Terug
Gepubliceerd op 01/08/2022

2022_CBS_06052 - Omgevingsvergunning - OMV_2022069092. Oudekerkstraat 35. District Antwerpen - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 29/07/2022 - 09:00 digitaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Tom Meeuws, schepen; Anne Baré, waarnemend algemeen directeur

Afwezig

Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Karim Bachar, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Secretaris

Anne Baré, waarnemend algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2022_CBS_06052 - Omgevingsvergunning - OMV_2022069092. Oudekerkstraat 35. District Antwerpen - Goedkeuring 2022_CBS_06052 - Omgevingsvergunning - OMV_2022069092. Oudekerkstraat 35. District Antwerpen - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2022069092

Gegevens van de aanvrager:

mevrouw Alice Yeh met als adres Amerikalei 169 bus 302 te 2000 Antwerpen en de heer Bob Tielemans met als adres Amerikalei 169 bus 302 te 2000 Antwerpen

Ligging van het project:

Oudekerkstraat 35 te 2018 Antwerpen

Kadastrale percelen:

afdeling 10 sectie K nr. 1766V2

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

verbouwen van een eengezinswoning met uitbreiding van het bouwvolume

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          23/06/1967: vergunning (18#83339) voor het verbouwen van een woning;

-          31/07/1914: toelating (1914#6179) voor het veranderen van de ramen en het maken van een kelder.


Vergunde/vergund geachte toestand

-          functie: eengezinswoning;

-          bouwvolume:

  • ingesloten bebouwing met 3 bouwlagen en half-verzonken kelder onder een mansardedak;
  • bouwdiepte hoofdvolume van circa 9 meter;
  • achterbouw in entresol achter het hoofdvolume met breedte van circa 3,7 meter en diepte van circa 7,5 meter aan de rechterzijde;
  • gelijkvloerse uitbreiding van circa 5 meter achter het hoofdvolume (linkerzijde);

-          gevelafwerking:

  • bepleisterde en beschilderde lijstgevel met plint in blauwe hardsteen;
  • 3 traveeën met tussen de raamopeningen accenten en uitkragend balkon;

-          inrichting:

  • overdekte koer met daarachter een tuin.

 

Huidige toestand

conform de vergunde toestand uitgezonderd:

-          gevelafwerking:

  • zwart geschilderd, houten voorgevelschrijnwerk.

 

Gewenste toestand

-          bouwvolume:

  • gelijkvloerse aanbouw verlengd tot een bouwdiepte van 7,5 meter achter het hoofdvolume over de volledige perceelsbreedte;
  • langgerekt dakterras op het dak van de gelijkvloerse aanbouw op 1,90 meter van de linker perceelgrens;
  • interne constructieve verbouwingen;
  • opgehoogde scheidingsmuren ter hoogte van de uitbreiding;

-          inrichting:

  • septische put van 3000 liter.


Inhoud van de aanvraag

-          uitbreiden van de gelijkvloerse aanbouw;

-          inrichten van een dakterras;

-          ophogen van de scheidingsmuren;

-          uitvoeren van interne constructieve wijzigingen.

 

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies

Stadsontwikkeling/ Onroerend Erfgoed/ Monumentenzorg

9 juni 2022

20 juni 2022

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied in de binnenstad van Antwerpen, dit is het gedeelte van de stad gelegen tussen de Leien en de Kleine Ring.

De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving, (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).

In dit gebied wordt de maximale bouwhoogte afgestemd op de volgende criteria:

- de in de onmiddellijke omgeving aanwezige bouwhoogten;

- de eigen aard van het betrokken gebied;

- de breedte van het voor het gebouw gelegen openbaar domein.

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend punt:

  • artikel 34 Stabiliteit en scheidingsmuren:
    ter hoogte van de aanbouw op de gelijkvloerse verdieping is geen opstand van tenminste 0,30 meter voorzien ten opzichte van het hoogst aangrenzende dakvlak.

 

Sectorale regelgeving

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.

Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.

-          Vlaamse codex Wonen 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex Wonen van 2021)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.

-          Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

De aanvraag heeft betrekking op verbouwingswerken aan een eengezinswoning. De woonfunctie blijft behouden en is inpasbaar in de omgeving.

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

In de huidige toestand bezit Oudekerkstraat 35 3 bouwlagen onder zadeldak met daarachter een entresol over 3 bouwlagen die aan de rechterzijde van het perceel is gelegen. De gelijkvloerse bouwdiepte bedraagt 16,5 meter. Aan de linkerzijde is de huidige bouwdiepte minder diep. De aanvraag stelt voor om de bestaande veranda aan de linkerzijde te slopen en een nieuw volume te plaatsen met een zelfde bouwdiepte als die aan de rechterzijde. De achtergevellijn wordt gelijk getrokken.

De voorgestelde ingrepen aan het bouwvolume zijn stedenbouwkundig aanvaardbaar. De voorgestelde bouwdiepte is maximaal, maar toch inpasbaar in de omgeving.

 

Visueel-vormelijke elementen en cultuurhistorische aspecten

Aan de stedelijke dienst monumentenzorg werd advies gevraagd waaruit blijkt dat ze geen bezwaar hebben tegen de geplande wijzigingen. De aangevraagde werken omvatten immers de vernieuwbouw van een gelijkvloerse achterbouw. De voorgevel en de verdiepingen blijven ongewijzigd.

 

Het bovenvermelde advies wordt bijgetreden vanuit ruimtelijk oogpunt.

Wel wordt opgemerkt dat het buitenschrijnwerk werd aangepast naar donkerkleurig buitenschrijnwerk. De donkere schrijnwerkkleur contrasteert met de lichte gevelkleur en is niet wenselijk. Aanbevolen wordt om op termijn het buitenschrijnwerk te wijzigen in een lichte kleur.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

De woning beschikt over een tuin. Het terras op de nieuwe gelijkvloerse uitbouw heeft een weinig functionele vorm. Belangrijker om op te merken is echter dat het, zoals het bezwaarschrift terecht aantoont, hinder naar omwonenden genereert. Het terras wordt daarom uitgesloten in deze vergunning. Dit werd ter verduidelijking aangeduid op het plan BA_VerbouwingWoning_P_N_3_nivo _1_ROOD.

 

De nieuwe aanbouw heeft niet overal een opstand van 30cm ter hoogte van het hoogst aangrenzende dakvlak. Dit is strijdig met artikel 34 van de bouwcode. In voorwaarden wordt opgenomen om een strook in brandvrij materiaal te voorzien als alternatief.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien. Dit is het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

 

De parkeerparagraaf is niet van toepassing aangezien de aanvraag betrekking heeft op de verbouwing van een eengezinswoning waarbij de functie en het aantal woongelegenheden ten opzichte van de bestaande toestand ongewijzigd blijven.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1. Het gedeelte van de scheidingsmu(u)r(en) dat geen opstand heeft van minimaal 0,30 meter ten opzichte van het hoogste aangrenzende dakvlak, te voorzien van een niet-brandbare strook (reactie bij brand van minimum klasse A2FL-s2) van minstens 30 cm breed voorzien tussen het groendak en de scheidingswand.

2. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

3. Het terras op de nieuwe gelijkvloerse uitbouw wordt uitgesloten in deze vergunning. Dit werd aangeduid op het plan BA_VerbouwingWoning_P_N_3_nivo _1_ROOD.

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Fasering

 

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

13 mei 2022

Volledig en ontvankelijk

9 juni 2022

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

8 augustus 2022

Verslag GOA

14 juli 2022

naam GOA

Katrijn Apostel

 

Onderzoek

De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Schriftelijke bezwaarschriften

Schriftelijke gebundelde bezwaarschriften

Petitielijsten

Digitale bezwaarschriften

0

1

0

0

 

Bespreking van de bezwaren

Er werd één bezwaar ingediend, voornamelijk handelend over:

 

  1. Inkijk vanaf de terrassen: Het bezwaar tegen inkijk vanaf de geplande terrassen op de nieuwe gelijkvloerse uitbouw.

Beoordeling: Het bezwaar is gegrond. Het geplande terras is niet geplaatst binnen een denkbeeldige hoek van 45° met de perceelgrens van de linkerbuur ter hoogte van de achtergevel. Ook een terras op een gelijkvloerse uitbouw is niet kenmerkend.
Na de verbouwingswerken beschikt Oudekerkstraat 35 nog steeds over een achtertuin. Er is daardoor geen aanleiding of noodzaak om een hinderlijk terras op de eerste verdieping te plaatsen. Het terras wordt uitgesloten in deze aanvraag.

 

  1. Afwerking scheidsmuur: De plannen bevatten geen informatie hoe de scheidsmuur met de buurpanden wordt afgewerkt.

Beoordeling: De afwerking van de verhoogde scheidsmuur staat inderdaad niet opgetekend op plan. Echter is de aanvrager niet verplicht dit op te tekenen op de plannen. De uitvoer van de werken moet zorgvuldig en volgens de regels van de kunst gebeuren. Onderling kan de geschikte afwerking van de scheidsmuur besproken worden. Het bezwaar is ongegrond.

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij:

 

-          de bespreking van de ingediende bezwaren zoals geformuleerd in het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt deze beoordeling tot zijn eigen standpunt;

-          het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

 

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1. Het gedeelte van de scheidingsmu(u)r(en) dat geen opstand heeft van minimaal 0,30 meter ten opzichte van het hoogste aangrenzende dakvlak, te voorzien van een niet-brandbare strook (reactie bij brand van minimum klasse A2FL-s2) van minstens 30 cm breed voorzien tussen het groendak en de scheidingswand.

2. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

3. Het terras op de nieuwe gelijkvloerse uitbouw wordt uitgesloten in deze vergunning. Dit werd aangeduid op het plan BA_VerbouwingWoning_P_N_3_nivo _1_ROOD.

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.