Terug
Gepubliceerd op 01/08/2022

2022_CBS_06214 - Omgevingsvergunning - OMV_2022070233. Apollostraat 176. District Berchem - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 29/07/2022 - 09:00 digitaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Tom Meeuws, schepen; Anne Baré, waarnemend algemeen directeur

Afwezig

Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Karim Bachar, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Secretaris

Anne Baré, waarnemend algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2022_CBS_06214 - Omgevingsvergunning - OMV_2022070233. Apollostraat 176. District Berchem - Goedkeuring 2022_CBS_06214 - Omgevingsvergunning - OMV_2022070233. Apollostraat 176. District Berchem - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2022070233

Gegevens van de aanvrager:

mevrouw Vicky De Koninck met als contactadres Apollostraat 176 te 2600 Antwerpen

Ligging van het project:

Apollostraat 176 te 2600 Berchem (Antwerpen)

Kadastrale percelen:

afdeling 22 sectie A nr. 302X2

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

verbouwen en uitbreiden van een eengezinswoning

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          24/03/2022: proces-verbaal (11002_2022_15785_VPV) voor het uitvoeren van werken in strijd met de vergunning afgeleverd op 12/02/2021 (OMV_2020158860);

-          12/02/2021: vergunning (OMV_2020158860) voor het verbouwen en uitbreiden van een eengezinswoning.

 

Vergunde toestand

-          eengezinswoning;

-          bouwvolume:

  • gesloten bebouwing met 2 bouwlagen met een doosvormige daklaag boven de kroonlijst;
  • inpandig terras links vooraan de daklaag;
  • gelijkvloerse bouwdiepte van circa 10,5 meter;
  • bouwdiepte verdieping en daklaag van circa 8,6 meter;
  • kroonlijsthoogte vooraan tot 6,94 meter (t.o.v. straatniveau);
  • scheidingsmuren vooraan tot 9,44 meter hoogte (t.o.v. straatniveau);
  • scheidingsmuren achteraan tot 10,01 meter hoogte (t.o.v. straatniveau);

-          voorgevelafwerking:

  • witte bepleistering met gevelplint;
  • buitenschrijnwerk in aluminium;
  • voorgevel daklaag in lijn met onderliggende gevel en voorzien in vezelcement met terrasopening afgewerkt in aluminium.
     

Huidige toestand

-          werken in uitvoering na vergunning (OMV_2020158860);

-          functie: conform vergunde toestand;

-          bouwvolume:

  • aangeleverde plannen tonen de toestand van voor de werken in uitvoering met 2 bouwlagen onder plat dak;
  • aangeleverde PV in bijlagen van dit dossier toont 2 bouwlagen en teruggetrokken daklaag met een plat dak in uitvoering;
  • aangeleverde PV in bijlagen van dit dossier toont dat de dikte van de scheidingsmuren niet uitgevoerd werd conform de voorwaarden van vergunning (OMV_2020158860);
  • aangeleverde PV in bijlagen van dit dossier toont dat de scheidingsmuren niet volledig tot de vergunde hoogte opgetrokken werden.

 

Gewenste toestand

-          functie: ongewijzigd;

-          bouwvolume:

  • gesloten bebouwing met 2 bouwlagen en teruggetrokken daklaag met een plat dak;
  • gelijkvloerse bouwdiepte van circa 11,5 m
  • totale bouwdiepte van circa 8,6 op de verdiepingen;
  • kroonlijsthoogte van circa 7,4 m (t.o.v. het straatniveau);
  • totale hoogte teruggesprongen daklaag van circa 10,4 m;

-          gevelafwerking:

  • voorgevel conform vergunde toestand;
  • boven de voorgevel een borstwering van het dakterras in wit plaatmateriaal;
  • teruggetrokken daklaag in grijs plaatmateriaal;

-          inrichting:

  • dakterras over de gehele perceelbreedte aan de straatzijde.


Inhoud van de aanvraag

-          niet uitvoeren van de daklaag en gelijkvloerse aanbouw zoals vergund op 12/02/2021;

-          verbouwen en uitbreiden van een eengezinswoning:

  • oprichten van een grotere gelijkvloerse achterbouw;
  • oprichten van een teruggetrokken daklaag met dakterras aan de straatzijde;

-          wijzigingen aan de scheidingsmuren.

 

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

Federale Overheidsdienst Mobiliteit en Vervoer

16 juni 2022

4 juli 2022

Voorwaardelijk gunstig

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied in de stedelijke agglomeratie van Antwerpen, dit is het gedeelte van de stad gelegen tussen de Kleine Ring en respectievelijk de reservatiestrook voor de aanleg van lijninfrastructuur (de A102) tussen Merksem en Wommelgem, de R11 tussen Wommelgem en Mortsel, de oostelijke grens van Mortsel en Hove en de reservatiestrook voor pijpleidingen tussen Hove/Kontich en Hemiksem.

De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving, (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).

In dit gebied wordt de maximale bouwhoogte afgestemd op de volgende criteria:

- de in de onmiddellijke omgeving aanwezige bouwhoogten;

- de eigen aard van het betrokken gebied;

- de breedte van het voor het gebouw gelegen openbaar domein.

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend(e) punt(en):

  • artikel 6 Harmonie en draagkracht:
    terugspringende bouwlagen en dakterrassen langs de straatzijde zijn niet in harmonie met de omgeving welke gekenmerkt wordt door daken tot de voorgevellijn;
  • artikel 10 Inplanting, bouwhoogte en bouwdiepte:
    het bouwvolume en de scheidingsmuur welke achteraan veel hoger is dan vooraan is niet in harmonie met het referentiebeeld;
  • artikel 34 Stabiliteit en scheidingsmuren:
    • op de tweede verdieping werd de linker scheimuur enkelvoudig opgehoogd in een geperforeerde snelbouwsteen van 0,18 m. Deze dient te worden uitgevoerd in massief, ongeperforeerd materiaal en dient over een voldoende dragende dikte op de eigen zijde van het perceel te beschikken;
    • de scheidingsmuren ter hoogte van de gelijkvloerse aanbouw beschikken niet over een minimale opstand van 0,30 meter ter opzichte van het hoogste aangrenzende dakvlak;
  • artikel 40 Privaat gescheiden rioolstelsel en afvoerleidingen:

gezien de geplande werken aan de riolering dient er een gescheiden rioolstelsel dat bestaat uit 1 droogweerafvoer (DWA) en 1 hemelwaterafvoer (RWA) te worden aangelegd. Dit gescheiden rioolsysteem moet aangeboden worden aan de straat.
 

Sectorale regelgeving

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.

-          Vlaamse codex Wonen 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex Wonen van 2021)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.

-          Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.
 

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

De Apollostraat wordt gekenmerkt door woningen met twee bouwlagen (met eventueel bijkomend een daklaag) en woningen met drie bouwlagen (onder plat dak). De rechtsaanpalende woning betreft drie bouwlagen onder plat dak. De linksaanpalende woning betreft een breed hoekgebouw met twee bouwlagen met bijkomend een mansardedak.

 

Er wordt een nieuwe gelijkvloerse aanbouw voorzien. De gelijkvloerse bouwdiepte wordt uitgebreid tot 11,57 meter. Dit sluit voldoende aan bij de gelijkvloerse bouwvolumes in de omgeving. De gelijkvloerse verblijfsruimtes worden intern maximaal met elkaar verbonden en achteraan wordt een groot schuifraam voorzien. Dit komt de ideale daglichttoetreding en de relatie met de tuin ten goede.

 

Het bouwvolume rechts achteraan de eerste verdieping wordt afgebroken. De achtergevel wordt na-geïsoleerd tot een totale bouwdiepte van 8,59 meter. Dit sluit voldoende aan bij de achtergevel van de aanpalende woningen. Dit wordt gunstig geadviseerd.

 

In 2021 werd een vergunning afgeleverd voor een derde bouwlaag tot vooraan de voorgevel met de uitstraling van een daklaag met een inpandig terras. De huidige aanvraag betreft een teruggetrokken daklaag met vooraan een dakterras.

 

Het voorzien van een teruggetrokken daklaag sluit onvoldoende aan bij de harmonie met de omgeving waar enkel dakvormen tot de voorgevellijn aanwezig zijn. Een teruggetrokken (of deels teruggetrokken) daklaag is niet aanvaardbaar.

 

Het voorzien van een dakterras boven de voorgevel, zonder het mee optrekken van de voorgevel is niet in harmonie met de omgeving. Dit is niet aanvaardbaar.

 

Links vooraan wordt de scheidingsmuur opgetrokken langsheen het dakterras. Het optrekken van een scheidingsmuur louter en alleen voor het voorzien van een dakterras betreft geen goede ruimtelijke ordening en is niet kenmerkend in het straatbeeld. Dit wordt ongunstig geadviseerd.

 

Visueel-vormelijke elementen

De balustrade wordt in witte rockpanelplaat voorzien. Bij de huidige aanvraag wordt dit materiaal niet voorzien van een fijngevoelige detaillering. Deze vlakke uitwerking van dit materiaal (welk geen kwalitatief stedelijk materiaal betreft) wordt ongunstig geadviseerd.

 

De voorgevel van de teruggetrokken daklaag wordt in grijze vezelcement met een groot schuifraam in champagnekleurig aluminium. Dit is niet in harmonie met de architectuur van de bestaande voorgevel. Dit wordt ongunstig geadviseerd.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

De opgehoogde scheidingsmuur links van het dakterras wordt ongunstig geadviseerd. Echter zou het dakterras zonder dergelijke afscherming rechtstreekse inkijk hebben op de aanpalende eigendom. Los van het feit dat het dakterras reeds omwille van de inpasbaarheid ongunstig geadviseerd wordt, wordt ook het privacy-conflict ongunstig beoordeeld.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat elke omgevingsvergunningsaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien. Dit is het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

 

De parkeerparagraaf is niet van toepassing aangezien de aanvraag betrekking heeft op de verbouwing van een eengezinswoning waarbij de functie en het aantal woongelegenheden ten opzichte van de bestaande toestand ongewijzigd blijven.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1. De daklaag (inclusief het dakterras en bijhorende scheidingsmuurwijzigingen) wordt uitgesloten uit de vergunning.

2. Het gedeelte van de scheidingsmuren dat geen opstand heeft van minimaal 0,30 meter ten opzichte van het hoogste aangrenzende dakvlak, te voorzien van: een niet-brandbare strook (reactie bij brand van minimum klasse A2FL-s2) van minstens 30 cm breed voorzien tussen het groendak en de scheidingswand.

3. Het rioolstelsel moet gescheiden voorzien worden tot aan de voorgevel, conform artikel 40 en 41 van de bouwcode.

4. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Fasering

 

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

19 mei 2022

Volledig en ontvankelijk

16 juni 2022

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

15 augustus 2022

Verslag GOA

25 juli 2022

naam GOA

Brenda Dierckx

 

Onderzoek

De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Schriftelijke bezwaarschriften

Schriftelijke gebundelde bezwaarschriften

Petitielijsten

Digitale bezwaarschriften

0

0

0

0

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1. De daklaag (inclusief het dakterras en bijhorende scheidingsmuurwijzigingen) wordt uitgesloten uit de vergunning.

2. Het gedeelte van de scheidingsmuren dat geen opstand heeft van minimaal 0,30 meter ten opzichte van het hoogste aangrenzende dakvlak, te voorzien van: een niet-brandbare strook (reactie bij brand van minimum klasse A2FL-s2) van minstens 30 cm breed voorzien tussen het groendak en de scheidingswand.

3. Het rioolstelsel moet gescheiden voorzien worden tot aan de voorgevel, conform artikel 40 en 41 van de bouwcode.

4. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.