Terug
Gepubliceerd op 01/02/2022

2022_DCWI_00011 - Districten Wilrijk en Hoboken. De Bruynlaan - Aanpassing aanvullend verkeersreglement. Ongunstig advies - Goedkeuring

districtscollege Wilrijk
ma 24/01/2022 - 18:15 VIRTUELE VERGADERING
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Kristof Bossuyt, districtsburgemeester; Hans Ides, districtsschepen; Linda Verlinden, districtsschepen; Werner Theuns, districtsschepen; Robert Moens, districtsschepen; Bart Vrints, districtssecretaris

Afwezig

Danny Raets, waarnemend districtssecretaris

Secretaris

Bart Vrints, districtssecretaris

Voorzitter

Kristof Bossuyt, districtsburgemeester
2022_DCWI_00011 - Districten Wilrijk en Hoboken. De Bruynlaan - Aanpassing aanvullend verkeersreglement. Ongunstig advies - Goedkeuring 2022_DCWI_00011 - Districten Wilrijk en Hoboken. De Bruynlaan - Aanpassing aanvullend verkeersreglement. Ongunstig advies - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Regelgeving: bevoegdheid

Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4464) werden de principes en werkkaders bevestigd, die van toepassing zijn op de districtscolleges en districtsraden voor de uitvoering van hun bevoegdheden. Het college besliste om bij de goedkeuring van een aanvullend verkeersreglement, voorafgaandelijk aan de beslissing, telkens advies te vragen aan het betrokken district.

Argumentatie

Een aangepast aanvullend verkeersreglement wordt opgesteld: 

  • om het fietscomfort te verbeteren, mogen fietsers de driekleurige verkeerslichten ter hoogte van het kruispunt met de Julius de Geyterstraat voorbijrijden wanneer het verkeerslicht op rood of oranjegeel staat (artikel 2). Door het gebruik van het verkeersbord B23 kunnen fietsers rechtdoor en zich opstellen voor het fietslicht om verder richting VIIde Olympiadelaan te rijden.

De parkeerbalans blijft ongewijzigd.

Juridische grond

  • Wet van 16 maart 1968 betreffende de politie van het wegverkeer;
  • Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement betreffende de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Gemeenteraadsbesluit van 16 december 2019 (jaarnummer 760) waarbij de gewijzigde statuten van Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG werden goedgekeurd;
  • Artikel 56 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017;
  • Collegebesluit van 24 februari 2017 (jaarnummer 1853) waarin de werkwijze voor het opmaken van de verkeersadviezen voor heraanleg openbaar domein, aanvullende verkeersreglementen en proefopstellingen werden vastgesteld.

Aanleiding en context

De De Bruynlaan in de districten Wilrijk en Hoboken: 

  • behoort tot het beheer van de stad Antwerpen;
  • heeft een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer dat goedgekeurd werd door het college 11 januari 2019 (jaarnummer 235). 

Het college keurde in zitting van 11 juni 2021 (jaarnummer 4848) de collegiale brief aan Vias institute met betrekking tot de toepassing van vrij rechtsaf/rechtdoor voor fietsers op een aantal onderstaande kruispunten goed.
Ondertussen gaf Vias institute positief advies om dit principe uit te rollen op de voorgestelde kruispunten. Al deze kruispunten werden ondertussen ook besproken op het kabinetsoverleg verkeersveiligheid (5 oktober 2021). Daar werd beslist het nodige in gang te zetten om de toepassing van de verkeersborden B22 en B23 betreffende de vrije rechtsafslag/rechtdoor te implementeren. 

Het gaat over volgende kruispunten:

  • Carnotstraat - Dambruggestraat;
  • Carnotstraat - Provinciestraat;
  • Frans Van Hombeeckstraat - Grotesteenweg;
  • Bordeauxstraat - Londenstraat;
  • Oosterweelsteenweg - Siberiastraat;
  • Boomsesteenweg - Camille Huysmanslaan.

Ondertussen werden ook vanuit de opmaak voor nieuwe verkeerslichtenregelingen binnen de schoot van de verkeerscoördinatiecentrale (VLCC) een aantal kruispunten aangereikt waar de toepassing van het verkeersbord B22 en/of B23 een grote meerwaarde zou betekenen voor fietsers. Ook deze kruispunten werden besproken op het kabinetsoverleg Verkeersveiligheid (5 oktober 2021) met de betrokken stedelijke kabinetten. Daar werd beslist het nodige in gang te zetten om de toepassing van de verkeersborden B22 en B23 betreffende de vrije rechtsafslag/rechtdoor te implementeren. Het betreft onder andere het kruispunt De Bruynlaan/Julius De Geyterstraat.

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling (afdeling Mobiliteit) stelt voor om in de De Bruynlaan, ter hoogte van de Julius De Geyterstraat, rechtdoor door rood in te voeren.

Algemene financiële opmerkingen

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie zelf plaatsen met materiaal uit eigen voorraad. Er zijn dus geen rechtstreekse financiële gevolgen.

Adviezen

verkeerspolitie, advies van 18 januari 2022 Gunstig advies

Beleidsdoelstellingen

9 - Decentralisatie
2WIL01 - 7 unieke en diverse wijken, samen één bruisend Wilrijk
2WIL0110 - Adviesbevoegdheid

Besluit

Het districtscollege wilrijk legt het volgende voor aan de districtsraad wilrijk:

Artikel 1

De districtsraad geeft ongunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de De Bruynlaan in de districten Wilrijk en Hoboken, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in het college van 11 januari 2019 (jaarnummer 235), omwille van:

  • pedagogische redenen (het is, vooral aan kinderen, erg moeilijk uit te leggen waarom er toch soms door een rood licht mag gereden worden);
  •  verkeersveiligheid: het brengt, op deze specifieke locatie én op deze scholenroute, de verkeersveiligheid in het gedrang;
  •  rubriek 159 (hoofdstuk "Veilig op weg") van het stedelijk bestuursakkoord: er is enkel sprake van een onderzoek: het district is niet op de hoogte van enig onderzoek, noch van enige evaluatie van proefprojecten; • rubriek 159 (hoofdstuk "Veilig op weg") van het stedelijk bestuursakkoord: er is enkel sprake van rechtsaf door rood (met inbuigende fietspaden); op deze specifiek locatie gaat het over rechtdoor door rood.

De districtsraad is wel voorstander van infrastructurele ingrepen om de verkeersveiligheid op dit kruispunt te verbeteren.

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Bijlagen