Terug
Gepubliceerd op 20/09/2022

2022_DRAN_00097 - District Antwerpen. Boudewijnsstraat - Aanpassing aanvullend verkeersreglement. Advies - Goedkeuring

districtsraad Antwerpen
ma 19/09/2022 - 20:00 Provinciehuis Antwerpen
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Marita Wuyts, voorzitter districtsraad; Anne Poppe, districtsraadslid; Christophe Wuyts, districtsraadslid; Nadine Peeters, districtsraadslid; Paul Cordy, districtsburgemeester; Tom Van den Borne, districtsschepen; Regina Verstraeten, districtsraadslid; Adrjen Boeckmans, districtsraadslid; Fauzaya Talhaoui, districtsraadslid; Femke Meeusen, districtsschepen; Ebubekir Dogan, districtsraadslid; Sascha Luyckx, districtsraadslid; Laura Delmas, districtsraadslid; Freek Niesten, districtsraadslid; Annemie Demeyer, districtsraadslid; Cedric Cornelissen, districtsraadslid; Nana Touré, districtsraadslid; Amber Paris, districtsraadslid; Simon Verreet, districtsraadslid; Marie Vrelust, districtsraadslid; Farid Darmach, districtsraadslid; Sah Gulhan, districtsraadslid; Bart Steyaert, districtsraadslid; Lutgardis van Craenenbroeck; Herald Claeys, districtssecretaris

Afwezig

Samuel Markowitz, districtsschepen; Morad Ramachi, districtsraadslid; Jan Braeckmans, districtsraadslid; Maya Detiège, districtsraadslid; Annelies Thoelen, districtsraadslid

Verontschuldigd

Charlien Van Leuffel, districtsschepen; Tannicka Bogaert, districtsraadslid; Babette Dehaen, districtsraadslid; Stella Vansummeren, districtsraadslid

Secretaris

Herald Claeys, districtssecretaris

Voorzitter

Marita Wuyts, voorzitter districtsraad
2022_DRAN_00097 - District Antwerpen. Boudewijnsstraat - Aanpassing aanvullend verkeersreglement. Advies - Goedkeuring 2022_DRAN_00097 - District Antwerpen. Boudewijnsstraat - Aanpassing aanvullend verkeersreglement. Advies - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Aanleiding en context

De Boudewijnsstraat in district Antwerpen:

  • behoort tot het beheer van stad Antwerpen;
  • heeft een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer dat goedgekeurd werd door het college van 3 oktober 2014 (jaarnummer 10137);
  • maakt deel uit van een goedgekeurde zone 30, gekend als "Harmonie-Brederode"; 
  • maakt deel uit van het reglement parkeren met beperkte parkeertijd "Binnen de Singel en 20ste-eeuwse gordel" met het oog op het betalend- en bewonersparkeren en/of het residentieel parkeren met parkeerschijf en bewonerskaart. 

Het college keurde op 26 juni 2020 (jaarnummer 5618) het overkoepelend aanvullend verkeersreglement 'beperkt eenrichtingsverkeer voor speed pedelecs, aanpassing onderborden' goed. Dit wordt nu uitgevoerd.
Het college nam op 24 oktober 2014 (jaarnummer 10787) kennis van het verslag van de werkvergadering van 10 september 2014 over de afbouw verkeerslichten.
Het college keurde op 15 mei 2020 (jaarnummer 4342) de proefopstelling "maatregelen tegen foutparkeerders op hoeken" goed.
Het college keurde op 7 mei 2021 (jaarnummer 3757) de proefopstelling goed om de problematiek in verband met het laden en lossen ter hoogte van het administratief gebouw 'Den Bell' en het woonzorgcentrum op te lossen. De verkeerspolitie evalueerde deze proefopstelling gunstig op 11 maart 2022. Op het 'districtsoverleg openbaar domein' van 1 april 2022 werd deze proefsopstelling ook gunstig geadviseerd. De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling (afdeling Mobiliteit) stelt nu voor om de proefopstelling te bestendigen.

Argumentatie

Een aangepast aanvullend verkeersreglement wordt opgesteld: 
  • bestuurders van speed pedelecs worden toegelaten om in beide richtingen te rijden (artikel 1);
  • het laden en lossen wordt onbeperkt toegelaten op de verhoogde inrichting, langs de zijde van 'Den Bell'. Hierdoor zijn leveranciers niet langer in overtreding (artikel 2);
  • de laad- en loszone ter hoogte van het woonzorgcentrum, op de hoek van de Solvynsstraat, wordt opgeschoven en vergroot tot aan de verhoogde inrichting.
    Hierdoor is er voldoende plaats voor grotere vrachtwagens en komt de laadklep ter hoogte van hun poort (artikel 3).
De parkeerbalans neemt af met één (1) parkeerplaats, van maandag tot en met zaterdag van 9.00 tot 17.00 uur.

Juridische grond

  • Wet van 16 maart 1968 betreffende de politie van het wegverkeer;
  • Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement betreffende de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Gemeenteraadsbesluit van 16 december 2019 (jaarnummer 760) waarbij de gewijzigde statuten van Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG werden goedgekeurd;
  • Artikel 56 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017;
  • Collegebesluit van 24 februari 2017 (jaarnummer 1853) waarin de werkwijze voor het opmaken van de verkeersadviezen voor heraanleg openbaar domein, aanvullende verkeersreglementen en proefopstellingen werden vastgesteld.

Regelgeving: bevoegdheid

Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4464) werden de principes en werkkaders bevestigd, die van toepassing zijn op de districtscolleges en districtsraden voor de uitvoering van hun bevoegdheden. Het college besliste om bij de goedkeuring van een aanvullend verkeersreglement, voorafgaandelijk aan de beslissing, telkens advies te vragen aan het betrokken district.

Algemene financiële opmerkingen

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie zelf plaatsen met materiaal uit eigen voorraad. Er zijn dus geen rechtstreekse financiële gevolgen.

Adviezen

Verkeerspolitie, advies van 24 mei 2022 Gunstig advies

De verkeerspolitie meldt: "Het inrichten van de proefopstelling in de Boudewijnsstraat heeft niet geleid tot een verhoging van het aantal ongevallen tijdens de periode.

Tevens is er geen melding van klachten i.v.m. deze proefopstelling."


Beleidsdoelstellingen

9 - Decentralisatie
2ANT01 - De kern van een moderne, leefbare en bruisende stad
2ANT0107 - Adviesbevoegdheid
2ANT010704 - Mobiliteit

Besluit

De districtsraad Antwerpen keurt het volgende besluit eenparig goed.

De districtsraad antwerpen beslist:

Artikel 1

De districtsraad geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Boudewijnsstraat in district Antwerpen, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in het college van 3 oktober 2014 (jaarnummer 10137).

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.