Terug
Gepubliceerd op 01/08/2022

2022_CBS_06215 - Omgevingsvergunning - OMV_2022030316. Frans Beckersstraat 81. District Berchem - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 29/07/2022 - 09:00 digitaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Tom Meeuws, schepen; Anne Baré, waarnemend algemeen directeur

Afwezig

Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Karim Bachar, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Secretaris

Anne Baré, waarnemend algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2022_CBS_06215 - Omgevingsvergunning - OMV_2022030316. Frans Beckersstraat 81. District Berchem - Goedkeuring 2022_CBS_06215 - Omgevingsvergunning - OMV_2022030316. Frans Beckersstraat 81. District Berchem - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2022030316

Gegevens van de aanvrager:

mevrouw Pia Huygens met als adres Frans Beckersstraat 81 bus 2 te 2600 Berchem (Antwerpen)

Ligging van het project:

Frans Beckersstraat 81 te 2600 Berchem (Antwerpen)

Kadastrale percelen:

afdeling 21 sectie A nr. 288H4

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

aanleggen van een dakterras op de bestaande garageboxen ter hoogte van de eerste verdieping

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          28/08/1997: vergunning  (961#11734) voor het oprichten van een appartementsgebouw.

Vergunde toestand/Geacht vergunde toestand

-          functie en bouwvolume:

  • meergezinswoning van 3 bouwlagen onder plat dak in gesloten bebouwing;
  • 6 garages van 1 bouwlaag onder plat dak zijde Lankveldpad;
  • 2 slaapkamer appartement ter hoogte van de eerste verdieping met aansluitend terras van 6 m²;

-          voorgevel:

  • witte gevelsteen met metalen en blauw buitenschrijnwerk.

Huidige toestand

-          functie en bouwvolume:

  • 2 slaapkamer appartement ter hoogte van de eerste verdieping met aansluitend terras van 13 m².

Gewenste toestand

-          functie en bouwvolume:

  • dakterras van circa 27 m² voorzien van plantenbakken in tropisch hout en een slanke borstwering in inox op het plat dak van de garageboxen;
  • groendak van circa 20 m² ter hoogte van garagebox 1 en 2;

-          voorgevel:

  • plantenbak rondom dakterras in vergrijsd hout met borstwering in grijze inox.

Inhoud van de aanvraag

-          vergroten van een dakterras op de bestaande garageboxen ter hoogte van de eerste verdieping;

-          voorzien van plantenbakken langs het dakterras;

-          voorzien van een groendak achter het dakterras.

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

Brandweerzone Antwerpen-Zwijndrecht - Hulpverleningszone 1 (Antwerpen)/ Brandweer Zone Antwerpen BZA

4 mei 2022

10 mei 2022

Voorwaardelijk gunstig

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied in de stedelijke agglomeratie van Antwerpen, dit is het gedeelte van de stad gelegen tussen de Kleine Ring en respectievelijk de reservatiestrook voor de aanleg van lijninfrastructuur (de A102) tussen Merksem en Wommelgem, de R11 tussen Wommelgem en Mortsel, de oostelijke grens van Mortsel en Hove en de reservatiestrook voor pijpleidingen tussen Hove/Kontich en Hemiksem.

De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving, (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).

In dit gebied wordt de maximale bouwhoogte afgestemd op de volgende criteria:

- de in de onmiddellijke omgeving aanwezige bouwhoogten;

- de eigen aard van het betrokken gebied;

- de breedte van het voor het gebouw gelegen openbaar domein.

 

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het bijzonder plan van aanleg BPA nr. 9/14 De Veldekens, goedgekeurd bij ministerieel besluit van 31 oktober 1989. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zone: zone a voor eengezinswoningen.

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Bijzondere plannen van aanleg (BPA's) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag wijkt af van de bepalingen van het bijzonder plan van aanleg (BPA nr. 9/14) op volgend punt:

-          0.04 Algemeengeldige voorschriften

4 Autogarages in de bouwvrije zijtuinstroken: het dak van de autogarages wordt ingericht met verschillende volumes en in gebruik genomen als extra bouwlaag. De dakvorm wordt hierdoor niet als plat dak ingericht.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de bouwcode.
 

Sectorale regelgeving

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.

-          Vlaamse codex Wonen 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex Wonen van 2021)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.

-          Rooilijn: art. 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009. 
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Art. 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag. 

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Beoordeling afwijkingen van de voorschriften

Het omvormen van het dak van de garageboxen naar een dakterras doet geen afbreuk aan de harmonie van de wijk. Het bijkomende volume van de terrasinrichting valt binnen het toegestane bouwvolume en de balustrade wordt maximaal groen voorzien met schrijnwerk dat aansluit bij de overige delen van het gebouw. Gelet op de specifieke context van het dakterras wordt deze afwijking van het BPA gunstig geadviseerd.

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

Het dakterras van de woning wordt uitgebreid van circa 13,8 m² naar 27,9 m². Rondom het terras wordt een intensief (toegankelijk) groendak aangelegd. De totale diepte van het terras en intensieve groendak betreft circa 10,6 meter.

 

Achter de voorgevel wordt een balustrade voorzien die 70 centimeter hoger komt dan de deksteen. Ter hoogte van de achtergevel van de garages heeft de balustrade een hoogte van circa 1 meter ten opzichte van de deksteen.

 

Visueel-vormelijke elementen

De balustrade wordt in slanke spijlen in grijze inox voorzien. Dit sluit aan bij de reeds bestaande slanke profielen in de gevels. Onder de balustrade wordt de plantenbak in vergrijsd hout voorzien. Het dakterras met intensief groendak heeft een maximaal groen karakter. Dit wordt gunstig geadviseerd.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat elke omgevingsvergunningsaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien. Dit is het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

 

De parkeerparagraaf is niet van toepassing aangezien de inhoud van de aanvraag geen impact heeft op de parkeerbehoefte.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven.

2. Na uitvoering van de werken te voldoen aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Fasering

 

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

3 maart 2022

Volledig en ontvankelijk

4 mei 2022

Start openbaar onderzoek

13 mei 2022

Einde openbaar onderzoek

11 juni 2022

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

17 augustus 2022

Verslag GOA

20 juli 2022

naam GOA

Brenda Dierckx

 

Onderzoek

De aanvraag werd onderworpen aan 1 openbaar onderzoek.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Startdatum

Einddatum

Schriftelijke bezwaar-schriften

Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften

Petitie-lijsten

Digitale bezwaar-schriften

13 mei 2022

11 juni 2022

0

0

0

1

 

Bespreking van de bezwaren

Distributiecabine elektriciteit: het bezwaar dat aanpalend aan de garageboxen een distributiecabine aanwezig is en de opmerking dat de uitvoerder van het project hiermee voldoende rekening moet houden;

Beoordeling: Ter hoogte van de perceelgrens met de distributiecabine blijft de scheidingsmuur ongewijzigd. De aanvraag heeft betrekking tot een dakterras dat meer dan 4 meter van de perceelgrens verwijderd blijft. Het bezwaar is dus ongegrond. Hieronder worden de opmerkingen informatief opgesomd, zodat de aanvrager de mogelijkheid heeft hiermee rekening te houden:

  • Deze distributiecabine dient tijdens de werken te allen tijde veilig toegankelijk te blijven. 
  • Wij willen de aannemer er op wijzen dat hij werken zal uitvoeren palend aan een gebouw waarin zich hoogspanning bevindt. In acht name van de veiligheid is hier aangewezen. In geval van twijfel mag niet geaarzeld worden om onze diensten te raadplegen.
  • Er mag niet geraakt worden aan de fundering, de muren en het dak van het cabinelokaal! De aannemer dient tevens de nodige aandacht te besteden aan de waterdichtheid van het cabinelokaal en de aanwezigheid van de laag- en middenspanningskabels. Indien er zich vochtproblemen voordoen tijdens of na de werken veroorzaakt door de werken, zal de aannemer deze op zijn kosten herstellen in samenspraak met Fluvius Antwerpen.
  • Wij gaan er vanuit dat de aannemer vóór aanvang van de werken de liggingsplans van de aanwezige leidingen zal opvragen zodat deze kabels tijdens de werken niet beschadigd worden en vragen tevens om vóór aanvang van de werken ook met Fluvius Antwerpen contact op te nemen.

Aangezien dit om burgerrechtelijke en uitvoeringstechnische aangelegenheden gaat, worden deze zaken niet in voorwaarden opgenomen.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij:

 

-          de bespreking van de ingediende bezwaren zoals geformuleerd in het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt deze beoordeling tot zijn eigen standpunt;

-          het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

 

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven.

2. Na uitvoering van de werken te voldoen aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.