De districtsraad vergaderde op 6 oktober 2022.
De notulen vermelden in chronologische volgorde alle besproken onderwerpen en het gevolg dat eraan werd gegeven. Zij vermelden duidelijk alle genomen beslissingen. De originelen van de notulen van de districtsraad worden, na goedkeuring, door de voorzitter van de districtsraad en de districtssecretaris ondertekend.
Artikel 278 van het Decreet Lokaal Bestuur stelt dat de notulen alle besproken onderwerpen, alsook het gevolg dat werd gegeven aan de punten waarover de gemeenteraad geen beslissing heeft genomen, vermelden in chronologische volgorde.
Artikelen 32, 277 en 132 van het Decreet Lokaal Bestuur belasten de districtssecretaris met het opstellen en bewaren van de notulen.
De districtsraad keurt de notulen van 6 oktober 2022 goed.
De districtsraad keurde aanpassing 5 van het meerjarenplan 2020-2025 goed in de zitting van 5 mei 2022 (jaarnummer 37).
De districten ontvingen de interne onderrichtingen voor aanpassing 6 van het meerjarenplan met dienstmededeling van 30 juni 2022 van de bedrijfseenheid Financiën.
De inhoudelijke en budgettaire aanpassingen zijn gedaan om de kans te maximaliseren dat de vooropgezette doelstellingen gehaald worden, rekening houdend met de beschikbare financiële ruimte.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, art. 257 over het opmaken van het meerjarenplan.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 betreffende de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen.
Het ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningenstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen.
Het gemeenteraadbesluit van 29 mei 2017 (jaarnummer 303) betreffende de de nieuwe verdeelsleutel van de districtsdotaties voor meerjarenplan 2020-2025.
Artikel 143 van het Decreet lokaal bestuur stelt dat de bepalingen betreffende de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen van toepassing zijn op de districten met dien verstande dat de volgende woorden worden gelezen als volgt:
De districtsraad keurt aanpassing 6 aan het meerjarenplan 2020-2025 goed met 13 stemmen voor (Xeno Wauters, Els Vanderelst, Sophie Stukken, Philippe Kussé, Frida Boeykens, Magda Biesemans, Monique Mahieu, Marleen Verbruggen, Robert Moens, Werner Theuns, Linda Verlinden, Hans Ides en Kristof Bossuyt), 7 stemmen tegen (Peggy Deckx, Luc Eliaerts, Azeddine Hayani, Lien Moens, Youssef Boubker, Martine Depauw en Omar Al Jouaidi ) en 1 onthouding (Eric Huijbrechts).
De districtsraad keurt aanpassing 6 van het meerjarenplan 2020-2025 overeenkomstig de bepalingen van de beleids- en beheerscyclus goed.
De financiële gevolgen worden opgenomen in de decretaal opgelegde documenten, als bijlage aan dit besluit.
Op 3 december 2018 (jaarnummer 113) keurde de districtsraad de wijziging subsidiereglementen jeugd Wilrijk goed. Het reglement werkingssubsidies jeugd wordt met dit besluit opgeheven met ingang van 1 januari 2023.
Op 7 november 2019 (jaarnummer 91) keurde de districtsraad het definitief bestuursakkoord legislatuur 2019-2024 goed.
Op 26 oktober 2020 (jaarnummer 595) keurde de gemeenteraad de basisprincipes met betrekking tot het ondersteuningsbeleid goed. Lopende toelagereglementen dienen ten laatste op 31 december 2022 gebaseerd te zijn op deze nieuwe basisprincipes.
Op 5 mei 2022 (jaarnummer 37) keurde de districtsraad aanpassing 5 van het meerjarenplan 2020-2025 goed.
Het district Wilrijk is verantwoordelijk voor de ondersteuningsreglementen jeugd.
Het districtsbestuur wil met het reglement:
De huidige reglementen jeugd Wilrijk worden herwerkt in functie van het nieuwe kaderbesluit basisprincipes ondersteuningsbeleid.
De looptijd van deze reglementen (REFO R2201419 en R2201541) is van 1 januari 2023 tot en met 31 december 2025.
Ondersteuning
Het district Wilrijk is als deel van het Antwerps stadsbestuur gebonden aan:
Met de gemeenteraadsbeslissing van 29 mei 2017 (jaarnummer 300) werden de bevoegdheden van de districtsraden vastgelegd. Artikel 4 bepaalt dat de districtsraad bevoegd is voor:
Voor de uitvoering van dit ondersteuningsreglement zal het financiële aspect als volgt geregeld worden: de ondersteuning werd opgenomen in aanpassing 5 van het meerjarenplan 2020-2025 voor een jaarlijks bedrag van 60.000,00 EUR.
Het budget is voorzien op functiegebied 2WIL010301A00000 Jeugd, budgetplaats 5081000000 en budgetpositie 6496500.
De districtsraad beslist het reglement werkingssubsidies jeugd Wilrijk van 3 december 2018 (jaarnummer 113) op te heffen met ingang van 1 januari 2023.
De districtsraad keurt de reglementen werkingsondersteuning jeugdverenigingen en startende jeugdvereniging goed. De reglementen gaan in op 1 januari 2023 en eindigen op 31 december 2025.
Op 7 juni 2018 (jaarnummer 69) keurde de districtsraad de subsidiereglementen jeugd Wilrijk goed. Het reglement vormingssubsidies voor jongeren Wilrijk wordt met dit besluit opgeheven met ingang van 1 januari 2023.
Op 7 november 2019 (jaarnummer 91) keurde de districtsraad het definitief bestuursakkoord legislatuur 2019-2024 goed.
Op 26 oktober 2020 (jaarnummer 595) keurde de gemeenteraad de basisprincipes met betrekking tot het ondersteuningsbeleid goed. Lopende toelagereglementen dienen ten laatste op 31 december 2022 gebaseerd te zijn op deze nieuwe basisprincipes.
Op 5 mei 2022 (jaarnummer 37) keurde de districtsraad aanpassing 5 van het meerjarenplan 2020-2025 goed.
Het district Wilrijk is verantwoordelijk voor de ondersteuningsreglementen jeugd.
Het districtsbestuur wil met het reglement vormingsondersteuning jongeren aan tieners en jongeren
blijvend de mogelijkheid bieden om deel te nemen aan vormingsaanbod in het jeugdwerk om zich bij te scholen en deelname financieel te ondersteunen. Op die manier helpt het district mee aan het wegwerken van (eventuele financiële) drempels en het kwalitatief sterker maken van begeleiding binnen het bestaande vrijetijdsaanbod.
De huidige reglementen jeugd Wilrijk worden herwerkt in functie van het nieuwe kaderbesluit basisprincipes ondersteuningsbeleid.
De looptijd van het reglement (REFO R2201496) is van 1 januari 2023 tot en met 31 december 2025.
Ondersteuning
Het district Wilrijk is als deel van het Antwerps stadsbestuur gebonden aan:
Met de gemeenteraadsbeslissing van 29 mei 2017 (jaarnummer 300) werden de bevoegdheden van de districtsraden vastgelegd. Artikel 4 bepaalt dat de districtsraad bevoegd is voor lokaal jeugdbeleid.
Voor de uitvoering van dit ondersteuningsreglement zal het financiële aspect als volgt geregeld worden: de ondersteuning werd opgenomen in aanpassing 5 van het meerjarenplan 2020-2025 voor een jaarlijks bedrag van 4.000,00 EUR..
Het budget is voorzien op functiegebied 2WIL010301A00000 Jeugd, budgetplaats 5081000000 en budgetpositie 6496500.
De districtsraad beslist het reglement vormingssubsidies voor jongeren Wilrijk van 7 juni 2018 (jaarnummer 69) op te heffen met ingang van 1 januari 2023.
De districtsraad keurt het reglement vormingsondersteuning jongeren goed. Dit reglement gaat in op 1 januari 2023 en eindigt op 31 december 2025.
Op 3 juni 2021 (jaarnummer 48) keurde de districtsraad het reglement kampvervoer jeugdverenigingen goed. Dit reglement wordt met dit besluit opgeheven met ingang van 1 januari 2023.
Op 7 november 2019 (jaarnummer 91) keurde de districtsraad het definitief bestuursakkoord legislatuur 2019-2024 goed.
Op 26 oktober 2020 (jaarnummer 595) keurde de gemeenteraad de basisprincipes met betrekking tot het ondersteuningsbeleid goed. Lopende toelagereglementen dienen ten laatste op 31 december 2022 gebaseerd te zijn op deze nieuwe basisprincipes.
Op 5 mei 2022 (jaarnummer 37) keurde de districtsraad aanpassing 5 van het meerjarenplan 2020-2025 goed.
Het district Wilrijk is verantwoordelijk voor de ondersteuningsreglementen jeugd.
Het districtsbestuur wil met het reglement ondersteuning kampvervoer jeugdverenigingen de bestaande en actieve Wilrijkse jeugdverenigingen jaarlijks verder financieel ondersteunen, specifiek met een ondersteuning gericht op de onkosten voor vervoer van materialen en/of personen voor de organisatie van meerdaagse kampen. Deze kampen maken deel uit van hun algemene werking en versterken verder de rol die de jeugdverenigingen opnemen binnen het vrijetijdsaanbod van kinderen, tieners en jongeren in Wilrijk.
De looptijd van dit reglement (REFO R2201266) is van 1 januari 2023 tot en met 31 december 2025.
Ondersteuning
Het district Wilrijk is als deel van het Antwerps stadsbestuur gebonden aan:
Met de gemeenteraadsbeslissing van 29 mei 2017 (jaarnummer 300) werden de bevoegdheden van de districtsraden vastgelegd. Artikel 4 bepaalt dat de districtsraad bevoegd is voor:
Voor de uitvoering van dit ondersteuningsreglement zal het financiële aspect als volgt geregeld worden: de ondersteuning werd opgenomen in aanpassing 5 van het meerjarenplan 2020-2025 voor een jaarlijks bedrag van 10.000,00 EUR.
Het budget is voorzien op functiegebied 2WIL010301A00000 Jeugd, budgetplaats 5081000000 en budgetpositie 6496800.
De districtsraad beslist het reglement kampvervoer jeugdverenigingen van 3 juni 2021 (jaarnummer 48) op te heffen met ingang van 1 januari 2023.
De districtsraad keurt het reglement ondersteuning kampvervoer jeugdverenigingen goed. Dit reglement gaat in op 1 januari 2023 en eindigt op 31 december 2025.
Op 3 december 2018 (jaarnummer 113) keurde de districtsraad de wijziging subsidiereglementen jeugd Wilrijk goed. Het reglement infrastructuursubsidies jeugd Wilrijk wordt met dit besluit opgeheven met ingang van 1 januari 2023.
Op 7 november 2019 (jaarnummer 91) keurde de districtsraad het definitief bestuursakkoord legislatuur 2019-2024 goed.
Op 26 oktober 2020 (jaarnummer 595) keurde de gemeenteraad de basisprincipes met betrekking tot het ondersteuningsbeleid goed. Lopende toelagereglementen dienen ten laatste op 31 december 2022 gebaseerd te zijn op deze nieuwe basisprincipes.
Op 5 mei 2022 (jaarnummer 37) keurde de districtsraad aanpassing 5 van het meerjarenplan 2020-2025 goed.
Het district Wilrijk is verantwoordelijk voor de ondersteuningsreglementen jeugd.
Het districtsbestuur wil met het reglement infrastructuurondersteuning jeugdverenigingen de bestaande en actieve Wilrijkse jeugdverenigingen verder financieel ondersteunen bij mogelijke werken aan en in hun jeugdlokalen, om op die manier mee te bouwen aan een veilige en degelijke speelomgeving voor kinderen, tieners en jongeren in Wilrijk.
De huidige reglementen jeugd Wilrijk worden herwerkt in functie van het nieuwe kaderbesluit basisprincipes ondersteuningsbeleid.
De looptijd van het reglement (REFO R2201496) is van 1 januari 2023 tot en met 31 december 2025.
Ondersteuning
Het district Wilrijk is als deel van het Antwerps stadsbestuur gebonden aan:
Met de gemeenteraadsbeslissing van 29 mei 2017 (jaarnummer 300) werden de bevoegdheden van de districtsraden vastgelegd. Artikel 4 bepaalt dat de districtsraad bevoegd is voor:
Voor de uitvoering van dit ondersteuningsreglement zal het financiële aspect als volgt geregeld worden: de ondersteuning werd opgenomen in aanpassing 5 van het meerjarenplan 2020-2025 voor een jaarlijks bedrag van 60.000,00 EUR.
Het budget is voorzien op functiegebied 2WIL010301A00000 Jeugd, budgetplaats 5081000000 en budgetpositie 664500 en 664800.
De districtsraad beslist het reglement infrastructuur subsidies jeugd Wilrijk van 3 december 2018 (jaarnummer 113) op te heffen met ingang van 1 januari 2023.
De districtsraad keurt het reglement infrastructuurondersteuning jeugdverenigingen goed. Dit reglement gaat in op 1 januari 2023 en eindigt op 31 december 2025.
Op 7 juni 2018 (jaarnummer 69) keurde de districtsraad de subsidiereglementen jeugd Wilrijk goed. Het reglement Jeudevenementensubsidies Wilrijk wordt met dit besluit opgeheven met ingang van 1 januari 2023.
Op 7 november 2019 (jaarnummer 91) keurde de districtsraad het definitief bestuursakkoord legislatuur 2019-2024 goed.
Op 26 oktober 2020 (jaarnummer 595) keurde de gemeenteraad de basisprincipes met betrekking tot het ondersteuningsbeleid goed. Lopende toelagereglementen dienen ten laatste op 31 december 2022 gebaseerd te zijn op deze nieuwe basisprincipes.
Op 5 mei 2022 (jaarnummer 37) keurde de districtsraad aanpassing 5 van het meerjarenplan 2020-2025 goed.
Het district Wilrijk is verantwoordelijk voor de ondersteuningsreglementen jeugd.
Het districtsbestuur wil met de reglementen ondersteuning kleine en grote jeugdevenementen Wilrijk blijvend de mogelijkheid bieden aan jongeren en verenigingen om evenementen en activiteiten, gericht op kinderen, tieners en jongeren, in district Wilrijk te organiseren door deze (deels) financieel te ondersteunen. Op die manier helpt het district mee te werken aan een divers vrijetijdsaanbod.
De huidige reglementen jeugd Wilrijk worden herwerkt in functie van het nieuwe kaderbesluit basisprincipes ondersteuningsbeleid.
De looptijd van het reglement (REFO R2201594 en R2201597) is van 1 januari 2023 tot en met 31 december 2025.
Ondersteuning
Het district Wilrijk is als deel van het Antwerps stadsbestuur gebonden aan:
Met de gemeenteraadsbeslissing van 29 mei 2017 (jaarnummer 300) werden de bevoegdheden van de districtsraden vastgelegd. Artikel 4 bepaalt dat de districtsraad bevoegd is voor:
Voor de uitvoering van dit ondersteuningsreglement zal het financiële aspect als volgt geregeld worden: de ondersteuning werd opgenomen in aanpassing 5 van het meerjarenplan 2020-2025 voor een jaarlijks bedrag van 7.500,00 EUR voor ondersteuning kleine jeugdevenementen en 15.000 EUR voor grote jeugdevenementen.
Het budget is voorzien op functiegebied 2WIL010301A00000 Jeugd, budgetplaats 5081000000 en budgetpositie 6496500.
De districtsraad beslist de subsidiereglementen jeugd Wilrijk van 7 juni 2018 (jaarnummer 69) op te heffen met ingang van 1 januari 2023.
De districtsraad keurt de reglementen ondersteuning kleine en grote jeugdevenementen Wilrijk goed. De reglementen gaan in op 1 januari 2023 en eindigen op 31 december 2025.
Op 7 november 2019 (jaarnummer 91) keurde de districtsraad Wilrijk het definitief bestuursakkoord legislatuur 2019-2024 goed.
Op 26 oktober 2020 (jaarnummer 595) keurde de gemeenteraad de basisprincipes met betrekking tot het ondersteuningsbeleid goed. Lopende toelagereglementen dienen ten laatste op 31 december 2022 gebaseerd te zijn op deze nieuwe basisprincipes.
De districtsraad keurde op 7 mei 2020 (jaarnummer 24) het reglement voor een mantelzorgpremie goed.
De districtsraad keurde op 7 mei 2020 (jaarnummer 27)
het reglement op toelagen voor kleinschalige aanpassingen aan woningen en aankoop hulpmiddelen van de 65+ goed.
De districtsraad keurde op 27 oktober 2011 (jaarnummer 1197) het subsidiereglement voor de Wilrijkse verenigingen voor seniorenwerking goed.
Deze reglementen worden met dit besluit opgeheven met ingang van 1 januari 2023.
Het districtsbestuur van Wilrijk wil hulpbehoevende senioren en de Wilrijkse seniorenverenigingen ondersteunen.
De huidige subsidiereglementen senioren worden herwerkt in functie van het nieuwe kaderbesluit basisprincipes ondersteuningsbeleid. Inhoudelijk verandert er niets.
De looptijd van het reglement gaat in van 1 januari 2023 tot en met 31 december 2025.
Het district Wilrijk is als deel van het Antwerps stadsbestuur gebonden aan:
Op 29 mei 2017 (jaarnummer 300) beslist de gemeenteraad met artikel 5 dat de volgende bevoegdheid over senioren wordt overgedragen aan de districtsraden:
Het budget is voorzien op functiegebied 2WIL010302A00000 senioren, budgetplaats 5083000000 en budgetpositie 6496500 en 6496800.
De districtsraad beslist het reglement voor een mantelzorgpremie, goedgekeurd door de districtsraad op 07/05/2020 met jaarnummer 24, op te heffen vanaf 1 januari 2023.
De districtsraad beslist het reglement voor de toelagen voor kleinschalige aanpassingen aan woningen en aankoop hulpmiddelen van de 65+, goedgekeurd door de districtsraad op 7 mei 2020 met jaarnummer 27, op te heffen vanaf 1 januari 2023.
De districtsraad beslist het subsidiereglement voor de Wilrijkse verenigingen voor seniorenwerking, goedgekeurd door de districtsraad op 27 oktober 2011 met jaarnummer 1197, op te heffen vanaf 1 januari 2023.
De districtsraad keurt het reglement voor een mantelzorgpremie, met looptijd van 1 januari 2023 tot en met 31 december 2025, goed.
De districtsraad keurt het reglement voor de toelagen voor kleinschalige aanpassingen aan woningen en aankoop hulpmiddelen van de 65+, met looptijd van 1 januari 2023 tot en met 31 december 2025, goed.
De districtsraad keurt het werkingsreglement voor de Wilrijkse seniorenverenigingen, met looptijd van 1 januari 2023 tot en met 31 december 2025, goed.
De Dynamicalaan in het district Wilrijk:
De stad Antwerpen krijgt regelmatig aanvragen van bewoners om markeringen aan te brengen ter hoogte van hun in- of uitrit omdat geparkeerde voertuigen net niet vóór hun in- of uitrit staan geparkeerd. Deze situatie bemoeilijkt het in- en uitrijden zodat dit het manoeuvreren dikwijls onmogelijk maakt.
Op 5 december 2014 (jaarnummer 12435) keurde het college de beleidslijn ‘hinderlijk parkeren aan inritten’ goed.
Op 9 oktober 2015 (jaarnummer 8410) keurde het college de aanpassing van de beleidslijn ‘hinderlijk parkeren aan inritten’ goed.
Op 3 april 2020 (jaarnummer 3182) besliste het college om de beleidslijn ‘hinderlijk parkeren aan inritten’ met onmiddellijke ingang stop te zetten. Uit de analyse van de aanvragen en meldingen voor de periode 2018 - 2019 (tot en met september) bleek dat de oorspronkelijke doelstellingen van de maatregel 'de bereikbaarheid van deze garages en inritten bevorderen en de parkeerdruk verminderen’ niet langer bereikt werden.
Ad-hoc aanvragen rond extra inrichting bij hinderlijk parkeren aan inritten blijven evenwel mogelijk. Deze inkomende dossiers worden apart behandeld. De Dynamicalaan is een van de inkomende dossiers.
Op 5 februari 2021 werd een aanvraag over hinderlijk parkeren ingediend voor markeringen aan een inrit in de Dynamicalaan ter hoogte van nummer 19. Naar aanleiding van deze aanvraag heeft Mobiliteit en Parkeren Antwerpen (MPA) de situatie onderzocht. MPA stelt voor om te opteren voor markeringen aan de inrit van de aanvrager. Links en rechts van de inrit ter hoogte van nummer 19 worden er volwaardige verdrijvingsvlakken aangebracht.
De straat werd ook heraangelegd, parkeerzones worden voorzien voor voertuigen met maximaal toegelaten massa van 3,50 ton.
Een aangepast aanvullend verkeersreglement wordt opgesteld:
De parkeerbalans neemt toe met 34 parkeerplaatsen, door de heraanleg is parkeren langs beide zijden van de straat mogelijk.
De districtsraad geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Dynamicalaan in het district Wilrijk, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in de collegezitting van 16 juni 2017 (jaarnummer 5584).
De Moerelei in de districten Wilrijk en Hoboken:
De districtsraad geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Moerelei in de districten Wilrijk en Hoboken, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in de collegezitting van 13 mei 2016 (jaarnummer 4235).
Het college keurde op 9 juli 2021 (jaarnummer 5753) de strategie en het plan van aanpak goed van het project Slimme Schakels. Doel is de mobiliteit in de stad te verbeteren door het realiseren en opwaarderen van kwalitatieve overstapknooppunten, verspreid over het gehele grondgebied van de stad. Dit omvat onder meer de selectie van punten (ingedeeld naar categorie en type), de theoretische prestatie-eisen per categorie en type, en de principes qua prioritering.
Het districtscollege Wilrijk nam op 30 augustus 2021 (jaarnummer 162) hiervan kennis.
Dit past in het bestuursakkoord (goedgekeurd door de gemeenteraad van 28 januari 2019, jaarnummer 42), in het beleid van de Vlaamse overheid en in de strategie van de Vervoerregio Antwerpen.
Het college keurde in zitting van 8 juli 2022 (jaarnummer 5789) de ontwerpen van 30 mei 2022 voor de eerste 13 Slimme Schakels goed.
De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling (afdeling Mobiliteit) legt nu de ontwerpen van een eerste reeks mobiliteitsknooppunten ter advies voor.
In navolging van het collegebesluit van 9 juli 2021 (jaarnummer 5753) en de daar goedgekeurde strategie en prioritering, werkte de bedrijfseenheid Stadsontwikkeling (afdeling Mobiliteit) de plannen voor een eerste reeks van 13 overstapknooppunten (Slimme Schakels) verder uit. De selectie betreft enerzijds de als prioritair benoemde knooppunten, anderzijds knooppunten waarvoor een ontwerp reeds vergevorderd is of reeds een projectplanning aanwezig is.
Concreet gaat het om locaties in de districten Antwerpen (Antwerpen-Centraal/Diamant, Operaplein, Franklin Rooseveltplaats, Nationale Bank, Mediaplein, Harmonie, station Antwerpen-Zuid), Hoboken (station Hoboken-Polder, Kioskplaats, Zwaantjes), Wilrijk (Bist) en Ekeren (station Ekeren). Negen knooppunten liggen volledig aan gemeentewegen. Vier van deze knooppunten liggen deels aan een gewestweg.
Voor deze overstapknooppunten werd op basis van de categorisering en typologie een theoretische programma van eisen bepaald, met niet limitatief bewegwijzering, halteinfrastructuur, deelmobiliteit, laadpunten, (fiets)parkeervoorzieningen, enzovoort. Delen van dit programma zijn vandaag in beheer en exploitatie bij de bedrijfseenheid Stadsontwikkeling, andere elementen worden door Mobiliteit en Parkeren Antwerpen (MPA) beheerd en geëxploiteerd. Bovendien worden met de uitrol van de Slimme Schakels ook de parkings in beheer van MPA maximaal multimodaal uitgerust. Op die knooppunten dient MPA te participeren in de investering van de uitrusting.
Daarnaast werd dit theoretisch programma aangevuld met een analyse van de concrete locaties en (op meerdere knooppunten) een bevraging van de gebruikers. De nodige en gewenste ingrepen werden uitgewerkt in conceptontwerpen per locatie.
Op 30 mei 2022 legde de bedrijfseenheid Stadsontwikkeling (afdeling Mobiliteit) deze ontwerpen samen met hun indicatieve ramingen en de gehanteerde methodiek in een 'Unieke Verantwoordingsnota' voor aan de projectstuurgroep. De voorgestelde nota en ontwerpen werden goedgekeurd, met beperkte opmerkingen per knooppunt. Deze opmerkingen worden verwerkt in het verdere traject.
Overstapknooppunten volledig aan gemeentewegen gesitueerd
1. Antwerpen-Centraal / Diamant (interregionaal, type 4, district Antwerpen)
Het knooppunt omvat het internationaal treinstation Antwerpen-Centraal zelf, het naastliggende premetrostation Diamant (met zowel bovengrondse als ondergrondse connecties tussen beide), een ondergrondse parking voor wagens en fietsen (onder het Koningin Astridplein), en een heel aantal bovengrondse voorzieningen.
Er zijn relatief weinig tekortkomingen bij de huidige situatie. Onderstaande aanvullingen worden voorgesteld (niet-limitatief):
2. Operaplein (regionaal, type 4, district Antwerpen)
Het Operaplein is gloednieuw en omvat reeds zeer veel mobiliteitsmodi en ondersteunende voorzieningen.
Zeer kort bij dit knooppunt bevindt zich het knooppunt Franklin Rooseveltplaats (eindhalte van veel streekbussen). Beide vormen in de praktijk één knooppunt.
Er zijn relatief weinig opmerkingen bij de huidige situatie. Onderstaande aanvullingen worden voorgesteld (niet-limitatief):
3. Franklin Rooseveltplaats (regionaal, type 4, district Antwerpen)
Ook de Franklin Rooseveltplaats is zeer recent volledig vernieuwd in samenhang met het aangrenzende Operaplein.
Algemeen is de overzichtelijkheid en leesbaarheid van het gehele mobiliteitsknooppunt nog een werkpunt. Duidelijke overzichtsborden, voetgangersbewegwijzering en andere markeringen zijn hier nog een belangrijk gemis.
Onderstaande aanvullingen worden voorgesteld om het knooppunt verder op punt te stellen (niet-limitatief):
Vlakbij (Teniersplaats) is een overdekte/afgesloten fietsenstalling met alle bijhorende voorzieningen (lockers, pomp, enzovoort). Ter hoogte van de Rooseveltplaats is hier geen bijkomende nood aan, maar kan dit eventueel wel toegevoegd worden in de toekomst. Ook ruimte voor deelwagens wordt voorzien in de parking Opera (met toegang ter hoogte van de Rooseveltplaats), dus ook deze is niet bijkomend nodig ter hoogte van de Rooseveltplaats.
Projectstuurgroep
In de projectstuurgroep wordt gevraagd aan De Lijn om hier werk te maken van de ontwikkeling van de halte van de toekomst (paviljoen) waar er ruimte is voor gedetailleerde informatie en ‘lounge’ mogelijkheden.
Daarnaast moet er ook ingezet worden op een bredere bewegwijzering, zodat een toevallige passant of toerist in een oogopslag alle relevante informatie in verband met bus/tram/metro/trein overstap kan zien. Dit kan moeilijk gerealiseerd worden enkel met de wayfinding van de stad Antwerpen, er wordt in eerste instantie gekeken naar De Lijn.
4. Nationale Bank (regionaal, type 4, district Antwerpen)
Het knooppunt Nationale Bank is - naast het Operaplein - een tweede knooppunt op de Leien, op het kruispunt met de invalswegen Mechelsesteenweg en Van Eycklei (verlengde van de Plantin en Moretuslei). Het omvat een tram- en buseiland met vier perrons in het midden van de Leien en een ondergrondse auto- en (buurt)fietsenparking.
Onderstaande aanvullingen worden voorgesteld om het knooppunt verder op punt te stellen (niet-limitatief):
Ruimte voor extra (overdekte en/of afgesloten) fietsenstallingen werd helaas niet gevonden. Laadlockers en een fietspomp hangen hiermee samen, en worden dus niet toegevoegd. Er is onderzocht om de ondergrondse buurtfietsenstalling publiek toegankelijk te maken, maar omwille van de beperkte bereikbaarheid is het potentieel van deze fietsenstalling (te) laag.
5. Mediaplein (lokaal, type 4, district Antwerpen)
Het Mediaplein wordt momenteel heraangelegd door AG Vespa, in samenspraak met de bedrijfseenheid Stadsontwikkeling (afdeling Mobiliteit). In de nieuwe aanleg bevindt het overstapknooppunt zich vrijwel volledig onder de spoorwegbrug. Daarnaast bevindt zich een rustigere en groene pleinruimte. Er is een ondergrondse fietsenstalling van NMBS.
Het ontwerp van dit knooppunt ligt vast en is goedgekeurd binnen het project van AG Vespa.
Onderstaande aanvullingen worden nog voorgesteld om het knooppunt verder op punt te stellen (niet-limitatief):
6. Bist (lokaal, type 4, district Wilrijk)
Bist is geselecteerd als lokaal knooppunt en wordt door stad Antwerpen gezien als een knooppunt van ‘type 4’, dus is belangrijk als bestemmingspunt maar ook als overstappunt, aangezien er verschillende buslijnen kruisen. Er zijn ook veel omwonenden, dus het is voor velen ook een vertrekpunt. Het plein werd vrij recent heraangelegd, met veel ruimte voor voetgangers, een grote luifel, zitbanken, een speeltuin, enzovoort.
Onderstaande aanpassingen/aanvullingen worden voorzien (niet-limitatief):
7. Station Hoboken-Polder (lokaal, type 5, district Hoboken)
Het station bevindt zich aan de rand van de districtskern, aan het kruispunt van de Schroeilaan / Harold Roscherstraat met de Berkenrodelei. De directe stationsomgeving is eigendom van NMBS.
Stad Antwerpen en NMBS werkten samen een ambitieus ontwerp uit om de gehele stationsomgeving te vernieuwen, zowel de zijde Hoboken-centrum (eigendom NMBS) als de zijde Schroeilaan (eigendom stad Antwerpen). Bij stad Antwerpen is dit project gekend onder projectnummer SWOU12353. Op 11 maart 2022 (jaarnummer 2077) keurde het college het definitief ontwerp 30 september 2021 voor wegeniswerken in de Berkenrodelei, Schroeilaan (Stationsomgeving Hoboken), district Hoboken, goed.
In het nieuwe ontwerp wordt tegemoet gekomen aan zeer veel tekortkomingen uit de huidige situatie.
Onderstaande aanvullingen worden bijkomend voorzien (niet-limitatief):
Door NMBS worden geen afgesloten fietsenstallingen voorzien, want volgens de interne afspraken binnen NMBS komt dit station hiervoor niet in aanmerking. Extra’s zoals een pakjesmuur en fietspomp kunnen eventueel later nog worden toegevoegd.
De busperrons in de Harold Roscherstraat zijn vandaag niet integraal toegankelijk, terwijl dit wel een vereiste is vanuit Slimme Schakels en Hoppin. Het aanpassen is evenwel niet evident wegens de aanwezige bomen, en de busbediening in de Harold Roscherstraat zou in de nabije toekomst verdwijnen, waardoor het aanpassen van deze perrons niet wordt weerhouden.
Projectstuurgroep
In de projectstuurgroep wordt gevraagd om toch op korte termijn een afgesloten fietsenstalling te voorzien. Stad Antwerpen en NMBS bekijken samen de mogelijkheden. Aan NMBS wordt ook gevraagd om hier toiletten te voorzien voor de reizigers.
8. Kioskplaats (lokaal, type 4, district Hoboken)
De Kioskplaats werd recent heraangelegd als een onderdeel van het masterplan van Hoboken centrum, waarbij onder meer de tramhalte-infrastructuur werd aangepakt. De naastgelegen Louisalei (met bushalten) en Lelieplaats worden ook heraangelegd. Lelieplaats is geselecteerd als een aparte Slimme Schakel.
Onderstaande aanvullingen worden voorgesteld om het knooppunt verder op punt te stellen (niet-limitatief):
Er werden ook enkele andere aanvullende faciliteiten onderzocht maar niet weerhouden. Een locatie voor overdekte fietsenstallingen werd niet gevonden zonder dat dit een negatieve invloed had op andere aspecten van de omgeving. Voor laadlockers ligt het potentieel momenteel te laag en zijn er andere locaties waar dit potentieel hoger ligt voor een uitrol in eerste fase. Ook voor een fietspomp wordt dezelfde argumentatie gevolgd.
9. Station Ekeren (lokaal, type 5, district Ekeren)
Het station Ekeren bevindt zich centraal in de districtskern, aan de Statiestraat. De directe stationsomgeving is eigendom van NMBS.
Stad Antwerpen
en NMBS werkten samen een ambitieus ontwerp uit om de gehele stationsomgeving te vernieuwen. Bij de stad is dit project gekend onder projectnummer SWOU11789. Op 3 juni 2022 (jaarnummer 4541) keurde het college het definitief ontwerp (15 maart 2022) voor Bist, Onze-Lieve-Vrouwstraat, Statiestraat, Veltwijcklaan (stationsomgeving Ekeren) – SWOU11789, district Ekeren goed.
Onderstaande werkpunten worden nog meegegeven als aanvulling hierop (niet-limitatief):
Door NMBS worden geen afgesloten fietsenstallingen voorzien, want volgens de interne afspraken binnen NMBS komt dit station hiervoor niet in aanmerking. Extra’s zoals een pakjesmuur en fietspomp kunnen eventueel later nog worden toegevoegd.
Projectstuurgroep
In de projectstuurgroep wordt gevraagd om toch op korte termijn een afgesloten fietsenstalling te voorzien. Stad Antwerpen en NMBS bekijken samen de mogelijkheden.
Voor deelwagens wordt binnen de stad op termijn niet meer gewerkt per aanbieder (voorbeeld twee voorbehouden plaatsen), maar voor alle aanbieders samen (voorbeeld zes vrije plekken). Dit is verder af te stemmen met NMBS.
Ook de halten in de Jos Craeybeckxlaan maken in de praktijk deel uit van dit knooppunt, en moeten dus mee geoptimaliseerd worden.
Aan NMBS wordt ook gevraagd om hier toiletten te voorzien voor de reizigers.
Overstapknooppunten deels aan gewestwegen gesitueerd
10. Antwerpen-Zuid (interregionaal, type 4, district Antwerpen, gewestweg)
Het station Antwerpen-Zuid ligt half verscholen in het infrastructuurlandschap van Ring, Singel en spoorweg. Het station ligt op niveau -1 in een verdiepte berm. Bovengronds ligt het vlakbij het kruispunt van de Singel (Desguinlei) met de Kolonel Silvertopstraat. Recent is er een eindstation voor streekbussen ingericht langsheen de Brederodestraat. Algemeen heeft de gehele stationsomgeving een sterke opwaardering nodig, in het voordeel van de reiziger (voetganger/fietser/OV-gebruiker). Er is momenteel te weinig ruimte voor het aantal reizigers en zeer weinig comfort.
Er is een grootschalige heraanleg gepland in samenwerking tussen de stad, AWV, De Lijn en NMBS, die in fasen zal gerealiseerd worden. Huidig voorstel bouwt verder op de eerste fase van deze transformatie, met name de vernieuwing van de zijbermen van de Kolonel Silvertopstraat, het Singelkruispunt en de zone op de hoek aan de overzijde van de Singel. Hiervoor is het voorontwerp goedgekeurd door het college op 20 mei 2022 (jaarnummer 4169). Ook ter hoogte van het busstation worden aanvullingen gedaan.
Bij de realisatie van het NMBS-project (verbreding brug over de sporen, bouw liften, etc.) volgens de omgevingsvergunning goedgekeurd op 2 december 2020, wordt de fietsenstalling tijdelijk geconcentreerd langs de Singel. Deze zone is voorlopig dus niet beschikbaar voor andere functies.
In het kader van de uitwerking als Slimme Schakel worden nog enkele aanvullingen gedaan bij het goedgekeurde voorontwerp. Zo ontstaat er een plan met volgende elementen (niet-limitatief):
11. Olympiade (regionaal, type 5, district Antwerpen, gewestweg)
Olympiade is een belangrijk overstapknooppunt in het zuiden van de stad. Het verkeersknooppunt is in 2010 volledig heraangelegd met P+R-functie voor reizigers van en naar het stadscentrum.
In het ontwerp worden volgende ingrepen voorgesteld om het knooppunt verder op punt te stellen (niet-limitatief):
12. Harmonie (regionaal, type 4, district Antwerpen, gewestweg)
Harmonie is een erg belangrijk overstapknooppunt voor het bus- en tramverkeer. Het is gelegen aan het Albertpark en het Harmoniepark, op de kruising van de Mechelsesteenweg met de as Jan Van Rijswijcklaan-Elisabethlei-Belgiëlei. Met uitzondering van de Belgiëlei zijn dit allemaal gewestwegen.
In het ontwerp zijn zo veel mogelijk van de verbeterpunten meegenomen, al is de beschikbare ruimte erg beperkt. Om extra ruimte te creëren wordt voorgesteld de hondenloopzone en de groenzone op de hoek aan de Elisabethlei te verkleinen. Het voet- en fietspad door het park kan zo worden verbreed en er ontstaat ruimte voor een aantal bijkomende faciliteiten (niet -limitatief):
13. Zwaantjes (lokaal, type 4, district Hoboken, gewestweg)
Het knooppunt Zwaantjes is gelegen op een strategische locatie voor het openbaar vervoer vanuit het district Hoboken, en is dus een belangrijk overstapknooppunt. Enkele tramassen en verschillende andere straten komen op dit knooppunt toe, wat deze omgeving erg complex maakt.
Om het overstappen tussen de verschillende tramlijnen te vereenvoudigen, wordt voorgesteld beide tramlijnen in de toekomst te laten halteren aan dezelfde perrons; de noordwaartse halte in de Sint-Bernardsesteenweg wordt dan louter een bushalte. Die twee tramperrons moeten hiervoor wel uitgebreid worden, wat betekent dat ook oversteekplaatsen moeten worden verschoven of toegevoegd.
Daarnaast worden volgende werkpunten verwerkt in het ontwerp (niet-limitatief):
Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4463) werden de bevoegdheden van de districtscolleges vastgelegd. Artikel 11 bepaalt dat het districtscollege bevoegd is voor lokale straten en pleinen.
Voor het district Wilrijk is Bist een lokale straat.
Het college is bevoegd voor mobiliteit en bovenlokale budgetten. De districtsraad heeft adviesbevoegdheid ingevolge artikel 138 Decreet Lokaal bestuur.
Er is aan de stad Antwerpen een subsidie toegekend vanuit een thematische oproep stadsvernieuwing van het Vlaams Stedenbeleid. Deze middelen moeten uitgegeven worden uiterlijk op 31 december 2022. De uitgaven voor de Slimme Schakels zullen dus in de eerste plaats met deze subsidiemiddelen worden gefinancierd. De eerste schijf van de subsidiemiddelen uit de thematische oproep stadsvernieuwing werd reeds gestort, maar zal budgettair ingevorderd worden op moment van uitgave. Deze middelen staan op 2LMS010402A00000/5153000000/SBT11098/224.
De punten die niet gelegen zijn langs een gewestweg en de onderdelen buiten de contouren of het beheer van de gewestweg, worden gerealiseerd en gefinancierd door de lokale overheid. Binnen stad Antwerpen worden de toevoegingen en ingrepen in kader van het project Slimme Schakels bovenlokaal gefinancierd, dus niet door de districten.
De overstapknooppunten zonder activiteiten in beheer van MPA worden gefinancierd vanuit de bedrijfseenheid Stadsontwikkeling (afdeling Mobiliteit). Deze middelen zijn voorzien op 2LMS010402A00000/5153000000/SUB_NR/224.
De overstapknooppunten met activiteiten in beheer van MPA, worden gefinancierd vanuit MPA. Voor de punten in dit collegebesluit zijn dit alvast Operaplein, Nationale Bank en Olympiade. Deze middelen zijn voorzien op 2LMS010403A00000/C9010/SUB_NR/236
Waar mogelijk wordt de realisatie van de Slimme Schakels geïntegreerd in lopende of geplande inrichtingsprojecten. De standaardkosten zoals aanleg voetpaden enzovoort worden dan gefinancierd vanuit het specifieke projectbudget, de extra kosten in het kader van Slimme Schakels kunnen gefinancierd worden vanuit de budgetten Slimme Schakels (respectievelijk van MPA of Stadsontwikkeling).
Voor de aanleg of herinrichting van (de onderdelen van) mobipunten die niet binnen de contouren en het beheer van gewestwegen gelegen zijn en aan een aantal voorwaarden voldoen, kan de stad subsidies verkrijgen:
De punten die gelegen zijn langs een gewestweg worden volgens het besluit van de Vlaamse regering gefinancierd en gerealiseerd door het gewest (Agentschap Wegen en Verkeer), wat betreft de onderdelen gelegen binnen de contouren en het beheer van die gewestweg(en).
De districtsraad adviseert de ontwerpen van 30 mei 2022 voor de eerste 13 Slimme Schakels gunstig, voor wat betreft de ingrepen aan de Bist, district Wilrijk, namelijk
De districtsraad gaat ervan uit dat de dropzones voor elektrische steps, scooters en deelfietsen door alle uitbaters mogen worden gebruikt.
De districtsraad adviseert de ontwerpen van 30 mei 2022 voor de eerste 13 Slimme Schakels ongunstig, voor wat betreft de ingrepen aan de Bist, district Wilrijk, namelijk
Het bestuur van de Volkstuinen Wilrijk Vinkenveld vzw bezorgde op 16 mei 2022 de jaarrekening 2021 goedgekeurd in de algemene vergadering van 14 maart 2022.
De jaarrekening wordt ter kennisneming voorgelegd aan de districtsraad.
Op 7 februari 2019 (jaarnummer 12) keurde de districtsraad het ontwerp Bestuursakkoord Wilrijk goed.
Onder hoofdstuk 14. Groenvoorziening-parken-begraafplaats wordt vermeld: "We voeren een actief volkstuintjesbeleid, waarbij we de huidige volkstuintjes behouden en nieuwe bijcreëren."
De gemeenteraad keurde op 15 september 2003 (jaarnummer 1552) het "Stedelijk reglement op de volkstuinen" goed. Artikel 8 van dit reglement bepaalt dat elke volkstuinvereniging de jaarrekening van het afgelopen jaar voorlegt aan de districtsraad, met kopie aan de financieel beheerder.
De districtsraad neemt kennis van de jaarrekening 2021 van de Volkstuinen Wilrijk Vinkenveld vzw.
Geachte districtsburgemeester
Beste Kristof
Al geruime tijd staat het binnenpleintje van het districtsthuis er erbarmelijk bij. Op een gegeven moment werden er bij de verwelkoming van de nieuwe Wilrijkenaren zelfs opblaasbare badeendjes op het wateroppervlak geplaats om het toch net iets fleuriger te maken. Kinderen die voorbij wandelde vroegen zich spontaan af of ze plons konden nemen in het nieuwe openluchtzwembad. Alle gekheid op een stokje het is eigenlijk schandalig dat dit binnenpleintje er al zo lang, zo bijligt. Je krijgt nu eenmaal geen tweede kans om een eerste indruk te maken. Tijdens de Geitenstoet kwamen er opnieuw heel wat klachten over de staat van dit binnenpleintje, het lijkt ons dan ook actueel genoeg om in te dienen als een mondelinge vraag. Daarom informeren wij graag naar de historiek alsook naar de stand van zaken van de werken. Daarnaast vragen wij ons ook af of er op korte termijn maatregelen genomen kunnen worden om deze problematiek aan te pakken?
Met vriendelijke groeten
Xeno Wauters
Els Vanderelst
Districtsraadslid Els Vanderelst geeft toelichting bij de interpellatie.
Districtsburgemeester Kristof Bossuyt geeft antwoord op de verschillende vragen.
di 15/11/2022 - 14:38