Terug
Gepubliceerd op 01/08/2022

2022_CBS_06232 - Omgevingsvergunning - OMV_2022070011. Waterstraat 16. District Ekeren - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 29/07/2022 - 09:00 digitaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Tom Meeuws, schepen; Anne Baré, waarnemend algemeen directeur

Afwezig

Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Karim Bachar, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Secretaris

Anne Baré, waarnemend algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2022_CBS_06232 - Omgevingsvergunning - OMV_2022070011. Waterstraat 16. District Ekeren - Goedkeuring 2022_CBS_06232 - Omgevingsvergunning - OMV_2022070011. Waterstraat 16. District Ekeren - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2022070011

Gegevens van de aanvrager:

VZW KATHOLIEK ONDERWIJS BISDOM ANTWERPEN NOORDKANT met als adres Nooitrust 4 te 2390 Malle

Ligging van het project:

Waterstraat 16 te 2180 Ekeren (Antwerpen)

Kadastrale percelen:

afdeling 35 sectie F nrs. 109K, 110M, 111G2, 111C2, 112V2, 113R2, 113Y3 en 114M

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

uitbreiden van een kleuterschool en het rooien van twee bomen

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          02/04/2021: voorwaardelijke vergunning (2021203) uitbreiden van een kleuter- en lagere school en het rooien van twee bomen (niet uitgevoerd);

-          10/02/2012: vergunning  (201221) voor het rooien van twee bomen;

-          17/08/2012: vergunning  (20124345) voor het slopen van tijdelijke noodklassen en het uitbreiden van een schoolgebouw;

-          11/01/2008: vergunning (3184#659) voor het uitbreiden van de toiletruimte van een kleuterschool;

-          11/01/2008: vergunning (3184#560) voor het regulariseren van tijdelijke noodklassen;

-          02/03/2007: vergunning (3184#26) voor het maken van een afdak ten behoeve van een fietsenstalling;

-          01/07/2005: milieuvergunning klasse 3 (286687) voor de uitbating van een school;

-          06/11/2002: vergunning (871#2315) voor het bouwen van tijdelijke noodklassen;

-          21/12/2001: vergunning (871#261) voor het aanleggen van een voorpleintje in betonklinkers en het plaatsen van een houten tuinhuisje;

-          31/10/2001: vergunning (3184#659) voor het regulariseren van een bestaand gebouw (jeugdlokaal);

-          18/07/2001: vergunning (3184#659) voor het uitbreiden en moderniseren van een schoolgebouw;

-          28/12/2000: milieuvergunning klasse 3 (275820) voor een stookoliereservoir;

-          09/04/1998: vergunning (3184#659) voor het bouwen van een toiletgebouw;

-          11/01/1971: vergunning (3184#659) voor het bouwen van lokalen en een administratief centrum;

-          08/07/1957: toelating (802#7102) voor veranderingswerken;

-          08/07/1957: toelating (802#7100) voor het bouwen van een woning.

 

Vergunde/vergund geachte toestand

-          functie:

  • kleuterschool;
  • medegebruik van het terrein door de plaatselijke jeugdbeweging;

-          bouwvolume:

  • D-blok met luifel en aansluitend sanitaire blokken: vrijstaand volume van 1 bouwlaag onder hellend dak. Sanitaire volumes onder platte daken;
  • vrijstaand tuinhuis ten westen van D-blok;
  • twee lokalen voor jeugdbewegingen: vrijstaande volumes van 1 bouwlaag onder zadeldak;

-          gevelafwerking:

  • D-blok: gevels in bruine en rode baksteen met rood aluminium buitenschrijnwerk;
  • tuinhuis: bekleed met houten planken;
  • bovengrondse mazouttank naast het tuinhuis;

-          inrichting:

  • 16 hoogstammige bomen op de buitenruimte bij de kleuterschool.
     

Huidige toestand

In overeenstemming met de vergunde toestand, met daarbovenop:

-          vaststelling (ID: 214702) van School en kerk “Sancta Theresia a Jesu Infante” als bouwkundig erfgoed.

 

Gewenste toestand

-          functie:

  • kleuterschool;
  • medegebruik van het terrein door plaatselijke jeugdbeweging;

-          bouwvolume:

  • gesloopt tuinhuis en verwijderde bovengrondse mazouttank;
  • uitbreiding D-blok van 1 bouwlaag onder een hellend groendak;

-          gevelafwerking:

  • uitbreiding D-blok: rode gevelsteen, wit aluminium buitenschrijnwerk en arduinen dorpels.

-          inrichting:

  • bijkomende verharding in grijze betonklinkers rondom de uitbreiding van het D-blok;
  • 2 nieuwe bomen op de buitenruimte bij de kleuterschool, ter compensatie van de gerooide bomen.

 

Inhoud van de aanvraag

-          het slopen van een tuinhuis en een mazouttank;

-          het uitbreiden van een kleuterschool (D-blok);

-          het rooien van twee bomen.

 

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

Brandweerzone Antwerpen-Zwijndrecht - Hulpverleningszone 1 (Antwerpen)/ Brandweer Zone Antwerpen BZA

16 juni 2022

4 juli 2022

Voorwaardelijk gunstig

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies

Stadsontwikkeling/ Mobiliteit

16 juni 2022

16 juni 2022

stadsontwikkeling/ vergunningen/ milieuvergunningen)

16 juni 2022

1 juli 2022

Talentontwikkeling en Vrijetijdsbeleving/ Onderwijsbeleid/ Capaciteit

16 juni 2022

20 juni 2022

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de verordening hemelwater op volgend punt:

  • er wordt geen infiltratievoorziening voorzien met een minimale oppervlakte van circa 10 m². Er wordt voor deze afwijking een motivatie aangeboden in het ingevulde addendum B25.

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de verordening toegankelijkheid op volgend punt:

  • artikel 29/2 – Publiek toegankelijke toiletten en doucheruimtes:
    in het nieuwe sanitaire blok (bij de natuurklas) dient een aangepast toilet voorzien te worden. Hier wordt een afwijking gevraagd aangezien er een reeds aangepast toilet aanwezig is dat aan de verordening voldoet. Dit aangepast toilet is echter niet opgetekend op de plannen.

 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:

  • Artikel 18 – Groenbescherming bij de uitvoering van werken:
    bij het uitvoeren van werken dienen alle mogelijke voorzorgen genomen te worden om de opgaande beplanting te beschermen, om deze in goede gezondheid te houden en om schade te voorkomen. Zo moet op bouwwerven de ruimte tot 2 meter van de stam van te behouden hoogstammige bomen op het perceel vrij blijven van bouwwerfverkeer, stapeling of storting van bouwmaterialen, bouwafval, vuurhaarden, bouwbarakken, schaftwagens, e.d. Het is aan de hand van de gegevens in het dossier niet duidelijk of hieraan zal voldaan worden;
  • Artikel 29 – Fietsstalplaatsen en fietsparkeerplaatsen:
    de beschrijvende nota vermeldt dat er in de huidige toestand voldoende fietsparkeerplaatsen zijn maar er worden geen plannen bijgevoegd waarop dit gecontroleerd kan worden;
  • Artikel 39 – Infiltratie- en buffervoorziening:
    er wordt geen infiltratievoorziening voorzien;
  • Artikel 43 – Septische putten:
    het afvalwater van de nieuwe sanitaire ruimte in de uitbreiding van het D-blok wordt aangesloten op de bestaande septische put aan de straatzijde. De inhoud van de bestaande septische put is echter niet opgetekend op de plannen waardoor niet kan beoordeeld worden of het volume voldoet.

 

Sectorale regelgeving

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.

Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.

-          Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.

-          Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Beoordeling afwijkingen van de voorschriften

Er wordt geconstateerd dat de aanvraag een aantal afwijkingen vertoond ten aanzien van de geldende voorschriften. Voor een aantal hiervan kunnen in het eindadvies voorwaarden worden opgelegd zodat na uitvoering het project alsnog zal voldoen aan de voorwaarden in kwestie.

 

Verder wijkt de aanvraag af van de bepalingen van de verordening hemelwater en artikel 39 van de bouwcode. Er wordt geen infiltratievoorziening voorzien met een minimale oppervlakte van circa 10 m².

 

Er kunnen voor de afwijking geen voorwaarden worden opgelegd die zodanig ingrijpend zouden zijn dat ze niet meer te verantwoorden zijn.

De uitbreiding van de kleuterschool komt deels op de plaats van de huidige groenzone. Er wordt extra verharding voorzien (± 235 m²) doch de opbouw ervan (geheel in de vorm van een groendak) en de hellingsgraad zorgen ervoor dat de gravitaire en geleidelijke afgifte van het regenwater aan de ondergrond op een correcte en natuurlijke wijze plaatsvindt.

 

Aan het college wordt geadviseerd vermelde afwijking te bekrachtigen.

 

Functionele inpasbaarheid

De aanvraag is gesitueerd in de Waterstraat, gelegen in een woonwijk van het district Ekeren. De onmiddellijke omgeving wordt gekenmerkt door ééngezinswoningen.


Voorliggende aanvraag omvat geen functiewijziging. De bestaande functie van gemeenschapsvoorziening blijft behouden. Het bestaande schoolgebouw wordt uitgebreid.

 

Gelet op de ligging in een meer dan voldoende ontwikkeld woongebied, is sprake van een correcte functionele inpasbaarheid.

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

De aanvraag voldoet aan de goede ruimtelijke ordening op vlak van schaal, het ruimtegebruik en de bouwdichtheid.

Het nieuwe deel van de kleuterschool heeft een ruimte footprint - 12,78 op 18,21 m en met een hoogte van één bouwlaag, maar is door zijn situering op royale afstanden van de omliggende bebouwing en aan een ruime onverharde buitenruimte correct ingepland in zijn ruimtelijke context.

 

Verder is de afbraak van het bestaande tuinhuis noodzakelijk om de uitbreiding van de kleuterschool te kunnen realiseren.

 

Visueel-vormelijke elementen

De aanvraag voldoet aan de goede ruimtelijke ordening op vlak visueel-vormelijke elementen.

De gevels worden afgewerkt met rode gevelsteen, wit aluminium buitenschrijnwerk en arduinen dorpels. Deze materialen passen binnen de omgeving waarop de aanvraag betrekking heeft en zijn dus aanvaardbaar.

Het vellen van de twee bomen werd in de omgevingsvergunning OMV_2020173585 aangevraagd en toegestaan onder voorwaarden. De voorwaarde wordt hier opnieuw opgelegd.
 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

Het dossier werd voorwaardelijk gunstig geadviseerd door brandweer. De voorgestelde voorwaarden worden integraal opgenomen als voorwaarde van vergunning.
Verder voldoet de aanvraag aan de actuele eisen wat betreft hinderaspecten, gezondheid en gebruiksgenot. De geplande verbouwingswerken zijn niet storend voor de omgeving en in overeenstemming met de goede ruimtelijke ordening van de plaats.
 

Omwille dat een mazouttank wordt verwijderd, is de aanvraag voor advies opgestuurd naar de dienst milieuvergunningen. De dienst adviseert voorwaardelijk gunstig met volgende beoordeling:
“Vanuit milieutechnisch oogpunt kan gunstig advies gegeven worden de vergunning te verlenen op voorwaarde dat de exploitant na de werken nagaat of de gemelde ingedeelde inrichtingen of activiteiten nog in overeenstemming zijn met de nieuwe situatie. Indien nodig dient de milieuvergunning geactualiseerd te worden.”

De voorwaarde geformuleerd in dit advies zal als voorwaarden bij de omgevingsvergunning worden opgelegd.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat een omgevingsvergunningsaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien. Dit is het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

 

De parkeer- en stallingsnormen uit de tabel van artikel 30 van de bouwcode, herzien op 1 maart 2018, dienen te worden nageleefd bij nieuwbouw, herbouw, verbouwing, functiewijziging, volume-uitbreiding en wijzigen van het aantal wooneenheden. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen.

 

Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 2 parkeerplaatsen.

 

Parkeernorm voor basisonderwijs: 0.75 parkeerplaats per klas x 3 = 2.25 .

 

De plannen voorzien in 0 nuttige autostal- en autoparkeerplaatsen.

 

In principe worden er geen nieuwe parkeerplaatsen voorzien. In de plannen worden nergens expliciet parkeerplaatsen weergegeven die deze behoefte opvangen.

 

Het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 2 .

 

In een aantal gevallen genereert een aanvraag een werkelijke parkeerbehoefte maar kunnen de plaatsen om volgende stedenbouwkundige redenen niet (volledig) gerealiseerd worden:

 

De nabijheid van het Venneke en het huidige dubbelgebruik van deze parking zorgt ervoor dat de parkeerbehoefte, hoewel niet expliciet weergegeven, dit gebruik zal opvangen.

 

Het (bijgestelde) aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt dan 2 – 2 = 0 .

 

Het aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 2 – 2 = 0 . Dit is het verschil tussen het aantal autostal- en/of autoparkeerplaatsen volgens de werkelijke parkeerbehoefte en het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen.

 

Het aantal ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen wordt belast op basis van het belastingreglement op de omgevingsvergunning van 17 december 2019. In deze aanvraag is dit dus van toepassing op 0 plaatsen.

 

 

Fietsvoorzieningen

Nodige extra fietsparkeerplaatsen: 6 per klas x 3 = 18.

Huidige voorzieningen: de beschrijvende nota van de architect laat weten dat er voldoende huidige fietsparkeerplaatsen zijn. Er zijn geen plannen bijgevoegd waarop dit nagegaan kan worden. Het voorzien van 18 fietsparkeerplaatsen wordt meegenomen naar de voorwaarden.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven.

2. Er moet tijdens de uitvoering van de bouwwerken worden voldaan aan de voorwaarden van artikel 18 van de Antwerpse bouwcode, waarbij alle mogelijke voorzorgen moeten genomen worden om de aanwezige opgaande beplanting te beschermen, deze in goede gezondheid te behouden en om schade te voorkomen. Zo moet de ruimte tot 2 meter vanaf de stam van te behouden hoogstammige bomen op het perceel vrij blijven van bouwwerfverkeer, stapeling of storting van bouwmaterialen, bouwafval, vuurhaarden, bouwbarakken, schaftwagens, e.d. .

3. De bestaande septische put van de kleuterschool moet voldoen aan de inhoudsvoorwaarden van artikel 43 van de Antwerpse bouwcode. Indien dit niet het geval zou blijken te zijn, moet een bijkomende septische put worden geplaatst tot het gezamenlijke volume van beide putten hieraan wel voldoet.

4. Er moet zonder meer een voor andersvaliden aangepast toilet aanwezig te zijn in het gedeelte kleuterschool maar informatie dienaangaande werd niet aangeleverd in tekenformaat maar enkel in de begeleidende tekst vermeld. Desgevallend dient één toilet in ofwel het oude ofwel het nieuwe deel te worden aangepast aan de wetgeving daaromtrent.

5. Gelet op het ontbreken van informatie aangaande de benodigde en bestaande fietsstalplaatsen wordt zonder meer opgelegd dat de uitvoering van het project dient te voldoen aan artikel 29 van de Antwerpse bouwcode.

6. Na de werken dient de exploitant na te gaan of de gemelde ingedeelde inrichtingen of activiteiten nog in overeenstemming zijn met de nieuwe situatie. Indien nodig dient de milieuvergunning geactualiseerd te worden.

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Fasering

 

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

18 mei 2022

Volledig en ontvankelijk

16 juni 2022

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

15 augustus 2022

Verslag GOA

25 juli 2022

naam GOA

Brenda Dierckx

 

Onderzoek

De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Schriftelijke bezwaarschriften

Schriftelijke gebundelde bezwaarschriften

Petitielijsten

Digitale bezwaarschriften

0

0

0

0

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven.

2. Er moet tijdens de uitvoering van de bouwwerken worden voldaan aan de voorwaarden van artikel 18 van de Antwerpse bouwcode, waarbij alle mogelijke voorzorgen moeten genomen worden om de aanwezige opgaande beplanting te beschermen, deze in goede gezondheid te behouden en om schade te voorkomen. Zo moet de ruimte tot 2 meter vanaf de stam van te behouden hoogstammige bomen op het perceel vrij blijven van bouwwerfverkeer, stapeling of storting van bouwmaterialen, bouwafval, vuurhaarden, bouwbarakken, schaftwagens, e.d. .

3. De bestaande septische put van de kleuterschool moet voldoen aan de inhoudsvoorwaarden van artikel 43 van de Antwerpse bouwcode. Indien dit niet het geval zou blijken te zijn, moet een bijkomende septische put worden geplaatst tot het gezamenlijke volume van beide putten hieraan wel voldoet.

4. Er moet zonder meer een voor andersvaliden aangepast toilet aanwezig te zijn in het gedeelte kleuterschool maar informatie dienaangaande werd niet aangeleverd in tekenformaat maar enkel in de begeleidende tekst vermeld. Desgevallend dient één toilet in ofwel het oude ofwel het nieuwe deel te worden aangepast aan de wetgeving daaromtrent.

5. Gelet op het ontbreken van informatie aangaande de benodigde en bestaande fietsstalplaatsen wordt zonder meer opgelegd dat de uitvoering van het project dient te voldoen aan artikel 29 van de Antwerpse bouwcode.

6. Na de werken dient de exploitant na te gaan of de gemelde ingedeelde inrichtingen of activiteiten nog in overeenstemming zijn met de nieuwe situatie. Indien nodig dient de milieuvergunning geactualiseerd te worden.

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.