Terug
Gepubliceerd op 05/12/2022

2022_CBS_09463 - Omgevingsvergunning - OMV_2022104692. Antwerpsebaan ZN. District Berendrecht-Zandvliet-Lillo - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 02/12/2022 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2022_CBS_09463 - Omgevingsvergunning - OMV_2022104692. Antwerpsebaan ZN. District Berendrecht-Zandvliet-Lillo - Goedkeuring 2022_CBS_09463 - Omgevingsvergunning - OMV_2022104692. Antwerpsebaan ZN. District Berendrecht-Zandvliet-Lillo - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2022104692

Gegevens van de aanvrager:

BVBA Noordveen met als adres Berendrechtsvoetpad 8 te 2040 Antwerpen

Ligging van het project:

Antwerpsebaan ZN te 2040 Berendrecht (Antwerpen)

Kadastrale percelen:

afdeling 19 sectie B nrs. 236D2 en 236C2

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

het oprichten van twee eengezinswoningen na sloop

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          29/07/2022: vergunning (20227) voor het verkavelen van een terrein in 2 loten voor woningbouw.

 

Bestaande toestand

-          niet relevant gezien de aanvraag handelt over een sloop en nieuwbouw.

Nieuwe toestand

pand grenzend aan nummer 223

-          functie: 

  • eengezinswoning met drie slaapkamers;

-          bouwvolume:

  • 2 bouwlagen met een zadeldak; 
  • 1 bouwlaag met een zadeldak ter hoogte van de linkerbuur;
  • gelijkvloerse bouwdiepte van 12,4m ter hoogte van de rechter perceelsgrens en 10,15 ter hoogte van de linker perceelsgrens;
  • bouwdiepte op de eerste verdieping van 9m ter hoogte van de rechter perceelsgrens en 7,10m ter hoogte van de linker perceelsgrens;
  • hoofdbouw met een kroonlijsthoogte van 6m en nokhoogte van 10,5m;
  • bouwvolume met kroonlijsthoogte van 3,92m en nokhoogte van 7,71m ter hoogte van de linkerbuur;

-          gevelafwerking:

  • voorgevel afgewerkt met roodbruin gevelmetselwerk;
  • buitenschrijnwerk uit grijskleurig aluminium gecombineerd met grijskleurige beplating;
  • zadeldak afgewerkt met rode pannen en voorzien van een reeks zonnepanelen;
  • poort naar inpandige garage ter hoogte van de linkerbuur;

-          inrichting:

  • verharding naar garage en voordeur met een totale breedte van 4,5m;
  • perceelsbreed terras (ca.42m2) ter hoogte van de achterbouw

 

pand grenzend aan nummer 227

-          functie: 

  • eengezinswoning met drie slaapkamers;

-          bouwvolume:

  • 2 bouwlagen met een zadeldak; 
  • gelijkvloerse bouwdiepte van 12,4m;
  • bouwdiepte van 9m op de eerste verdieping;
  • kroonlijsthoogte van 6m en nokhoogte van 10,5m;

-          gevelafwerking:

  • voorgevel afgewerkt met roodbruin gevelmetselwerk;
  • buitenschrijnwerk uit grijskleurig aluminium gecombineerd met grijskleurige beplating;
  • zadeldak afgewerkt met rode pannen en voorzien van een reeks zonnepanelen;

-          inrichting:

  • verharding naar garage en voordeur ter hoogte van de rechterbuur;
  • terras (ca.51m2) in de tuinzone;
  • losstaand garagevolume met 1 bouwlaag (ca. 23.5m2). Gebouwd tegen de scheimuur met de rechterbuur. Dit tot een bouwdiepte van circa 21m.


Inhoud van de aanvraag

-          slopen van 1 eengezinswoning met aanhorigheden;

-          bouwen van twee ééngezinswoningen;

-          uitbreiden van scheidingsmuren;

-          bouwen van een vrijstaande garage;

-          realiseren van verhardingen.

 

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

Agentschap Wegen en Verkeer/ AWV - District Antwerpen

1 september 2022

30 september 2022

Geen advies

Fluvius System Operator/ Fluvius

1 september 2022

15 september 2022

Geen advies

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies

Ondernemen en Stadsmarketing/ Klantencontacten en Dienstverlening/ Loket Thema Wonen - huisnummering

1 september 2022

Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag

Stadsontwikkeling/ Mobiliteit

1 september 2022

22 september 2022

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan RUP Zandweg, goedgekeurd op 30 mei 2016. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zone: artikel 1: zone voor wonen (wo1).

 

(Gemeentelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP's) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden op volgende punten:

-          Terrassen en verhardingen: alle verhardingen worden voorzien in grijze betonklinkers. Enkel terrassen mogen uitgevoerd worden als waterdichte vlakken. Het is onduidelijk of de betonklinkers ter hoogte van de overige verhardingen al dan niet waterdoorlaatbaar zijn of worden toegepast met brede voeg.

-          Voortuinstrook: er wordt meer verharding voorzien dan het strikt noodzakelijke.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-      Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De aanvraag is in overeenstemming met de verordening hemelwater.

-      Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Algemene bouwverordeningen

-      Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-      Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend(e) punt(en):

de aanvrager voorzien een draadafsluiting in de voortuin. Volgens de bouwcode moet de voortuin afgesloten worden door een levende afsluiting, een muurtje of een hek. Draadafsluitingen zijn enkel toegelaten in de achtertuin;

op de gevelaanzichten werd niet ingetekend welke ramen er al dan niet opengaand zijn waardoor het onduidelijk is of elke verblijfsruimte minimaal één te openen geveldeel heeft zodat de ruimte op natuurlijke wijze geventileerd kan worden.

er wordt in de voortuin meer verharding voorzien dan noodzakelijk;

er worden geen fietsenstalplaatsen voorzien;

De terrassen werden zonder helling ingetekend op de doorsneden. Niet overdekte terrassen grenzend aan een tuin dienen aangelegd te worden in een helling van 1 à 2%, om het regenwater hiernaar te laten afwateren en op natuurlijke wijze te laten infiltreren.

de aansluitpunten liggen niet minstens 0,20 meter en hoogstens 0,50 meter uiteen.

 

Sectorale regelgeving

-      MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

-      Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.

Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.

-      Vlaamse codex Wonen 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex Wonen van 2021)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.

-      Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

Voorliggende aanvraag omvat het slopen van een bestaande constructie en het oprichten van twee nieuwe gekoppelde eengezinswoningen. De percelen bevinden zich binnen een geldige verkaveling. De voorgestelde functie van eengezinswoning kan hier binnen de verkavelingsvoorschriften aanvaard worden.

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

De aanvraag omvat het oprichten van twee eengezinswoningen binnen de contour van een geldende verkaveling. De woning op lot 1, het lot palend aan de woning met huisnummer 223, betreft een gesloten bebouwing, de woning op lot 2, naast de woning met huisnummer 227, wordt opgevat als een halfopen bebouwing.

Voor beide woningen geldt dat ze ontworpen worden volgens de geldende voorschriften bij de verkaveling.

 

Voor de woning op lot 1 betekent dit dat ze aan de linkerzijde aansluit bij het profiel van de aanpalende woning. Hier wordt een volume voorgesteld met een bouwdiepte van 7,10 meter en bestaande uit één bouwlaag plus een zadeldak. Zowel de kroonlijsthoogte als de nok van het zadeldak sluiten naadloos aan bij deze van de links aanpalende. Dit lager volume heeft een breedte van 2,99 meter en bevat op het gelijkvloers de garage. De resterende breedte van deze woning bestaat uit twee volwaardige bouwlagen plus een zadeldak. Hier bedraagt de kroonlijsthoogte  6,33 meter en de nokhoogte 10,83 meter.

De bouwdiepte op het gelijkvloers varieert van 7,10 meter ter hoogte van de aansluiting met de links aanpalende tot maximaal 12,40 meter ter hoogte van de koppeling met de rechts aanpalende nieuw te bouwen woning.

Op de verdieping wordt aan de links aanpalende aangesloten met een bouwdiepte van 7,10 meter en bedraagt de bouwdiepte aan de rechterzijde 9 meter. Deze 9 meter is meteen ook de basis van het zadeldak voor het hoofdvolume met twee bouwlagen en een zadeldak.

 

De nieuwbouwwoning op het aanpalende lot 2 sluit op zijn beurt naadloos aan bij deze op lot 1 zoals hierboven beschreven. Dit betekent dat op het gelijkvloers hier een bouwdiepte van 12,40 meter aangehouden wordt over de volledige breedte van 7,03 meter. De bouwdiepte op de verdieping bedraagt, net zoals bij de woning op lot 1, 9 meter.

Ook in de hoogte sluit het volume met een kroonlijsthoogte van 6,33 meter en een nokhoogte van 10,83 meter aan bij de nieuwe links aanpalende woning. In tegenstelling tot de woning op lot 1, beschikt de woning op lot 2 over een vrijstaande garage in de tuinzone, in het verlengde van de zijtuinstrook. Deze garage sluit rechts aan bij de bestaande garage horende bij het pand met huisnummer 227.

 

De voorgestelde volumes op zich voldoen aan de verkavelingsvoorschriften en kunnen aanvaard worden.

 

De verkavelingsvoorschriften doen echter ook uitspraken over de buitenaanleg.

Aangaande terrassen en verhardingen wordt gesteld dat alle verhardingen dienen te gebeuren met waterdoorlatende materialen of materialen toegepast met een brede voeg. Enkel terrassen mogen uitgevoerd worden als waterdichte vlakken. Het is onduidelijk of de betonklinkers ter hoogte van de overige verhardingen, dit zijn de verhardingen in de voortuin en de oprit naar de garage op lot 2, al dan niet waterdoorlaatbaar zijn of worden toegepast met brede voeg. Dit zal als voorwaarde bij een vergunning opgenomen worden.

Specifiek voor de voortuinstrook vermelden de voorschriften eveneens dat enkel de strikt noodzakelijke verhardingen toegelaten zijn. Dit is een toegang met een breedte van max. 3 meter naar de garage en een toegangspad met een breedte van 1,50 meter naar de voordeur.

Uit de lezing van het inplantingsplan kan afgelezen worden dat bij beide loten de oprit naar de garage en het pad naar de inkomdeur gecombineerd wordt tot een verharding met een breedte van 4,50 meter. Er dient hierbij vermeld te worden dat de verharding slechts als oprit voor één auto gebruikt kan worden en dat het pad naar de voordeur ten allen tijde vrij moet zijn van voertuigen.

 

Naast de toetsing aan de verkavelingsvoorschriften moet het voorstel eveneens voldoen aan de bouwcode.

Uit de plannen blijkt dat de voortuinen aan de straatzijde maar ook onderling afgesloten worden met een draadafsluiting. Dit is echter strijdig met artikel 19 van de bouwcode. Volgens dit artikel uit de bouwcode moet de voortuin afgesloten worden door een levende afsluiting, een muurtje of een hek. Draadafsluitingen zijn enkel toegelaten in de achtertuin. De afsluiting van de voortuin zal hierop aangepast moeten worden. Ook dit zal een voorwaarde bij de vergunning zijn.

Op de gevelplannen is niet duidelijk af te lezen welke van de ingetekende ramen al dan niet opengaand zijn waardoor het onduidelijk is of elke verblijfsruimte minimaal één te openen geveldeel heeft zodat de ruimte op natuurlijke wijze geventileerd kan worden zoals vereist in artikel 24 van de bouwcode. Teneinde elke verblijfsruimte te kunnen voorzien van minimale lichtinval en luchttoevoer zal in de voorwaarden bij de vergunning opgenomen worden dat alle ramen in een verblijfsruimte uitgevoerd moeten worden als opengaand schrijnwerk.  

Voor geen van de twee woningen wordt een specifieke fietsenstalling voorzien. Conform artikel 29 dienen voldoende fietsstalplaatsen voorzien worden. In voorliggende aanvraag, twee woningen met telkens drie slaapkamers, moeten vier fietsstalplaatsen per woning voorzien worden. In beide gevallen is de garage voldoende groot en breed om de fietsen in de garage te kunnen stallen

Uit de snedes in dit dossier kan niet afgeleid worden of de terrassen achter de woningen kunnen voldoen aan artikel 39 van de bouwcode. Meer concreet wil dit zeggen dat niet afgetoetst kan worden of de terrassen 1 à 2% moeten afhellen naar de tuinzone om het regenwater hiernaar te laten afwateren en op natuurlijke wijze te laten infiltreren. Dit vormt eveneens een voorwaarde bij de vergunning.

Tenslotte liggen de aansluitpunten van de leidingen met het openbaar rioolstelsel niet minstens 0,20 meter en hoogstens 0,50 meter uiteen. Het aanpassen van de leidingen om hieraan te voldoen vormt een laatste voorwaarde bij de vergunning.

 

Visueel-vormelijke elementen

Voor beide woningen worden soortgelijke materialen voorgesteld. De gevels worden opgetrokken in rood-bruin metselwerk. Bij de woning op lot 1 worden de garagepoort en de voordeur 1 meter achteruit geplaatst alsook de raampartij van de dressing op de eerste verdieping. Bij de woning op lot 2 wordt enkel ter hoogte van de inkompartij de gevel 1 meter achteruit geplaatst. Deze nissen in de voorgevel worden afgewerkt met gris plaatmateriaal. Dit materiaal sluit aan bij het nieuwe grijze aluminium schrijnwerk.

De daken worden uitgevoerd in rode dakpannen en op beide daken worden zonnepanelen voorzien.

De voorgestelde materialen komen in de omgeving vaker voor en kunnen aanvaard worden.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

Beide nieuwe woningen voldoen aan de actuele eisen inzake woon- en leefcomfort en kunnen aanvaard worden.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat een omgevingsvergunningsaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien. Dit is het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

 

De parkeer- en stallingsnormen uit de tabel van artikel 30 van de bouwcode, herzien op 1 maart 2018, dienen te worden nageleefd bij nieuwbouw, herbouw, verbouwing, functiewijziging, volume-uitbreiding en wijzigen van het aantal wooneenheden. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen.

 

Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 2 parkeerplaatsen.

 

Voor nieuwbouwprojecten met maximaal 5 wooneenheden legt de bouwcode in artikel 30 1 parkeerplaats per wooneenheid op. In voorliggende aanvraag voor twee eengezinswoningen dienen 2 parkeerplaatsen voorzien te worden

 

De plannen voorzien in 2 nuttige autostal- en autoparkeerplaatsen.

 

Het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 2.

 

Dit aantal is toereikend.

 

Het (bijgestelde) aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt dan 0.

 

Het aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 0.

Dit is het verschil tussen het aantal autostal- en/of autoparkeerplaatsen volgens de werkelijke parkeerbehoefte en het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen.

Voor vergunningsaanvragen voor nieuwbouw van eengezinswoningen kan echter afgeweken worden van de berekening van de parkeerbehoefte zoals vermeld in bovenstaande tabel, indien realisatie van

de parkeerplaatsen niet mogelijk is. Dit geldt tevens voor eengezinswoningen die boven winkelpanden ingericht worden.

Het bijgestelde aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt dan 2 – 2 = 0.

 

Het aantal ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen wordt belast op basis van het belastingreglement op de omgevingsvergunning van 17 december 2019. In deze aanvraag is dit dus van toepassing op 0 plaatsen.

 

 

Fietsstalplaatsen

Voor elke woning met drie slaapkamers moet één fiets per slaapkamer voorzien worden plus plaats voor 1 extra fiets. Dit resulteert in vier fietsstalplaatsen per woning welke gestald kunnen worden in de garages bij de woning.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

2. Te voldoen aan de verkavelingsvoorschriften en de verhardingen in de voortuin en de oprit naar de garage op lot 2 als waterdoorlaatbaar of met brede voeg uit te voeren.

3. Te voldoen aan de verkavelingsvoorschriften en de voorgetselde draadafsluitingen van de voortuin aan de straatzijde en onderling aan te passen in hetzij een levende afsluiting, een muurtje of een hek.

4. Te voldoen aan artikel 24 van de bouwcode en de raamopeningen van verblijfsruimtes uit te voeren als opengaand schrijnwerk.

5. Te voldoen aan artikel 39 van de bouwcode en de terrassen 1 à 2% laten afhellen naar de tuinzone.

6. Te voldoen aan artikel 41 van de bouwcode en de afstand van de aansluitpunten van de leidingen met het openbaar rioolstelsel aan te passen tot minstens 0,20 meter en hoogstens 0,50 meter.

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Fasering

 

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

16 augustus 2022

Volledig en ontvankelijk

1 september 2022

Start openbaar onderzoek

13 september 2022

Einde openbaar onderzoek

12 oktober 2022

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

15 december 2022

Verslag GOA

24 november 2022

naam GOA

Brenda Dierckx

 

Onderzoek

De aanvraag werd onderworpen aan 1 openbaar onderzoek.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Startdatum

Einddatum

Schriftelijke bezwaar-schriften

Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften

Petitie-lijsten

Digitale bezwaar-schriften

13 september 2022

12 oktober 2022

0

0

0

0

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

2. Te voldoen aan de verkavelingsvoorschriften en de verhardingen in de voortuin en de oprit naar de garage op lot 2 als waterdoorlaatbaar of met brede voeg uit te voeren.

3. Te voldoen aan de verkavelingsvoorschriften en de voorgetselde draadafsluitingen van de voortuin aan de straatzijde en onderling aan te passen in hetzij een levende afsluiting, een muurtje of een hek.

4. Te voldoen aan artikel 24 van de bouwcode en de raamopeningen van verblijfsruimtes uit te voeren als opengaand schrijnwerk.

5. Te voldoen aan artikel 39 van de bouwcode en de terrassen 1 à 2% laten afhellen naar de tuinzone.

6. Te voldoen aan artikel 41 van de bouwcode en de afstand van de aansluitpunten van de leidingen met het openbaar rioolstelsel aan te passen tot minstens 0,20 meter en hoogstens 0,50 meter.

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.