Terug
Gepubliceerd op 01/08/2022

2022_CBS_06334 - Organisatie en logistieke ondersteuning - Cirque@taque. 13 en 14 augustus 2022. Park Hof de Bist te Ekeren - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 29/07/2022 - 09:00 digitaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Tom Meeuws, schepen; Anne Baré, waarnemend algemeen directeur

Afwezig

Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Karim Bachar, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Secretaris

Anne Baré, waarnemend algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2022_CBS_06334 - Organisatie en logistieke ondersteuning - Cirque@taque. 13 en 14 augustus 2022. Park Hof de Bist te Ekeren - Goedkeuring 2022_CBS_06334 - Organisatie en logistieke ondersteuning - Cirque@taque. 13 en 14 augustus 2022. Park Hof de Bist te Ekeren - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Op 10 maart 2022 diende Cirqueat vzw, Constitutiestraat 20/001, 2060 Antwerpen een aanvraag in voor de organisatie van Cirque@taque op 13 en 14 augustus 2022 in park Hof de Bist in Ekeren.

Cirque@taque is een gratis muziekfestival dat jaarlijks georganiseerd wordt door jongeren van Cirqueat vzw in samenwerking met de jeugddienst Ekeren, cultuurcentrum 252cc en district Ekeren. De dag wordt gevuld met live-optredens van verschillende bands en dj's. Daarnaast is er ook kinderanimatie, eetkramen en andere randanimatie. 's Middags richten de organisatoren eerder op gezinnen, later op de avond komen er vooral veel jongeren langs.

De opbouw van het evenement start op 3 augustus 2022 om 12.00 uur, de afbouw duurt tot 17 augustus 2022 18.00 uur.
Het evenement zelf start op zaterdag 13 augustus 2022 om 12.00 uur en eindigt op zondag 14 augustus 2022 om 02.00 uur.
Het muziekprogramma eindigt om 01.30 uur.

De organisatie verwacht 10.000 bezoekers.

Argumentatie

Het evenement heeft een open karakter en richt zich tot alle Antwerpenaren en bezoekers van de stad Antwerpen. 

Dit evenement wordt volgens het evenementenkader ingedeeld in categorie 2 - evenementen georganiseerd in samenwerking met de groep Stad Antwerpen.

Juridische grond

Op 9 maart 2018 (jaarnummer 2138) keurde het college het gewijzigde evenementenkader goed.

Op 14 december 2020 (jaarnummer 751) keurde de gemeenteraad  het retributiereglement op inname van het openbaar en privaat domein van de stad Antwerpen voor evenementen en manifestaties 2021-2025 goed.

Op 16 december (jaarnummer 715) keurde de gemeenteraad het gebruiksreglement betreffende de logistieke ondersteuning van evenementen, filmopnames en fotoreportages 2020-2025 goed.

Op 17 december 2019 (jaarnummer 716) keurde de gemeenteraad het retributiereglement betreffende de logistieke ondersteuning van evenementen, filmopnames en fotoreportages 2020-2025 goed.

Op 17 december 2019 (jaarnummer 772) keurde de gemeenteraad de gewijzigde versie van het retributiereglement voor de tijdelijke inname van parkeerplaatsen door middel van verkeerssignalisatie goed voor de periode van 1 januari 2020 tot en met 31 december 2025.

Op 30 november 2018 (jaarnummer 10142) keurde het college de wijziging van de retributiezones in verband met het retributiereglement inname openbaar domein voor evenementen en manifestaties goed.

Adviezen

Politiezone Antwerpen/Openbare Orde/Evenementen Gunstig advies
  • De organisator dient de nodige maatregelen te nemen om saturatie van het evenemententerrein te vermijden.
  • De organisator dient de omwonenden vooraf op de hoogte te brengen van de te verwachten hinder door middel van een bewonersbrief.
  • De organisator brengt De Lijn op de hoogte van de te verwachten grote publieksopkomst in de omgeving van Hof de Bist aan de Veltwijcklaan te 2180 Ekeren met mogelijk vertragingen als gevolg.
  • De organisatie dient de geluidsnormen strikt na te leven en het einduur van 01:30 uur dient strikt te worden gerespecteerd.
  • De organisator dient de nodige maatregelen te nemen om overmatig alcoholgebruik op het terrein tot een minimum te beperken.
  • Druggebruik wordt niet getolereerd. De organisator stelt een communicatieplan op om het zerotolerancebeleid inzake drugs aan alle bezoekers ter kennis te brengen.
  • Voor een vlotte doorgang van de hulpdiensten zal de parking van Hof De Bist parkeervrij te worden gemaakt.
  • De vaste post voor de hulpdiensten en politie zal voorzien zijn voor kasteel Hof De Bist, ter hoogte van de hoofdingang.
SB - Groendienst Ekeren Gunstig onder voorwaarden

Het evenement is te gast in de groene omgeving van het park. 

Om het evenement te verzoenen met de draagkracht van het park én in het belang van de huidige en toekomstige parkbezoekers zijn beschermende maatregelen nodig.

Om deze reden worden in het vergunningsdocument duidelijke, te respecteren, voorwaarden opgelijst met betrekking tot vereiste documenten, mobiliteit, infrastructuur & activiteit, milieu & veiligheid. Schade zal altijd worden aangerekend.

1.    Vereiste documenten

  • De organisator bezorgt een inplantingsplan met aanduiding van: publiekszones, alle installaties/voorzieningen, stockage van materialen, toegangen en wegen gebruikt voor leveringen, opbouw en afbraak, zones waar rijplaten worden gelegd, aanvoer van water/afvoer van afvalwater.
  • De organisator voorziet een slecht weer scenario (enkel voor middelgrote en grote evenementen).

2.    Rondgang

  • Ten laatste drie weken voor de opbouw van het evenement heeft een rondgang plaats met de groendienst op vraag van de organisator.
  • Ter plaatse worden de nodige afspraken gemaakt die bindend zijn, waar nodig wordt het inplantingsplan aangepast.
  • De organisator staat in voor een plaatsbeschrijving.

3.    Mobiliteit

  • Leveren, lossen en laden enkel via de bestaande wegen en zoals weergegeven op het inplantingsplan.
  • Maximale snelheid van 20km/uur wordt altijd en overal gerespecteerd.
  • Gewichtsbeperking tot 3,5 ton, tenzij anders afgesproken.
  • Verplichte steward(s) die het verkeer in het park in goede banen leiden (zowel bij opbouw, afbraak als tijdens het evenement).
  • Er mag nergens in het park worden geparkeerd (met uitzondering van foodtrucks mits goedkeuring in de evenemententoelating, en enkel op verharde zones zoals aangeduid op het inplantingsplan).
  • Er mag niet met voertuigen op gazons, in de beplanting of in de wortelzone van bomen gereden of gestationeerd worden. Indien dit niet te vermijden is moeten er rijplaten voorzien worden die op het inplantingsplan worden ingetekend.

4.    Infrastructuur & activiteit

  • Zware infrastructuur of zwaar materiaal moet op de bestaande verharding staan, of op rijplaten mits toelating en intekening op het inplantingsplan.
  • De organisator mag geen obstakels (verkeerspaaltjes, vuilbakken,… ) verwijderen.
  • Spanriemen  van tenten mogen de bomen niet raken en er mogen geen verankeringen aangebracht worden onder de kroonprojectie van bomen.
  • Onder de kruin van bomen mag niets geplaatst of opgesteld worden tenzij op rijplaten mits toelating en intekening op het inplantingsplan.
  • Er mag geen vuur worden gemaakt.
  • Geen ingrepen in de bodem (greppels, putten, inwerken materialen…).
  • Geen markeringen op of aan bomen of op de wegen.
  • Niets bevestigen aan groenelementen (bomen), tenzij mits toelating en onder voorwaarden.

5.    Milieu & veiligheid

  • Stroomgeneratoren moeten met bijhorende tank op een lekbak geplaatst worden. Zij mogen nooit onder de kroonprojectie van bomen worden geplaatst.
  • Alle zwerfvuil afkomstig van het evenement of de opname moet onmiddellijk na afloop opgeruimd zijn, ook in omliggende zones buiten het evenement. Bij het niet naleven van deze voorwaarde worden de kosten voor de opkuis aan de organisator doorgerekend.
  • Geen glas (glazen en flessen) gebruiken om drank aan te bieden in de publiekszones.

6.    Schade

  • Alle vermijdbare schade of onzichtbare schade die ondubbelzinnig blijkt uit de plaatsbeschrijvingen en die ontstaan is tijdens het evenement of tijdens opbouw of afbraak wordt aangerekend aan de organisator. Als er geen plaatsbeschrijving werd opgemaakt, wordt ervan uitgegaan dat alles voor aanvang in goede conditie is zonder recente schade.
  • Schade aan bomen na het evenement wordt volgens de geijkte VVOG-methode voor ‘uniforme waardebepaling van bomen’ bepaald en doorgerekend aan de organisator.
  • Schade aan groen, parkelementen of meubilair wordt berekend op basis van de werkelijke kostprijs voor herstelling of vervanging.
TV - 252 cc Ekeren Gunstig advies
MV - Bevolkingszorg Gunstig advies

U dient te voldoen aan de voorwaarden zoals beschreven in de bijlagen van FOD Volksgezondheid. Er wordt een medisch dispositief geadviseerd dat bestaat uit: 1 ambulance, 2 BLS-ploegen en een hulppost met 2 hulpverleners.

SW - Milieuvergunningen Gunstig advies

CB - toelating muziekactiviteit - Vlarem hoofdstuk 6.7

Voorwaarden om geluidshinder bij omwonenden te beperken:

  • het maximaal geluidsniveau dat wordt waargenomen aan de rand van het festivalterrein, mag niet hoger zijn dan 80 dB(A) en 90 dB(C);
  •  het aandeel van zware bastonen (gemeten FOH) dient zodanig beperkt dat de waarde “LCeq – LAeq” steeds kleiner blijft dan 10 dB;
  • de organisator/initiatiefnemer zorgt ervoor dat tijdens de muziekactiviteit een verantwoordelijke, die in staat is het geproduceerde geluid te wijzigen op aanduiding van de toezichthouders of politie, steeds telefonisch bereikbaar is. De gegevens betreffende deze verantwoordelijke, zoals naam en gsm-nummer, worden vooraf bezorgd aan de toezichthouders (MI@antwerpen.be) en aan Politiezone Antwerpen dienst Leefmilieu (lokale.recherche.leefmilieu@politie.antwerpen.be);
  • de organisator/initiatiefnemer dient zich strikt te houden aan de onderrichtingen van de toezichthouders zoals bepaald in artikel 16.3.1 van het decreet algemene bepalingen milieubeleid. In geval van overlast kunnen deze steeds strengere normen opleggen.

Voorwaarden om de kans op gehoorschade bij bezoekers te vermijden:

  • het gemiddelde geproduceerde geluidsniveau mag 95 dB(A) LAeq,15min niet overschrijden. Als het maximale geluidsniveau, gemeten als 102 dB(A) LAmax,slow niet overschreden wordt, wordt geacht hieraan te zijn voldaan;
  • het geluidsniveau geldt ter hoogte van de meetplaats. De meetplaats bevindt zich tussen 1,5 en 3 meter boven de vloer. De meetplaats bevindt zich ter hoogte van de mengtafel voor zover de mengtafel zich tussen het publiek en centraal tussen de belangrijkste luidsprekers bevindt. Indien de mengtafel zich op een andere plaats bevindt, situeert de meetplaats zich tussen het publiek en centraal tussen de belangrijkste luidsprekers;
  • op initiatief en op kosten van de exploitant wordt ofwel LAeq, 15min, ofwel LAmax,slow continu gemeten door middel van meetapparatuur die voldoet aan de vereisten, vermeld in artikel 2 van bijlage 5.32.2.2bis van Vlarem titel II.

Dit houdt in dat:

1° de meet- en registratieapparatuur voldoet aan de eisen gesteld voor klasse 2-meetinstrumenten in de NBN-normen (NBN EN 60651 1996 of recenter);
2° de meet- en registratieapparatuur moet zo geïnstalleerd worden dat die niet kan worden gemanipuleerd door derden. Dit geldt ook voor de meetmicrofoon;
3° de meetmicrofoon van de meet- en registratieapparatuur moet zo geïnstalleerd worden dat hij niet afgeschermd wordt voor het geluid waaraan bezoekers worden blootgesteld;
4° de meet- en registratieapparatuur moet zo uitgerust zijn dat gedurende de volledige activiteit kan gemeten worden.

  • het geluidsniveau is tijdens de muziekactiviteit continu zichtbaar en wordt continu bewaakt door de exploitant of door een door hem aangestelde persoon.
  • de meetplaats is toegankelijk voor de toezichthoudende overheid. De meet- en registratieapparatuur kan steeds gecontroleerd worden door de toezichthoudende overheid.

Let wel: de verplichting tot het meten van het geluidsniveau geldt niet als door de exploitant een geluidsbegrenzer gebruikt wordt die zo is afgesteld dat de toegestane norm gerespecteerd wordt. De geluidsbegrenzer moet voldoen aan de vereisten inzake meet- en registratieapparatuur zoals hiervoor vermeld.

Brandweer - preventie Gunstig advies

Brandweer geeft voor het evenement een standaard advies.

De aanvrager is verantwoordelijk voor de correctheid en de volledigheid van de aangeleverde informatie. Dit advies geldt daarom uitsluitend voor de opstellingen en activiteiten die door de organisator bij de toelatingsaanvraag voor dit evenement werd gevoegd.
De organisator dient de standaardvoorwaarden die bij de toelatingsaanvraag werd gevoegd, strikt na te leven.
(standaardvoorwaarden te raadplegen op https://www.antwerpen.be/nl/info/52d5051a39d8a6ec798b45ac/brandpreventieevenementen)

SB - EFMF - district Ekeren Gunstig advies
SB- EFMF - Evenementen Gunstig advies

Mits naleving van het evenementenkader en stedelijk politiereglement.

De organisatie dient ten allen tijde rekening te houden met de door de overheid opgelegde maatregelen tegen de verspreiding van het Coronavirus, die gelden op het moment dat het evenement zal plaatsvinden. Meer info op https://www.info-coronavirus.be/

Beleidsdoelstellingen

5 - Bruisende stad
1SBR07 - Evenementen versterken de verschillende troeven van de stad op lokaal, nationaal en internationaal niveau
1SBR0702 - Het faciliteren van evenementen en filmproducties over het ganse grondgebied onderstreept de verschillende troeven van de stad
1SBR070202 - Er is een effectieve en klantvriendelijke logistieke ondersteuning voor, tijdens en na het evenement of de filmproductie (feestmateriaal)

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt de effectieve organisatie van Cirque@taque, zoals hierboven beschreven, op 13 en 14 augustus 2022 in park Hof de Bist in Ekeren goed. De organisator dient hierbij de voorwaarden die in de adviezen worden vermeld na te leven.

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Artikel 3

Het college geeft opdracht aan:

Dienst Taak
SB/BOF  om logistieke ondersteuning te verlenen volgens orders: 11172 en 9281.
LP/OO/P

om parkeerverbodsborden te plaatsen op de parking van Hof de Bist.