De districtsraad vergaderde op 2 juni 2022.
De notulen vermelden in chronologische volgorde alle besproken onderwerpen en het gevolg dat eraan werd gegeven. Zij vermelden duidelijk alle genomen beslissingen. De originelen van de notulen van de districtsraad worden, na goedkeuring, door de voorzitter van de districtsraad en de districtssecretaris ondertekend.
Artikel 278 van het Decreet Lokaal Bestuur stelt dat de notulen alle besproken onderwerpen, alsook het gevolg dat werd gegeven aan de punten waarover de gemeenteraad geen beslissing heeft genomen, vermelden in chronologische volgorde.
Artikelen 32, 277 en 132 van het Decreet Lokaal Bestuur belasten de districtssecretaris met het opstellen en bewaren van de notulen.
De districtsraad keurt de notulen van 2 juni 2022 goed.
Vanaf 1 januari 2020 voorziet het Decreet Lokaal Bestuur dat er minstens voor het einde van het derde kwartaal een opvolgingsrapportering, met een stand van zaken van de uitvoering van het meerjarenplan, over het eerste semester van het boekjaar wordt voorgelegd.
Het college keurde in de zitting van 27 maart 2020 (jaarnummer 2852) de werkwijze van opvolgingsrapportering goed.
Het college keurde in de zitting van 25 mei 2022 (jaarnummer 4251) de timing van de opvolgingsrapportering goed.
In BBC 2020 verschuift de focus in de rapportering over de beleidsplanning naar de prioritaire actieplannen. Het meerjarenplan en de jaarrekening worden opgesteld volgens nieuwe schema’s (die eenvoudiger en minder complex zijn) en het autorisatieniveau van de kredieten wordt verhoogd waardoor er meer mogelijkheden zijn om interne kredietverschuivingen uit te voeren die niet worden voorgelegd aan de districtsraad. Om ervoor te zorgen dat de districtsraad toch voldoende geïnformeerd blijft over het beleid heeft BBC 2020 de bijkomende verplichting opgelegd om minstens éénmaal per jaar, in de loop van het derde kwartaal, te rapporteren over de stand van zaken van het eerste semester van het lopende jaar, zowel op financieel als op inhoudelijk vlak. De rapportering is gebaseerd op wettelijke rapporten die worden gebruikt bij het meerjarenplan en de jaarrekening.
Alle raadsleden krijgen een aantal maal per jaar een rapportering over de beleidsdoelstellingen en de uitvoering ervan:
De opvolgingsrapportering bevat volgende documenten:
Artikel 263 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur (DLB) bepaalt dat er minstens voor het einde van het derde kwartaal een opvolgingsrapportering over het eerste semester van het boekjaar moet worden voorgelegd aan de gemeenteraad.
Artikel 143 DLB bepalen dat de verplichte opvolgingsrapportering in artikel 263 DLB ook van toepassing is op de districten.
Artikel 29 van het besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen (BBC 2020) bepaalt dat de opvolgingsrapportering minstens volgende elementen bevat:
1° een stand van zaken van de prioritaire acties of actieplannen van het meerjarenplan;
2° een overzicht van de geraamde en de gerealiseerde ontvangsten en uitgaven voor het lopende jaar;
3° in voorkomend geval, de wijzigingen in de assumpties die gekozen werden bij de opmaak van het meerjarenplan of de aanpassing ervan;
4° in voorkomend geval, de wijzigingen in de financiële risico's.
De districtsraad van Wilrijk neemt kennis van de opvolgingsrapportering over het eerste semester 2022 van het meerjarenplan 2020-2025
Fase | Actie | Datum | Jaarnummer |
Omgevingsvergunning
| goedkeuring college | 3 september 2021 | 7002 |
Het college keurde op 3 september 2021 (jaarnummer 7002) de omgevingsvergunning (OMV_20210103295) goed.
ARRO Antwerpen, Gijsbrecht Van Deurnelaan 22, 2100 Antwerpen finaliseerde het sociale woningbouwproject waarbij de wegenis van de woonomgeving in de Ilfeldlaan werd gerealiseerd.
Op 10 december 2020 werd het Proces Verbaal van voorlopige oplevering opgemaakt.
ARRO Antwerpen vraagt aan de stad Antwerpen om de overdracht naar het openbaar domein uit te voeren.
ARRO Antwerpen draagt kosteloos gronden over aan stad Antwerpen voor een totaaloppervlakte van 575 m² om te worden toegevoegd aan het lokale openbaar domein van de stad in beheer van het district Wilrijk.
Het bronperceel is door het kadaster gekend als sectie D nr 359F11
Artikel 6 § 3.2 van de beheersovereenkomst 2019-2024 met AG VESPA, zoals goedgekeurd op de gemeenteraad van 25 november 2019 (jaarnummer 652), bepaalt dat AG VESPA instaat voor de uitvoering en afhandeling van alle in- en uitgaande overdrachten van zakelijke rechten met betrekking tot het stedelijk patrimonium.
Artikel 5.24 Vlaamse Codex Wonen bepaalt dat de gesubsidieerde infrastructuurwerken en de aanpassingswerkzaamheden aan de woonomgeving samen met de grond overgedragen wordt aan de gemeente om in het gemeentelijke openbare domein te worden opgenomen. De gemeente onderhoudt de wooninfrastructuur, vermeld in het eerste lid, vanaf de voorlopige oplevering ervan, of vanaf de ingebruikname ervan als die aan de voorlopige oplevering voorafgaat. De eigenaar onderhoudt de gemeenschapsvoorzieningen vanaf de voorlopige oplevering ervan, of vanaf de ingebruikname ervan als die aan de voorlopige oplevering voorafgaat.
Artikel 41, 2e lid, 11° van het Decreet lokaal bestuur bepaalt dat de gemeenteraad bevoegd is voor de daden van beschikking over onroerende goederen, behalve die, vermeld in artikel 56, § 3, 8°, b.
Artikel 138 Decreet lokaal bestuur – “Naast de beslissingsbevoegdheden waarover de districtsraad beschikt op grond van dit decreet, heeft de districtsraad een algemene adviesbevoegdheid voor alle aangelegenheden die betrekking hebben op het district.
De overdracht van de grond gebeurt kosteloos. De kosten verbonden aan de akte zijn ten laste van ARRO Antwerpen.
De gronden worden voor een totaaloppervlakte van 575 m² overgedragen aan de stad Antwerpen en dient door de dienst Financiën/Boekhouding/Algemene Boekhouding/Vastactief te worden toegevoegd aan de Ilfeldlaan respectievelijk met vastgoednummer en oppervlakte 26101361 (575m²), voor een totaalwaarde van 575 EUR.
De jaarlijkse kosten voor onderhoud van het over te dragen openbaar domein worden geraamd op 1.720 EUR, in functie van een vernieuwing van de wegenis na 25 jaar en 1.887 EUR voor het jaarlijks groenonderhoud van boom- en groenaanplanting.
De districtsraad neemt kennis van de kosteloze verwerving van de grond en de infrastructuurwerken van ARRO Antwerpen naar stad Antwerpen, gelegen in de Ilfeldlaan kadastraal gekend als: Antwerpen, sectie D 359F11 met een totaaloppervlakte van 575 m² zoals aangegeven als 359F11 op het kadasterplan.
De districtsraad adviseert gunstig dat de in artikel 1 vermelde grond in de Ilfeldlaan na de overdracht en affectatie worden opgenomen in het lokaal openbaar domein van het district Wilrijk, mits de jaarlijkse dotatie aan het district, a rato van de uitbreiding van het openbaar domein, wordt verhoogd met volgende jaarlijks indexeerbare kosten::
De Jules Draeyersstraat in het district Wilrijk:
De districtsraad geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Jules Draeyersstraat in het district Wilrijk, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in de collegezitting van 27 maart 2015 (jaarnummer 2597).
Op 18 november 1996 (jaarnummer 1957)
keurde de gemeenteraad het aanvullende verkeersreglement met parkeerbeperking in de zone 'VIIde Olympiadelaan en omgeving' goed.
Het college keurde in zitting van 28 september 2018 (jaarnummer 8742) onder andere de zone max 3,50 ton in Antwerpen goed. De bestaande zone 'VIIde Olympiadelaan' werd in het district Antwerpen aangepast naar een betalende zone max 3,50 ton. De nieuwe afbakening van het beperkt parkeren zag er als volgt uit:
In de districten Wilrijk en Hoboken werd niets aangepast of gewijzigd, de zone max 3,50 ton bleef behouden. Tengevolge van deze wijziging moet het aanvullend verkeerreglement voor de districten Wilrijk en Hoboken wel aangepast worden. Deze aanpassingen hebben geen implicaties op straat, maar zorgen er juist voor dat het reglement overeenkomt met hoe het op straat is gereglementeerd. Het maakt de zone sluitend.
De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling (afdeling Mobiliteit) stelt ook voor om deze zone te herbenoemen naar 'zone Valaar' waarbij parkeren wordt toegelaten voor voertuigen met een maximale toegelaten massa van 3,50 ton.
Om te voorkomen dat zware vrachtwagens parkeren in de woonstraten van de wijk Valaar, wordt de zone max 3,50 ton behouden. Op die manier kunnen lichte vrachten nog steeds correct in de straten parkeren. Dit aangezien er bewoners zijn met lichte vrachten die ook in de buurt van hun woonst willen parkeren. Daarnaast zou een zwaardere beperking tot enkel personenwagens ook voor problemen zorgen bij kleine zelfstandigen die werken moeten uitvoeren en meestal met een betstelwagen rijden. Ook zij moeten correct kunnen parkeren in de straat waar ze werken uitvoeren. Zware vrachten worden echter wel uit de wijk geweerd.
De parkeerbalans blijft ongewijzigd.De districtsraad geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de 'zone Valaar' in de districten Wilrijk en Hoboken, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in de gemeenteraad van 18 november 1996 (jaarnummer 1957), mits ook een verbod op het parkeren van lichte vrachten zodat dus enkel personenwagens kunnen parkeren (verkeersbord E9b). Aanvullend adviseert de districtsraad om ook in de Sportstraat, Tennisstraat, Golfstraat en Polostraat een verbod op het parkeren van lichte vrachtwagens in te voeren (met verkeersbord E9b).
De Julius De Geyterstraat in de districten Antwerpen, Hoboken en Wilrijk:
Op 9 mei 2022 werd een aanvraag ingediend door een bewoner van de Julius De Geyterstraat om een voorbehouden parkeerplaats voor personen met een handicap in te richten.
De districtsraad Wilrijk geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Julius De Geyterstraat in de districten Antwerpen, Hoboken en Wilrijk, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in het college van 22 juni 2022 (jaarnummer 4866).
Het districtscollege keurde op 16 juli 2007 de wijze van communicatie van de bestuurshandelingen van de adviesraden goed (jaarnummer 2247). De verslagen van de vergaderingen worden bezorgd aan de bevoegde districtsschepen, de secretariaten van de andere adviesraden en de districtssecretaris voor mededeling aan het districtscollege en de districtsraad.
Op 16 december 2013 (jaarnummer 828) keurde de gemeenteraad onder andere het kader voor de vernieuwde werking van de adviesraden voor cultuur, jeugd, sport en senioren goed.
Op 5 december 2013 (jaarnummer 85) keurde de districtsraad de vernieuwde werkwijze goed voor het adviesorgaan cultuur.
Op 5 juni 2014 (jaarnummer 59) keurde de districtsraad de vernieuwe werkwijze goed voor het adviesorgaan sport.
Op 9 oktober 2014 (jaarnummer 104) keurde de districtsraad de oprichting van de districtsjeugdraad Wilrijk als adviesraad goed.
Op 4 december 2014 (jaarnummer 128) keurde de districtsraad het specifiek werkkader goed voor de Wilrijkse Adviesraad Senioren.
Het is wenselijk dat het districtscollege en de districtsraad kennis nemen van de verslagen van de vergaderingen van de verschillende adviesraden.
In het gemeenteraadsbesluit van 27 mei 2017 (jaarnummer 300) werden de bevoegdheden van de districtsraden vastgelegd. Artikel 6 bepaalt dat het district bevoegd is voor lokale inspraak en participatie.
De districtsraad neemt kennis van de volgende verslagen:
organisatie | datum vergadering |
Jeugdraad Wilrijk | 21 maart 2022 25 april 2022 |
Wilrijkse Adviesraad voor Senioren | 11 april 2022 |
Sportraad | Geen |
Adviesraad cultuur | Geen |
We kunnen er niet omheen.
De koopkracht van heel veel gezinnen staat onder druk door de steeds stijgende levensduurte.
Vooral de exponentieel gestegen energiefacturen bezorgen heel wat gezinnen kopzorgen.
De forse inflatie die daar het gevolg van is, doet de prijzen in winkels en supermarkten ook enorm stijgen.
Gelukkig heeft ons land een automatische indexering maar voor gezinnen met een beperkt inkomen neemt dat de financiële zorgen zeker niet weg.
Het is de plicht van elke overheid om de koopkracht van haar inwoners te bewaken en toenemende armoede te voorkomen.
Er werden de voorbije maanden al verscheidene maatregelen aangekondigd door hogere overheden, maar.. er dreigt een zware winter aan te komen.
Als district zouden we ook een bijdrage kunnen leveren door mensen extra goed te informeren.
Er zijn heel wat gezinnen en alleenstaanden die onvoldoende onderlegd zijn in het vergelijken van prijzen van energieleveranciers.
Als ze daar de nodige begeleiding in krijgen, zouden ze misschien wel (veel) lagere voorschotfacturen voorgeschoteld kunnen krijgen dan vandaag.
Het zijn net de gezinnen en alleenstaanden met lage inkomens die het vaakst wonen in slecht geïsoleerde woningen.
Hun energiefactuur zou kunnen dalen door gerichte ingrepen, maar zijn daar zelden van op de hoogte.
In samenwerking met externe (publieke of private) partners zouden we informatievergaderingen kunnen houden in het gemeenschapscentrum en/of wijken om mensen beter te informeren over maatregelen die hun koopkracht ten goede zou komen.
- Is het districtscollege bereid om zulke samenwerkingen op te zetten en burgers nog beter te informeren over de mogelijkheden om hun koopkracht te beschermen?
Districtsraadslid Martine Depauw geeft een toelichting bij de interpellatie met betrekking tot de koopkracht.
Districtsraadsleden Dirk Avonts en Xeno Wouters doen een tussenkomst.
Districtsburgemeester Kristof Bossuyt geeft een antwoord, waarna Martine Depauw repliceert.
ma 12/09/2022 - 11:24De metamorfose van de Kleinesteenweg is niemand ontgaan.
Op 2/12/2021 dienden Sophie en Xeno een IP in over de staat van het voetpad/rijbaan Kleinesteenweg (specifiek ter hoogte van het sociaal centrum).
Nu, een negen maanden later, willen we de aandacht vragen voor de verkeersonveiligheid die er nog steeds is.
Fietsers en voetgangers moeten op verschillende plaatsen gewoon de rijbaan op. Er is zelfs geen helling voorzien om van het fietspad of voetpad op de rijbaan te geraken.
Wat met rolstoelgebruikers, mensen met een rollator, mensen met kinderwagen, …?
Dit is geen recente situatie en aangezien de werken nog een hele tijd zullen doorgaan, dringt er zich een aanpassing of sowieso verbetering op.
Vele scholieren en studenten zullen terug in groten getale gebruik maken van dit gedeelde fiets/voetpad.
De huidige situatie is absoluut onaanvaardbaar.
Kan de bevoegde schepen de situatie ter plaatse gaan opnemen en een gepaste oplossing zoeken en voorstellen zodat zowel voetgangers als fietsers op een veilige manier hun weg kunnen verderzetten?
Districtsraadslid Martine Depauw geeft een toelichting bij de interpellatie met betrekking tot verkeersonveiligheid Kleinesteenweg.
Districtsraadsleden Dirk Avonts, Els Vanderelst en Werner de Gres doen een tussenkomst. Er volgt een aanvulling van districtsraadslid Martine Depauw.
Districtsburgemeester Kristof Bossuyt geeft een antwoord, waarna Martine Depauw repliceert.
ma 12/09/2022 - 11:26