Terug
Gepubliceerd op 20/09/2022

2022_DRAN_00113 - Antwoord college van burgemeester en schepenen - Bestrijding overlastfenomenen na versoepelen covid-19 maatregelen - Kennisneming

districtsraad Antwerpen
ma 19/09/2022 - 20:00 Provinciehuis Antwerpen
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Marita Wuyts, voorzitter districtsraad; Anne Poppe, districtsraadslid; Christophe Wuyts, districtsraadslid; Nadine Peeters, districtsraadslid; Paul Cordy, districtsburgemeester; Tom Van den Borne, districtsschepen; Regina Verstraeten, districtsraadslid; Adrjen Boeckmans, districtsraadslid; Fauzaya Talhaoui, districtsraadslid; Femke Meeusen, districtsschepen; Ebubekir Dogan, districtsraadslid; Sascha Luyckx, districtsraadslid; Laura Delmas, districtsraadslid; Freek Niesten, districtsraadslid; Annemie Demeyer, districtsraadslid; Cedric Cornelissen, districtsraadslid; Nana Touré, districtsraadslid; Amber Paris, districtsraadslid; Simon Verreet, districtsraadslid; Marie Vrelust, districtsraadslid; Farid Darmach, districtsraadslid; Sah Gulhan, districtsraadslid; Bart Steyaert, districtsraadslid; Lutgardis van Craenenbroeck; Herald Claeys, districtssecretaris

Afwezig

Samuel Markowitz, districtsschepen; Morad Ramachi, districtsraadslid; Jan Braeckmans, districtsraadslid; Maya Detiège, districtsraadslid; Annelies Thoelen, districtsraadslid

Verontschuldigd

Charlien Van Leuffel, districtsschepen; Tannicka Bogaert, districtsraadslid; Babette Dehaen, districtsraadslid; Stella Vansummeren, districtsraadslid

Secretaris

Herald Claeys, districtssecretaris

Voorzitter

Marita Wuyts, voorzitter districtsraad
2022_DRAN_00113 - Antwoord college van burgemeester en schepenen - Bestrijding overlastfenomenen na versoepelen covid-19 maatregelen - Kennisneming 2022_DRAN_00113 - Antwoord college van burgemeester en schepenen - Bestrijding overlastfenomenen na versoepelen covid-19 maatregelen - Kennisneming

Motivering

Gekoppelde initiatiefrechten

Aanleiding en context

Het districtssecretariaat ontving op 10 juni 2022 een antwoord van het college op het advies van de districtsraad (zitting van 21 juni 2021, jaarnummer 58) betreffende de bestrijding van overlastfenomenen na het versoepelen van covid-19 maatregelen.

Argumentatie

Het districtssecretariaat registreert alle inkomende en uitgaande briefwisseling van het district. De districtssecretaris zorgt voor een correcte opvolging en beantwoording van de briefwisseling.

Juridische grond

Artikel 290 van het decreet lokaal bestuur bepaalt dat alle briefwisseling aan de gemeente wordt geacht te zijn gericht aan het college van burgemeester en schepenen. Behalve bij andersluidende beslissing van de gemeenteraad wordt de briefwisseling verstuurd naar het gemeentehuis. Er wordt een register aangelegd van alle ingaande en uitgaande briefwisseling, van welke aard ook. Ingevolge artikel 132 van het Decreet Lokaal Bestuur is dit artikel ook van toepassing op de districten.

Artikel 26 van het reglement bestuurlijke organisatie stad en OCMW Antwerpen bepaalt dat districtsadviezen binnen een termijn van 40 werkdagen worden beantwoord door het college van burgemeester en schepenen, overeenkomstig de Wet betreffende de uitdrukkelijke motivering van de bestuurshandelingen.

Regelgeving: bevoegdheid

Artikel 138 van het decreet lokaal bestuur bepaalt dat de districtsraad een algemene adviesbevoegdheid heeft voor alle aangelegenheden die betrekking hebben op het district.

Beleidsdoelstellingen

9 - Decentralisatie
2ANT01 - De kern van een moderne, leefbare en bruisende stad
2ANT0107 - Adviesbevoegdheid
2ANT010701 - Districtsraad

Besluit

De districtsraad Antwerpen neemt kennis van het volgende besluit.
De districtsraad antwerpen beslist:

Artikel 1

De districtsraad neemt kennis van het antwoord van het college van burgemeester en schepenen op het advies van 21 juni 2021 betreffende de bestrijding van overlastfenomenen na het versoepelen van covid-19 maatregelen. 

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.