Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: | OMV_2022115526 |
Gegevens van de aanvrager: | de heer David Grosskopf met als adres Zurenborgstraat 31 te 2018 Antwerpen |
Ligging van het project: | Van Luppenstraat 42 te 2018 Antwerpen |
Kadastrale percelen: | afdeling 6 sectie F nr. 1302T8 |
Vergunningsplichten: | Stedenbouwkundige handelingen |
Voorwerp van de aanvraag: | wijzigen van de funtie op de gelijkvloerse verdieping naar wonen en uitvoeren van verbouwingwerken |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 15/07/2022: weigering (OMV_2022060003) voor het regulariseren en verbouwen van een uitgebreide eengezinswoning;
- 15/12/2021: proces verbaal (11002_2021_15231_VPV) voor het uitbreiden van het volume van de achterbouw ter hoogte van de gelijkvloerse en eerste verdieping en het verlagen van de scheidingsmuur op de achterste perceelgrens;
- 15/10/2019: proces verbaal (11002_2019_11201_VPV) voor het gebruiken van het plat dak van de aanbouw als dakterras en het uitbreiden van de aanbouw ter hoogte van de gelijkvloerse en eerste verdieping;
- 25/03/1936: toelating (18#4733) voor gevel- en binnenveranderingen;
Vergunde toestand
- functie:
- bouwvolume:
- inrichting:
Bestaande toestand
- functie:
- bouwvolume;
- gevelafwerking:
- inrichting:
Nieuwe toestand
- functie:
- bouwvolume:
- gevelafwerking:
- inrichting:
Inhoud van de aanvraag
- regulariseren van de uitbreiding van de aanbouw;
- wijzigen van de voorgevel;
- doorvoeren van interne constructieve werken;
- verlagen van de achterste scheimuur.
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Interne adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies |
Autonoom gemeentebedrijf voor vastgoed en stadsprojecten in Antwerpen | 5 oktober 2022 | 11 oktober 2022 |
Stadsbeheer/ Vastgoed/ Ontwikkeling/ Bouwprojecten | 5 oktober 2022 | 11 oktober 2022 |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).
(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend(e) punt(en):
de hobbyruimte die zich op de eerste verdieping in de achterbouw bevindt heeft een hoogte van slechts 2,40 m, dit is minder dan de minimaal vereiste 2,60 m voor verblijfsruimten;
de minimale oppervlakte van de badkamers is onvoldoende;
Sectorale regelgeving
- MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
- Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.
- Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
De aanvraag is in grote lijnen een herneming van een vorige aanvraag (OMV_2022060003) die op 15 juli 2022 door het college werd geweigerd.
Door het verminderen van het aantal slaapkamers van 6 slaapkamers voor in totaal 12 personen tot 3 slaapkamers voor 4 gebruikers is de context echter gewijzigd.
Functionele inpasbaarheid
De bestaande en vergunde functie als eengezinswoning blijft behouden waardoor de functionele inpasbaarheid gegarandeerd blijft.
Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid
Het voormalig magazijn op het gelijkvloers wordt ingericht als eetruimte en keuken en betrokken bij de eengezinswoning. Achteraan wordt een zone van 11,85 m² ontpit als buitenruimte bij de keuken. Deze ingrepen kunnen gunstig geadviseerd worden al is het jammer dat deze nieuwe buitenruimte niet verder vergroend wordt.
De aanvraag beoogt naast interne werkzaamheden ook de sloop van de vergunde achterbouw. Een nieuwe, perceelsbrede aanbouw van twee bouwlagen wordt voorzien. Op het gelijkvloers wordt een keuken en een eetkamer aan straatzijde voorzien met bijkomend een hobbyruimte op de 1ste verdieping. Ten opzichte van de vorige aanvraag is het aantal slaapkamers in de voorliggende aanvraag beperkt tot 3 met een totaal van 4 personen. Hierdoor staat het programma in verhouding tot de aanvraag en kunnen de schaal, het ruimtegebruik en de bouwdichtheid gunstig beoordeeld worden.
De aanvraag is stedenbouwkundig aanvaardbaar.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
Om het wooncomfort van een woning te bewaken is het belangrijk dat het aantal slaapkamers in verhouding staat met het aantal beschikbare vierkante meters leefruimte per bewoner. Dit is niet het geval in het voorliggend project, waardoor de woongelegenheid onvoldoende wooncomfort biedt. De eengezinswoning voorziet 35 m² aan leefruimte voor 3 slaapkamers, wat overeen komt met een bezetting van 4 personen. De dagfunctie is beperkt tot het gelijkvloers en bestaat enkel uit een keuken en eetkamer. Een kwalitatieve leefruimte ontbreekt. Woonruimten en slaapkamers moeten voldoende groot zijn om bruikbaar te zijn. De bouwcode legt geen minimale oppervlaktematen op voor de verblijfsruimten. Als vuistregel geldt dat de oppervlaktematen van de VMSW als absolute minimumoppervlaktematen gelden waardoor de eetruimte-leefruimte over de minimale oppervlakte beschikt. (bouwcode, art. 22)
In de uitbouw bedraagt de vrije hoogte van de hobbyruimte op de 1ste verdieping 2,40 m. Dit is niet conform artikel 21 van de bouwcode wat een minimale vrije hoogte van 2,60 m voor verblijfsruimtes oplegt. Hierdoor kan de beschreven ruimte niet kwalitatief genoeg om als verblijfsruimte gebruikt te worden.
Om alsnog een gunstig advies te kunnen verlenen wordt in voorwaarden opgelegd dat de vrije hoogte van de hobbyruimte 2,60 m dient te bedragen zodat de oppervlakte van deze ruimte die ca. 16,50 m2 bedraagt niet verloren zou gaan maar als aanvulling op de aanwezige leefruimtes benut kan worden. Zo wordt in totaal ca. 51,50 m2 aan leefruimte in de eengezinswoning voorzien en komt deze oppervlakte wel in verhouding tot het aantal slaapkamers en gebruikers te staan. Deze verhoging mag echter geen wijziging van de scheimuren tot gevolg hebben, wat mogelijk een probleem vormt aan de achtergevel. Daarom kan een plaatselijke verlaging tegen die achtergevel toegestaan worden. Ofschoon de oppervlakte van de badkamers afzonderlijk eerder klein te noemen is, zijn er wel voldoende badkamers aanwezig om het nodige comfort te bieden. Een afwijking op artikel 22 kan positief geadviseerd worden.
Mits het naleven van de gestelde voorwaarden voldoet de woning aan de actuele eisen wat betreft hinderaspecten, gezondheid en gebruiksgenot.
Visueel-vormelijke elementen en cultuurhistorische aspecten
De voorgevel wordt aangepast. De poort wordt hierbij vervangen door een nieuw raamgeheel. Verder blijven de bestaande gevelmaterialen en het witte pvc-buitenschrijnwerk in de rest van de voorgevel behouden.
Ook de achtergevel wordt gewijzigd. De nieuwe achterbouw wordt afgewerkt met een witte bepleistering en wordt voorzien van nieuw wit pvc-schrijnwerk. Zo wordt op de gelijkvloerse bouwlaag een ruim schuifraam voorzien.
De voorgestelde gevelafwerkingen zijn visueel aanvaardbaar.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Het algemene principe is dat elke omgevingsvergunningsaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien. Dit is het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeerparagraaf is niet van toepassing aangezien de aanvraag betrekking heeft op de verbouwing van een eengezinswoning waarbij de functie en het aantal woongelegenheden ten opzichte van de bestaande toestand ongewijzigd blijven.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
1. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.
2. De vrije hoogte in de hobbyruimte dient 2,60 m te bedragen conform artikel 21 uit de bouwcode. Dit mag geen verhoging van de scheimuren tot gevolg hebben.
3. Om voldoende kwalitatieve oppervlakte aan leefruimte in de aanvraag te voorzien moet de hobbyruimte op de 1ste verdieping mee als leefruimte ingericht worden. (bouwcode, art. 22)
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
Procedurestap | Datum |
Indiening aanvraag | 5 september 2022 |
Volledig en ontvankelijk | 5 oktober 2022 |
Start openbaar onderzoek | geen |
Einde openbaar onderzoek | geen |
Gemeenteraad voor wegenwerken | geen |
Uiterste beslissingsdatum | 4 december 2022 |
Verslag GOA | 17 november 2022 |
naam GOA | Gerd Cryns |
De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd.
Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten
Schriftelijke bezwaarschriften | Schriftelijke gebundelde bezwaarschriften | Petitielijsten | Digitale bezwaarschriften |
1 | 0 | 0 | 0 |
Bespreking van de bezwaren
Er werd tijdens de looptijd van de bevraging 1 bezwaarschrift ingediend, dat als volgt kan worden samengevat:
1. de aanvraag wijkt af van de bouwcode en de richtlijnen van de VMSW:
De bezwaar indiener stelt dat de aanvraag afwijkt van de bouwcode op artikels 6, 21, 28, 29 en dat de plannen voldoen niet aan de richtlijnen van de VMSW qua afmetingen en oppervlaktes.
Beoordeling: Het bezwaar is deels gegrond. De aanvraag wijkt inderdaad af van de bouwcode op artikel 21, zoals de bezwaar indiener aanhaalt, maar er is geen afwijking vast te stellen op artikels 6, 28 en 29. Wat betreft de afwijkingen op de oppervlalktes en afmetingen die de VMSW vooropstelt als minimaal, waardoor de woonkwaliteit niet gegarandeerd kan worden, kan gesteld worden dat dit inderdaad, weliswaar niet voor alle, maar toch voor enkele belangrijke ruimtes, het geval is, zoals ook verder in het verslag gemeld wordt.
Dit kan evenwel met voorwaarden geremedieerd worden.
Het college sluit zich integraal aan bij:
- de bespreking van de ingediende bezwaren zoals geformuleerd in het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt deze beoordeling tot zijn eigen standpunt;
- het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:
Algemene voorwaarden
de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.
Stedenbouwkundige voorwaarden
1. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.
2. De vrije hoogte in de hobbyruimte dient 2,60 m te bedragen conform artikel 21 uit de bouwcode. Dit mag geen verhoging van de scheimuren tot gevolg hebben.
3. Om voldoende kwalitatieve oppervlakte aan leefruimte in de aanvraag te voorzien moet de hobbyruimte op de 1ste verdieping mee als leefruimte ingericht worden. (bouwcode, art. 22)
Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.