van de naam en het telefoonnummer van de verantwoordelijke inrichter(s).
De voorwaarden en richtlijnen zoals besproken in het AGEV-overleg van 14 juni 2022 en de eventuele bijkomende voorwaarden van de hulp- en veiligheidsdiensten dienen gevolgd te worden.
Tijdens het evenement wordt een preventieve commandopost georganiseerd met aanwezigheid van de verschillende disciplines en de organisatie.
In functie daarvan wordt er voor dit evenement ook een multidisciplinaire plaatsfiche opgemaakt in overleg met de verschillende disciplines. Het document wordt gedeeld met de leden van de Gemeentelijke Veiligheidscel, de Adviesgroep Evenementenveiligheid en de betrokkenen.
De voorwaarden en richtlijnen zoals besproken in het AGEV-overleg van 14 juni 2022 en de eventuele bijkomende voorwaarden van de hulp- en veiligheidsdiensten dienen gevolgd te worden.
Tijdens het evenement wordt een preventieve commandopost georganiseerd met aanwezigheid van de verschillende disciplines en de organisatie.
In functie daarvan wordt er voor dit evenement ook een multidisciplinaire plaatsfiche opgemaakt in overleg met de verschillende disciplines. Het document wordt gedeeld met de leden van de Gemeentelijke Veiligheidscel, de Adviesgroep Evenementenveiligheid en de betrokkenen.
Mits de horeca en handelszaken in de omgeving op de hoogte worden gebracht van dit event en de mogelijke implicaties voor hen. Toegang en zicht naar de handel en horecazaken steeds vrijwaren.
De organisator dient rekening te houden met de standplaats ambulante handel op het Sint-Jansplein.
U dient te voldoen aan de voorwaarden zoals beschreven in de bijlagen van FOD Volksgezondheid.
Er wordt een medisch dispositief geadviseerd dat bestaat uit: 3 bestafte ambulances, een (of meerdere) hulppost(en) (min. 72m²) met 9 hulpverleners + 2 verpleegkundige + 1 arts, en 4 BLS-ploegen op het terrein.
De afgelopen weken is er in de media veel te doen geweest rond “needle spiking” tijdens massamanifestaties. In dat kader bezorgen we als bijlage een informatieve fiche over het onderwerp met enkele concrete aanbevelingen als er tijdens uw evenement meldingen zouden zijn. Bespreek deze ook met uw kruisvereniging/medische partner op het terrein.
De organisator dient de standaardvoorwaarden voor evenementen van Brandweer Zone Antwerpen alsook de hieronder bijgevoegde extra voorwaarden strikt na te leven.
Link naar standaardvoorwaarden:
https://www.antwerpen.be/info/52d5051a39d8a6ec798b45ac/brandpreventieevenementen
Extra voorwaarde bij standaardvoorwaarde nr. 2264 - optocht, stoet, omloop, wieler- of loopwedstrijd, of gelijkaardig op de openbare weg
Naast elke wagen lopen – langs beide kanten – stewards, die zich enkel focussen op de veiligheid van het publiek. Door middel van een touw of lint zorgen deze begeleiders voor een mobiele afsluiting tussen parade en publiek.
Ingeval van een incident wordt de parade stilgelegd en hebben de voertuigen van de hulpdiensten altijd voorrang op de parade.
Extra voorwaarde bij standaardvoorwaarde nr. 2283 - Potentieel risico evenement
De organisator neemt de nodige en voldoende maatregelen op het gebied van massabeheersing (crowd control) om drummen en gevaarlijk dichte concentraties van personen in het publiek te voorkomen en tijdig ongedaan te maken.
Algemene Afspraken:
Deze gegevens worden overgemaakt aan de Lokale Politie voor 01/08/2022 met hierbij duidelijk een overzicht van de deelnemende delegaties en de naam en het mobiel nummer van deze verantwoordelijke. Deze verantwoordelijke mag niet de bestuurder zijn van de vrachtwagen. Tevens is deze verantwoordelijk voor het communiceren van alle relevante info naar hun eigen medewerkers. Organisatie zorgt tevens voor (radio)contact met de verschillende medewerkers die tijdens de stoet meelopen, dit zowel vooraan als achteraan.
Bovendien zorgt de organisatie ervoor dat de verantwoordelijke 30 minuten voor vertrek aan de vrachtwagen staat, deze moet duidelijk herkenbaar en aanspreekbaar zijn voor de politie.
Afspraken inzake ontbinding stoet
Vervolgens rijdt het voertuig door tot aan de Generaal Armstrongweg alwaar die 180° draait en zich terug opstelt op de Ledeganckkaai/Herbouvillekaai, rijrichting noord.
Druggebruik:
Flyeren tijdens de stoet:
Bewonerscommunicatie:
Hierbij wordt duidelijk gecommuniceerd welke straten wanneer parkeervrij zijn of tijdelijk onbereikbaar zullen zijn. Deze bewonersbrief dient minimum 1 week vooraf in de bus te zitten.
De organisatie zorgt ervoor dat er een contactpersoon met mobiel nummer naar de buurtbewoners wordt gecommuniceerd in deze brief.
De voorwaarden en richtlijnen zoals besproken in het AGEV-overleg van 14 juni 2022 en de eventuele bijkomende voorwaarden van de hulp- en veiligheidsdiensten dienen gevolgd te worden.
Voor de opening van het evenement wordt een veiligheidsrondgang georganiseerd met aanwezigheid van de verschillende AGEV-partners.
De Stadshaven merkt op dat dit advies geen betrekking heeft op de controle/het nazicht van de naleving van de vereiste maatregelen om de verspreiding van Covid-19 te voorkomen.
De gemeenteraad van de stad Antwerpen keurde op 26 april 2021 het politiereglement voor het stadshavengebied (PRSH) goed. Dit politiereglement legt de regels vast voor het gebruik van de watervlakken in het stedelijk havengebied met als doel het bewaren van de openbare rust en veiligheid in dit gebied.
De organisator dient het politiereglement van het stedelijk havengebied te kennen evenals het politiereglement van de Beneden-Zeeschelde. Daarnaast dient hij de standaardvoorwaarden van de Stadshaven voor het organiseren van evenementen en filmopnames, te allen tijde strikt na te leven. Bijzondere aandacht wordt gevraagd voor de hierin opgenomen 10-meterzone vanaf de waterrand die steeds obstakelvrij dient te zijn (artt. 38 en 68 PRSH). Bijkomend dienen ook onderstaande extra voorwaarden te worden gerespecteerd.
Opmerking: van zodra er structurele wijzigingen zijn in de aanvraag, dient de Stadshaven hiervan onmiddellijk in kennis gesteld te worden.
U dient te voldoen aan de voorwaarden zoals beschreven in de bijlagen van FOD Volksgezondheid.
Er wordt een medisch dispositief geadviseerd dat bestaat uit: 2 bestafte ambulances, een hulppost (min. 56m²) met 5 hulpverleners + 1 verpleegkundige, en 4 BLS-ploegen op het terrein.
De afgelopen weken is er in de media veel te doen geweest rond “needle spiking” tijdens massamanifestaties. In dat kader bezorgen we als bijlage een informatieve fiche over het onderwerp met enkele concrete aanbevelingen als er tijdens uw evenement meldingen zouden zijn. Bespreek deze ook met uw kruisvereniging/medische partner op het terrein.
De gebruiker laat een 5 à 10 m zone langsheen de kaaimuur volledig vrij; er moet een duidelijke zichtbare afsluiting worden aangebracht tussen het kaaigedeelte en de plaats van de manifestatie, zodat bezoekers niet in het water vallen en om dringende nautische activiteiten niet te hinderen.
De Havenkapitein is op de hoogte van het evenement.
De poorten van de waterkeringmuur moeten steeds bereikbaar zijn om het eventueel openen en/of sluiten toe te laten.
Event gaat door op het evenemententerrein aan de Scheldekaaien. Om de hinder voor omwonenden tot een aanvaardbaar niveau te beperken is het noodzakelijk om vooral de bastonen onder controle te houden.
Voorwaarden om de kans op gehoorschade bij bezoekers te vermijden:
Het gemiddelde geluidsniveau mag 95 dB(A) LAeq,15min niet overschrijden. Als het maximale geluidsniveau, gemeten als 102 dB(A) LAmax,slow wordt overschreden is hieraan niet voldaan;
Het geluidsniveau geldt ter hoogte van de meetplaats. De meetplaats bevindt zich tussen 1,5 en 3 meter boven de vloer. De meetplaats bevindt zich ter hoogte van de mengtafel voor zover de mengtafel zich tussen het publiek en centraal tussen de belangrijkste luidsprekers bevindt. Indien de mengtafel zich op een andere plaats bevindt, situeert de meetplaats zich tussen het publiek en centraal tussen de belangrijkste luidsprekers;
Op initiatief en op kosten van de exploitant wordt ofwel LAeq,15min, ofwel LAmax,slow continu gemeten door middel van meetapparatuur die voldoet aan de vereisten, vermeld in artikel 2 van bijlage 5.32.2.2bis van Vlarem titel II.Dit houdt in dat:
1° De meet- en registratieapparatuur voldoet aan de eisen gesteld voor klasse 2-meetinstrumenten in de NBN-normen (NBN EN 60651 1996 of recenter).
2° De meet- en registratieapparatuur moet zo geïnstalleerd worden dat die niet kan worden gemanipuleerd door derden. Dit geldt ook voor de meetmicrofoon.
3° De meetmicrofoon van de meet- en registratieapparatuur moet zo geïnstalleerd worden dat hij niet afgeschermd wordt voor het geluid waaraan bezoekers worden blootgesteld.
4° De meet- en registratieapparatuur moet zo uitgerust zijn dat gedurende de volledige activiteit kan gemeten worden.
Het geluidsniveau is tijdens de muziekactiviteit continu zichtbaar en wordt continu bewaakt door de exploitant of door een door hem aangestelde persoon.
De meetplaats is toegankelijk voor de toezichthoudende overheid. De meet- en registratieapparatuur kan steeds gecontroleerd worden door de toezichthoudende overheid.
Let wel: de verplichting tot het meten van het geluidsniveau geldt niet als door de exploitant een geluidsbegrenzer gebruikt wordt die zo is afgesteld dat de toegestane norm gerespecteerd wordt. De geluidsbegrenzer moet voldoen aan de vereisten inzake meet- en registratieapparatuur zoals hiervoor vermeld.
Voorwaarden om geluidshinder bij omwonenden te beperken:
Het aandeel van zware bastonen gemeten 2 meter voor de luidsprekers dient zodanig beperkt dat de waarde “LCeq – LAeq” steeds kleiner blijft dan 10 dB.
De organisator/initiatiefnemer zorgt ervoor dat tijdens de muziekactiviteit steeds een verantwoordelijke, die in staat is het geproduceerde geluid te wijzigen op aanduiding van de toezichthoudende ambtenaren van handhaving en toezicht/milieu of politie, steeds telefonisch bereikbaar is. De gegevens betreffende deze verantwoordelijke, zoals naam en gsm-nummer, worden vooraf bezorgd aan de toezichthouders (MI@stad.antwerpen.be) en aan de Politiezone Antwerpen leefmilieu (leefmilieu@politie.antwerpen.be);
De organisator/initiatiefnemer dient zich strikt te houden aan de onderrichtingen van de toezichthouders zoals bepaald in artikel 16.3.1 van het decreet algemene bepalingen milieubeleid. In geval van geluidsoverlast kunnen deze steeds strengere normen opleggen;
Het is raadzaam om bij voorbaat, door middel van een kort bericht in de brievenbussen, de omwonenden op de hoogte te stellen van de geplande activiteiten, met vermelding van datum, tijdsduur en eventuele hinder (bereikbaarheid van garages, geluidsoverlast) evenals de vermelding van de naam en het telefoonnummer van de verantwoordelijke inrichter(s).
De organisator dient de standaardvoorwaarden voor evenementen van Brandweer Zone Antwerpen alsook de hieronder bijgevoegde extra voorwaarden strikt na te leven.
Link naar standaardvoorwaarden:
https://www.antwerpen.be/info/52d5051a39d8a6ec798b45ac/brandpreventieevenementen
Extra voorwaarde bij standaardvoorwaarde nr. 2283 - potentieel risico-evenement
Bijkomende voorwaarde op standaardvoorwaarden nr. 2224 - grote tijdelijke inrichting (kraam, tent, container, wagen, kermisexploitatie, tribune, podium of gelijkaardig) met meer dan een gelijkvloers niveau of een totale oppervlakte groter dan 60 m² (meer dan 100 personen) of – voor een tribune – met meer dan 100 zit- of staanplaatsen.
De organisator moet voorafgaand aan de start van het evenement alle tijdelijke constructies zoals de podia laten keuren door een erkend keuringsorganisme. Een geldig keuringsattest moet te allen tijde voorgelegd kunnen worden.
Bijkomende voorwaarde op standaardvoorwaarden nr. 2228 - evenement in havengebied - in of nabij de Schelde, een havendok of het Albertkanaal
De afsluiting ter hoogte van de 'blauwe steen' aan de Schelde mag voorzien worden met 'nadars' in plaats van herashakken. Deze nadars mogen niet zonder meer bij druk (uitstroom personen via nooduitgang) verschoven kunnen worden. Hiertoe dient de nadarafsluiting minstens ter hoogte van de nooduitgangen, die loodrecht uitlopen richting Schelde, verstevigd of verankerd te worden, bijvoorbeeld door enkele betonblokken achter de nadars te plaatsen die verplaatsing ervan tegenhouden.
Betreft: LOVE UNITED FESTIVAL – 13/08/2022 te 2000 Antwerpen
Locatie Sint- Michielskaai
Het evenement wordt gunstig geadviseerd mits volgende voorwaarden:
De voorwaarden werden opgeladen als bijlage bij de evenementenaanvraag.
U dient te voldoen aan de voorwaarden zoals beschreven in de bijlagen van FOD Volksgezondheid.
Er wordt een medisch dispositief geadviseerd dat bestaat uit: 2 bestafte ambulances, een hulppost (min. 56m²) met 3 hulpverleners + 1 verpleegkundige, en 3 BLS-ploegen op het terrein.
De afgelopen weken is er in de media veel te doen geweest rond “needle spiking” tijdens massamanifestaties. In dat kader bezorgen we als bijlage een informatieve fiche over het onderwerp met enkele concrete aanbevelingen als er tijdens uw evenement meldingen zouden zijn. Bespreek deze fiche ook met uw kruisvereniging/medische partner op het terrein.
De gebruiker laat een 5 à 10 m zone langsheen de kaaimuur volledig vrij; er moet een duidelijke zichtbare afsluiting worden aangebracht tussen het kaaigedeelte en de plaats van de manifestatie, zodat bezoekers niet in het water vallen en om dringende nautische activiteiten niet te hinderen.
De Havenkapitein is op de hoogte van het evenement.
De poorten van de waterkeringmuur moeten steeds bereikbaar zijn om het eventueel openen en/of sluiten toe te laten.
Event gaat door op het evenemententerrein aan de Scheldekaaien. Om de hinder voor omwonenden tot een aanvaardbaar niveau te beperken is het noodzakelijk om vooral de bastonen onder controle te houden.
Voorwaarden om de kans op gehoorschade bij bezoekers te vermijden:
Het gemiddelde geluidsniveau mag 95 dB(A) LAeq,15min niet overschrijden. Als het maximale geluidsniveau, gemeten als 102 dB(A) LAmax,slow wordt overschreden is hieraan niet voldaan;
Het geluidsniveau geldt ter hoogte van de meetplaats. De meetplaats bevindt zich tussen 1,5 en 3 meter boven de vloer. De meetplaats bevindt zich ter hoogte van de mengtafel voor zover de mengtafel zich tussen het publiek en centraal tussen de belangrijkste luidsprekers bevindt. Indien de mengtafel zich op een andere plaats bevindt, situeert de meetplaats zich tussen het publiek en centraal tussen de belangrijkste luidsprekers;
Op initiatief en op kosten van de exploitant wordt ofwel LAeq,15min, ofwel LAmax,slow continu gemeten door middel van meetapparatuur die voldoet aan de vereisten, vermeld in artikel 2 van bijlage 5.32.2.2bis van Vlarem titel II.Dit houdt in dat:
1° De meet- en registratieapparatuur voldoet aan de eisen gesteld voor klasse 2-meetinstrumenten in de NBN-normen (NBN EN 60651 1996 of recenter).
2° De meet- en registratieapparatuur moet zo geïnstalleerd worden dat die niet kan worden gemanipuleerd door derden. Dit geldt ook voor de meetmicrofoon.
3° De meetmicrofoon van de meet- en registratieapparatuur moet zo geïnstalleerd worden dat hij niet afgeschermd wordt voor het geluid waaraan bezoekers worden blootgesteld.
4° De meet- en registratieapparatuur moet zo uitgerust zijn dat gedurende de volledige activiteit kan gemeten worden.
Het geluidsniveau is tijdens de muziekactiviteit continu zichtbaar en wordt continu bewaakt door de exploitant of door een door hem aangestelde persoon.
De meetplaats is toegankelijk voor de toezichthoudende overheid. De meet- en registratieapparatuur kan steeds gecontroleerd worden door de toezichthoudende overheid.
Let wel: de verplichting tot het meten van het geluidsniveau geldt niet als door de exploitant een geluidsbegrenzer gebruikt wordt die zo is afgesteld dat de toegestane norm gerespecteerd wordt. De geluidsbegrenzer moet voldoen aan de vereisten inzake meet- en registratieapparatuur zoals hiervoor vermeld.
Voorwaarden om geluidshinder bij omwonenden te beperken:
Het aandeel van zware bastonen gemeten 2 meter voor de luidsprekers dient zodanig beperkt dat de waarde “LCeq – LAeq” steeds kleiner blijft dan 10 dB.
De organisator/initiatiefnemer zorgt ervoor dat tijdens de muziekactiviteit steeds een verantwoordelijke, die in staat is het geproduceerde geluid te wijzigen op aanduiding van de toezichthoudende ambtenaren van handhaving en toezicht/milieu of politie, steeds telefonisch bereikbaar is. De gegevens betreffende deze verantwoordelijke, zoals naam en gsm-nummer, worden vooraf bezorgd aan de toezichthouders (MI@stad.antwerpen.be) en aan de Politiezone Antwerpen/leefmilieu (leefmilieu@politie.antwerpen.be);
De organisator/initiatiefnemer dient zich strikt te houden aan de onderrichtingen van de toezichthouders zoals bepaald in artikel 16.3.1 van het decreet algemene bepalingen milieubeleid. In geval van geluidsoverlast kunnen deze steeds strengere normen opleggen;
Het is raadzaam om bij voorbaat, door middel van een kort bericht in de brievenbussen, de omwonenden op de hoogte te stellen van de geplande activiteiten, met vermelding van datum, tijdsduur en eventuele hinder (bereikbaarheid van garages, geluidsoverlast) evenals de vermelding van de naam en het telefoonnummer van de verantwoordelijke inrichter(s).
De organisator dient de standaardvoorwaarden voor evenementen van Brandweer Zone Antwerpen alsook de hieronder bijgevoegde extra voorwaarden strikt na te leven.
Link naar standaardvoorwaarden:
https://www.antwerpen.be/info/52d5051a39d8a6ec798b45ac/brandpreventieevenementen
Extra voorwaarde bij standaardvoorwaarde nr. 2283 - potentieel risico-evenement
Bijkomende voorwaarde op standaardvoorwaarden nr. 2224 - grote tijdelijke inrichting (kraam, tent, container, wagen, kermisexploitatie, tribune, podium of gelijkaardig) met meer dan een gelijkvloers niveau of een totale oppervlakte groter dan 60 m² (meer dan 100 personen) of – voor een tribune – met meer dan 100 zit- of staanplaatsen.
De organisator moet voorafgaand aan de start van het evenement alle tijdelijke constructies zoals de podia laten keuren door een erkend keuringsorganisme. Een geldig keuringsattest moet te allen tijde voorgelegd kunnen worden.
Bijkomende voorwaarde op standaardvoorwaarden nr. 2228 - evenement in havengebied - in of nabij de Schelde, een havendok of het Albertkanaal
De afsluiting ter hoogte van de 'blauwe steen' aan de Schelde mag voorzien worden met 'nadars' in plaats van herashakken. Deze nadars mogen niet zonder meer bij druk (uitstroom personen via nooduitgang) verschoven kunnen worden. Hiertoe dient de nadarafsluiting minstens ter hoogte van de nooduitgangen, die loodrecht uitlopen richting Schelde, verstevigd of verankerd te worden, bijvoorbeeld door enkele betonblokken achter de nadars te plaatsen die verplaatsing ervan tegenhouden.
De voorwaarden en richtlijnen zoals besproken in het AGEV-overleg van 14 juni 2022 en de eventuele bijkomende voorwaarden van de hulp- en veiligheidsdiensten dienen gevolgd te worden.
Voor de opening van het evenement wordt een veiligheidsrondgang georganiseerd met aanwezigheid van de verschillende AGEV-partners.
Mits de horeca en handelszaken in de omgeving op de hoogte worden gebracht van dit event en de mogelijke implicaties voor hen. Toegang en zicht naar de handel en horecazaken steeds vrijwaren.
Het college keurt de effectieve organisatie door Antwerp Pride vzw van het evenement Antwerp Pride van 10 augustus 2022 tot en met 14 augustus 2022 op verschillende locaties in Antwerpen goed. Antwerp Pride vzw dient hierbij de voorwaarden die in de adviezen worden vermeld na te leven.
Het evenement wordt georganiseerd conform de corona-protocollen en eventuele sanitaire maatregelen die op het moment van het evenement van kracht zijn.
Het college geeft opdracht aan:
Dienst | Taak |
SB/BOF |
|
SR/Bijzonder Interventieteam |
|
OS/Marketing en Communicatie |
|
SW/Milieuvergunningen |
|
Politiezone Antwerpen / Openbare Orde / Evenementen |
|