Terug
Gepubliceerd op 01/08/2022

2022_CBS_06226 - Omgevingsvergunning - OMV_2022053036. Geestenspoor 90. District Ekeren - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 29/07/2022 - 09:00 digitaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Tom Meeuws, schepen; Anne Baré, waarnemend algemeen directeur

Afwezig

Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Karim Bachar, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Secretaris

Anne Baré, waarnemend algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2022_CBS_06226 - Omgevingsvergunning - OMV_2022053036. Geestenspoor 90. District Ekeren - Goedkeuring 2022_CBS_06226 - Omgevingsvergunning - OMV_2022053036. Geestenspoor 90. District Ekeren - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2022053036

Gegevens van de aanvrager:

BENOTEC met als adres Blarenberglaan 21 bus a te 2800 Mechelen

Ligging van het project:

Geestenspoor 90 te 2180 Ekeren (Antwerpen)

Kadastrale percelen:

afdeling 35 sectie F nr. 96X9

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

Isoleren van de voorgevel en wijzigen van de gevelafwerking

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          04/06/1984: vergunning (871#1433) voor het bouwen van een eengezinswoning

-          23/02/1976: vergunning (803#4448) voor het bouwen van een eengezinswoning met garage

 

Vergunde/vergund geachte toestand

-          functie/bouwvolume:

  • eengezinswoning in gesloten bebouwing, bestaande uit 2 bouwlagen onder hellend dak (het perceel rechts van betreffende woning is heden onbebouwd);
  • de kroonlijsthoogte bedraagt 8,50 m, de nokhoogte 12 m – de gevel is 5,50 m breed;
  • de bouwdiepte bedraagt aan de linkerzijde 9 m en rechts 13 m;
  • er bevinden zich een dakkapel in zowel het voorste als het achterste dakvlak;

-          gevelafwerking:

  • de voorgevel is afgewerkt met een roodbruine rustieke gevelsteen, boven een gevelplint in blauwe hardsteen – de achtergevel is afgewerkt met een kempische machinesteen;
  • de dakbedekking bestaat uit rode dakpannen met een houten kroonlijst – ook de afwerking van de dakkapellen is als dusdanig voorzien;
  • het buitenschrijnwerk bestaat uit grenen, met dorpels in blauwe hardsteen;
  • de garagepoort bestaat uit metaal.

 

Huidige toestand

-          conform vergunde toestand, afgezien van een ruim aantal gevelwijzigingen:

  • in bruingrijze kunststof beklede kroonlijst en in aluminium voorziene dorpels;
  • in bruin genuanceerde gevelsteen afgewerkte voorgevel, zonder gevelplint, en met donkerbruine pannen bekleed dak;
  • met 60 cm verhoogde dakkapel (tot 1,80 m hoogte), met gewijzigde raamindeling en afwerking in gevelsteen;
  • geheel verharde voortuin.

 

Gewenste toestand

-          overeenkomstig huidige toestand, uitgezonderd:

  • donkergrijs afgewerkte kroonlijst;
  • geïsoleerde en met grijze steenstrips afgewerkte gevels, inclusief die van de dakkapel;
  • in blauwe hardsteen voorziene dorpels en gevelplint, die laatste tot een hoogte van 35 cm.

 

Inhoud van de aanvraag

-          isoleren van de voorgevel;

-          wijzigen van de voorgevelafwerking;

-          regulariseren van wijzigingen aan de dakkapel vooraan.

 

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

Er werden geen adviezen gevraagd.

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
 

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag is strijdig met de volgende bepalingen van de bouwcode:

  • artikel 15 – In- en uitsprongen aan daken: dakkapellen dienen in al hun hoedanigheden te worden voorzien als een aan het hellende dak ondergeschikt element, waardoor het dak op zich in zijn geheel en blijvend wordt waargenomen – dit vertaalt zich onder andere door het gebruik van lichte en dakmaterialen voor de afwerking ervan. In deze werd en wordt gevelsteen als aankleding voorzien.
  • artikel 27 – Open ruimte: in voortuinen mag slechts de strikt noodzakelijke verharding worden voorzien en dit om de toegangen tot het pand te garanderen. In deze werd de gehele voortuin echter verhard.

 

Sectorale regelgeving

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
 

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
 

-          Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.

 

-          Rooilijn: art. 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Art. 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Beoordeling afwijkingen van de voorschriften

Er zijn geen gegronde redenen om af te wijken van de geldende voorschriften.

 

Functionele inpasbaarheid

De aanvraag voorziet louter het aanpassen van de voorgevel van een vergunde eengezinswoning en gelet op de ligging van laatstgenoemde in een meer dan voldoende ontwikkeld woongebied, is er in deze sprake van een correcte functionele inpasbaarheid.

 

Schaal - ruimtegebruik – bouwdichtheid

De te regulariseren volumetrie van de dakkapel vooraan is effectief ruimer dan destijds vergund maar is echter nog steeds in verhouding tot het dak in zijn geheel en doet aan laatstgenoemde geen afbreuk. Er wordt aan alle zijden voldoende afstand gerespecteerd, zodat het element in het dak als dusdanig herkenbaar blijft. Het advies inzake schaal en ruimtegebruik is gunstig.

 

Visueel-vormelijke elementen

De te hanteren materialen, blauwe hardstenen dorpels, grijze steenstrips en een donkergrijze pvc kroonlijst, zijn grotendeels aanvaardbaar voor dit type van bebouwing. Deze materialen worden algemeen gebruikt en zijn reeds aanwezig in de onmiddellijke omgeving.

Het gebruik van gevelsteen of steenstrips voor de afwerking van dakkapellen, wat essentieel lichte elementen in een hellend dak zijn, is niet typerend en doet afbreuk aan het “lichte” uitzicht van dergelijke elementen. Er zal in het eindadvies dan ook worden opgelegd hiervoor een lichter, dakmateriaal aan te wenden, zoals bijvoorbeeld dakpannen of leien, in een aan de reeds aanwezige dakpannen gerelateerde kleurtint. Het advies voor dit deelaspect van de aanvraag is bijgevolg voorwaardelijk gunstig.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat elke omgevingsvergunningsaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien. Dit is het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

 

De parkeerparagraaf is niet van toepassing omdat deze aanvraag betrekking heeft op werken die geen aanleiding geven tot de vermeerdering van het aantal woongelegenheden.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1. De afwerking/bekleding van de dakkapel aan de voorzijde dient te gebeuren door middel van een licht dakmateriaal, zoals bijvoorbeeld leien of dakpannen – uitgevoerd in een kleurtint die gelijkaardig is aan die van de reeds aanwezige dakpannen.

2. De voortuin dient te voldoen aan artikel 27 van de Antwerpse bouwcode, waardoor niet meer verharding mag worden voorzien/behouden zoals opgetekend op de plannen van de destijds verleende vergunning (dossiernummer: 871#1433).

3. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering, tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Fasering

 

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

11 april 2022

Volledig en ontvankelijk

13 juni 2022

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

12 augustus 2022

Verslag GOA

19 juli 2022

naam GOA

Brenda Dierckx

 

Onderzoek

Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1. De afwerking/bekleding van de dakkapel aan de voorzijde dient te gebeuren door middel van een licht dakmateriaal, zoals bijvoorbeeld leien of dakpannen – uitgevoerd in een kleurtint die gelijkaardig is aan die van de reeds aanwezige dakpannen.

2. De voortuin dient te voldoen aan artikel 27 van de Antwerpse bouwcode, waardoor niet meer verharding mag worden voorzien/behouden zoals opgetekend op de plannen van de destijds verleende vergunning (dossiernummer: 871#1433).

3. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering, tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.