De voorzitter vraagt de districtsraadsleden de aanwezigheidslijst te ondertekenen (artikel 5 van het huishoudelijk reglement district Wilrijk).
Zijn verontschuldigd: districtsraadsleden Werner De Gres en Youssef Boubker.
De voorzitter vraagt of het B-punt in bespreking moet worden gebracht (artikel 3 van het huishoudelijk reglement district Wilrijk). Het punt moet niet in bespreking worden gebracht.
De districtsraad vergaderde op 1 september 2022.
De notulen vermelden in chronologische volgorde alle besproken onderwerpen en het gevolg dat eraan werd gegeven. Zij vermelden duidelijk alle genomen beslissingen. De originelen van de notulen van de districtsraad worden, na goedkeuring, door de voorzitter van de districtsraad en de districtssecretaris ondertekend.
Artikel 278 van het Decreet Lokaal Bestuur stelt dat de notulen alle besproken onderwerpen, alsook het gevolg dat werd gegeven aan de punten waarover de gemeenteraad geen beslissing heeft genomen, vermelden in chronologische volgorde.
Artikelen 32, 277 en 132 van het Decreet Lokaal Bestuur belasten de districtssecretaris met het opstellen en bewaren van de notulen.
De districtsraad keurt de notulen van 1 september 2022 goed.
De districtsraad neemt kennis van het besluit van de gouverneur van 24 augustus 2022 waarbij de jaarrekening 2021 van het district Wilrijk goedgekeurd wordt.
De stad Antwerpen krijgt regelmatig aanvragen van bewoners om markeringen aan te brengen ter hoogte van hun in- of uitrit omdat geparkeerde voertuigen net niet vóór hun in- of uitrit staan geparkeerd. Deze situatie bemoeilijkt het in- en uitrijden zodat dit het manoeuvreren dikwijls onmogelijk maakt.
Op 5 december 2014 (jaarnummer 12435) keurde het college de beleidslijn ‘hinderlijk parkeren aan inritten’ goed.
Op 9 oktober 2015 (jaarnummer 8410) keurde het college de aanpassing van de beleidslijn ‘hinderlijk parkeren aan inritten’ goed.
Op 3 april 2020 (jaarnummer 3182) besliste het college om de beleidslijn ‘hinderlijk parkeren aan inritten’ met onmiddellijke ingang stop te zetten. Uit de analyse van de aanvragen en meldingen voor de periode 2018 - 2019 (tot en met september) bleek dat de oorspronkelijke doelstellingen van de maatregel 'de bereikbaarheid van deze garages en inritten bevorderen en de parkeerdruk verminderen’ niet langer bereikt werden. Ad-hoc aanvragen rond extra inrichting bij hinderlijk parkeren aan inritten blijven evenwel mogelijk.
De Valkstraat 56 is een van de inkomende dossiers.
Op 15 maart 2022 werd een aanvraag over hinderlijk parkeren ingediend voor markeringen aan een inrit in de Valkstraat ter hoogte van huisnummer 56. Naar aanleiding van deze aanvraag heeft Mobiliteit en Parkeren Antwerpen (MPA) de situatie onderzocht. MPA stelt voor om uitzonderlijk te opteren voor een markering aan de inrit van de aanvrager. Links van de inrit ter hoogte van huisnummer 56 wordt een verdrijvingsvlak aangebracht.
Een aangepast aanvullend verkeersreglement wordt opgesteld:
links van de inrit ter hoogte van nummer 56 wordt een verdrijvingsvlak aangebracht (artikel 8).
De parkeerbalans blijft ongewijzigd, de restruimte is geen volwaardige parkeerplaats, door het aanbrengen van een verdrijvingsvlak wordt het hinderlijk parkeren tegengegaan.
De districtsraad geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Valkstraat in het district Wilrijk, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in de collegezitting van 2 oktober 2020 (jaarnummer 8253).
De Frans Stienletlaan in het district Wilrijk:
Het college keurde op 31 augustus 2018 (jaarnummer 7891) de proefopstelling 'schoolstraat' voor de Frans Stienletlaan goed. Uit een passieve bevraging blijkt dat de schoolstraat de voorbije vier schooljaren functioneerde zonder noemenswaardige problemen of klachten. De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling (afdeling Mobiliteit), de 'Johannesschool' en het district Wilrijk stellen daarom voor om de schoolstraat definitief te bestendigen.
Een aangepast aanvullend verkeersreglement wordt opgesteld:
De parkeerbalans blijft ongewijzigd.
De districtsraad geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Frans Stienletlaan in het district Wilrijk, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in het college van 22 april 2022 (jaarnummer 3242).
De Grote Verbinding
Met ‘De Grote Verbinding’ bouwt stad Antwerpen aan haar internationale reputatie als stad en regio waar het goed is om te wonen, te werken, te ondernemen en op bezoek te komen. De Oosterweelverbinding maakt de Antwerpse Ring rond en een heringerichte Knoop Zuid maakt de Ring in het zuiden veiliger. De overkapping, zowel in het noorden als in het zuiden van de stad, stuurt de auto's onder de grond. Zo zorgen stad Antwerpen en Vlaanderen voor een betere mobiliteit voor Vlaanderen en wordt de stad weer één geheel met meer groen en schonere lucht.
De afgelopen jaren hebben stad Antwerpen, Havenbedrijf Antwerpen nv van publiek recht, de burgerbewegingen, Lantis en andere Vlaamse partners, zoals het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV), samen met de Intendant de plannen vormgegeven.
Aanleiding
Het college bekrachtigde op 29 juni 2018 (jaarnummer 6145) de selectie van 18 projecten en vier reserveprojecten als eindresultaat van het proces “Over de Ring” onder leiding van Intendant Alexander D’Hooghe. Deze leefbaarheidsprojecten werden geclusterd in zeven Ringparken en een Scheldeoeververbinding.
Ringpark Zuid bestaat uit twee leefbaarheidsprojecten met een taakstellend budget van 175 miljoen euro:
Het infrastructuurproject Knoop Zuid werd hieraan toegevoegd. AWV reserveerde hiervoor een infrastructuurbudget van 118 miljoen euro.
Zo ontstond een geïntegreerde studieopdracht voor Ringpark Zuid, samengesteld uit de twee leefbaarheidsprojecten en één infrastructuurproject, waarbij onder- en bovenbouw samen onderzocht en ontworpen worden.
Op 25 januari 2021 werd de ontwerpstudie voor Ringpark Zuid door AWV gegund aan '51N4E - H+N+S - Tractebel - Endeavour - Bollinger+Grohmann - Plant&Houtgoed'.
De opvolging van deze studieopdracht gebeurt in tandem met stad Antwerpen, waarbij beide partners in onderlinge afstemming de eigen expertise inbrengen en elkaar op die manier aanvullen. Concrete afspraken zullen worden vastgelegd in een afsprakennota.
Vertrekpunt van de ontwerpopdracht voor Ringpark Zuid is de 'synthesevariant', zijnde een nieuw concept voor de infrastructuurknoop Zuid. Het ontwerpteam vertaalde ook alle andere ontwerpeisen uit het bestek in voorliggend voorontwerp. Aansluitend wordt het definitief ontwerp opgestart. De realisatie is gepland van 2025 tot eind 2029.
Overeenkomstig de beslissing van het college (29 oktober 2021, jaarnummer 8721) verloopt de goedkeuringsflow van het voorontwerp van Ringpark Zuid in twee trappen:
De districtsraden van Antwerpen en Hoboken gaven respectievelijk op 20 december 2021 (jaarnummer 198) en 17 januari 2022 (jaarnummer 1) voorwaardelijk gunstige adviezen op het conceptontwerp. De districtsraden namen tevens kennis van de visienota op het studiegebied en de visie op de kap A112/Jan De Voslei.
Het districtscollege van Wilrijk besliste op 6 december 2021 om de op 4 september 2014 (jaarnummer 18) door de districtsraad unaniem goedgekeurde motie inzake de leefbaarheid en verkeersveiligheid van de A12 opnieuw over te maken aan het college van burgemeester en schepenen. Het districtscollege nam kennis van de visienota op het studiegebied en de visie op de kap A112/Jan De Voslei.
Het college keurde op 8 juli 2022 (jaarnummer 5786) het voorontwerp van Ringpark Zuid SWOU12593, samengesteld uit een voorontwerpbundel met bijlagen en het syntheseplan, met datum van 23 juni 2022, goed. De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling (afdeling Mobiliteit) legt nu het voorontwerp ter advies voor.
Voorontwerp Ringpark Zuid
Het voorontwerp legt het raamwerk vast, voor zowel het park als de infrastructuur. Door de omvang van dit Ringpark moet het voorontwerp gezien worden als een geïntegreerd en multidisciplinair ontwerp, maatvast, maar met een nog verder uit te werken detailniveau. Het voorontwerp doet voor de invulling van het raamwerk eerder suggesties, zoals bijvoorbeeld voor de programma-invulling (sport, spel, ontmoeting, natuurbeleving, ecologie, enzovoort), de plantkeuze, materialen, enzovoort, maar de finale keuze zal in de volgende fase van het ontwerpproces gebeuren, in samenspraak met de bevoegde instanties, betrokken actoren en buurtbewoners en overeenkomstig de stedelijke beleidsvisie.
Bovendien is de kans reëel dat er nog wijzigingen aan het ontwerp zullen moeten gebeuren, zonder het raamwerk onderuit te halen. Zowel het ontwerpproces zelf als ook de realisatie van Ringpark Zuid lopen nog enkele jaren. De noden, wensen en inzichten kunnen dus nog in bepaalde mate variëren, bijvoorbeeld ten gevolge van ontwerpoptimalisatie, integratie van de resultaten van het lopende milieu-effectenonderzoek, inzichten uit de clashdetectie, budgettaire redenen, veranderede context of onbekende factoren (zoals grondvervuiling, nieuwe kansen door nieuwe inzichten uit participatie, nieuwe initiatieven in of nabij het projectgebied).
Het raamwerk van Ringpark Zuid bestaat uit:
Dit raamwerk vormt in zijn geheel het voorontwerp van Ringpark Zuid en omvat volgende ingrepen:
Onderzoeksvragen conceptontwerp
Op de onderzoeksvragen met betrekking tot het ontwerp met inbegrip van het raamwerk van het Ringpark en hoe het Ringpark klimaat robuuster te maken, is met dit voorontwerp een antwoord gekomen. De verdere detaillering zal gebeuren in de fase van opmaak definitief ontwerp. Ook zal dan de fasering van de werken en de transformatie naar het gewenste eindbeeld verfijnd worden. De budgetbewaking blijft gedurende het hele ontwerpproces een opgave. Het voorontwerp geeft inzicht in de keuze van de overkappingen. In de volgende fase van opmaak definitief ontwerp zal een doorkijk naar bijkomende overkappingsmogelijkheden verder uitgewerkt worden.
Adviezen
Tussen november 2021 en 29 juni 2022 gaven de betrokken districten en de stuurgroep 'Over De Ring' een advies op het voorontwerp.
De behandeling van de adviezen gebeurt als volgt:
De verleende adviezen zijn opgenomen en besproken onder de rubriek adviezen.
In het gemeenteraadsbesluit van 31 mei 2021 (jaarnummer 309) werden de bovenlokale locaties vastgesteld. Het projectgebied betreft lokaal en bovenlokaal openbaar domein met een bovenlokale investering in het kader van het leefbaarheidsproject Ringpark Zuid. De districten Antwerpen, Wilrijk en Hoboken hebben adviesbevoegdheid.
Het college is bevoegd voor de voetpaden langs gewestwegen binnen de bebouwde kom.
Het ontwerpproces wordt in het kader van De Grote Verbinding en in samenwerking met de partner overheid AWV en het team Intendant gevoerd. Het voorontwerp is het resultaat van een co-creatief en participatief proces aan de hand van ‘werkbanken’ waarbij diverse stakeholders en actoren betrokken zijn en waar de ontwerpstappen met de diverse stakeholders worden afgestemd en naar consensus gezocht.
Met een specifieke groep van een 30-tal omwonenden en buurtgerichte organisaties wordt regelmatig over het ontwerp tijdens de 'werkateliers' afgestemd.
Sinds de afronding van het conceptontwerp in november 2021 hebben volgende informatie- en participatiemomenten plaatsgevonden:
Overeenkomstig de beheerovereenkomst met AWV zal stad Antwerpen ook in ket kader van Ringpark Zuid de afspraken inzake de aanleg en het beheer van gewestwegen nakomen.
Met betrekking tot de leefbaarheidsprojecten in het kader van het Toekomstverbond, engageerde stad Antwerpen en het Havenbedrijf Antwerpen zich voor het eerste pakket aan leefbaarheidsprojecten tot een bijdrage van 250,3 miljoen euro, waarvan 107,5 miljoen euro door stad Antwerpen en 142,8 miljoen euro door het Havenbedrijf Antwerpen.
In het meerjarenplan 2020-2025 van de stad werd voor deze leefbaarheidsprojecten 'Over de Ring' reeds een totaal aan uitgavekrediet voorzien van 90 miljoen euro. Dit krediet werd - gespreid over de verschillende budgetjaren - beschikbaar gesteld in het meerjarenplan op de beleidsacties:
Uiterlijk op moment van effectieve bestelling worden de kredieten vanuit de budgettaire voorzieningen in het meerjarenplan toegewezen aan het concrete project (M-nummer).
Team Intendant bundelde de resultaten van de bevraging van de leden van de werkbank die liep van 2 tot 17 juni 2022 en het advies van de kwaliteitskamer die op 17 juni 2022 bijeenkwam in een overkoepelend advies. Dit overkoepelend advies werd ter validatie voorgelegd aan de Stuurgroep Over de Ring op 29 juni 2022.
De stuurgroep aanvaardt en valideert gezamenlijk het voorontwerp voor het project Ringpark Zuid:
De vragen van de Stuurgroep Over de Ring worden opgenomen in het verdere ontwerpproces van Ringpark Zuid.
Op 20 december 2021 (jaarnummer 198) adviseerde de districtsraad Antwerpen het conceptontwerp voor Ringpark Zuid, in districten Antwerpen, Hoboken en Wilrijk gunstig onder volgende voorwaarden:
Dit advies wordt als volgt behandeld:
Op 17 januari 2022 (jaarnummer 1) adviseerde de districtsraad Hoboken het conceptontwerp voor Ringpark Zuid, SWOU12593, in districten Antwerpen, Hoboken en Wilrijk, gunstig op voorwaarde dat:
Het advies wordt als volgt behandeld:
Op 6 december 2021 (jaarnummer 237) stelde het districtscollege vast dat de Wilrijkse districtsraad op 4 september 2014 (jaarnummer 18) een unanieme motie goedkeurde inzake de leefbaarheid en verkeersveiligheid van de A12. Het districtscollege besliste deze motie opnieuw over te maken aan het college van burgemeester en schepenen.
Het districtscollege nam ook kennis van de visienota op het studiegebied en de visie op de kap A112/Jan De Voslei, het geheel als synthese van het co-creatief proces.
De opnieuw overgemaakte motie inzake de leefbaarheid en verkeersveiligheid van de A12 heeft geen betrekking op Ringpark Zuid en wordt niet verder behandeld binnen dit ontwerpproces.
Het coördinatieoverleg openbaar domein geeft gunstig advies op het voorontwerp Ringpark Zuid op voorwaarde dat volgende zaken worden meegenomen/uitgeklaard worden:
Het advies wordt als volgt behandeld:
De districtsraad neemt kennis van het voorontwerp van "Ringpark Zuid SWOU12593" in districten Antwerpen, Wilrijk en Hoboken samengesteld uit een voorontwerpbundel met bijlagen en het syntheseplan, met datum van 23 juni 2022, voor het deel dat op het grondgebied van het district Wilrijk betrekking heeft en verwijst naar haar unanieme motie van de 4 september 2014 (jaarnummer 18) inzake de leefbaarheid en verkeersveiligheid van de A12.
Op 6 juli 2020 (jaarnummer 155) keurde de districtsraad de gunning van bestek GAC_2019_01111 goed.
Op 29 augustus 2022 (jaarnummer 171) nam het districtscollege reeds kennis van het eindrapport.
Dit bestek omvatte als opdracht de opmaak van een tienerweefselplan voor district Wilrijk door onderzoeksbureau Kind & Samenleving. Dit proces werd opgestart in september 2020 en er werden verschillende districts- en stadsdiensten betrokken om de analyse te helpen maken. De opdracht voor Kind & Samenleving bestond erin de audit te coördineren om het bestaande weefsel aan openbare ruimte (gekoppeld aan mobiliteit, vrijetijdsbesteding, enzovoort) met betrekking tot tieners en jongeren van 12 tot en met 17 jaar voor het volledige district Wilrijk in kaart te brengen.
Het onderzoek is afgerond en geeft een overzicht van en visie op mogelijke uitdagingen, pijn- en aandachtspunten, ingrepen, enzovoort in de openbare ruimte en mobiliteit voor het volledige grondgebied van district Wilrijk, specifiek gericht op gebruik en verblijf van de doelgroep tieners van 12 tot en met 17 jaar.
Aan de hand van dit onderzoek en in samenspraak met de verschillende deskundigen wordt een actieplan opgemaakt voor de komende jaren. In dit plan zullen de acties staan die het district wil realiseren in het kader van het tienerweefselplan voor het volledige district Wilrijk.
Met de gemeenteraadsbeslissing van 29 mei 2017 (jaarnummer 300) werden de bevoegdheden van de districtsraden vastgelegd. Artikel 4 bepaalt dat de districtsraad bevoegd is voor lokaal jeugdbeleid.
De districtsraad neemt kennis van het eindrapport in kader van het tienerweefselplan, uitgevoerd en opgesteld voor district Wilrijk door studiebureau Kind & Samenleving.
In zitting van 7 februari 2019 (jaarnummer 17) nam de districtsraad kennis van het voorstel van het districtscollege aan:
Het districtscollege keurde op 26 september 2022 (jaarnummer 196) de zittingsdata voor 2023 goed voor de districtsraad en de districtsraadscommissie.
Het is wenselijk dat de districtsraad hiervan kennis neemt.
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur:
Conform artikelen 33 en 70 van het Huishoudelijk reglement district Wilrijk worden de districtsraad en de districtsraadscommissie bijeengeroepen door respectievelijk de voorzitter van de districtsraad en de voorzitter van de districtsraadscommissie.
De districtsraad neemt kennis van de door het districtscollege voorgestelde planning aan de voorzitter van de districtsraad en aan de voorzitter van de districtsraadscommissie van zittingen van de districtsraad en de districtsraadscommissie in 2023:
districtsraadscommissie 20.00 uur |
districtsraad 20.00 uur |
maandag 9 januari 2023 | donderdag 12 januari 2023 |
maandag 30 januari 2023 | donderdag 2 februari 2023 |
maandag 27 februari 2023 | donderdag 2 maart 2023 |
maandag 27 maart 2023 | donderdag 30 maart 2023 |
maandag 8 mei 2023 | donderdag 11 mei 2023 |
maandag 5 juni 2023 | donderdag 8 juni 2023 |
maandag 4 september 2023 | donderdag 7 september 2023 |
maandag 2 oktober 2023 | donderdag 5 oktober 2023 |
maandag 6 november 2023 | donderdag 9 november 2023 |
maandag 4 december 2023 | donderdag 7 december 2023 |
De laatste tijd ,zijn er verschillende geruchten over een her locatie van de Isvag oven .
Ondertussen is de Terbekehof dreef , volledig heraangelegd ,met voor alle bedrijven, wie dit wenst een aansluiting op het "Warmtenet " van de Isvag oven .
Dit alles koste ook wel een grote hap uit het Wilrijkse Budget .
Ik weet dat dit stadsbevoegdheid is ,maar aangezien dit toch regelmatig in de pers kwam , en dit wel degelijk in Wilrijk is .
Zou het misschen niet slecht zijn , om iemand uit te nodigen , om deze zaak in de raad te komen toelichten .
Mijn vragen :
Blijft de oven bestaan op dezelfde locatie ?
En indien hij verplaatst zal worden , wanneer zal dit gebeuren , en naar waar ?
Districtsraadslid Eric Huijbrechts geeft toelichting bij de interpellatie.
Districtsraadsleden Martine Depauw en Lien Moens houden een tussenkomst.
Kristof Bossuyt geeft antwoord op de verschillende vragen.
wo 12/10/2022 - 15:55Van zaterdag 17 september 2022 tot vermoedelijk einde november 2022 is de toegang tot Zwembad Ieperman kant Doornstraat afgesloten. Het parkeerterreintje vóór het zwembad en de rijweg naast het zwembad zullen dus niet toegankelijk zijn.
Tijdens deze periode kunnen ouders geen gebruik maken van de parking van het zwembad als sluipweg om hun kinderen toch af te zetten aan de poort van de parkschool Ieperman en om zo de schoolstraat Kerkelei te omzeilen doordat deze straat maar voor de helft wordt afgezet. 2x dagelijks een 100-tal wagens die het fietspad van de Doornestraat kruisten, daarna het voetpad van de Kerkelei aan de schoolpoort kruisten en vervolgens de Kerkelei uitrijden terwijl daar ouders en kinderen met de fiets deze straat inrijden.
De school is positief dat in deze periode er geen autoverkeer meer komt tot aan de schoolpoort bij het begin en einde van de schooldag, hebben ouders vernomen vanwege de directeur.
Volgende vragen dringen zicht op:
Districtsraadslid Dirk Avonts geeft toelichting bij de interpellatie.
Districtsraadslid Martine Depauw houdt een tussenkomst.
Districtsschepen Hans Ides geeft antwoord op de verschillende vragen.
Districtsraadslid Dirk Avonts houdt nog een wederwoord.
wo 12/10/2022 - 15:56Verschillende gemeentes in de zuidrand rond Antwerpen hebben de handen in elkaar geslagen om de fietsbereikbaarheid en -beleving te verbeteren en te investeren in een zuidelijke fietsring die zal leiden tot een snelle, aantrekkelijke en veilige trage verbinding. Deze fietsring zal de connectie maken vanaf de veerboot in Hemiksem en de fietssnelweg F13 tot aan de aansluiting met de fietssnelwegen F1 en F16 te Kontich-Lint en dit via de gemeentes Hemiksem, Aartselaar, Edegem, District Wilrijk en Kontich.
Tractebel is daartoe met een studie-opdracht gelast en heeft in juli 2022 een grondige nota (190 blz) opgemaakt. Daarin worden 3 mogelijke tracés onderzocht en besproken: een noordelijke variant, centrale variant en zuidelijke variant.
De noordelijke variant voorziet een begin van de as vanaf de F13 t.h.v. de Moerelei en ontsluit het bedrijventerrein door aan te sluiten op de bestaande infrastructuur ervan, kruist de A12 t.h.v. de Terbekehofdreef en loopt verder via de Atomiumlaan. Via de Doornstraat wordt aangesloten op de Drie Eikenstraat. Via de Hovestraat en de Edegemsestraat wordt aangesloten op de F1 t.h.v. het station van Hove.
Dit noordelijk tracé verhoogt de bereikbaarheid per fiets tussen Wilrijk en de aangrenzende gemeentes Hemiksem en Edegem.
Is het college op de hoogte van deze planning van een F13 en welke stappen worden gezet teneinde het voor Wilrijk meest gunstige tracé te verdedigen?
Zijn er al plannen voor de financiering van deze F13?
Districtsraadslid Luc Eliaerts geeft toelichting bij de interpellatie.
Districtsburgemeester Kristof Bossuyt en districtsschepen Werner Theuns geven antwoord op de verschillende vragen.
Districtsraadslid Luc Eliaerts houdt een wederwoord.
Na bijkomende antwoorden door districtsschepen Werner Theuns en de districtsburgemeester wordt het debat afgesloten.
wo 12/10/2022 - 15:57Beste voorzitter,
Al enige tijd is er beroering rond het bouwproject op de Valaarweide aan het Hof van Mols.
De buurtbewoners zijn bezorgd over de waterhuishouding, er is een bestaand probleem met natte kelders, en wanneer nog meer doorlaatbare oppervlakte verdwijnt (er komt een grote parkeergarage) is er oprechte vrees dat de situatie niet in de positieve richting zal evolueren. De buurt vraagt zich terecht af wat voor zin het heeft dat het district inzet op ontharding, als dat met een dergelijk groot bouwproject in de wijk onderuit gehaald wordt.
Open ruimte wordt steeds schaarser, en terecht komen mensen op voor de bescherming er van als er ook andere mogelijkheden zijn voor bebouwing. Waarom kijkt AG Vespa niet naar inbreiding en het herontwikkelen van bestaande bebouwing, en wil het per sé nog open ruimte aansnijden? Garage Permeke staat nu al een tijd leeg bijvoorbeeld, het zou toch interessant kunnen zijn naar dit soort sites te kijken? De allerbelangrijkste en eerste peiler van duurzaam ruimtebeleid is niet verder aansnijden van onbebouwde ruimte.
Kan het district vanuit zijn adviesbevoegdheid voor projecten die op Wilrijks grondgebied liggen deze vraag stellen?
Het zou ook goed zijn dat het bestuur actief de buurtbewoners uitnodigt om met hen in gesprek te gaan rond de bezorgdheden die ze hebben. Kan dat gepland worden? Op welke termijn?
Districtsraadslid Lien Moens geeft toelichting bij de interpellatie.
Districtsraadsleden Martine Depauw en Xeno Wauters houden een tussenkomst.
Districtsburgemeester Kristof Bossuyt geeft antwoord op de verschillende vragen.
Districtsraadslid Lien Moens houdt nog een wederwoord.
wo 12/10/2022 - 15:58Districtsraadslid Lien Moens geeft toelichting bij de interpellatie.
Districtsraadslid Xeno Wauters houdt een tussenkomst.
Districtsschepen Robert Moens geeft antwoord op de verschillende vragen.
Districtsraadslid Lien Moens houdt nog een wederwoord.
Districtsschepen Werner Theuns en de districtsburgemeester geven verdere verduidelijking bij het standpunt van het districtscollege.
wo 12/10/2022 - 16:00Op de DR van 1.9.2022 diende onze fractie een interpellatie in rond Koopkracht.
Onze vraag was toen of het districtscollege bereid is om samenwerkingen met publieke of private partners op te zetten en burgers nog beter te informeren over de mogelijkheden om hun koopkracht te beschermen.
Op onze vraag werd door het college niet echt ingegaan...we hebben onthouden dat er wel eens een artikeltje zou verschijnen in het magazine 2610.
Onnodig om te zeggen dat de energiecrisis zich heftig doorzet met alle mogelijke gevolgen... besprekingen rond besparingen, prijsplafond en overwinsten aanpakken, edm vliegen ons om de oren.
Ook onnodig om te vermelden dat een groot aantal Wilrijkenaars, zowel burgers als bedrijven als kleine zelfstandigen, hard getroffen worden.
Om Wilrijkenaars de gelegenheid te bieden, warm en gezellig ergens plaats te kunnen nemen, willen we voorstellen om het gemeenschapscentrum (met de klemtoon op gemeenschap) open te stellen voor iedereen. Verenigingen, burgers, ... krijgen dan toegang tot een warme omgeving, een gezellige omgeving. Een tasje koffie of thee aanbieden, moet zeker ook tot de mogelijkheden behoren.
Het betreft echter stadspatrimonium dus het is vanzelfsprekend dat zulk engagement enkel kan mits een financiële inspanning via de districtsbegroting.
Is het districtscollege bereid om
- het gemeenschapscentrum open te stellen voor Wilrijkse burgers, verenigingen om zo tijdelijk een warme ruimte aan te bieden;
- in die ruimte koffie of thee beschikbaar te stellen;
- zeker deze winterperiode het gemeenschapscentrum beschikbaar te stellen?
- de financiële inspanning te voorzien in de begroting
Districtsraadslid Martine Depauw geeft toelichting bij de interpellatie.
Districtsraadsleden Dirk Avonts en Eric Huijbrechts houden een tussenkomst.
Districtsburgemeester Kristof Bossuyt geeft antwoord op de verschillende vragen.
Tijdens de bespreking van deze interpellatie vraagt districtsraadslid Martine Depauw het woord en verwijst naar een schriftelijke vraag van de Vlaams Belang-fractie met betrekking tot overlast aan het Q8 benzinestation aan de Groenenborgerlaan.
De voorzitter van de districtsraad sluit het debat.
wo 12/10/2022 - 16:01