Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: | OMV_2022105889 |
Gegevens van de aanvrager: | Lanfer Immobilien met als adres Dieselstrasse 10 te D-49716 Meppen (Duitsland) |
Gegevens van de exploitant: | Lanfer Immobilien met als adres Dieselstrasse 10 te D-49716 Meppen (Duitsland) |
Ligging van het project: | Nieuwe Westweg zn te 2040 Antwerpen |
Kadastrale percelen: | afdeling 18 sectie B nr. 60B |
waarvan: |
|
- 20220630-0004 | afdeling 18 sectie B nr. 60B (Lanfer Immobilien GmbH & Co.KG) |
Vergunningsplichten: | Stedenbouwkundige handelingen, Exploitatie van ingedeelde inrichtingen of activiteiten |
Voorwerp van de aanvraag: | Plaatsen van een sanitaire container; Stallen van voertuigen: verandering |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 19/06/2020: omgevingsvergunning (OMV_2020028518) voor het verlengen van de Nieuwe Westweg;
- 19/09/1991: stedenbouwkundige vergunning (HV/1991/B/18/78108-91/080) voor asfaltbevloering, afwatering, transportbanden;
- 05/09/1991: stedenbouwkundige vergunning (HV/1991/B/18/78028-91/081) voor asfaltbevloering en transportbanden;
- 25/04/1988: stedenbouwkundige vergunning (HV/1987/B/18/70976-87/797) voor asfaltverharding;
- 03/08/1987: stedenbouwkundige vergunning (HV/1986/B/-86/18851) voor bouwen van een terminal voor ertsen.
Bestaande toestand
Een terrein dat tijdelijk gebruikt wordt voor het stallen van vrachtwagens en/of opliggers ten noorden van het Bevrijdingsdok, gelegen aan het verlengde deel van de Nieuwe Westweg (vergund in OMV_2020028518). Het terrein is reeds volledig verhard en vergund voor het gewoonlijk gebruik ervan.
Inhoud van de aanvraag
- plaatsen van een sanitaire container.
Omschrijving ingedeelde inrichtingen of activiteiten
Voorgeschiedenis
Op 29 juli 2022 werd door het college akte genomen van een stalplaats voor bedrijfsvoertuigen.
Inhoud van de aanvraag
De aanvraag betreft een uitbreiding van de stalplaats voor bedrijfsvoertuigen.
Aangevraagde rubriek(en)
Rubriek | Omschrijving | Gevraagd voor |
15.1.2° | al dan niet overdekte ruimte voor het stallen van meer dan 25 motorvoertuigen of aanhangwagens, die geen personenwagens, bromfietsen, motorfietsen of spoorvoertuigen zijn. | +125 voertuigen |
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies ontvangen | Advies |
Haven van Antwerpen - Brugge (Port of Antwerp - Bruges)/ terreinen | 28 september 2022 | 11 oktober 2022 | Voorwaardelijk gunstig |
Havenbedrijf Antwerpen, subadvies milieu | 28 september 2022 | 11 oktober 2022 | Voorwaardelijk gunstig |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het goed is gelegen in het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan (GRUP) Afbakening zeehavengebied Antwerpen (Besluit van de Vlaamse regering van 30 april 2013), binnen de afbakeningslijn.
De gebieden binnen de afbakeningslijn behoren tot het zeehavengebied Antwerpen.
Met uitzondering van de deelgebieden waarvoor in dit plan voorschriften werden vastgelegd, blijven de op het ogenblik van de vaststelling van dit plan bestaande bestemmings- en inrichtingsvoorschriften onverminderd van toepassing.
Het goed is volgens voornoemd gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan bestemd als Gebied voor zeehaven- en watergebonden bedrijven.
Zulk gebied is bestemd om te functioneren als Vlaams havengebied als onderdeel van de haven van Antwerpen. Het is bestemd voor zeehavengebonden en zeehavengerelateerde industriële en logistieke activiteiten en distributie-, opslag- en overslagactiviteiten die gebruikmaken van en aangewezen zijn op de zeehaveninfrastructuur.
Alle handelingen die nodig of nuttig zijn voor de realisatie van de bestemming en voor de exploitatie van de haven en de bedrijven zijn toegelaten.
Daartoe worden ook de volgende werken, handelingen, voorzieningen, en wijzigingen gerekend:
- de aanleg en het onderhoud van infrastructuur die nodig is voor de toegankelijkheid of voor verbindingen langs de waterzijde en langs de landszijde;
- het laguneren of op een andere wijze bergen of verwerken van baggerspecie.
Daarnaast is de ontwikkeling, het herstel en de instandhouding van tijdelijke ecologische infrastructuur toegelaten.
In het gebied zijn eveneens gebouwen of lokalen voor bewakingspersoneel toegelaten.
In het gebied zijn kantoorgebouwen niet toegelaten, tenzij ze noodzakelijk zijn voor en een inherent onderdeel zijn van de exploitatie van haven en industriële activiteiten. De bestaande kantoorgebouwen kunnen behouden blijven binnen het bestaande bouwvolume op het moment van definitieve vaststelling van dit gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan. Uitbreidingen zijn niet toegelaten.
De aanvraag dient beoordeeld te worden aan de hand van de voorschriften van het ruimtelijk uitvoeringsplan.
De aanvraag is in overeenstemming met de bestemming en de voorschriften van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan.
Voor een straal van 500 meter rond de aanvraag is het voormelde GRUP tevens van toepassing. Hier gelden volgende bestemmingsvoorschriften:
- Gebied voor zeehaven- en watergebonden bedrijven;
- Overdruk Bufferdijk – Stocatradijk op circa 130 meter ten noorden van de aanvraag;
- Natuurgebied met overdruk Grote Eenheid Natuur (GEN) op circa 200 meter ten noorden van de aanvraag, maar buiten de afbakeningslijn Zeehavengebied.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
Hemelwater: Het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater.
De gewestelijke hemelwaterverordening is niet van toepassing op de aanvraag aangezien de nieuwe overdekte constructie een oppervlakte heeft van minder dan 40 m². Het plaatsen van een hemelwaterput en infiltratievoorziening is dus niet verplicht, doch ook niet verboden. Zo kan het hier verantwoord zijn om toch hergebruik van het hemelwater door een (bovengrondse) hemelwaterput te voorzien gelet op de sanitaire voorzieningen in de container.
Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid.
De gewestelijke verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
Sectorale wetgeving
MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Bij de beslissing over de volledig- en ontvankelijkheid is beslist dat de aanvraag geen betrekking heeft op een project als vermeld in bijlage I, II of III van het besluit van de Vlaamse Regering van 10 december 2004 houdende vaststelling van de categorieën van projecten, onderworpen aan milieueffectrapportage (milieueffectrapport). Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
Archeologienota: overeenkomstig artikel 5.4.1 van het Onroerenderfgoeddecreet van 12 juli 2013 moet aan bepaalde aanvragen een archeologienota waarvan akte is genomen worden toegevoegd.
Het voorliggende project heeft een oppervlakte kleiner dan 5.000 m² waardoor een archeologienota waarvan akte is genomen niet van toepassing is.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Functionele inpasbaarheid
In het oosten op een terrein, dat tijdelijk gebruikt wordt voor het stallen van vrachtwagens en/of opliggers, wordt een sanitaire container op de bestaande verharding geplaatst. Deze container wordt ingericht met sanitaire voorzieningen voor vrachtwagenchauffeurs die hun vrachtwagen komen stallen of ophalen. De container heeft een grondoppervlakte van circa 14,7 m² (6 meter x 2,44 meter) en een hoogte van circa 3,3 meter.
De aanvrager geeft aan dat de sanitaire container gebruikt zal worden gedurende de periode dat het terrein als parking ingezet wordt. In de toekomst zal het terrein ingericht worden als nieuwe op- en overslagterminal voor containers (geen voorwerp van voorliggende aanvraag).
Het is onduidelijk hoe lang de sanitaire container op het terrein zal blijven staan. Het type constructie zelf is weinig architecturaal en weinig visueel aantrekkelijk. Daar er gestreefd dient te worden naar een meer duurzame oplossing, wordt de container slechts vergund voor een periode van 8 jaar. De plaats van de werken dient nadien in oorspronkelijke toestand hersteld te worden.
De werken staan in functie van de bestaande tijdelijke activiteiten op het terrein waardoor de aanvraag functioneel inpasbaar is.
Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid
De aanvraag is in overeenstemming en verenigbaar met de ruimtelijke context van het havengebied waarbinnen deze aanvraag is gesitueerd.
Visueel-vormelijke elementen
De container betreft een prefab unit waarvan de wanden zijn afgewerkt met sandwichpanelen in gebroken wit. De container is bereikbaar via een stalen toegangstrap.
Dit gevelmateriaal is neutraal en dus – tijdelijk voor een periode van 8 jaar - aanvaardbaar in deze industriële omgeving.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
Er werd advies ingewonnen bij het Havenbedrijf Antwerpen als gebiedsbeheerder. Het advies is voorwaardelijk gunstig. Ook zij verwijzen naar de weinig duurzame ontwikkeling van dergelijke kantoorcontainers en wensen de vergunningstermijn beperkt te zien tot maximum 8 jaar. Deze voorwaarde wordt bijgetreden (zie functionele inpasbaarheid).
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
De stedenbouwkundige handeling genereert geen bijkomende parkeerbehoefte en geen significante toename van het aantal verkeersbewegingen.
Toetsing van aanvaardbaarheid van de ingedeelde inrichtingen of activiteiten op het vlak van hinder en risico's voor de mens en het milieu
Lanfer Immobiliën is gespecialiseerd in internationaal transport en logistiek van zowel ongevaarlijke goederen als gevarengoed voor de chemische sector. Op de site ten noorden van het Bevrijdingsdok wenst het bedrijf in de toekomst een nieuwe op- en overslagterminal te exploiteren voor containers.
In afwachting van een concreet ontwerp en een beslissing over de exacte activiteiten die er zullen plaatsvinden, wenst Lanfer op de site meer vrachtwagens en/of opleggers te stallen op het terrein. Het bedrijf beschikt reeds over een aktename van stalplaatsen voor 25 voertuigen en wenst deze nu uit te breiden met stalplaatsen voor 125 voertuigen tot een totaal van 150.
Er zullen geen werknemers permanent op de site aanwezig zijn, maar voor de chauffeurs die langskomen wordt een sanitaire blok voorzien. Het afvalwater zal volledig opgevangen worden en afgevoerd voor externe verwerking. Er zal geen afvalwater geloosd worden.
De vrachtwagens en opleggers komen leeg toe op de site en zullen er gestald worden in afwachting van een volgende opdracht. Er zullen per dag gemiddeld 50 vervoersbewegingen uitgevoerd worden, voornamelijk overdag, maar er kunnen ook transporten ’s avonds of ’s nachts doorgaan.
Gezien de ligging in de Antwerpse haven en de nabijheid van de Antwerpse ring wordt verwacht dat de hinder beperkt zal zijn.
Het betreft steeds niet-gekoeld transport waardoor eventuele geluidshinder volgens de aanvrager beperkt zal zijn.
Het risico op geluidshinder kan tot een aanvaardbaar niveau beperkt worden.
De vrachtwagens worden gestald op de bestaande asfaltverharding.
In het subadvies van de Haven van Antwerpen-Brugge van 11 oktober 2022 wordt als voorwaarde voorgesteld om de stalplaats te voorzien van een niet-waterdoorlatende verharding die afwatert naar een KWS-afscheider.
Aangezien het een bestaande verharding betreft, wordt dit meegenomen als aandachtspunt zodat de exploitant hiermee rekening kan houden op het moment de verharding heraangelegd zou worden, zoals bij gelijkaardige dossiers in havengebied.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
1. De sanitaire container wordt vergund voor een periode van 8 jaar. De plaats van de werken dient nadien in oorspronkelijke toestand hersteld te worden.
Advies over de ingedeelde inrichtingen of activiteiten
Aan het college wordt voorgesteld om voor de ingedeelde inrichtingen of activiteiten de omgevingsvergunning te verlenen.
Geadviseerde rubriek(en)
Rubriek | Omschrijving | Geadviseerd voor |
15.1.2° | al dan niet overdekte ruimte voor het stallen van meer dan 25 motorvoertuigen of aanhangwagens, die geen personenwagens, bromfietsen, motorfietsen of spoorvoertuigen zijn. | +125 voertuigen |
Gecoördineerde rubriek(en)
Rubriek | Omschrijving | Gecoördineerd |
15.1.2° | al dan niet overdekte ruimte voor het stallen van meer dan 25 motorvoertuigen of aanhangwagens, die geen personenwagens, bromfietsen, motorfietsen of spoorvoertuigen zijn. | 150 voertuigen |
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
Procedurestap | Datum |
Indiening aanvraag | 29 augustus 2022 |
Volledig en ontvankelijk | 28 september 2022 |
Start openbaar onderzoek | 6 oktober 2022 |
Einde openbaar onderzoek | 4 november 2022 |
Gemeenteraad voor wegenwerken | geen |
Uiterste beslissingsdatum | 11 januari 2023 |
Verslag GOA | 23 november 2022 |
naam GOA | Bieke Geypens |
De aanvraag werd onderworpen aan 1 openbaar onderzoek.
Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten
Startdatum | Einddatum | Schriftelijke bezwaar-schriften | Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften | Petitie-lijsten | Digitale bezwaar-schriften |
6 oktober 2022 | 4 november 2022 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:
Algemene voorwaarden
de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.
Stedenbouwkundige voorwaarden
1. De sanitaire container wordt vergund voor een periode van 8 jaar. De plaats van de werken dient nadien in oorspronkelijke toestand hersteld te worden.
Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.
De vergunning omvat thans volgende rubriek(en):
Rubriek | Omschrijving | Gecoördineerd |
15.1.2° | al dan niet overdekte ruimte voor het stallen van meer dan 25 motorvoertuigen of aanhangwagens, die geen personenwagens, bromfietsen, motorfietsen of spoorvoertuigen zijn. | 150 voertuigen |
De omgevingsvergunning wordt verleend voor:
- een termijn verstrijkend op 2 december 2030 voor wat betreft de stedenbouwkundige handeling;
- een termijn van onbepaalde duur voor de ingedeelde inrichtingen en activiteiten.