Terug
Gepubliceerd op 05/12/2022

2022_CBS_09469 - Omgevingsvergunning - OMV_2022109921. Ivan Maquinaylei 58. District Deurne - Weigering

college van burgemeester en schepenen
vr 02/12/2022 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2022_CBS_09469 - Omgevingsvergunning - OMV_2022109921. Ivan Maquinaylei 58. District Deurne - Weigering 2022_CBS_09469 - Omgevingsvergunning - OMV_2022109921. Ivan Maquinaylei 58. District Deurne - Weigering

Motivering

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2022109921

Gegevens van de aanvrager:

mevrouw Martine Huybrechts met als adres Ivan Maquinaylei 58 te 2100 Antwerpen

Ligging van het project:

Ivan Maquinaylei 58 te 2100 Deurne (Antwerpen)

Kadastrale percelen:

afdeling 30 sectie A nrs. 422V4 en 422T4

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

herinrichten gelijkvloerse handel met woonst.

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          27/01/1994: vergunning (629#1705) voor voorgevel- en binnenveranderingen;

-          30/09/1982: vergunning (627#30357) voor het plaatsen van een luifel en een lichtreclame;

-          19/11/1969: toelating (627#25744) voor het plaatsen van een lichtreclame;

-          12/07/1967: vergunning (627#24376) voor het bouwen van een winkelhuis met appartementen.

 

Vergunde toestand

-          functie:

  • meergezinswoning met handel;
  • gemengd gebouw:
    • handel met werkplaats op het gelijkvloers;
    • 2 appartementen op de verdiepingen (één per verdieping); 
  • 2 twee-slaapkamerappartementen met een netto vloeroppervlakte van circa 82 m²;
  • garage met 2 staanplaatsen achteraan in de tuin en garage met 1 staanplaats naast het gebouw.

-          bouwvolume:

  • hoofdgebouw van 3 bouwlagen met plat dak; 
  • de bouwdiepte van het gebouw is circa 15 meter;
  • de kroonlijsthoogte van het gebouw is circa 8,50 meter;
  • achter het gebouw is een stadstuin van circa 93 m²;
  • bijgebouw voor garage van 1 bouwlaag met plat dak.

-          gevelafwerking:

  • de gevels worden deels opgetrokken in rode parement en deels in gele parament met sierelementen in natuursteen;
  • het buitenschrijnwerk is uitgevoerd in goudkleurig aluminium;
  • de inpandige garage is afgesloten met een rolluik.

 

Bestaande toestand

-          functie:

  • de werkplaats achter de handelsruimte is omgevormd tot een woongelegenheid;
    • de woongelegenheid is een eenslaapkamerappartement met een netto vloeroppervlakte van circa 62 
  • de handelsruimte vooraan is omgevormd tot een kapsalon;

 

Nieuwe toestand

-          functie: 

  • meergezinswoning met 3 woongelegenheden;
  • 1 appartement per verdieping:
    • het gelijkvloers appartement is een eenslaapkamerappartement met een netto vloeroppervlakte van circa 91 m²;

-          bouwvolume:

  • het bouwvolume is in overeenstemming met de laatst vergunde toestand.

-          gevelafwerking:

  • het gelijkvloerse deel van de gevels wordt bekleed met arduin;
  • het buitenschrijnwerk wordt vervangen door witte PVC-profielen;
  • de rolluik van de inpandige garage wordt vervangen door een sectionale poort in witte PVC

 

Inhoud van de aanvraag

-          vermeerderen van het aantal woongelegenheden van 2 naar 3;

-          wijzigen van de functie handel op het gelijkvloers naar wonen;

-          wijzigen van de voorgevel;

-          doorvoeren van interne constructieve werken.

 

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

Brandweerzone Antwerpen-Zwijndrecht - Hulpverleningszone 1 (Antwerpen)/ Brandweer Zone Antwerpen BZA

11 oktober 2022

8 november 2022

Voorwaardelijk gunstig

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies

Ondernemen en Stadsmarketing/ Business en Innovatie

11 oktober 2022

20 oktober 2022

Ondernemen en Stadsmarketing/ Klantencontacten en Dienstverlening/ Loket Thema Wonen - huisnummering

11 oktober 2022

11 oktober 2022

Stadsontwikkeling/ Mobiliteit

11 oktober 2022

12 oktober 2022

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied in de stedelijke agglomeratie van Antwerpen, dit is het gedeelte van de stad gelegen tussen de Kleine Ring en respectievelijk de reservatiestrook voor de aanleg van lijninfrastructuur (de A102) tussen Merksem en Wommelgem, de R11 tussen Wommelgem en Mortsel, de oostelijke grens van Mortsel en Hove en de reservatiestrook voor pijpleidingen tussen Hove/Kontich en Hemiksem.

De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving, (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).

In dit gebied wordt de maximale bouwhoogte afgestemd op de volgende criteria:

- de in de onmiddellijke omgeving aanwezige bouwhoogten;

- de eigen aard van het betrokken gebied;

- de breedte van het voor het gebouw gelegen openbaar domein.

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
 

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op de volgende punten:

  • artikel 21 Minimale hoogte van ruimten: De vrije hoogte van het gelijkvloers bedraagt 2,46 meter;
  • artikel 27 Open ruimte: De voortuin wordt bijkomend verhard buiten de strikt noodzakelijke verhardingen;
  • Artikel 30 Autostaanplaatsen en autoparkeerplaatsen: Er wordt geen bijkomende plaats voorzien.

 

Sectorale regelgeving

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.

 

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
 

-          Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.

 

-          Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.
 

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid en Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

Voorliggende aanvraag betreft het wijzigen van de gelijkvloerse handelsfunctie in een meergezinswoning naar wonen.

Gelet op het principe van clustering winkelvloeroppervlakte in afgebakende kernen, is behoud van deze commerciële ruimte in de zone voor verspreide bewinkeling niet op te leggen.

Het omvormen van de handelsfunctie naar een woonfunctie is afgestemd op de kenmerkende woonfunctie in de omgeving en bijgevolg aanvaardbaar, vanzelfsprekend op voorwaarde dat voldaan wordt aan de verordenende voorschriften en de actuele vereisten inzake gebruiksgenot en woonkwaliteit verzekerd kunnen worden. Zoals reeds vermeld, is de aanvraag strijdig met verschillende verordenende voorschriften.

 

Op het gelijkvloers wordt een eenslaapkamerappartement ingericht van 91 m². Dit appartement heeft voldoende oppervlakte, maar bezorgt niet de nodige woonkwaliteit door de onlogische indeling, vooral door de inplanting en schakeling van keuken en badkamer.

Er is bovendien maar een vrije hoogte van 246 cm. Dit is beduidend minder dan de vereiste minimale vrije hoogte die wordt opgelegd in artikel 21 van de bouwcode. Voorliggende afwijking kan niet aanvaard worden.

 

De voortuin is grotendeels verhard. Dit was misschien passend bij het gebruik van het gelijkvloers als handel, maar niet meer wanneer dit gelijkvloers wordt omgevormd naar wonen.

In plaats van meer verharding is minder verharding eerder aanvaardbaar.

Ditzelfde geldt voor de onbebouwde zone achter het gebouw wanneer dit een tuin wordt van een woongelegenheid.

 

Schaal – ruimtegebruik – bouwdichtheid

De werken beperken zich tot het bestaande en vergunde volume.

 

Visueel-vormelijke elementen

De voorgevel is opgetrokken uit een combinatie van gele en rode baksteen, met accenten in donkerkleurige tegels op de hoek en in de plint. Deze materialisatie blijft bewaard op de verdiepingen, maar op het gelijkvloers wordt de plint verdiepingshoog bekleed met blauwe steen. Hierdoor wordt de gevel plaatselijk opgedikt, wat een vreemde aansluiting geeft met het bovenliggende deel.

 

Omwille van de functiewijziging worden de grote ramen in de voor- en zijgevel aangepast en aan beide zijden vervangen door drie smallere ramen. Deze bieden meer privacy voor de achterliggende woonkamer maar zijn niet afgestemd op de architectuur van de rest van de voorgevel.

Het nieuwe schrijnwerk van de ramen wordt voorzien in wit pvc, terwijl de voordeur in de zijgevel wordt uitgevoerd in wit aluminium. De voordeur naar de appartementen blijft behouden in grijs aluminium.

Op de snede zijn rolluiken in opbouw getekend, zowel aan de voor- als aan de achtergevel. Op de gevels zijn deze echter niet voorzien.

Door al deze verschillende materialen, kleuren en toevoegingen verliest de gevel nog meer aan samenhang.

 

Mobiliteitsimpact

Het algemene principe is dat een bouwaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

 

De parkeernormen uit de bouwcode artikel 30 (tabel) goedgekeurd door het college op 25 oktober 2014 en herzien op 1 maart 2018 vormen het beoordelingskader voor bouwen, verbouwen, vermeerderen van wooneenheden en functiewijzigingen. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen.

 

Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 3 parkeerplaatsen.

 

De aanvraag betreft het verbouwen van een meergezinswoning met 2 appartementen en een handelsruimte tot 3 appartementen.

De parkeerbehoefte van de extra wooneenheid is 1.

Deze wordt vermeerderd met het aantal parkeerplaatsen die worden gesupprimeerd (2).

De werkelijke parkeerbehoefte is dan 3.

 

De plannen voorzien in 1 nuttige autostal- en autoparkeerplaats.

 

Er is 1 parkeerplaats voorzien in de achterliggende garage. 

 

Het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 3.

 

Volgens de laatst vergunde toestand waren er 3 parkeerplaatsen op het perceel: 2 in de achterliggende garage en 1 in de aanpalende garage. In de nieuwe situatie wordt in de garage slechts 1 parkeerplaats voorzien, de rest wordt ingetekend als fietsenberging. De aanpalende garage wordt nu voorzien als doorgang.

 

Het aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt dan 0.

 

Het aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 0.

Dit is het verschil tussen het aantal autostal- en/of autoparkeerplaatsen volgens de werkelijke parkeerbehoefte en het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen.

 

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te weigeren, omwille van onverenigbaarheden met stedenbouwkundige voorschriften en een goede ruimtelijke ordening.

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Fasering

 

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

24 augustus 2022

Volledig en ontvankelijk

11 oktober 2022

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

10 december 2022

Verslag GOA

23 november 2022

naam GOA

Wim Van Roosendael

 

Onderzoek

Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning te weigeren.

Artikel 3

De plannen waarvan het overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, maken integraal deel uit van dit besluit.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.