Terug
Gepubliceerd op 05/12/2022

2022_CBS_09458 - Omgevingsvergunning - OMV_2022121455. Vlasmarkt 22. District Antwerpen - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 02/12/2022 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2022_CBS_09458 - Omgevingsvergunning - OMV_2022121455. Vlasmarkt 22. District Antwerpen - Goedkeuring 2022_CBS_09458 - Omgevingsvergunning - OMV_2022121455. Vlasmarkt 22. District Antwerpen - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2022121455

Gegevens van de aanvrager:

de heer Shahriar Keivanfar met als adres Pruynenstraat 19 te 2000 Antwerpen

Ligging van het project:

Vlasmarkt 22 te 2000 Antwerpen

Kadastrale percelen:

afdeling 4 sectie D nr. 191E

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

wijzigen van de functie naar detailhandel en logies en supprimeren van de woonfunctie gepaard met constructieve verbouwingen

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          28/08/2002: vergunning (20021298) voor het aanpassen van een gevel (vervangen van schrijnwerk en bepleisteren van parament).
 

Vergunde toestand

-          functie:

  • gelijkvloerse verdieping en half-verdieping vooraan: handel, horeca, kantoorfunctie en diensten;
  • bovenliggende verdiepingen: 1 appartement (wonen) met oppervlakte van circa 49m²;

-          bouwvolume:

  • ingesloten bebouwing van 3 bouwlagen en 1 daklaag met een plat dak;
  • totale bouwhoogte van circa 13,85 m;
  • kroonlijsthoogte van circa 11,75 m;
  • volledige perceel bebouwd op de gelijkvloerse verdieping;

-          gevelafwerking:

  • voorgevel in beige bepleistering met gelijkvloerse plint afgewerkt in groen geschilderd hout;
  • daklaag afgewerkt met leien;
  • groen gevelschrijnwerk en toegangsdeur op de gelijkvloerse verdieping in hout;
  • gevelschrijnwerk op de bovenliggende verdiepingen in groen pvc.

 

Bestaande toestand

conform de vergunde toestand met volgende aanvullingen/ wijzigingen:

-          functie:

  • gelijkvloerse verdieping: handel, horeca, kantoorfunctie en diensten;
  • op bovenliggende verdiepingen 3 kamers (verblijfsrecreatie) met volgende oppervlaktes:

-          verdieping 1: circa 22 m²;

-          verdieping 2: circa 27 m²;

-          verdieping 3: circa 21m²;

-          bouwvolume:

  • verschillende interne constructieve verbouwingen;

-          gevelafwerking:

  • voorgevel in beige bepleistering met gelijkvloerse plint afgewerkt in beige geschilderd hout;
  • beige gevelschrijnwerk en toegangsdeur op de gelijkvloerse verdieping in hout;
  • 4 nieuwe, verticale lijsten als ornamenten op de voorgevel.

 

Nieuwe toestand

conform de vergunde toestand met volgende aanvullingen/ wijzigingen:

-          functie:

  • gelijkvloerse verdieping vooraan: reca;
  • op bovenliggende verdiepingen 3 kamers (verblijfsrecreatie) met volgende oppervlaktes:

-          verdieping 1: circa 22 m²;

-          verdieping 2: circa 27 m²;

-          verdieping 3: circa 21m²;

-          bouwvolume:

  • verschillende interne constructieve verbouwingen;

-          gevelafwerking:

  • voorgevel in beige bepleistering met gelijkvloerse plint afgewerkt in beige geschilderd hout;
  • beige gevelschrijnwerk en toegangsdeur op de gelijkvloerse verdieping in hout;
  • 4 nieuwe, verticale lijsten als ornamenten op de voorgevel.

Inhoud van de aanvraag

-          supprimeren van de woongelegenheid;

-          functiewijziging naar verblijfsrecreatie op de bovenliggende verdiepingen;

-          wijzigen van de voorgevel;

-          doorvoeren van interne constructieve werken.

 

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

AQUAFIN NV

11 oktober 2022

Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag

 

Brandweerzone Antwerpen-Zwijndrecht - Hulpverleningszone 1 (Antwerpen)/ Brandweer Zone Antwerpen BZA

11 oktober 2022

10 november 2022

Voorwaardelijk gunstig

Water-link

11 oktober 2022

Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag

 

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies

Ondernemen en Stadsmarketing/ Business en Innovatie

11 oktober 2022

20 oktober 2022

Ondernemen en Stadsmarketing/ Klantencontacten en Dienstverlening/ Loket Thema Wonen - huisnummering

11 oktober 2022

11 oktober 2022

Ondernemen en Stadsmarketing/ Visit Antwerpen

11 oktober 2022

Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag

Stadsontwikkeling/ Mobiliteit

11 oktober 2022

18 oktober 2022

Stadsontwikkeling/ Onroerend Erfgoed/ Monumentenzorg

11 oktober 2022

15 november 2022

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan RUP Binnenstad, goedgekeurd op 26 april 2012. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zones: artikel  1:   zone voor wonen - (wo1) en artikel  5:   zone voor centrumfuncties - publieksgerichte gebouwen (ce5).

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Gemeentelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP's) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het ruimtelijk uitvoeringsplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-      Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.

-      Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Algemene bouwverordeningen

-      Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-      Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend(e) punt(en):

  • artikel 26 afvalverzameling:
    functies anders dan wonen dienen een afgescheiden ruimte voor afvalberging te hebben die voorzien wordt van verluchting en minimaal 4 vierkante meter groot is.
    In het ontwerp is geen afvalberging voorzien die aan dit artikel voldoet.

 

Sectorale regelgeving

-      MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

-      Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.

-      Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.

-      Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

De aanvraag betreft het omvormen van een kleine woning zonder buitenruimte tot drie toeristische verblijfskamers. Het gelijkvloers blijft ingevuld met reca. Het advies van de stedelijke dienst Business en Innovatie is gunstig:

 

“Gunstig advies voor het herinrichten van een bestaande commerciële ruimte als een reca/verbruiksruimte gelijkvloers van een pand gelegen in de strategische horecakern Historisch Centrum. In deze zone is behoud van de vergunde commerciële ruimten mogelijk en optimalisatie ervan wordt gunstig geadviseerd. Op deze manier wordt leegstand van de commerciële ruimte vermeden.”

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

Er is geen volumewijziging. De toeristische logies vormen geen extra belasting voor de draagkracht van het perceel.

 

Visueel-vormelijke elementen en cultuurhistorische aspecten

De aanvraag is volgens RUP Binnenstad gelegen in CHE-gebied. Het advies van de stedelijke dienst Monumentenzorg is voorwaardelijk gunstig:

 

“Men wenst een functiewijziging van wonen naar toeristische logies. De functie is vanuit erfgoedoogpunt aanvaardbaar, gelet op de ontbrekende erfgoedwaarde in het interieur.

Op de voorgevel werden verticale lijsten aangebracht met bovenaan een soort van bekronend kapiteeltje. In de gevel werd ook groen pvc schrijnwerk voorzien, weliswaar met een T-verdeling. Ook het bovenlicht boven de deur is totaal uit verhouding.

Het aangebrachte lijstwerk is erg atypisch en is dan ook nog eens benadrukt door het kleurverschil in de gevel en het lijstwerk. Ook wordt hierdoor de samenhang tussen nr 22 en 24 die in de gevel nog aanwezig is, verstoord. Het lijstwerk dient dan ook uitgesloten te worden uit de vergunning.”

 

Vanuit erfgoedkundig oogpunt worden de verticale sierlijsten, die zonder vergunning werden geplaatst, uit de vergunning uitgesloten. Ook de verticale verdeling in het etalageraam is atypisch en wordt uitgesloten. De bestaande winkelpui is te behouden.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

Het advies van de brandweer is voorwaardelijk gunstig en moet strikt worden nageleefd.

 

Om te voldoen aan artikel 26 van de bouwcode moet in de kelder een afzonderlijke afvalberging worden voorzien van 4m².

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat een omgevingsvergunningsaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien. Dit is het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

 

De parkeer- en stallingsnormen uit de tabel van artikel 30 van de bouwcode, herzien op 1 maart 2018, dienen te worden nageleefd bij nieuwbouw, herbouw, verbouwing, functiewijziging, volume-uitbreiding en wijzigen van het aantal wooneenheden. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen.

 

Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 0 parkeerplaatsen.

 

De parkeerbehoefte wordt bepaald op de functiewijziging.

Het gelijkvloers is een horecazaak.

Voor deze horecazaak in het centrum van de stad moeten geen eigen parkeerplaatsen voorzien worden.

 

Op de bovenliggende verdiepingen worden 3 toeristische logies ingericht.

Voor de toeristische logies wordt de parkeernorm uit crow voor een hotel met 3 sterren gehanteerd.

3 kamers x 0.2/kamer = 0.6.

 

De werkelijke parkeerbehoefte is 1.

 

De plannen voorzien in 0 nuttige autostal- en autoparkeerplaatsen.

 

Het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 0.

 

Voorliggende aanvraag heeft betrekking op een pand met een perceelsbreedte van minder dan of gelijk aan 8 m. Volgens artikel 12, §3, 1° (Levendige plint) van de bouwcode is een toegangspoort voor een autobergplaats niet toegelaten.

 

Het (bijgestelde) aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt dan 0.

 

De berekende parkeerbehoefte van het nieuwe project kan verminderd worden met het aantal parkeerplaatsen van de laatst vergunde toestand dat reeds afgewenteld werd op het openbaar domein. Dit op voorwaarde dat realisatie niet mogelijk is.

 

De bestaande wooneenheid met parkeerbehoefte 1 verdwijnt.

 

Het aantal parkeerplaatsen van de laatst vergunde toestand dat reeds afgewenteld werd op het openbaar domein is 1.

 

Het bijgestelde aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt dan 0.

 

Het aantal ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen wordt belast op basis van het belastingreglement op de omgevingsvergunning van 17 december 2019. In deze aanvraag is dit dus van toepassing op 0 plaatsen.

 

 

Fietsvoorzieningen:

Voor de toeristische logies moeten geen bijkomende fietsenstallingen voorzien worden.

 

Laden en lossen:

Laden en lossen moet gebeuren op bestaande laad- en loszones in de omgeving.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven.

2. De verticale sierlijsten op de voorgevel worden uit de vergunning uitgesloten.

3. De verticale verdeling in het etalageraam wordt uit de vergunning uitgesloten. De bestaande winkelpui moet behouden blijven.

4. Om te voldoen aan artikel 26 van de bouwcode moet in de kelder een afzonderlijke afvalberging worden voorzien van 4m².

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Fasering

 

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

11 september 2022

Volledig en ontvankelijk

11 oktober 2022

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

10 december 2022

Verslag GOA

23 november 2022

naam GOA

Gerd Cryns

 

Onderzoek

Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven.

2. De verticale sierlijsten op de voorgevel worden uit de vergunning uitgesloten.

3. De verticale verdeling in het etalageraam wordt uit de vergunning uitgesloten. De bestaande winkelpui moet behouden blijven.

4. Om te voldoen aan artikel 26 van de bouwcode moet in de kelder een afzonderlijke afvalberging worden voorzien van 4m².

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.