Er werd bij de Vlaamse Regering of de gewestelijke omgevingsambtenaar een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend. De aanvraag wordt behandeld volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
De Vlaamse Regering of de gewestelijke omgevingsambtenaar verzoekt het college of de gemeentelijke omgevingsambtenaar om:
- een openbaar onderzoek te houden;
- advies uit te brengen.
Projectnummer: | OMV_2022047808 |
Gegevens van de aanvrager: | NV ELIA ASSET met als contactadres Keizerslaan 20 te 1000 Brussel |
Ligging van het project: | Scheldelaan zn te 2040 Antwerpen |
Kadastrale percelen: | afdeling 20 sectie A nrs. 1D2 en 1K |
Vergunningsplichten: | Stedenbouwkundige handelingen |
Voorwerp van de aanvraag: | Vervangen van de geleiders van de hoogspanningsverbinding Zandvliet - Rilland |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 18/04/2019: vergunning (OMV_2018145942) voor het vernieuwen van de geleiders van de bovengrondse verbinding Zandvliet-Rilland. Deze werken zijn niet gestart binnen de twee jaar na het verlenen van de vergunning waardoor deze van rechtswege vervallen is;
- 03/10/2014: vergunning (HVN/B/P/20141476) voor werken aan het onderstation 380/150kV: nieuwe masten P1&P2, de afbraak van P14bis, een nieuwe mast P17N, de afbraak van P17, de installatie van een tweede dwarsregeltransformator en het uitvoeren van lijnwerken.
Inhoud van de aanvraag
- vervangen van de bestaande geleiders van de bovengrondse verbinding Zandvliet-Rilland
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies ontvangen | Advies |
AIR LIQUIDE INDUSTRIES BELGIUM | 13 juni 2022 | Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag | Geen tijdig advies ontvangen waardoor het geacht wordt gunstig te zijn |
GAS Transport Services | 13 juni 2022 | Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag | Geen tijdig advies ontvangen waardoor het geacht wordt gunstig te zijn |
Shell Nederland | 13 juni 2022 | Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag | Geen tijdig advies ontvangen waardoor het geacht wordt gunstig te zijn |
Zebra Gasnetwerk | 13 juni 2022 | Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag | Geen tijdig advies ontvangen waardoor het geacht wordt gunstig te zijn |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het goed is deels, ter hoogte van de mast P17N, gelegen in het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan (GRUP) Hoogspanningslijn Lillo-Zandvliet (Besluit van de Vlaamse regering van 2 oktober 2009).
Het goed is volgens voornoemd gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan bestemd als Gebied
voor gemeenschaps- en openbare nutsvoorzieningen.
Het gebied is bestemd als gebied voor gemeenschapsvoorzieningen en openbare
nutsvoorzieningen, meer bepaald voor constructies en installaties voor transport van
elektriciteit. Alle werken, handelingen en wijzigingen die nodig of nuttig zijn voor het aanbieden van deze specifieke gemeenschapsvoorzieningen en openbare nutsvoorzieningen zijn toegelaten.
Rond de constructies en installaties wordt een groene buffer aangebracht, in functie van
visuele afscherming.
Het goed is eveneens deels, voor de hoogspanningsgeleiders, gelegen in het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan Afbakening zeehavengebied Antwerpen (Besluit van de Vlaamse regering van 30 april 2013), binnen en buiten de afbakeningslijn.
De gebieden binnen de afbakeningslijn behoren tot het zeehavengebied Antwerpen.
Met uitzondering van de deelgebieden waarvoor in dit plan voorschriften werden vastgelegd,
blijven de op het ogenblik van de vaststelling van dit plan bestaande bestemmings- en
inrichtingsvoorschriften onverminderd van toepassing.
Volgens voornoemd gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan is het goed bestemd als overdruk Hoogspanningsleiding. In het gebied, aangeduid met deze overdruk, zijn alle handelingen toegelaten voor de aanleg, de exploitatie en de wijzigingen van een hoogspanningsleiding en haar aanhorigheden. De aanvragen voor vergunningen voor een hoogspanningsleiding en aanhorigheden worden beoordeeld rekening houdend met de in grondkleur aangegeven bestemming.
De in grondkleur aangegeven bestemming is van toepassing voor zover de aanleg, de exploitatie en wijzigingen van de bestaande hoogspanningsleiding niet in het gedrang worden gebracht.
De in grondkleur aangegeven bestemmingen betreffen Zone voor permanente ecologische infrastructuur en, buiten de afbakeningslijn zeehavengebied, Natuurgebied met overdruk Grote Eenheid Natuur:
- De zone voor permanente ecologische infrastructuur is bestemd voor de instandhouding, de ontwikkeling en het herstel van ecologische waarden.
Alle handelingen die nodig zijn of nuttig zijn voor de instandhouding, het herstel en de ontwikkeling van de natuur, het ecologisch milieu en van landschapswaarden zijn toegelaten.
Alle handelingen voor de bestaande leidingen in het gebied zijn toegelaten voor zover het functioneren van de ecologische infrastructuur niet in het gedrang wordt gebracht.
- Het Natuurgebied is bestemd voor de instandhouding, de ontwikkeling en het herstel van de natuur, het natuurlijk milieu en bos.
Alle handelingen die nodig of nuttig zijn voor de ontwikkeling, de instandhouding en het herstel van de natuur, het natuurlijk milieu, bos en van de landschapswaarden zijn toegelaten.
De aanvraag dient beoordeeld te worden aan de hand van de voorschriften van de ruimtelijk uitvoeringsplannen.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplannen.
Voor een straal van 500 meter rond de aanvraag is het voormelde GRUP Afbakening Zeehavengebied Antwerpen tevens van toepassing. Hier gelden binnen de afbakeningslijn zeehavengebied volgende bestemmingsvoorschriften:
- Gebied voor zeehaven- en watergebonden bedrijven;
- Gebied voor verkeers- en vervoersinfrastructuur voor de Scheldelaan;
- Zone voor permanente ecologische infrastructuur voor de zone tussen de Scheldelaan en de afbakeningslijn;
- overdrukken Hoogspanningsleiding en Leidingstraat parallel aan de Scheldelaan.
Buiten de afbakeningslijn geldt voor de zone ten noorden en westen van de afbakeningslijn het bestemmingsvoorschrift Natuurgebied met overdruk Grote Eenheid Natuur. Over deze zone lopen overdrukken met aanduiding Hoogspanningsleiding en Leidingstraat.
Binnen de straal van 500 meter is tevens het GRUP Hoogspanningslijn Zandvliet-Lillo-Liefkenshoek van toepassing (Besluit van de Vlaamse regering van 1 juli 2016). Volgens dit GRUP loopt over het gebied een overdruk met als aanduiding Hoogspanningsleiding. Aan beide zijden van de hoogspanningsleiding is een zone aangeduid met als overdruk Gebied met overdruk gebruiksbeperkingen.
Meer ten westen, is het Gewestplan Antwerpen nog van toepassing met bestemmingen Bestaande waterwegen (Schelde) en Natuurgebieden met wetenschappelijke waarde of natuurreservaten. Over een deel van dit gebied loopt een overdruk met als aanduiding Reservatiestrook.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
Hemelwater: Het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater.
De gewestelijke hemelwaterverordening is niet van toepassing op de aanvraag.
Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid.
De gewestelijke verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
Sectorale wetgeving
MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag.
Voor de aangevraagde werken kon een ontheffing van Mer-plicht worden bekomen daar het project valt onder rubriek 3.b van bijlage II van het besluit van de Vlaamse regering van 10/12/2004 (BS 17/02/2005), met name “industriële installaties voor het transport van elektrische energie via bovengrondse leidingen van 150 kV of meer over een lengte van 5 km tot 15 km, of die over een ononderbroken lengte van 1 km of meer in een bijzonder beschermd gebied gelegen zijn. Een ontheffing van de verplichting tot het opstellen van een project-MER werd toegekend voor een periode van 4 jaar ingaande op 19 november 2018 en maakt deel uit van de vergunningsaanvraag.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Functionele inpasbaarheid
Op 18 april 2019 bekwam ELIA ASSET een omgevingsvergunning voor de vervanging van de geleiders van de hoogspannings-verbinding tussen de ELIA-post Zandvliet en de Nederlandse grens richting Rilland (OMV/2018145942). Daar deze werken niet gestart zijn binnen de twee jaar na het verlenen van de vergunning, is deze vervallen. Met voorliggende vergunningsaanvraag vraagt ELIA opnieuw het vervangen van deze geleiders aan.
In het noorden van het havengebied op Rechterscheldeoever, worden, ten noorden van een bestaand onderstation, op de bestaande hoogspanningslijn Zandvliet-Rilland de geleiders vervangen door HTLS-geleiders. High Temperature Low Sag-geleiders bezitten een hogere transportcapaciteit waardoor de interconnectie tussen Nederland en België versterkt kan worden. Voorliggende aanvraag situeert zich enkel op het Belgisch grondgebied waarbij over een lengte van circa 490 meter de geleiders worden vervangen.
De werfzone wordt volledig ingericht op Nederlands grondgebied. De werken om de bestaande geleiders te verwijderen van de enige mast op Belgisch grondgebied (mast P17N) en om de nieuwe geleiders te bevestigen aan deze mast, zal ELIA realiseren binnen de grenzen van de Elia-post te Zandvliet op de reeds verharde zones. Er worden geen werfzones voorzien in het naastliggende natuurgebied.
De aanvraag staat in functie van een groter project met als doel de elektrische transportcapaciteit tussen België en Nederland te verhogen en aldus de bevoorradingszekerheid van België te verbeteren. De aanvraag past zich functioneel in binnen het industrieveld.
Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid
De aanvraag betreft louter het vervangen van bestaande geleiders door nieuwe geleiders. De ruimtelijke impact is beperkt. De aanvraag is in overeenstemming en verenigbaar met de ruimtelijke context van het havengebied waarbinnen deze aanvraag is gesitueerd.
Ecologische aspecten
De aanvraag kruist het VEN-gebied ‘Slikken en schorren langsheen de Schelde’ en ligt nabij het Habitatrichtlijngebied 'Schelde en Durmeëstuarium van de Nederlandse grens tot Gent’, het Vogelrichtlijngebied ‘Schorren en polders van de Beneden Schelde’ en het erkende natuurreservaat 'Groot Buitenschoor’. Een passende beoordeling werd geïntegreerd in de ontheffing project-MER. In het kader van het ontheffingsverzoek, is door de vergunningverlenende overheid advies gevraagd aan het Agentschap Natuur en Bos.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
Wegens de situering van de aanvraag in de directe nabijheid van pijpleidingen werd het subadvies ingewonnen van de beheerders van deze leidingen.
Wegens de situering van de aanvraag in de directe nabijheid van pijpleidingen werd het subadvies ingewonnen van de beheerders van deze leidingen. Het betreft instanties Air Liquide Industries, GAS Transport Services, Zebra Gasnetwerk en Ethyleen Pijpleiding Maatschappij (EPM – Shell). Zij hebben geen tijdig advies uitgebracht waardoor het geacht wordt gunstig te zijn.
De aanvrager is wettelijk verplicht om voor de start van de werken een klip-klim melding uit te voeren. Tevens wordt sterk aangeraden de pijpleidingbeheerders te contacteren vooraleer de werkzaamheden te starten.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
De aanvraag genereert geen bijkomende parkeerbehoefte en geen significante toename van het aantal verkeersbewegingen.
De bouwheer dient de nodige (organisatorische) acties te ondernemen opdat het werfverkeer geen hinder op de openbare weg veroorzaakt.
Advies van het college
Gunstig advies te verlenen voor de aanvraag tot omgevingsvergunning onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
1. De preventieve maatregelen zoals opgenomen in de aanvraag tot ontheffing van de verplichting tot het opstellen van een project-MER (pagina 28) dienen te worden nageleefd.
2. De bouwheer dient de nodige (organisatorische) acties te ondernemen opdat het werfverkeer geen hinder op de openbare weg veroorzaakt.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Conform artikel 24 en 42 van het Omgevingsvergunningsdecreet heeft het college of de gemeentelijke omgevingsambtenaar de bevoegdheid advies uit te brengen voor de vergunningsaanvragen op haar grondgebied waarvoor de deputatie, de Vlaamse regering of de gewestelijke omgevingsambtenaar de bevoegde overheid is, tenzij:
Het college heeft op 17 november 2017 (jaarnummer 2017_CBS_08858) beslist om de adviesbevoegdheid op te nemen.
Procedurestap | Datum |
Ontvangst adviesvraag | 10 juni 2022 |
Start openbaar onderzoek | 18 juni 2022 |
Einde openbaar onderzoek | 17 juli 2022 |
Gemeenteraad voor wegenwerken | geen |
Uiterste adviesdatum | 30 juli 2022 |
De aanvraag werd onderworpen aan 1 openbaar onderzoek.
Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten
Startdatum | Einddatum | Schriftelijke bezwaar-schriften | Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften | Petitie-lijsten | Digitale bezwaar-schriften |
18 juni 2022 | 17 juli 2022 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Informatievergadering
Een informatievergadering was niet vereist en werd niet gehouden.
Gunstig advies te verlenen voor de aanvraag tot omgevingsvergunning onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
1. De preventieve maatregelen zoals opgenomen in de aanvraag tot ontheffing van de verplichting tot het opstellen van een project-MER (pagina 28) dienen te worden nageleefd.
2. De bouwheer dient de nodige (organisatorische) acties te ondernemen opdat het werfverkeer geen hinder op de openbare weg veroorzaakt.