Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: | OMV_2022105520 |
Gegevens van de aanvrager: | de heer Ayhan Pamuk met als contactadres Frans van Dunlaan 133 te 2610 Wilrijk (Antwerpen) |
Ligging van het project: | Diksmuidelaan 320 te 2600 Berchem (Antwerpen) |
Kadastrale percelen: | afdeling 22 sectie A nr. 313F3 |
Vergunningsplichten: | Stedenbouwkundige handelingen |
Voorwerp van de aanvraag: | omvormen van een eengezinswoning met werkplaats tot meergezinswoning met 2 wooneenheden en autobergplaats |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 20/07/2022: weigering (20221597) voor het uitbreiden van het pand met een derde bouwlaag en het omvormen van een eengezinswoning naar 2 appartementen;
- 22/11/2021: proces-verbaal (11002_2021_15055_VPV) voor het uitvoeren van werken in strijd met de op 23 augustus 1978 verleende bouwvergunning met referentie 18.598 afgeleverd door het college van burgemeester en schepenen;
- 30/08/1978: vergunning (1113#314) voor het uitbreiden van een bestaand 2e klasse bedrijf door toevoeging van een werkplaats voor het herstellen van voertuigen;
- 23/08/1978: weigering (956#6291) voor het oprichten van een autobergplaats;
- 24/07/1973: vergunning (961#11754) voor verbouwingswerken;
- 03/05/1927: toelating (961#8867) voor bouwen woning.
Vergunde toestand
- functie:
- bouwvolume straatzijde:
- bouwvolume tuinzone:
- gevelafwerking:
- inrichting:
Bestaande toestand
- overeenkomstig vergunde toestand, uitgezonderd van:
- werken in uitvoering werden stilgelegd.
Nieuwe toestand
- functie:
- bouwvolume meergezinswoning:
- bouwvolume autobergplaats:
- voorgevel:
- inrichting:
Inhoud van de aanvraag
- omvormen van het hoofdgebouw tot een meergezinswoning met 2 wooneenheden;
- omvormen en verbouwen van de werkplaats in de achtertuin tot autobergplaats (horend bij de woningen);
- uitbreiden van het bouwvolume van het hoofdgebouw;
- uitbreiden van de scheimuren en tuinmuren;
- wijzigen van de voorgevel;
- interne constructieve werken.
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies ontvangen | Advies |
Brandweerzone Antwerpen-Zwijndrecht - Hulpverleningszone 1 (Antwerpen)/ Brandweer Zone Antwerpen BZA | 17 oktober 2022 | 10 november 2022 | Voorwaardelijk gunstig |
Federale Overheidsdienst Mobiliteit en Vervoer | 17 oktober 2022 | 9 augustus 2022 | Voorwaardelijk gunstig |
Fluvius System Operator/ Fluvius | 17 oktober 2022 | 19 oktober 2022 | Voorwaardelijk gunstig |
Interne adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies |
Ondernemen en Stadsmarketing/ Business en Innovatie | 17 oktober 2022 | 21 oktober 2022 |
Ondernemen en Stadsmarketing/ Klantencontacten en Dienstverlening/ Loket Thema Wonen - huisnummering | 17 oktober 2022 | 18 oktober 2022 |
Stadsontwikkeling/ Mobiliteit | 17 oktober 2022 | 26 oktober 2022 |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).
(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend(e) punt(en):
circa 48 m² van de onbebouwde tuinzone met een oppervlakte van circa 69 m² wordt verhard (> 1/3 van de totale tuinoppervlakte);
het is niet duidelijk of de meergezinswoning wordt voorzien van een groendak aangezien dit niet is vermeld op de plannen of sneden;
de aansluitpunten van de DWA en de RWA liggen ter hoogte van de rooilijn meer dan 0,50 m uiteen.
Sectorale regelgeving
- MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
- Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.
- Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Functionele inpasbaarheid
De voorliggende aanvraag betreft de functiewijziging van de/het werkplaats/magazijn met autobergplaats en kantoorruimtes naar autobergplaats (horende bij de woningen), waarbij ook de kantoorruimte voor de werkplaats aan de straatzijde wordt gesupprimeerd.
Een herbestemming van volumes in binnengebied dient gepaard te gaan met een aantal voorwaarden, waaronder voornamelijk een substantiële ‘ontpitting’. Dit is niet het geval in het voorliggende project. De voorziene beperkte afbraak is niet in verhouding tot het behouden en herbestemde gedeelte.
Het volume aan de straatzijde wordt omgevormd naar een meergezinswoning. De gelijkvloerse en eerste verdieping worden voorzien als een ruim duplex-appartement, grenzend aan een tuin. De bovenliggende nieuwe bouwlaag wordt voorzien als een twee-slaapkamerappartement met terras in de voorgevel. In de omgeving zijn zowel eengezinswoningen als meergezinswoningen aanwezig.
Principieel is er geen bezwaar tegen een meergezinswoning op voorwaarde van voldoende ruime appartementen waarbij het aantal slaapkamers in verhouding staat met het aantal beschikbare vierkante meters leefruimte per bewoner, met een voldoende grote kwalitatieve buitenruimte én op voorwaarde dat rekening gehouden wordt met de opmerkingen met betrekking tot het herbestemmen van het volume in binnengebied.
Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid
De woning wordt uitgebreid tot een bouwvolume van 3 bouwlagen onder plat dak met een bouwdiepte tot circa 14,3 meter. De erker wordt hierbij uitgebreid over twee bouwlagen, waarbij de erker lager blijft dan de kroonlijsthoogte. Hiertegen geen bezwaar.
Visueel-vormelijke elementen
Links van de erker worden twee half uit- en half inpandige terrassen voorzien. Voorgestelde combinatie van half uit- en half inpandige terrassen in combinatie met de erker, waarbij de halfopen bebouwing wordt gewijzigd naar een rijbebouwing, kan bezwaarlijk afgestemd genoemd worden op de architectuur van de totale constructie als op de omgeving.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Het algemene principe is dat een omgevingsvergunningsaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien. Dit is het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeer- en stallingsnormen uit de tabel van artikel 30 van de bouwcode, herzien op 1 maart 2018, dienen te worden nageleefd bij nieuwbouw, herbouw, verbouwing, functiewijziging, volume-uitbreiding en wijzigen van het aantal wooneenheden. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen.
Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 1 parkeerplaatsen.
De parkeerbehoefte wordt bepaald op de uitbreiding met 1 wooneenheid. Bij projecten tot 5 wooneenheden is de parkeernorm 1 De werkelijke parkeerbehoefte is 1.
|
De plannen voorzien in 0 nieuwe nuttige autostal- en autoparkeerplaatsen rekening houdend met de voorwaarden.
|
Het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 0.
Voorliggende aanvraag heeft betrekking op een pand met een perceelsbreedte van minder dan of gelijk aan 8 m. Volgens artikel 12, §3, 1° (Levendige plint) van de bouwcode is een toegangspoort voor een autobergplaats niet toegelaten.
|
Het aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt dan 1.
Het aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 1. Dit is het verschil tussen het aantal autostal- en/of autoparkeerplaatsen volgens de werkelijke parkeerbehoefte en het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen.
|
Het aantal ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen wordt belast op basis van het belastingreglement op de omgevingsvergunning van 17 december 2019. In deze aanvraag is dit dus van toepassing op 1 plaats.
|
Fietsvoorzieningen: Voor dit project dienen er, rekening houdend met de voorwaarden, 2 overdekte, afsluitbare fietsstalplaatsen voorzien te worden.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
1. Na uitvoering van de werken te voldoen aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.
2. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven.
3. De voorwaarden in het advies van Federale Overheidsdienst Mobiliteit en Vervoer strikt na te leven.
4. De terrassen aan de voorgevel volledig inpandig te voorzien.
5. Bij de voorgevel boven de inrij een post te voorzien in metselwerk met eenzelfde breedte zoals ook aan de rechterzijde van het perceel is voorzien.
6. Maximum 1/3 van de totale tuinoppervlakte te verharden.
7. Een uitstekende kroonlijst te voorzien zoals kenmerkend aanwezig.
8. Groendak te voorzien conform de bepalingen van artikel 38 van de bouwcode.
9. De aansluitpunten van de DWA en de RWA ter hoogte van de rooilijn te voorzien conform de bepalingen van artikel 41 van de bouwcode.
10. De functiewijziging van werkplaats naar autobergplaats wordt uitgesloten van vergunning.
11. Het bureau op het gelijkvloers te voorzien in functie van de werkplaats en de opening naar de doorrit niet te supprimeren.
12. 2 overdekte, afsluitbare fietsstalplaatsen te voorzien onafhankelijk van de werkplaats.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
Procedurestap | Datum |
Indiening aanvraag | 8 augustus 2022 |
Volledig en ontvankelijk | 17 oktober 2022 |
Start openbaar onderzoek | geen |
Einde openbaar onderzoek | geen |
Gemeenteraad voor wegenwerken | geen |
Uiterste beslissingsdatum | 12 december 2022 |
Verslag GOA | 22 november 2022 |
naam GOA | Wim Van Roosendael |
De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd.
Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten
Schriftelijke bezwaarschriften | Schriftelijke gebundelde bezwaarschriften | Petitielijsten | Digitale bezwaarschriften |
0 | 0 | 0 | 0 |
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:
Algemene voorwaarden
de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.
Stedenbouwkundige voorwaarden
1. Na uitvoering van de werken te voldoen aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.
2. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven.
3. De voorwaarden in het advies van Federale Overheidsdienst Mobiliteit en Vervoer strikt na te leven.
4. De terrassen aan de voorgevel volledig inpandig te voorzien.
5. Bij de voorgevel boven de inrij een post te voorzien in metselwerk met eenzelfde breedte zoals ook aan de rechterzijde van het perceel is voorzien.
6. Maximum 1/3 van de totale tuinoppervlakte te verharden.
7. Een uitstekende kroonlijst te voorzien zoals kenmerkend aanwezig.
8. Groendak te voorzien conform de bepalingen van artikel 38 van de bouwcode.
9. De aansluitpunten van de DWA en de RWA ter hoogte van de rooilijn te voorzien conform de bepalingen van artikel 41 van de bouwcode.
10. De functiewijziging van werkplaats naar autobergplaats wordt uitgesloten van vergunning.
11. Het bureau op het gelijkvloers te voorzien in functie van de werkplaats en de opening naar de doorrit niet te supprimeren.
12. 2 overdekte, afsluitbare fietsstalplaatsen te voorzien onafhankelijk van de werkplaats.
Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.