Terug
Gepubliceerd op 11/01/2023

2022_CBS_09518 - Stadshaven. Bonapartedok - Bestek ontwerp, bouw, financiering, onderhoud en uitbating van een drijvend platform voor waterrecreatie - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 02/12/2022 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2022_CBS_09518 - Stadshaven. Bonapartedok - Bestek ontwerp, bouw, financiering, onderhoud en uitbating van een drijvend platform voor waterrecreatie - Goedkeuring 2022_CBS_09518 - Stadshaven. Bonapartedok - Bestek ontwerp, bouw, financiering, onderhoud en uitbating van een drijvend platform voor waterrecreatie - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Op 10 juli 2020 (jaarnummer 6026) keurde het college het Stadshavenplan 2020-2030 goed. Het Stadshavenplan is opgesteld om de ontwikkeling van activiteiten met betrekking tot de watervlakken te bepalen. Het Bonapartedok wordt in het Stadshavenplan onder meer voorzien voor watergebonden evenementen en recreatie.

Op 25 februari 2022 (jaarnummer 1619) keurde het college principieel goed om een marktoproep te lanceren voor het Bonapartedok waarbij waterrecreatie- en beleving centraal staan. AG Vespa en de bedrijfseenheden Stadsontwikkeling en Maatschappelijke Veiligheid/Stadshavendienst kregen in hetzelfde besluit op basis van de beheersovereenkomst 2019-2024, goedgekeurd door de gemeenteraad op 25 november 2019 (jaarnummer 652), de opdracht om de marktoproep voor te bereiden en de voorwaarden en principes voor te leggen aan het bevoegde orgaan. 

De gemeenteraad keurde op 30 mei 2022 (jaarnummer 337) de procedure, de principes en voorwaarden goed voor het uitschrijven van een concessie voor werken voor de bouw en exploitatie van een platform met het oog op waterrecreatie in het Bonapartedok.  

In het kader van de procedure werd een samenwerkingsovereenkomst (hierna genoemd 'Samenwerkingsovereenkomst') tussen de stad Antwerpen en AG Vespa goedgekeurd door de gemeenteraad op 27 juni 2022 (jaarnummer 412). 

De procedure voor het aanduiden van een concessiehouder verloopt in twee fasen. In de eerste fase wordt de selectieleidraad bekend gemaakt. De gemeenteraad keurde deze goed op de zitting van 27 juni 2022 (jaarnummer 390). Kandidaat-inschrijvers konden tot 15 september 2022 een aanvraag tot deelneming indienen. Het resultaat van de eerste fase zal worden voorgelegd aan het college overeenkomstig artikel 7 van de samenwerkingsovereenkomst nadat het administratief nazicht van de ingediende dossiers is afgerond. 

In de tweede fase wordt het bestek bezorgd aan de geselecteerde kandidaten en kunnen deze een offerte indienen. Overeenkomstig artikel 7 van de samenwerkingsovereenkomst dient het bestek ter goedkeuring voorgelegd te worden aan de gemeenteraad. 

Argumentatie

Het bestek betreffende 'het ontwerp, de bouw, de financiering, het onderhoud en de exploitatie van een drijvende constructie voor waterrecreatie op het Bonapartedok' bestaat uit de volgende onderdelen:

  • de administratieve bepalingen (deel I);
  • de ontwerpen van de concessieovereenkomst en domeinconcessieovereenkomst (deel II);
  •  de technische specificaties (deel III). 

Een ontwerp van deze documenten wordt aan dit besluit toegevoegd. De krijtlijnen worden hierna uiteengezet.

1. Gunningscriteria

De aanbestedende overheid kiest de economisch meest voordelige, regelmatige offerte, rekening houdend met de volgende gunningscriteria:

gunningscriteriagewicht (/100)
projectvoorstel35
ruimtelijke kwaliteit35 
financieel voorstel20
timing10 
TOTAAL100


Bij de beoordeling van de voormelde criteria zal (onder meer) rekening gehouden worden met de volgende ambities van de stad Antwerpen:

  • projectvoorstel

Het water in een stedelijke omgeving biedt de unieke mogelijkheid om een extra dimensie toe te voegen aan het publieke leven op het Eilandje. Het biedt bovendien de kans om verkoeling en ontspanning aan te bieden aan de Antwerpenaar. 

De doelstelling van de stad Antwerpen als havenstad is dan ook om haar bewoners en bezoekers meer naar het water te brengen. Tegen de achtergrond van deze algemene doelstelling, wenst de stad Antwerpen een uitbater die gedurende de uitvoering van het project voldoende waterbeleving aan het Bonapartedok voorziet. In algemene zin, betreft het minstens zwemmen, maar ook andere vormen van sporten of ontspannen aan/op het water, spelen met water, verkoeling zoeken in het water, genieten nabij het water….

Het project is publiek toegankelijk en laagdrempelig. De activiteiten spelen in op een brede doelgroep, waarbij in het bijzonder gezinnen hun gading kunnen vinden.

De inschrijver stelt bij voorkeur een project voor waarbij er gestreefd wordt om maximaal doorheen het jaar (en dus niet enkel in de zomer) te kunnen zwemmen en waar ook gedurende het ganse jaar  iets te beleven valt op het vlak van recreatie. 

Daarnaast mag het project de leefbaarheid van de omgeving niet in het gedrang brengen. Dit criterium wordt getoetst op basis van de maatregelen die de inschrijver neemt om mogelijke overlast voor de omgeving te beperken.

Samenwerkingen met lokale horeca, middenstand, organisaties,.... zijn een meerwaarde voor het project.

De grootte van het  zwembad zal eveneens beoordeeld worden. De inschrijver die een groter zwembad voorziet, wordt beter beoordeeld. Hierbij moet in ieder geval voldaan zijn aan de hierna gemelde vereiste betreffende de omvang.

Tot slot moet het project een verzorgde uitstraling hebben bij het publiek gedurende de ganse periode. Om dit te beoordelen zal de inschrijver een onderhoudsplan aan de offerte toevoegen.

  • ruimtelijke kwaliteit

Gelet op de prestigieuze ligging van de concessiezone in het Bonapartedok, tussen het MAS en de Loodswezensite, zal het  ontwerp en de realisatie van hoge architecturale kwaliteit moeten getuigen waarbij in het bijzonder aandacht wordt besteed aan de inpasbaarheid in de omgeving. Hierbij zijn onder meer de volgende elementen van belang: (i) de hoogte van de constructies, (ii) de gebruikte materialen en (iii) de zichten. 

De aanwending van duurzame technieken en materialen in het project is niet verplicht. Initiatieven inzake duurzaam en energiezuinig bouwen, afvalverzameling, watergebruik en dergelijke, kunnen wel een meerwaarde vormen.

De beheersing van het vergunningsrisico door de inschrijver zal eveneens worden beoordeeld. 

  • timing

De exploitatie van het project – en de daarmee samenhangende (water)recreatie op het Bonapartedok – zal zo snel mogelijk aanvangen.

  • financieel voorstel

De inschrijver voegt bij zijn offerte een degelijk onderbouwd financieel voorstel, dat een business-, onderhouds- en exploitatieplan omvat en dat getuigt van een realistische en financieel haalbare benadering van het project. Daarnaast wordt eveneens de prijszetting voor klanten mee beoordeeld.

Een jury minstens samengesteld uit medewerkers van AG Vespa, Stadsontwikkeling en Maatschappelijke Veiligheid/Stadshavendienst, zal de offertes beoordelen, indien aangewezen onderhandelen en een voorstel tot gunning van de opdracht aan het college voorleggen.

2. Concessieovereenkomst en domeinconcessieovereenkomst

De concessieovereenkomst, opgenomen in deel II van het bestek, legt de wederzijdse verplichtingen van de gekozen concessiehouder en de aanbestedende overheid – tijdens de uitvoering van het project – nader vast. 

Met het oog op de realisatie van het project verleent stad Antwerpen een domeinconcessie op de concessiezone.

De voornaamste voorwaarden en principes van voornoemde overeenkomsten werden door de gemeenteraad reeds goedgekeurd op 30 mei 2022 ( jaarnummer 337).

Volgende preciseringen en aanvullingen zijn verwerkt in het bestek:

  • Concessiezone

De concessiezone wordt in het bestek nauwkeuriger omschreven als volgt:  als richtkader wordt aan de inschrijvers een concessiezone voorgesteld met een oppervlakte van in totaal ongeveer 9.000 m². De concessiezone is in de eerste plaats voor de ligging van het platform bestemd. Daarnaast zal de concessiehouder over een exclusief gebruiksrecht voor waterrecreatieve activiteiten beschikken met betrekking tot  het deel van de concessiezone dat niet door het platform wordt ingenomen. De inschrijver mag in zijn offerte voorstellen om de contouren van de concessiezone – in functie van het door hem vooropgestelde project – beperkt aan te passen, met dien verstande dat (i) de totale oppervlakte van de concessiezone 9.500 m² kan bedragen, (ii) de aanbestedende overheid zich het recht voorbehoudt om het voorstel van de inschrijver af te wijzen (wat in voorkomend geval betekent dat de inschrijver op het richtkader terugvalt) en (iii) de voormelde oostelijke ligplaatsen en de zuidelijke kaaien niet geïmpacteerd worden.

De concessiezone staat afgebeeld op de figuur in deel I van het bestek (pagina 7).

  • Opschortende voorwaarde

De concessieovereenkomst wordt gesloten onder de opschortende voorwaarde van het bekomen, door de concessiehouder, van een definitieve en uitvoerbare omgevingsvergunning voor de realisatie van de bouw van het drijvend platform gedurende een periode van 30 maanden. 

Gedurende de onderhandelingen van de plaatsingsprocedure zullen de concessieovereenkomst en domeinconcessieovereenkomst worden gefinaliseerd. De uiteindelijke overeenkomsten zullen overeenkomstig artikel 7 van de samenwerkingsovereenkomst worden voorgelegd aan het college.

3. Technische specificaties

Deel III van het bestek geeft de eisen, veiligheidsvoorschriften en randvoorwaarden weer die op de concessie van toepassing zijn. 

Naast de nautische randvoorwaarden en de voorwaarden inzake openbaar domein, zoals uitgebreid omschreven in het bestek, worden de volgende specifieke vereisten gesteld met betrekking tot de bouw en exploitatie van het zwembad:

  • de inschrijver moet tenminste één zwembad (met een omvang van minstens 200 m²) op het platform bouwen en exploiteren;
  • het zwembad dient in 'een kuip' op het platform te worden uitgewerkt ("bad-in-bad principe");
  • het waterrecreatieve gedeelte van het platform sluit ’s avonds ten laatste om 22.00 uur.

4. Gebruiksrecht centrale zone Bonapartedok en Willemdok

De concessiehouder zal een gebruiksrecht kunnen verwerven op de centrale zone van het Bonapartedok en het Willemdok. Dit gebruiksrecht valt buiten de concessie, maar wordt toegekend en nader gereguleerd in een vergunning, afgeleverd door de burgemeester. De richtlijnen worden informatief omschreven in de begeleidende nota bij deel III van het bestek.

Juridische grond

Ingevolge artikel 7 van de samenwerkingsovereenkomst wordt het bestek voorgelegd aan de gemeenteraad ter goedkeuring.

Regelgeving: bevoegdheid

Artikel 41, tweede lid, 10° van het Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur stelt dat de gemeenteraad bevoegd is voor het vaststellen van de plaatsingsprocedure en het vaststellen van de voorwaarden van overheidsopdrachten.

Beleidsdoelstellingen

3 - Veilige stad
2VGS01 - Veiligheid
2VGS0103 - Leefbaarheid
2VGS010312 - beheer wateroppervlakken stadshaven

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen legt het volgende voor aan de gemeenteraad:

Artikel 1

De gemeenteraad keurt het bestek voor ' Ontwerp, bouw, financiering, onderhoud en uitbating van een drijvende constructie voor waterrecreatie op het Bonapartedok' en de bijhorende stukken in bijlage goed.

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Bijlagen

  • Deel I_Bestek_Administratieve bepalingen.pdf
  • Deel II_Bestek_Concessieovereenkomst.pdf
  • Deel III Bijlage 'begeleidende nota gebruiksrecht centrale zone'.pdf
  • Deel III_Bestek_Technische Specificaties.pdf