Terug
Gepubliceerd op 16/09/2022

2022_DRWI_00066 - Districten Wilrijk en Hoboken. Zone Valaar - Aanpassing aanvullend verkeersreglement. Advies - Goedkeuring

districtsraad Wilrijk
do 01/09/2022 - 20:00 raadzaal districtshuis Wilrijk
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Kristof Bossuyt, voorzitter van de districtsraad; Hans Ides, districtsschepen; Robert Moens, districtsschepen; Linda Verlinden, districtsschepen; Eric Huijbrechts, districtsraadslid; Martine Depauw, districtsraadslid; Magda Biesemans, districtsraadslid; Sophie Stukken, districtraadslid; Alexandra D'Archambeau, districtsraadslid; Dirk Avonts, districtsraadslid; Azeddine Hayani, districtsraadslid; Youssef Boubker, districtsraadslid; Peggy Deckx, districtsraadslid; Els Vanderelst, districtsraadslid; Xeno Wauters, districtsraadslid; Philippe Kussé, districtsraadslid; Marleen Verbruggen, districtsraadslid; Werner De Gres, districtsraadslid; Omar Al Jouaidi, districtsraadslid; Luc Eliaerts, districtsraadslid; Maxime Peeters, districtsraadslid; Elke Van Espen, plaatsvervangend districtssecretaris

Verontschuldigd

Werner Theuns, districtsschepen; Lien Moens, districtsraadslid; Monique Mahieu, districtsraadslid; Frida Boeykens, districtsraadslid

Secretaris

Elke Van Espen, plaatsvervangend districtssecretaris

Voorzitter

Kristof Bossuyt, voorzitter van de districtsraad
2022_DRWI_00066 - Districten Wilrijk en Hoboken. Zone Valaar - Aanpassing aanvullend verkeersreglement. Advies - Goedkeuring 2022_DRWI_00066 - Districten Wilrijk en Hoboken. Zone Valaar - Aanpassing aanvullend verkeersreglement. Advies - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Aanleiding en context

Op 18 november 1996 (jaarnummer 1957) keurde de gemeenteraad het aanvullende verkeersreglement met parkeerbeperking in de zone 'VIIde Olympiadelaan en omgeving' goed.
Het college keurde in zitting van 28 september 2018 (jaarnummer 8742) onder andere de zone max 3,50 ton in Antwerpen goed. De bestaande zone 'VIIde Olympiadelaan' werd in het district Antwerpen aangepast naar een betalende zone max 3,50 ton. De nieuwe afbakening van het beperkt parkeren zag er als volgt uit:

  • zone Tir uitbreiden naar het Kiel met betalend parkeren;
  • zone Kiel-Hof Van Tichelen (district Antwerpen) ten zuiden van de VIIe Olympiadelaan wordt een blauwe zone.

In de districten Wilrijk en Hoboken werd niets aangepast of gewijzigd, de zone max 3,50 ton bleef behouden. Tengevolge van deze wijziging moet het aanvullend verkeerreglement voor de districten Wilrijk en Hoboken wel aangepast worden. Deze aanpassingen hebben geen implicaties op straat, maar zorgen er juist voor dat het reglement overeenkomt met hoe het op straat is gereglementeerd. Het maakt de zone sluitend.

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling (afdeling Mobiliteit) stelt ook voor om deze zone te herbenoemen naar 'zone Valaar' waarbij parkeren wordt toegelaten voor voertuigen met een maximale toegelaten massa van 3,50 ton.

Argumentatie

Om te voorkomen dat zware vrachtwagens parkeren in de woonstraten van de wijk Valaar, wordt de zone max 3,50 ton behouden. Op die manier kunnen lichte vrachten nog steeds correct in de straten parkeren. Dit aangezien er bewoners zijn met lichte vrachten die ook in de buurt van hun woonst willen parkeren. Daarnaast zou een zwaardere beperking tot enkel personenwagens ook voor problemen zorgen bij kleine zelfstandigen die werken moeten uitvoeren en meestal met een betstelwagen rijden. Ook zij moeten correct kunnen parkeren in de straat waar ze werken uitvoeren. Zware vrachten worden echter wel uit de wijk geweerd.

De parkeerbalans blijft ongewijzigd.

Juridische grond

  • Wet van 16 maart 1968 betreffende de politie van het wegverkeer;
  • Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement betreffende de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Gemeenteraadsbesluit van 16 december 2019 (jaarnummer 760) waarbij de gewijzigde statuten van Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG werden goedgekeurd.  
  • Artikel 56 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017;
  • Collegebesluit van 24 februari 2017 (jaarnummer 1853) waarin de werkwijze voor het opmaken van de verkeersadviezen voor heraanleg openbaar domein, aanvullende verkeersreglementen en proefopstellingen werden vastgesteld.

Regelgeving: bevoegdheid

Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4464) werden de principes en werkkaders bevestigd, die van toepassing zijn op de districtscolleges en districtsraden voor de uitvoering van hun bevoegdheden. Het college besliste om bij de goedkeuring van een aanvullend verkeersreglement, voorafgaandelijk aan de beslissing, telkens advies te vragen aan het betrokken district.

Algemene financiële opmerkingen

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie zelf plaatsen met materiaal uit eigen voorraad. Er zijn dus geen rechtstreekse financiële gevolgen.

Beleidsdoelstellingen

9 - Decentralisatie
2WIL01 - 7 unieke en diverse wijken, samen één bruisend Wilrijk
2WIL0110 - Adviesbevoegdheid

Besluit

De districtsraad Wilrijk keurt eenparig het volgende besluit goed mits aanpassing.
De districtsraad wilrijk beslist:

Artikel 1

De districtsraad geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de 'zone Valaar' in de districten Wilrijk en Hoboken, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in de gemeenteraad van 18 november 1996 (jaarnummer 1957), mits ook een verbod op het parkeren van lichte vrachten zodat dus enkel personenwagens kunnen parkeren (verkeersbord E9b). Aanvullend adviseert de districtsraad om ook in de Sportstraat, Tennisstraat, Golfstraat en Polostraat een verbod op het parkeren van lichte vrachtwagens in te voeren (met verkeersbord E9b).

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Bijlagen