Terug
Gepubliceerd op 11/01/2023

2022_CBS_09597 - Code van politiereglementen - Wijziging - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 02/12/2022 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2022_CBS_09597 - Code van politiereglementen - Wijziging - Goedkeuring 2022_CBS_09597 - Code van politiereglementen - Wijziging - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Op 17 mei 2005 (jaarnummer 1202) keurde de gemeenteraad de code van gemeentelijke politiereglementen van de stad Antwerpen goed. Inbreuken op de code van gemeentelijke politiereglementen kunnen sindsdien gesanctioneerd worden met administratieve sancties waaronder een administratieve geldboete.

Deze code van politiereglementen werd later nog verscheidene keren gewijzigd. De nieuwe gecoördineerde versie werd goedgekeurd door de gemeenteraad op 16 december 2013 (jaarnummer 753). De laatste wijziging werd goedgekeurd door de gemeenteraad op 28 november 2022 (jaarnummer 689).

Argumentatie

1.Beperkte snelheidsovertredingen
Sinds 1 februari 2021, zijnde de inwerkingtreding van artikel 29quater van de wet van 16 maart 1968 betreffende de politie over het wegverkeer, heeft de gemeenteraad de mogelijkheid om beperkte snelheidsovertredingen via gemeentelijke administratieve sancties te bestraffen (GAS 5). 

 De volgende voorwaarden dienen hierbij cumulatief vervuld te zijn:

  1. het betreft een overschrijding van de toegelaten maximumsnelheid met niet meer dan 20 km per uur;
  2. de snelheidsovertredingen worden begaan op een plaats waar de snelheid beperkt is tot 30 of 50 km per uur; 
  3. het gaat om snelheidsovertredingen vastgesteld volgens de voorwaarden als vermeld in artikel 62, met uitzondering van het zesde en achtste lid, met automatisch werkende toestellen als vermeld in hetzelfde artikel, die volledig worden gefinancierd door de lokale overheid;
  4. de snelheidsovertredingen worden begaan door meerderjarige natuurlijke personen of door rechtspersonen;
  5. er wordt niet gelijktijdig een andere overtreding vastgesteld.

Wanneer de gemeenteraad administratieve geldboetes bepaalt voor beperkte snelheidsovertredingen, die voldoen aan bovenvermelde voorwaarden om via de gemeentelijke administratieve sancties te worden beteugeld, worden deze overtredingen niet meer strafrechtelijk bestraft. 

Als de sanctionerend ambtenaar tijdens de procedure vaststelt dat bovenvermelde voorwaarden om een administratieve geldboete op te leggen niet vervuld zijn, brengt hij de vaststeller van de overtreding daarvan op de hoogte zodat de strafrechtelijke procedure alsnog kan worden gevolgd. Met het oog hierop kan een protocol worden opgesteld tussen de betrokken diensten en overheden.

Om te vermijden dat gelijkaardige overtredingen op een verschillende wijze worden beboet, zijn de bedragen van de administratieve geldboetes die de gemeenteraad bepaalt, gelijk aan de bedragen die de Vlaamse Regering instelt ter uitvoering van artikel 65, § 1, tweede lid van de wet van 16 maart 1968 betreffende de politie over het wegverkeer. De bedragen zijn vastgelegd in artikel 2,2° van het KB van 19 april 2014 betreffende de inning en de consignatie van een som bij de vaststelling van overtredingen inzake het wegverkeer. 

Voor de uitrol van GAS 5 (voorbereiding van de implementatie van GAS 5)  heeft de stad Antwerpen een projectwerking op touw gezet (2021_CBS_02117) om zo snel mogelijk uitvoering te kunnen verlenen aan dit nieuwe instrument ter verbetering van de verkeersveiligheid.

De  Vereniging van Vlaamse Steden en Gemeenten (VVSG) faciliteerde hierbij de steden en gemeenten door o.a. een algemene machtiging voor GAS 5 te laten voorzien: Beraadslaging nr. 21/005 van 4 mei 2021 betreffende de uitbreiding van beraadslaging nr. 18/2015 inzake het verlenen van een algemene machtiging aan de steden en gemeenten, de autonome gemeentebedrijven en het Brussels Hoofdstedelijk Parkeeragentschap om via elektronische weg de persoonsgegevens te ontvangen van de directie inschrijving van voertuigen voor de identificatie en de bestraffing van overtreders van gemeentelijke reglementen en verordeningen.  Deze beraadslaging stipuleert uitdrukkelijk dat de uitbreiding automatisch van toepassing is op de steden en gemeenten, de autonome gemeentebedrijven en het Brussels Hoofdstedelijk Parkeeragentschap die reeds zijn aangesloten tot beraadslaging nr. 18/2015 van 28 mei 2015 van het voormalig Sectoraal comité voor de Federale Overheid. Gelet op de eerdere aansluiting van stad Antwerpen tot beraadslaging nr. 18/2015 van 28 mei 2015 is de uitbreiding van deze beraadslaging dus ook automatisch van toepassing op de stad Antwerpen.

Overdreven snelheid vormt een van de voornaamste oorzaken bij verkeersongevallen. De slimme aanpak van snelheidsovertredingen en asociaal rijgedrag vormen overeenkomstig het bestuursakkoord 2019-2024 onmiskenbare prioriteiten.  

Tijdens de voorgaande jaren en bij elke heraanleg werd er reeds ruimschoots geïnvesteerd in veiligheidsbevorderende en snelheidsremmende maatregelen.     

De aanpak van overdreven snelheid gebeurt door een mix van maatregelen die in eerste instantie best maximaal op infrastructureel niveau gebeurt. Infrastructuur vormt immers een vorm van permanente handhaving die 24/7 gewenst gedrag afdwingt. 

Aanvullend is er ook handhaving nodig om op een gerichte wijze de veiligheid en leefbaarheid te waarborgen daar waar infrastructuur onvoldoende kan werken of gerespecteerd wordt. 

Door de bestraffing van beperkte snelheidsovertredingen via administratiefrechtelijke weg, kan de stad Antwerpen voortaan beter bepalen welke problemen ze prioritair aanpakt.   

Met de invoering van GAS 5 heeft de stad Antwerpen zo zelf het sluitstuk van het verkeersveiligheidsbeleid in de zones 30 en 50 in handen en kan het mobiliteitsbeleid er naadloos en integraal op afgestemd worden. 

De inkomsten die gegenereerd worden door de bestraffing van snelheidsovertreders kunnen voortaan lokaal geïnd worden en zullen ingezet worden voor de bekostiging van gemeentelijke maatregelen die de verkeersveiligheid ten goede komen.

Het college van burgemeester en schepenen bepaalt de datum van inwerkingtreding van deze bepalingen.

Voor snelheidsovertredingen die buiten de toepassing van dit reglement vallen zullen de bestaande afspraken met het parket gevolgd worden. Er is ook periodiek overleg tussen de lokale politie, stadsdiensten en het parket.    

2. Ondernemen in Antwerpen
De stad Antwerpen besliste om de digitale toegang tot de website voor burgers en ondernemers eenvormig te maken. De burgers en ondernemers kunnen nu allebei terecht op www.antwerpen.be om de voor hen relevante informatie terug te vinden. Het webadres www.ondernemeninantwerpen.be werd volledig geïntegreerd in de website www.antwerpen.be. De navigatiestructuur van deze website werd ook veel overzichtelijker gemaakt, wat de informatiedoorstroming naar burgers en ondernemers bevordert.

3. Winter in Antwerpen
Op 25 april 2022 keurde de gemeenteraad het Reglement standplaatsen op eigen evenementen van de stad Antwerpen goed. Dit reglement bevat de bepalingen voor de tijdelijke inrichting en uitbating van een standplaats tijdens de eigen evenementen georganiseerd door de stad Antwerpen, waaronder ook de Winter in Antwerpen. Het reglement bevat de selectieprocedure, exploitatievoorwaarden, betalingsmodaliteiten en evaluatie en voorziet de mogelijkheid om administratieve sancties op te leggen indien deze bepalingen niet worden nageleefd. 

De voorschriften met betrekking tot standplaatsen op de Winter in Antwerpen die nog zijn opgenomen in de Code van politiereglementen dienen geschrapt te worden, gezien dit aspect thans volledig geregeld wordt door het Reglement standplaatsen op eigen evenementen van de stad Antwerpen.

De bepalingen in de Code van politiereglementen met betrekking tot de veiligheidsmaatregelen die bijkomend gelden op het evenement Winter in Antwerpen zijn niet opgenomen in het Reglement standplaatsen op eigen evenementen van de stad Antwerpen en blijven behouden. De term ‘chalethouders’ wordt naar analogie met het Reglement standplaatsen op eigen evenementen aangepast naar ‘standplaatshouders’.

Tot slot wordt uitdrukkelijk voorzien dat alle horeca uitbaters die beschikken over een vergund open horecaterras op de site van Winter in Antwerpen, en die tijdens de Winter in Antwerpen een evenemententerras willen inrichten, ongeacht de aard van dit terras (klein, middelgroot of groot), hiervoor een toelating burgemeester moeten aanvragen overeenkomstig de voorschriften die gelden voor grote evenemententerrassen zoals opgenomen in artikel 116 van de Code van Politiereglementen. 

De ervaring leert immers dat bij gebrek aan opvolging van het aantal en de aard van de evenemententerrassen tijdens het evenement Winter in het Antwerpen, het risico gelopen wordt op een overaanbod aan sterke drank of alcohol. Bovendien ontstaat het risico dat passanten ter hoogte van terrassen waarbij verkoop van drank en/of voeding plaatsvindt, de circulatieruimte langdurig belemmeren. Hierbij kunnen de openbare orde en veiligheid in het gedrang komen.

Juridische grond

Artikel 135 §2 Nieuwe Gemeentewet

De gemeenten hebben ook tot taak het voorzien, ten behoeve van de inwoners, in een goede politie, met name over de zindelijkheid, de gezondheid, de veiligheid en de rust op openbare wegen en plaatsen en in openbare gebouwen.

Meer bepaald, en voor zover de aangelegenheid niet buiten de bevoegdheid van de gemeenten is gehouden, worden de volgende zaken van politie aan de waakzaamheid en het gezag van de gemeenten toevertrouwd:

  1. Alles wat verband houdt met een veilig en vlot verkeer op openbare wegen, straten, kaden en pleinen, hetgeen omvat de reiniging, de verlichting, de opruiming van hindernissen, het slopen of herstellen van bouwvallige gebouwen, het verbod om aan ramen of andere delen van gebouwen enig voorwerp te plaatsen dat door zijn val schade kan berokkenen, of om wat dan ook te werpen dat voorbijgangers verwondingen of schade kan toebrengen of dat schadelijke uitwasemingen kan veroorzaken; voor zover de politie over het wegverkeer betrekking heeft op blijvende of periodieke toestanden, valt zij niet onder de toepassing van dit artikel.
  2. Het tegengaan van inbreuken op de openbare rust, zoals vechtpartijen en twisten met volksoploop op straat, tumult verwekt in plaatsen van openbare vergadering, nachtgerucht en nachtelijke samenscholingen die de rust van de inwoners verstoren.
  3. Het handhaven van de orde op plaatsen waar veel mensen samenkomen, zoals op jaarmarkten en markten, bij openbare vermakelijkheden en plechtigheden, vertoningen en spelen, in drankgelegenheden, kerken en openbare plaatsen.
  4. Het toezicht op een juiste toemeting bij het slijten van waren (waarvoor meeteenheden of meetwerktuigen gebruikt worden) en op de hygiëne van openbaar te koop gestelde eetwaren.
  5. Het nemen van passende maatregelen om rampen en plagen, zoals brand, epidemieën en epizoötieën te voorkomen en het verstrekken van de nodige hulp om ze te doen ophouden.
  6. Het verhelpen van hinderlijke voorvallen waartoe rondzwervende kwaadaardige of woeste dieren aanleiding kunnen geven.
  7. Het nemen van de nodige maatregelen, inclusief politieverordeningen, voor het tegengaan van alle vormen van openbare overlast.

Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 41, tweede lid, 2°.

Het decreet van 9 oktober 2020 houdende diverse bepalingen over het gemeenschappelijk vervoer, het algemeen mobiliteitsbeleid, de weginfrastructuur en het wegenbeleid, en de waterinfrastructuur en het waterbeleid, artikel 6.

De wet van 16 maart 1968 betreffende de politie over het wegverkeer, artikel 29quater.

Artikel 119 Nieuwe Gemeentewet:

De gemeenteraad maakt de gemeentelijke reglementen van inwendig bestuur en de gemeentelijke politieverordeningen, met uitzondering van de tijdelijke politieverordeningen op het wegverkeer bedoeld in artikel 130bis.
Deze reglementen en verordeningen mogen niet in strijd zijn met de wetten, de decreten, de ordonnanties, de reglementen en de besluiten van de Staat, de Gewesten, de Gemeenschappen, de Gemeenschapscommissies, de provincieraad en de bestendige deputatie van de provincieraad. 
De raad zendt hiervan achtenveertig uren een afschrift aan de bestendige deputatie van de provincieraad.
Een afschrift van die reglementen en politieverordeningen wordt dadelijk toegezonden aan de griffie van de rechtbank van eerste aanleg en aan die van de politierechtbank, waar zij in een daartoe bestemd register worden ingeschreven.
Van die reglementen en verordeningen wordt melding gemaakt in het Bestuursmemoriaal van de provincie.

Regelgeving: bevoegdheid

Artikel 119 Nieuwe Gemeentewet: de gemeenteraad maakt de gemeentelijke reglementen van inwendig bestuur en de gemeentelijke politieverordeningen.

Artikel 119bis van de Nieuwe Gemeentewet werd gewijzigd door de wet van 24 juni 2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties. Deze wet trad in werking op 1 januari 2014. Het gewijzigde artikel 119bis bepaalt: de gemeenteraad kan gemeentelijke administratieve straffen en sancties opleggen overeenkomstig de wet van 24 juni 2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties.

Artikel 2 §1 van de wet van 24 juni 2013 bepaalt: de gemeenteraad kan straffen of administratieve sancties bepalen voor de inbreuken op zijn reglementen of verordeningen, tenzij voor dezelfde inbreuken door of krachtens een wet, een decreet of een ordonnantie, straffen of administratieve sancties worden bepaald.

Artikel 6 §1 van deze wet bepaalt dat de administratieve geldboete wordt opgelegd door de sanctionerend ambtenaar.

Artikel 45 van deze wet bepaalt dat de schorsing, de intrekking en de sluiting worden opgelegd door het college van burgemeester en schepenen of het gemeentecollege.

Artikel 4 §5 van deze wet bepaalt: indien de gemeenteraad in zijn reglementen of verordeningen de mogelijkheid voorziet om de administratieve geldboete ten aanzien van minderjarigen op te leggen, wint hij vooraf het advies in betreffende dat reglement of die verordening van het orgaan of de organen die een adviesbevoegdheid hebben in jeugdzaken, voor zover het aanwezig is of zij aanwezig zijn in de gemeente.

Artikel 29quater §1 van de wet van 16 maart 1968 betreffende de politie over het wegverkeer bepaalt dat de gemeenteraad in zijn regelementen of verordeningen administratieve geldboetes kan bepalen voor beperkte snelheidsovertredingen in welk geval die overtredingen niet strafrechtelijk worden bestraft. 

Artikel 29quater § 6 van de wet van 16 maart 1968 betreffende de politie over het wegverkeer bepaalt dat als de sanctionerend ambtenaar tijdens de procedure, vermeld in paragraaf 4, vaststelt dat de voorwaarden om een administratieve geldboete op te leggen, vermeld in paragraaf 2, niet vervuld zijn, hij de vaststeller van de overtreding daarvan op de hoogte brengt zodat de strafrechtelijke procedure kan worden gevolgd. Met het oog hierop kan een protocol worden opgesteld tussen de betrokken diensten en overheden.

Beleidsdoelstellingen

3 - Veilige stad
2VGS01 - Veiligheid

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen legt het volgende voor aan de gemeenteraad:

Artikel 1

De gemeenteraad keurt de wijzigingen aan de code van politiereglementen goed.

Artikel 2

De gemeenteraad keurt goed dat de wijzigingen aan de code van politiereglementen onmiddellijk in werking treden, met uitzondering van de wijziging in verband met de beperkte snelheidsovertredingen. Deze wijziging treedt in werking op de datum bepaald door het college van burgemeester en schepenen.

Artikel 3

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.