Terug
Gepubliceerd op 27/09/2022

2022_DCAN_00471 - District Antwerpen. Alfred Coolsstraat - Aanpassing aanvullend verkeersreglement. Advies - Goedkeuring

districtscollege Antwerpen
ma 26/09/2022 - 14:00 Districtshuis Antwerpen | Zaal Christy
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Paul Cordy, voorzitter districtscollege; Tom Van den Borne, districtsschepen; Femke Meeusen, districtsschepen; Olivia Alexander, waarnemend districtssecretaris

Afwezig

Herald Claeys, districtssecretaris

Verontschuldigd

Samuel Markowitz, districtsschepen; Charlien Van Leuffel, districtsschepen

Secretaris

Olivia Alexander, waarnemend districtssecretaris

Voorzitter

Tom Van den Borne, districtsschepen
2022_DCAN_00471 - District Antwerpen. Alfred Coolsstraat - Aanpassing aanvullend verkeersreglement. Advies - Goedkeuring 2022_DCAN_00471 - District Antwerpen. Alfred Coolsstraat - Aanpassing aanvullend verkeersreglement. Advies - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

De Alfred Coolsstraat in district Antwerpen

  • behoort tot het beheer van stad Antwerpen;
  • heeft een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer dat goedgekeurd werd door de gemeenteraad op het 28 april 2003 (jaarnummer 561);
  • maakt deel uit van een goedgekeurde zone 30, gekend als "Tentoonstellingswijk"; 
  • maakt deel uit van de wijk "Camille Huysmanslaan en omgeving" waar de toegang beperkt wordt tot voertuigen met een maximale toegelaten massa van 3,50 ton;  
  • maakt deel uit van het reglement parkeren met beperkte parkeertijd "Binnen de Singel met het oog op het betalend- en bewonersparkeren en/of het residentieel parkeren met parkeerschijf en bewonerskaart;
  • maakt deel uit van het aanvullend verkeersreglement met gebiedsdekkende maatregelen, publieke laadpalen in district Antwerpen.

De straat werd heraangelegd. Het beperkt eenrichtingsverkeer werd ingevoerd, van de Volhardingstraat tot de Jan De Voslei, met toegelaten rijrichting naar de Jan De Voslei, en van de Volhardingstraat naar de Vlaamsekunstlaan, met toegelaten rijrichting naar de Vlaamsekunstlaan. Het parkeerverbod werd tevens ingekort.
Verhoogde inrichtingen werden aangebracht om de snelheid af te dwingen en de zichtbaarheid van overstekende voetgangers te verhogen. Er werden voetpaduitstulpingen voorzien die de parkeerzones duidelijk afbakenen.

Argumentatie

Een aangepast aanvullend verkeersreglement wordt opgesteld: 

  • het beperkt eenrichtingsverkeer wordt ingevoerd, omdat de straat te smal is om het tweerichtingsverkeer toe te laten. Fietsers en bestuurders van speed pedelecs worden toegelaten om in beide richtingen te rijden (artikel 1);
  • het parkeerverbod wordt deels behouden, waar de rijbaanbreedte niet toelaat dat er langs beide zijden geparkeerd wordt (artikel 2).

De parkeerbalans neemt toe met negen parkeerplaatsen.

Juridische grond

  • Wet van 16 maart 1968 betreffende de politie van het wegverkeer;
  • Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement betreffende de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Gemeenteraadsbesluit van 16 december 2019 (jaarnummer 760) waarbij de gewijzigde statuten van Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG werden goedgekeurd;
  • Artikel 56 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017;
  • Collegebesluit van 24 februari 2017 (jaarnummer 1853) waarin de werkwijze voor het opmaken van de verkeersadviezen voor heraanleg openbaar domein, aanvullende verkeersreglementen en proefopstellingen werden vastgesteld.  

Regelgeving: bevoegdheid

Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4464) werden de principes en werkkaders bevestigd, die van toepassing zijn op de districtscolleges en districtsraden voor de uitvoering van hun bevoegdheden. Het college besliste om bij de goedkeuring van een aanvullend verkeersreglement, voorafgaandelijk aan de beslissing, telkens advies te vragen aan het betrokken district.

Algemene financiële opmerkingen

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie zelf plaatsen met materiaal uit eigen voorraad. Er zijn dus geen rechtstreekse financiële gevolgen.

Adviezen

Verkeerspolitie, advies van 16 juni 2022 Gunstig onder voorwaarden

De verkeerspolitie meldt: "Het verkeersbord E1 met opwaartse pijl ter hoogte van de huisnummers 10 en 20 mag verwijderd worden aangezien dit een dubbele reglementering betreft volgens artikel:

 

25.1. Het is verboden een voertuig te parkeren :

wanneer de vrije doorgang op de rijbaan minder dan 3 meter breed zou worden

Het verkeersbord E1 met opwaartse pijl ter hoogte van de huisnummers 10 en 20 mag verwijderd worden aangezien dit een dubbele reglementering betreft volgens artikel: 

25.1. Het is verboden een voertuig te parkeren :

wanneer de vrije doorgang op de rijbaan minder dan 3 meter breed zou worden"

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling (afdeling Mobiliteit) behoudt de verkeersborden E1, omdat de parkeerzones niet gemarkeerd zijn. De rijbaanbreedte ter hoogte van de huisnummers 10 en 20 is meer dan 3 meter breed, waardoor langs beide zijden geparkeerd kan worden. 

Beleidsdoelstellingen

2 - Leefbare en mobiele stad
2LMS01 - Mobiliteit
2LMS0104 - Regulier
2LMS010403 - Parkeerbeleid

Besluit

Het districtscollege antwerpen legt het volgende voor aan de districtsraad antwerpen:

Artikel 1

De districtsraad geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Alfred Coolsstraat in district Antwerpen, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in de gemeenteraad van 28 april 2003 (jaarnummer 561).

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Bijlagen