Terug
Gepubliceerd op 05/12/2022

2022_CBS_09303 - Omgevingsvergunning - OMV_2022076823. Lange Gasthuisstraat 33-51, Mechelseplein 3, Sint-Jorispoort 29-33, Leopoldstraat zonder nummer (zn). District Antwerpen - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 02/12/2022 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2022_CBS_09303 - Omgevingsvergunning - OMV_2022076823. Lange Gasthuisstraat 33-51, Mechelseplein 3, Sint-Jorispoort 29-33, Leopoldstraat zonder nummer (zn). District Antwerpen - Goedkeuring 2022_CBS_09303 - Omgevingsvergunning - OMV_2022076823. Lange Gasthuisstraat 33-51, Mechelseplein 3, Sint-Jorispoort 29-33, Leopoldstraat zonder nummer (zn). District Antwerpen - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2022076823

Gegevens van de aanvrager:

de heer Eric De Vocht met als adres Lange Gasthuisstraat 35-37 te 2000 Antwerpen (belgie) en Johan Van Laer met als adres Lange Gasthuisstraat 36 bus 37 te 2000 Antwerpen

Gegevens van de exploitant:

NV ELZENVELD (0685932431) met als contactadres Lange Gasthuisstraat 33-35 te 2000 Antwerpen

Ligging van het project:

Lange Gasthuisstraat 35-51, Sint-Jorispoort 29, Leopoldstraat zn te 2000 Antwerpen en Lange Gasthuisstraat 33-51, Mechelseplein 3, Sint-Jorispoort 29-33 te 2000 Antwerpen

Kadastrale percelen:

afdeling 3 sectie C nrs. 971G, 980G, 1005, 1012V, 1012B2, 1014B, 2473F, 2473C, 2473B, 2473A en 2473D

waarvan:

 

-          20180809-0018

afdeling 3 sectie C nrs. 1012V, 2473D, 2473F, 1014B, 971G, 2473B, 980G, 1012B2, 2473A en 2473C (Botanische Tuin Real Estate nv: uitbreiden hotel en congrescenter)

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen, Exploitatie van ingedeelde inrichtingen of activiteiten

Voorwerp van de aanvraag:

regulariseren van wijzigingen die tijdens de werken zijn uitgevoerd voor de volgende 3 vergunningen OMV_2018095957 (fase 1), OMV_2018134819 (fase 2) en OMV_2019115830 (fase 3) met een functiewijziging van het gebouw Lange Gasthuisstraat nrs. 35 & 37 van kantoor naar hotelkamers (fase 4) (SH) en het regulariseren van wijzigingen aan de installaties voor het koelen en verwarmen van de gebouwen (IIOA)

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

Processen-verbaal:

-          01/04/2022: proces-verbaal onroerend erfgoed (AN.66.EG.300011/2022) voor het uitvoeren van werken aan een luifel ondanks het stakingsbevel van 09/09/2021 aan het perceel dat deel uitmaakt van het beschermd cultuurhistorisch landschap ‘Hotel Della Faille de Leverghem met kruidtuin’;

-          31/03/2022: proces-verbaal (11002_2022_15830) voor het uitvoeren van werken zonder voorafgaandelijke schriftelijke omgevingsvergunning van het college van burgemeester en schepenen: plaatsen van 9 metalen boogvormige constructies (breedte: 4,50 m bij lengte: 10,50 m);

-          21/03/2022: proces-verbaal onroerend erfgoed (AN.EG.300008/2022) voor het plaatsen van 9 boogvormige constructies zonder voorafgaande omgevingsvergunning;

-          22/11/2021: proces-verbaal (11002_2021_15059) voor het uitvoeren van werken in strijd met de op 21/12/2018 verleende omgevingsvergunning met referentie OMV_2018095957:

  • in de binnentuin ter hoogte van de kapel, zijde Sint-Jorispoort/Mechelseplein werd een serre opgetrokken;
  • in de binnentuin, zijde Sint-Jorispoort, werd een veranda tegen de gevel opgetrokken in functie van de horecazaak;

-          20/09/2021: proces-verbaal (11002_2021_14723) voor het uitvoeren van werken in strijd met de op 21/12/2018 verleende omgevingsvergunning met referentie OMV_2018095957:

  • verbindingsluifel tussen het Elisabethgasthuis en Hotel Della Faille de Leverghem: de Ginkgo van het beschermd cultuurhistorisch landschap (ID: 4246) in de kruidentuin wordt volledig omsloten;
  • het linker gedeelte van de dakverdieping (snede BA_Elzenveld_G_N_AA, gevel AA werd niet uitgevoerd in mansardeopbouw en werd niet afgewerkt met leien, de 3 raamopeningen ontbreken eveneens: het gedeelte boven de kroonlijst, circa 15 m werd wit gecementeerd;
  • er werden meldingsplichtige werken uitgevoerd: wijzigingen aan de zij- en achtergevels (gevelopeningen) zonder dat voldaan werd aan de meldingsplicht;

-          09/09/2021: proces-verbaal onroerend erfgoed (AN.66.EG.300027/2021) voor het uitvoeren van werken aan een beschermd monument in strijd met de vergunning verleend door het college van burgemeester en schepenen op 21/12/2018:

  • plaatsen van een luifel in strijd met de verleende vergunning, waarbij het perceel deel uitmaakt van een beschermd cultuurhistorisch landschap;
  • aanbrengen van publiciteitspanelen tegen de als monument beschermde toegangspoort.

 

Omgevingsvergunningen:

-          03/04/2020: voorwaardelijke vergunning (OMV_2019115830) voor het uitbreiden van een hotel met een wellness, fitness en zwembad (fase 3);

-          19/04/2019: voorwaardelijke vergunning (OMV_2018134819) voor het verbouwen van Elzenveld hotel en congrescentrum (fase 2);

-          21/12/2018: voorwaardelijke vergunning (OMV_2018095957) voor het omvormen van de Elzenveld-site naar een hotel met 89 kamers en het herinrichten van de polyvalente zalen (fase 1);

Lange Gasthuisstraat 35-39:

-          27/11/1970: vergunning (18#53635) voor een verbouwing tot garage;

-          19/03/1942: toelating (18#14727) voor veranderingswerken;

Sint-Jorispoort 29-31:

-          24/02/1997: vergunning (86#961443) voor het uitbreiden van inkom museum Elzenveld;

 

Bescherming en vaststelling als Onroerend Erfgoed Vlaanderen:

-          29/03/2019: vaststelling (ID: 5436) bij herinventarisatie van de kruidtuin;

-          28/11/1985: bescherming (ID: 5743) van het Refugium van de abdij van Tongerlo als monument (Lange Gasthuisstraat 35-37);

-          12/06/1978: bescherming (ID: 5774) van de kruidtuin: afsluiting en lantaarns;

-          17/01/1950: bescherming (ID: 4246) als cultuurhistorisch landschap van het Hotel Della Faille de Leverghem met kruidtuin aangelegd in 1826;

-          25/03/1938: bescherming (ID: 5336) van het Sint-Elisabethgasthuis: klooster en aanpalende zaal als monument.

 

Vergunde toestand

-          functie:

  • hotelcomplex met 118 kamers, seminarieruimten, horeca en winkelruimten in bestaande, historische gebouwen en bergruimten en dienstruimten in de kelders;
  • nieuwbouw naast Botanische Tuin met een wellness, fitness, zwembad en ondergrondse garage;

Lange Gasthuisstraat 35-39:

  • kantoren op alle verdiepingen;
  • bergingen in de kelder;

Sint-Jorispoort 29-31:

  • gelijkvloers: commerciële ruimte + inkom verdiepingen;
  • verdiepingen: onbekend;
  • kelder bij verdieping toegankelijk vanuit aparte inkomhal;

-          bouwvolume:

Sint-Elisabethgasthuis/Elzenveld:

  • historisch gegroeid gebouwencomplex;
  • variabele bouwhoogtes en volumes;
  • nieuwe wintertuinen aan de oostzijde van het complex;
  • 19de-eeuwse apotheek:

-          nieuw bouwvolume met een oppervlakte van 68,95 m²;

-          overdekte doorgang naar de kapel/sacristie;

  • 15de-eeuwse ziekenzaal: wintertuin met een oppervlakte van 167,37 m²;
  • 16de-eeuwse ziekenzaal: nieuwe inkompartij aansluitend aan de 15de -eeuwse ziekenzaal (noordzijde);
  • Kloosterpand:

-          aangepaste kroonlijst en nokhoogte van respectievelijk 12,50 en 16,95 m;

-          gesloopte centrale gang tussen het Kloosterpand en het Sint-Jorispand: de vrijgekomen ruimte werd ingericht als wintertuin met een totale oppervlakte van 118,48 m²;

  • Pastorie en aalmoezenierswoning: interne doorgang op de verschillende niveaus tussen de pastorie en het kloosterpand;
  • Sint-Jorispand:

-          6 bouwlagen binnen het oorspronkelijke bouwvolume;

-          schuin dak met een hellingsgraad van 43% (technische verdieping);

-          nieuwe uitbreiding aan de zuidwest zijde voor de verticale circulatie;

Sint-Jorispoort 29-31:

  • 3 bouwlagen onder een mansardedak;
  • gelijkvloers volledig bebouwd en verbonden met het hotelcomplex:
  • verdiepingen met een bouwdiepte van 7,10 m op de linker perceelgrens en 10,10 m op de rechter perceelsgrens;

Lange Gasthuisstraat 41-45/Mechelseplein 3-5:

  • 3 bouwlagen onder een zadeldak (nok parallel aan de straat);
  • nieuwe achterbouw van 3 bouwlagen met lift onder een leien zadeldak;
  • groendak en dakterras van 26,5 m² op achterbouw;
  • nieuwe technische kelder en dienstgang onder publieke doorgang die toegang geeft tot de kapel en sacristie van Sint-Elisabethgasthuis;

Lange Gasthuisstraat 35-39:

  • voorbouw met 3 bouwlagen en een zadeldak (nok parallel aan de straat);
  • achterliggende dwarsbeuken bestaande uit 2 of 3 bouwlagen onder een zadeldak;

Nieuwbouw wellness:

  • serrevolume van 2 bouwlagen en een schuin dak op de historische tuinmuur langs de Botanische Tuin;

-          gevelafwerking:

Sint-Elisabethgasthuis/Elzenveld:

  • afwerking gevels afhankelijk van bouwperiode en stijl;

Sint-Jorispoort 29-31:

  • gelijkvloerse plint bekleed met metalen platen en schrijnwerk in metaal;
  • wit bepleisterde gevel met houten ramen op de verdiepingen;

Lange Gasthuisstraat 41-45/Mechelseplein 3-5:

  • wit bepleisterde gevels bestaande uit respectievelijk 12, 3 en 3 traveeën;
  • blauw geschilderd houten schrijnwerk;
  • plinten en dorpels in blauwe steen;
  • poortgebouw met gelijkvloers en raamomlijstingen in blauwe steen;

Lange Gasthuisstraat 35-37:

  • verdiepingen in rood metselwerk;
  • houten buitenschrijnwerk;
  • raamomlijstingen en plint in blauwe steen;

Lange Gasthuisstraat 39:

  • verdiepingen in witte natuursteen;
  • wit geschilderd houten schrijnwerk;
  • plint, horizontale lijsten en dorpels in blauwe steen;

Wellness:

  • gevels in baksteen, stalen schrijnwerk en glas;

-          inrichting:

  • luifel ter hoogte van de hoofdingang met breedte van 5,10 m en een uitkraging van 4,80 m;
  • verschillende patiotuinen met terrassen tussen de historische gebouwen, vrij van constructies;
  • groene zone in het midden op het centraal plein van de publieke doorgang;
  • de buitenaanleg, definitieve plantenkeuze en keuze van poorten en afsluitingen moest volgens de gestelde voorwaarden gebeuren in samenspraak met het Agentschap Onroerend Erfgoed;

 

Bestaande toestand

-          functie:

  • overeenkomstig de vergunde toestand behoudens: 108 kamers in plaats van 118;

Lange Gasthuisstraat 35-39:

  • kantoren op gelijkvloers en 1ste verdieping;
  • hotelkamers op 2de en 3de verdieping;
  • gedeeltelijk kantoren in de kelder;
  • kelder: bergingen, deels bij horeca;

Sint-Jorispoort 29-31:

  • gelijkvloers: overeenkomstig vergunde toestand;
  • verdieping 1: kantoren;
  • verdieping 2: appartement;

-          bouwvolume:

Sint-Elisabethgasthuis/Elzenveld:

  • bijkomende ondergrondse logistieke gang tussen kapel en klooster;
  • bijkomende kelder tussen kelder Sint-Jorispand en de rest van de site;
  • bijkomend ondergronds sanitair;
  • bijkomende tomatenserre in kerktuin 1 (3,3 m x 9,5 m en 3,2 m hoog);
  • bijkomende wintertuin/horecaserre in kloostertuin (4,7 m x 18,15 m en 4,5 m hoog);
  • de hoogte van het gebouw aan de rechterzijde van de hoofdingang werd opgetrokken, er werd een opgaande gevel voorzien in plaats van een schuin dak (zie BA_BOTANIC_G_AA);

Lange Gasthuisstraat 41-45/Mechelseplein 3-5:

  • bijkomende logistieke kelder onder plein centrale doorgang;
  • bijkomende buitentrap in patio E tussen Lange Gasthuisstraat 39 en 41;
  • erker aan de achtergevel van de Lange Gasthuisstraat 41;
  • kleine dakuitbouw tussen de achterbouw van Lange Gasthuisstraat 39 en 41;

Lange Gasthuisstraat 35-37:

  • gewijzigde trap naar ondergrondse garage aan de achtergevel;
  • gesupprimeerde trap van V1 naar V2 in kantoor K1.16;

Lange Gasthuisstraat 39:

  • bijkomend dakterras op achterbouw bij de 2de  verdieping (BA_214GE_P_N_02);

Wellness:

  • verhogen nokhoogte kopvolume wellness;
  • bijkomende rustruimte aan de tuinzijde van wellness;

-          gevelafwerking:

  • er werden verscheidene meldingsplichtige handelingen uitgevoerd aan de gevels die niet overeenstemmen met de vergunde toestand en die zonder melding werden uitgevoerd in strijd met de eventuele wenselijkheid van behoud en meldingsplicht;

Sint-Elisabethgasthuis/Elzenveld:

  • opgaande gevel in pleisterwerk boven kroonlijst in plaats van natuurleien (zie BA_BOTANIC_G_AA);
  • verlaagde borstweringen ramen tot vloerpas (zie BA_BOTANIC_G_AA);
  • toegevoegde deuropening in gevel naar kerktuin 2 (zie BA_BOTANIC_G_SS);
  • toegevoegde ramen in de zijgevel van Sint-Jorispand (zie BA_BOTANIC_G_OO);
  • gewijzigde raamopening oostelijke gevel site (zie BA_BOTANIC_S_MM²);

Sint-Jorispoort 29-31:

  • plint met houten gevelpui, donker geschilderd en centrale inkomdeur;
  • wit bepleisterde gevel met houten ramen op de verdiepingen;

Lange Gasthuisstraat 41-45/Mechelseplein 3-5:

  • wit geschilderd houten schrijnwerk (zie BA_BOTANIC_G_VG);
  • nieuwe raamopeningen in achtergevel (zie BA_BOTANIC_G_AG);

Lange Gasthuisstraat 35-37:

  • houten schrijnwerk;
  • nieuwe dakvlakramen en dakuitbouw achtergevel;
  • de ramen werden naar onder doorgetrokken en de ijzers werden verwijderd ter hoogte van trap achtergevel naar ondergrondse garage (zie BA_BOTANIC_G_AG);

Wellness:

  • dak kopvolume ook in glas in plaats van zink;
  • gewijzigde inplanting ramen tuinmuur (zie BA_BOTANIC_G_OS);
  • gewijzigde inplanting ramen naar tuin (zie BA_BOTANIC_G_WS);
  • gewijzigde ramen naar publieke doorgang (zie BA_BOTANIC_G_ZS);

-          inrichting:

  • luifel ter hoogte van de hoofdingang doorgetrokken over de volledige breedte van de publieke doorgang tot aan de gevel van de wellness, de invulpanelen werden reeds tot voorbij de Ginkgo verwijderd;
  • waterbassin met sculptuur in het midden van de publieke doorgang;
  • 9 metalen boogvormige constructies over de publieke doorgang aan de zijde van de Leopoldstraat, met een benaderende breedte van 4,50 m en geplaatst over een lengte van 10,50 m;
  • reclametotem (4 m x 2 m) aan de Leopoldstraat ter hoogte van de publieke doorgang;
  • draadzuil naast de Bourlapoort met een hoogte van 4 m;
  • zone voor stockage afval in de tuin aan de oostzijde van het klooster.

 

Nieuwe toestand

-          functie: conform de bestaande toestand;

-          bouwvolume: conform de bestaande toestand behoudens:

Sint-Elisabethgasthuis/Elzenveld:

  • bijkomende tomatenserre in kerktuin 1 (3,3 m x 9,5 m en 3,2 m hoog), deze constructie wordt gesloopt;
  • bijkomende wintertuin/horecaserre in kloostertuin (4,7 m x 18,15 m en 4,5 m hoog), deze constructie wordt gesloopt;

Wellness:

  • bijkomende rustruimte aan de tuinzijde van de wellness, deze constructie wordt gesloopt;

-          gevelafwerking: conform de bestaande toestand;

-          inrichting: conform de bestaande toestand behoudens:

  • luifel ter hoogte van de hoofdingang, wordt uitgevoerd zoals vergund;
  • 9 metalen boogvormige constructies, deze constructies worden gesloopt.

 

Inhoud van de aanvraag

-          wijzigingen ten opzichte van de verleende omgevingsvergunningen OMV_2018095957 voor hotel en seminarie, OMV_2018134819 voor poortgebouw Sint-Elisabeth en OMV_2019115830 voor de nieuwbouw spa en omgevingsaanleg van het geheel en uitbreiden van het project naar Sint-Jorispoort 29-31 en Lange Gasthuisstraat 35-39:

  • voorzien van bijkomende ondergrondse constructies/kelders;
  • interne wijzigingen;
  • wijzigen van het aantal kamers van 118 naar 108;
  • voorzien van stockage voor afval;
  • wijzigen van de gevels van de Lange Gasthuisstraat en Sint-Jorispoort 29-31;
  • wijzigen van de gevels in binnengebied;
  • wijzigen buitenaanleg;
  • verharden centraal plein (waterbassin);

Lange Gasthuisstraat 35-39:

  • functiewijziging van kantoren naar hotel vanaf de 2de verdieping (nr. 35-37);
  • functiewijziging van kelder naar kantoren ter hoogte van de trap naar de ondergrondse parking;
  • interne structurele werken: slopen bestaande trappenhuizen;
  • aanleggen van een dakterras;

-          verwijderen van de niet-vergunde constructies:

  • wintertuin/serre ter hoogte van het kloosterpand;
  • tomatenserre in de kerktuin;
  • de overdekte rustruimte ter hoogte van de spa/wellness;
  • de gotisch geïnspireerde bogen ter hoogte van de Bourlapoort;
  • de luifel aan de hoofdingang van het hotel tot de vergunde afmetingen.

 

Omschrijving ingedeelde inrichtingen of activiteiten

 

Voorgeschiedenis

Voor de verbouwing en renovatie van het hotel Elzenveld werden al vergunningen afgeleverd door het college op 15 augustus 2018 (kenmerk OMV_2018095957), op 19 april 2019 ( kenmerk OMV_2018134819) en op 3 april 2020 (kenmerk OMV_2019115830).

 

Inhoud van de aanvraag

De aanvraag behelst een aanpassing van de verwarmings- en koelinstallaties.

 

Aangevraagde rubriek(en)

 

 

Aangevraagde rubriek(en) Botanische Tuin Real Estate nv: uitbreiden hotel en congrescenter
 

Rubriek

Omschrijving

Gevraagd voor

3.2.2°a)

het lozen van meer dan 600 m³/jaar huishoudelijk afvalwater, niet afkomstig van woongelegenheden, wanneer het lozingspunt gelegen is in een centraal gebied en/of een collectief geoptimaliseerd en individueel te optimaliseren buitengebied en/of buiten het zoneringsplan;

+266,00 m³/jaar

3.4.1°a)

het lozen van maximaal 2 m³/uur bedrijfsafvalwater zonder gevaarlijke stoffen in concentraties hoger dan de indelingscriteria, vermeld in artikel 3 van bijlage 2.3.1 van Vlarem II;

0,10 m³/uur

(nieuwe aansluiting)

12.2.1°

transformatoren (gebruik van) met een individueel nominaal vermogen van 100 kVA tot en met 1.000 kVA;

2 x 500,00 kVA

16.3.2°b)

koelinstallaties, luchtcompressoren, warmtepompen, airconditioningsinstallaties, en andere installaties voor het fysisch behandelen van gassen met een geïnstalleerde totale drijfkracht van meer dan 200 kW;

-553,00 kW

43.1.1°b)

het stoken in installaties, met uitzondering van stationaire motoren en gasturbines, met een totaal nominaal thermisch ingangsvermogen van 300 kW tot en met 2.000 kW, als de inrichting volledig of gedeeltelijk gelegen is in een ander gebied dan industriegebied en gestookt wordt met aardgas;

-1.699,00 kW

 

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

Agentschap Wegen en Verkeer/ AWV - District Antwerpen Vergunningen

22 augustus 2022

3 oktober 2022

Geen advies

Agentschap Zorg en Gezondheid

22 augustus 2022

Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag

 

Brandweerzone Antwerpen-Zwijndrecht - Hulpverleningszone 1 (Antwerpen)/ Brandweer Zone Antwerpen BZA

22 augustus 2022

11 oktober 2022

Voorwaardelijk gunstig

Onroerend Erfgoed

22 augustus 2022

10 oktober 2022

Ongunstig

Politiezone Antwerpen/ Centrale Preventie

22 augustus 2022

Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag

 

Politiezone Antwerpen/ Verkeerspolitie

22 augustus 2022

6 september 2022

Geen bezwaar

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies

Autonoom gemeentebedrijf voor vastgoed en stadsprojecten in Antwerpen

22 augustus 2022

20 september 2022

Ondernemen en Stadsmarketing/ Business en Innovatie

22 augustus 2022

9 september 2022

Ondernemen en Stadsmarketing/ Klantencontacten en Dienstverlening/ Loket Thema Wonen - huisnummering

22 augustus 2022

4 oktober 2022

Ondernemen en Stadsmarketing/ Visit Antwerpen

22 augustus 2022

9 september 2022

Stadsbeheer/ Groen en Begraafplaatsen

22 augustus 2022

6 september 2022

Stadsbeheer/ Vastgoed/ Ontwikkeling/ Ruimtebeheer

22 augustus 2022

20 september 2022

Stadsontwikkeling/ Beheer en Operaties

22 augustus 2022

Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag

Stadsontwikkeling/ Mobiliteit

22 augustus 2022

13 september 2022

Stadsontwikkeling/ Omgeving/ Ruimtelijke Planning/ SOK

10 augustus 2022

21 november  2022

Stadsontwikkeling/ Onroerend Erfgoed/ Archeologie

22 augustus 2022

21 september 2022

Stadsontwikkeling/ Onroerend Erfgoed/ Monumentenzorg

22 augustus 2022

27 oktober 2022

Stadsontwikkeling/ Publieke Ruimte

22 augustus 2022

31 augustus 2022

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan RUP Binnenstad, goedgekeurd op 26 april 2012. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zones: culturele, historische en/of esthetische waarde, artikel  1:   zone voor wonen - (wo1), artikel  5:   zone voor centrumfuncties - publieksgerichte gebouwen (ce5), artikel  6:   zone voor centrumfuncties - stedelijke functies (ce6), artikel  7:   zone voor groen - (gr) en artikel  8:   zone voor publiek domein - (pu).

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Gemeentelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP's) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag wijkt af van de bepalingen van het ruimtelijk uitvoeringsplan op volgende punten:

-          Artikel 1 zone voor wonen – (Wo1):

In het pand Sint-Jorispoort is op het gelijkvloers een commerciële ruimte voorzien en op de verdieping kantoren. Het voorzien van 2 nevenfuncties is in strijd met de bestemmingsvoorschriften.

-          Artikel 2.1.1 Culturele, historische en\of esthetische waarde: 
Het hele plangebied is een gebied met culturele, historische en/of esthetische waarde. In dit gebied wordt de wijziging van de bestaande toestand onderworpen aan de wenselijkheid van het behoud. – gevelafwerking:

  • 24/09/2021: proces-verbaal (11002_2021_14723) voor het uitvoeren van werken in strijd met de op 21/12/2018 verleende omgevingsvergunning met referentie OMV_2018095957: Er werden meldingsplichtige werken uitgevoerd: wijzigingen aan de zij- en achtergevels (gevelopeningen) zonder voldaan werd aan de meldingsplicht.
  • De gevel van BA_BOTANIC_G_N_AA wijkt af van de vergunde toestand: 

- De dakvorm werd niet uitgevoerd in een mansarde opbouw en werd niet afgewerkt met leien. De 3 raamopeningen werden niet uitgevoerd. Het gevelvlak werd gecementeerd en bepleisterd uitgevoerd.

- De raamopeningen op de gelijkvloerse verdieping werden doorgetrokken tot op het maaiveldniveau.

  • De gevel van BA_BOTANIC_G_N_AG wijkt af van de vergunde toestand: 

Huys van Sompeken en het Refugium van de abdij van Tongerlo werden uitgediept zodat aangepaste raam- en deuropeningen voorzien werden.

De raamopeningen en het schrijnwerk van het laat-classicistisch herenhuis nr. 37 werden gewijzigd uitgevoerd en er werden 3 glazen dakkapellen voorzien.

Er werden 11 dakvlakvensters voorzien.

Er werd een waterafvoer geplaatst die de gevel dwars doorkruist.

  • De gevel van BA_BOTANIC_G_N_OO wijkt af van de vergunde toestand: er werden gewijzigde deuropeningen en nieuwe raamopeningen gecreëerd.
  • De gevel van BA_BOTANIC_G_N_OS wijkt af van de vergunde toestand: het dak van de wellness werd vergund in zink, maar werd in glas uitgevoerd.
  • De gevel van BA_BOTANIC_G_N_UU wijkt af van de vergunde toestand: de winkelpui van de gevel te Sint-Jorispoort 29-31 werd gewijzigd: nieuwe indeling en schrijnwerk met een houten pui. 
  • De serre 02 van BA_BOTANIC_G_N_DD wijkt af van de vergunde toestand: de raamopening werd dichtgemaakt.  
  • De gevel van BA_BOTANIC_G_N_GG wijkt af van de vergunde toestand: 2 blinde ramen werden van raamopeningen voorzien;  
  • De gevel van BA_BOTANIC_G_N_HH wijkt af van de vergunde toestand:

- De dakramen werden verwijderd en vervangen door 8 dakkapellen.

- Er werden raamopeningen gewijzigd.

  • De gevels van BA_BOTANIC_G_N_BB, CC, FF, GG, JJ wijken af van de vergunde toestand: voor verschillende ramen werd valbeveiliging aangebracht. 

-          Artikel 2.1.1 Culturele, historische en\of esthetische waarde – bouwvolume:

  • Het bouwvolume van BA_BOTANIC_G_N_SS wijkt af van de vergunde toestand: er werd een kelder voorzien.
  • De luifel van BA_BOTANIC_G_N_BS wijkt af van de vergunde toestand: er werd een luifel geplaatst in de wintertuin van de wellness.
  • De gesloten serre van BA_BOTANIC_G_N_EE wijkt af van de vergunde toestand: er werd een gesloten serre voorzien in de kloostertuin ter hoogte van het restaurant zonder vergunning (23/12/2021: proces-verbaal onroerend erfgoed (AN.66.EG.300027/2021). Deze wordt afgebroken in de nieuwe toestand.
  • Het bouwvolume van BA_BOTANIC_G_N_FF wijkt af van de vergunde toestand: de vloerplaat van de kelder werd verlaagd.
  • Het bouwvolume van BA_BOTANIC_G_N_II wijkt af van de vergunde toestand:

- Het gesloten volume van de berging op de zesde verdieping werd als technische verdieping/terras uitgevoerd.

- Er werd een kelder voorzien, zie ook SS. Ook onder de hotelkamers werd een kelder voorzien.

  • In de Lange Gasthuisstraat 35-37 werden 3 waardevolle trappen uit 1941 zonder toelating van het Agentschap Onroerend Erfgoed verwijderd. De trap die in ruimte 1.16 aanwezig was, maakte door zijn uiterlijke kenmerken en zijn volume duidelijk deel uit van de totaalinrichting van dit vertrek in neo-rococostijl en beschikte als dusdanig over erfgoedwaarde.
    • Er werd een proces-verbaal (11002_2021_15059) voor het uitvoeren van werken opgesteld op 22/11/2021 voor werken in strijd met de op 21/12/2018 verleende omgevingsvergunning met referentie OMV_2018095957:

- In de binnentuin ter hoogte van de kapel, zijde Sint-Jorispoort-Mechelseplein, werd een serre opgetrokken.

- In de binnentuin, zijde Sint-Jorispoort, werd een veranda tegen de gevel opgetrokken in functie van de horecazaak.

-          Artikel 2.1.1 Culturele, historische en\of esthetische waarde – inrichting van het perceel:

  • De voorwaarden opgelegd door de dienst Monumentenzorg en het Agentschap Onroerend Erfgoed in OMV_2018095957 (fase 1) dienen en dienden integraal uitgevoerd te worden. Elke wijziging ten opzichte van deze vergunde toestand wordt als een wijziging gezien op de wenselijkheid van behoud. Het betreft de voorwaarden 3; 12; 13; 14; 15; 17; 18; 19.
  • Er werden 9 gotisch geïnspireerde bogen geplaatst aan de zijde van de Leopoldstraat waarvoor een proces-verbaal werd opgesteld (11002_2022_15830) op 31/03/2022.
  • Er werd een groenperk vervangen door een rond waterbassin.
  • Er werd een draadzuil (hoogte 4.65 m, breedte 1.30 m) geplaatst tegen de linker zijde van het inkomportaal van de Botanische tuin zijde Leopoldstraat. De draadconstructie voor klimop naast de Bourlapoort doet afbreuk aan de monumentaliteit van de poort.
  • Er werd een verbindingsluifel geplaatst tussen de hoofdingang van het hotel en de wellness. De Ginkgo van het beschermd cultuurhistorisch landschap (ID: 4246) in de kruidentuin wordt volledig omsloten (proces-verbaal (11002_2021_14723) voor het uitvoeren van werken in strijd met de op 21/12/2018 verleende omgevingsvergunning met referentie OMV_2018095957).

-          Artikel 2.1.11.2 Terrassen op platte daken:

Terrassen zijn een extra bouwvolume en zijn slechts toegestaan indien zij verwerkt worden in het maximaal toegelaten bouwvolume zoals bepaald in punt 2.1.3. Er wordt een dakterras voorzien op het dak van de eerste verdieping van het Marnixhuis (BA_214GE_P_N_02). Extra bouwvolume zou hier niet worden toegelaten.

-          Artikel 2.2.5 Onbebouwde ruimte en tuinen:

De onbebouwde ruimte en de beplanting van de aanwezige binnenplaatsen en tuinen moeten zorgvuldig bewaard blijven. Bij verbouwingen moet het percentage onbebouwde ruimte/bebouwde ruimte per perceel vergroten of gelijk blijven. Het bouwen van bijkomende constructies in de patiotuinen en het voorzien van bijkomende verharding is hiermee in strijd.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De aanvraag is in overeenstemming met de verordening hemelwater.
 

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de verordening toegankelijkheid. 

 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de verordening voetgangersverkeer op volgend punt:

  • Artikel 3: 

De publieke doorsteek tussen de Leopoldstraat en de Lange Gasthuisstraat is breder dan 2 m. Als de weg voor voetgangersverkeer breder is dan 2 m, dient steeds een minimale obstakelvrije loopweg van 1.50 m breedte te worden gegarandeerd. Voetgangersverkeer wordt verstaan elk gedeelte van de openbare weg dat hoofdzakelijk gebruikt wordt voor voetgangersverkeer waaronder ook rolstoelgebruikers. Het is niet duidelijk of hieraan wordt voldaan.

 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:

  • Artikel 5 Cultuurhistorisch erfgoed:

De afwijkingen op de wenselijkheid van behoud werden reeds vermeld onder ‘artikel 2.1.1 Culturele, historische en\of esthetische waarde’ van het RUP Binnenstad (gevelafwerking, bouwvolume en inrichting van het perceel).

  • Artikel 21 Minimale hoogte van ruimten:

De kantoren in de kelder van Lange Gasthuisstraat 35-37 hebben slechts een plafondhoogte van 2,22 m in plaats van 2,60 m. De vloerpas van deze kantoren zit meer dan 1,10 m onder de pas van het aangrenzend maaiveld.

  • Artikel 26 Afvalverzameling:

Het is niet duidelijk of alle horecazaken, commerciële ruimten en het hotel voorzien zijn van een afvalberging.

  • Artikel 29 Fietsstalplaatsen en fietsparkeerplaatsen:

OMV_2018095957 (fase 3):

- voorwaarde 19: de 50 fietsenstalplaatsen in de kelder zijn te voorzien volgens de inrichtingsprincipes van artikel 29 van de bouwcode; 

- voorwaarde 20: 8 fietsenstalplaatsen zijn te voorzien in de onmiddellijke omgeving van de inkom van het congrescentrum;

- voorwaarde 21: 7 interne fietsenstalplaatsen zijn te voorzien zoals opgelegd als voorwaarde bij OMV_218134819.

Er wordt 1 grote ondergrondse fietsenstalling voorzien voor +/- 110 fietsen en een fietsenstalling voor 29 stalplaatsen in openlucht. 

  • Artikel 33 Zaak-gebonden publiciteit:

Reclametotems zijn enkel toegelaten langs het baanwinkelgebied, de Singel, de Ring en in industriegebieden. De Leopoldstraat behoort niet tot deze zones. Een totem van 4 m x 2 m is niet in verhouding tot de naastliggende Bourlapoort. 

 

Sectorale regelgeving

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

 

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.

 

-          Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.

 

-          Archeologienota: overeenkomstig artikel 5.4.1 van het Onroerenderfgoeddecreet van 12 juli 2013 moet aan bepaalde aanvragen een archeologienota worden toegevoegd waarvan akte werd genomen.
Van de archeologienota werd akte genomen door het agentschap Onroerend Erfgoed op 09/11/2019 (ID: 12805) vooronderzoek Antwerpen Project Elzenveld – fase 2, 09/01/2019 (ID:9769) vooronderzoek Antwerpen Project Elzenveld – fase 2 en 06/07/2018 (ID: 7903) vooronderzoek Antwerpen renovatie hotel en congrescentrum Elzenveld Antwerpen.

 

-          Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

De aanvraag voorziet enerzijds aanpassingen van de verleende vergunningen voor een hotel en congrescentrum. 

Anderzijds voorziet de aanvraag de uitbreiding van de hotelfunctie naar de panden Lange Gasthuisstraat 35-39 op de tweede en derde verdieping. 

Het voorzien van hotelkamers op deze locatie is in overeenstemming met de bestemmingsvoorschriften van het RUP Binnenstad. 

 

Het pand Sint-Jorispoort 29-31 wordt ook betrokken bij het project. De winkelruimte die is voorzien op het gelijkvloers wordt aan de achterzijde verbonden met de rest van de site.

Deze functie is in overeenstemming met de bestemmingsvoorschriften van het RUP Binnenstad en sluit functioneel aan bij het gebruik van het hotel.

 

Buiten deze winkelruimte zijn er op de verdiepingen van het pand Sint-Jorispoort 29-31 nog andere functies. Een kantoorruimte op de eerste verdieping en een appartement op de tweede verdieping. 

Het pand is volgens het RUP Binnenstad gelegen in de bestemmingszone Wo1, waar slechts één nevenfunctie toegelaten wordt per gebouw naast de hoofdfunctie. Het voorzien van een winkelruimte op het gelijkvloers en een kantoorruimte op de verdieping is hiermee in strijd. Aangezien het niet duidelijk is wat de vergunde toestand is van de verdiepingen, zullen wijzigingen ten opzichte van deze vergunde toestand worden uitgesloten uit de vergunning. 

 

Schaal – ruimtegebruik – bouwdichtheid

Het plaatsen van bijkomende constructies (serres en luifels) in de patiotuinen is strijdig met artikel 2.2.5 ‘Onbebouwde ruimte en tuinen’ van het RUP Binnenstad. Dit artikel voorziet in het vrijwaren van de bestaande open ruimte, voornamelijk de onbebouwde ruimte bij een beschermd monument of een stadsgezicht moet maximaal bewaard blijven. Deze constructies tasten eveneens de erfgoedwaarde van de site aan. De aanvraag voorziet het slopen van deze onvergunde constructie, waardoor de open ruimte in zijn oorspronkelijke toestand wordt hersteld. 

Gelet op de erfgoedwaarde van de site, zal het slopen van deze constructies expliciet worden opgelegd in voorwaarden.

 

De ondergrondse uitbreidingen ten behoeve van kelders komen het gebruik van de functie ten goede en zijn niet storend in de omgeving. Er blijft voldoende niet onderbouwde ruimte beschikbaar op de site. 

 

De aanvraag voorziet een functiewijziging van een deel van de kelder naar kantoren, achteraan in het pand Lange Gasthuisstraat 35-39. 

Aangezien volgens artikel 21 van de bouwcode de plafondhoogte van 2,22 m onvoldoende is om een verblijfsruimte te voorzien én de vloerpas meer dan 1,10 m onder het aangrenzend maaiveld ligt, zal deze functiewijziging worden uitgesloten uit de vergunning. 

 

De overige planmatige aanpassingen aan de kamers en de congresruimten zijn in principe ruimtelijk aanvaardbaar, aangezien ruimere kamers en circulatiewegen worden voorzien. Sommige aanpassingen hebben echter een impact op de erfgoedwaarde, waardoor deze zullen worden uitgesloten uit de vergunning zoals geadviseerd door het Agentschap Onroerend Erfgoed en de stedelijke dienst Monumentenzorg. 

 

Op het plan BA_BOTANIC_I_N_DAK en op het tuinplan van Linears NT staat op het oostelijke binnenplein een zone voor stockage afval aangeduid. De aanvraag bevat buiten deze aanduiding geen info. 

Het voorzien van een stockageplaats voor afval komt het gebruik van het binnenplein niet ten goede. Bovendien is het oprichten van bijkomende constructies in de buitenruimten strijdig met de voorschriften van het RUP Binnenstad. Een stockageplaats voor afval in de buitenruimten zal worden uitgesloten uit de vergunning. In de voorwaarden zal worden opgenomen dat voor zowel de winkelruimten, als de horecaruimten, als het hotel een afvalberging moet worden voorzien in de bestaande kelders conform artikel 26 van de bouwcode. 

 

De aanvraag voorziet een bijkomend dakterras op het dak van de eerste verdieping van de achterbouw van het Marnixhuis in de Lange Gasthuisstraat. 

Volgens artikel 2.1.11.2 ‘Terrassen op platte daken’ van het RUP Binnenstad zijn dakterrassen enkel toegelaten binnen het maximaal toegelaten bouwvolume. Het maximaal toegelaten bouwvolume is reeds bekomen op de site. Het terras heeft een oppervlakte van 68,5 m² en wordt voorzien tot op de achtergevellijn. Dit terras heeft bovendien een impact op het gevelbeeld. Aangezien het terras buiten het maximaal toegelaten volume valt en om de impact op het gevelbeeld te beperken, zal in de voorwaarden worden opgenomen dat het terras moet beperkt worden zoals in het rood aangeduid op het plan BA_BOTANIC_P_N_02. De rest van het dak moet worden aangelegd als groendak. 

 

Cultuurhistorische aspecten en visueel-vormelijke elementen

De aanvraag heeft betrekking op een pand opgenomen in de vastgestelde inventaris van het bouwkundig erfgoed, vastgesteld bij besluit van de Vlaamse minister van Buitenlands Beleid en Onroerend Erfgoed, G. Bourgeois van 29 maart 2019. De vaststelling van de inventaris van het bouwkundig erfgoed zorgt ervoor dat er een éénduidige en overzichtelijke lijst van het gebouwd patrimonium in Vlaanderen bepaald is. Opname in de vastgestelde inventaris van het bouwkundig erfgoed betekent voor elk van de erfgoedobjecten dat zij een vorm van vrijwaring voor de toekomst genieten. 

Bijkomend zijn delen van de site beschermd als monument of als landschap. 

 

Tijdens de uitvoering van de werken gebeurden er zowel interne aanpassingen, als aanpassingen aan de gevels, en werden zelfs bijkomende constructies geplaatst zonder vergunning. Voor een aantal van deze werken werd een proces-verbaal opgemaakt. De aanvraag voorziet in het slopen van enkele onvergunde constructies, het regulariseren van de gevelaanpassingen en de interne wijzigingen en het voorzien van een reclametotem en draadzuil voor klimplanten ter hoogte van de Leopoldstraat. Gelet op de erfgoedwaarde van de site werden de wijzigingen ter advies voorgelegd aan de stedelijke dienst Monumentenzorg en het Agentschap Onroerend Erfgoed. 

 

Het advies van Agentschap Onroerend Erfgoed kan als volgt worden samengevat:

“Voor de gevraagde handelingen verlenen we onder voorwaarden een gunstig advies en een ongunstig advies (tweede lid Onroerenderfgoeddecreet van 12 juli 2013).

 

Deze aanvraag omvat enerzijds de regularisatie van wijzigingen die tijdens de werken zijn uitgevoerd en anderzijds de uitbreiding van het project met onderstaande panden:

-          Renovatie en verbouwing Sint-Jorispoort 29 en 31 (dit gebouw is niet beschermd, waardoor ons advies hiervoor niet vereist is).

-          Renovatie en verbouwing Lange Gasthuisstraat 35-37.

Voorafgaand aan deze regularisatieaanvraag bezorgde AID architecten ons het ontwerp-regularisatiedossier ter preadvies. Het Agentschap heeft op 21 april 2022 een eerste preadvies verleend. Op basis van dit preadvies werd het ontwerpdossier aangepast en opnieuw aan onze diensten bezorgd, waarna we op 1 juli 2022 een tweede preadvies verstuurden.

In deze preadviezen gaven we eerst een algemeen advies en vervolgens beoordeelden we de uitgevoerde wijzigingen ten opzichte van de vergunningen volgens vier categorieën:

-          Categorie 1: De uitvoering is gewijzigd ten opzichte van de vergunde toestand. De uitgevoerde werken hebben echter een beperkte impact op de erfgoedwaarde en kunnen toegestaan worden.

-          Categorie 2: De uitvoering is gewijzigd ten opzichte van de vergunde toestand. De impact op de erfgoedwaarde is echter zo groot dat de schade niet herstelbaar is.

-          Categorie 3: Er zijn nieuwe constructies toegevoegd of de uitvoering is sterk gewijzigd ten opzichte van de oorspronkelijke of vergunde situatie. Deze nieuwe toevoegingen en/of wijzigingen hebben een negatieve impact op de erfgoedwaarde. De constructies dienen verwijderd te worden en de oorspronkelijke/vergunde toestand dient hersteld te worden.

-          Categorie 4: De uitvoering is gewijzigd ten opzichte van de vergunde toestand. De wijze waarop de werken zijn uitgevoerd heeft een negatieve impact op de erfgoedwaarde. Er dient een ontwerpvoorstel uitgewerkt te worden zodat de erfgoedwaarde hersteld worden.

Op basis van het nazicht van de aangeleverde documenten bij deze regularisatieaanvraag, stellen we vast dat ze grotendeels beantwoorden aan de opmerkingen die we in onze preadviezen gaven.

 

Volgende handelingen krijgen een gunstig advies onder voorwaarden: 

-          Afbraak van de niet-vergunde toevoegingen (door ons beoordeeld als categorie 3) en herstel van de aangrenzende gevels en vloeren. Het gaat hierbij over:

  • de wintertuin ter hoogte van het kloosterpand;
  • de overdekte rustruimte ter hoogte van de wellness;
  • de gotische bogen ter hoogte van de Bourlapoort.

-          Inkorten van de luifel aan de hoofdingang van het hotel tot zijn oorspronkelijk vergunde afmetingen.

-          Voor de wijzigingen aan de achtergevels van de gebouwen in de Lange Gasthuisstraat 37 en 35 (door ons beoordeeld als categorie 4), maakte Erfgoed en Visie een nieuw ontwerpvoorstel op. We kunnen akkoord gaan met dit nieuwe voorstel, maar we willen vóór de uitvoering een nauwkeurige beschrijving van de werken ontvangen (toegepaste materialen, kleur gevelbezetting).

Alle werken dienen binnen 6 maanden na afgifte van de vergunning uitgevoerd te zijn.

Als ze aan deze voorwaarden voldoen, doet geen van de gevraagde handelingen afbreuk aan de bescherming. Als ze niet aan de voorwaarden voldoen, dan is ons advies ongunstig.

 

Volgende handelingen krijgen een ongunstig advies, omdat ze afbreuk doen aan de bescherming:

-          In de Lange Gasthuisstraat 35-37 werden drie waardevolle trappen uit 1941 zonder toelating verwijderd. In ons preadvies van 1 juli 2022 hebben we de afbraak van de twee kleinere trappen in functie van het toekomstig gebruik van de gebouwen, toegestaan. De grotere trap die in ruimte 1.16 werd opgericht, maakte door zijn uiterlijke kenmerken en zijn volume duidelijk deel uit van de totaalinrichting van dit vertrek in neo-rococostijl en beschikte als dusdanig over meer erfgoedwaarde. Hoewel we in ons preadvies de afbraak van deze trap al als categorie 3 beoordeelden en we een reconstructie vroegen, is deze trap niet opnieuw ingetekend op de plannen en wil men het plafond boven de trap en de vloer van de ruimte erboven verder afwerken. We betreuren dit en vragen dat de trap en de trapopening binnen 6 maand na afgifte van de vergunning gereconstrueerd worden.

-          De draadconstructie voor klimop naast de Bourlapoort doet afbreuk aan de monumentaliteit van de poort en heeft ook geen toegevoegde waarde. Deze constructie dient verwijderd te worden. De beplanting moet zich achter de poort bevinden zodat het zicht erop onbelemmerd blijft. De draadconstructie voor klimop dient binnen 6 maanden na afgifte van de vergunning verwijderd te worden.”

 

De wintertuin en de overdekte rustruimte staan in het groen gearceerd op het plan BA_BOTANIC_I_V_DAK (inplantingsplan vergunde toestand). In de legende staan deze benoemd als “NIEUWE WINTERTUIN”. Op het plan BA_BOTANIC_I_N_DAK (inplantingsplan nieuwe toestand) staan deze constructies aangeduid als witte vlakken. 

Deze constructies zijn niet vergund en zullen worden uitgesloten uit de vergunning. 

De uitbreiding van deze luifel staat in groene stippellijn aangeduid op het plan BA_BOTANIC_I_V_DAK. 

Deze uitbreiding en de steunkolom ter hoogte van de Ginkgo werden niet vergund en zullen worden uitgesloten uit de vergunning. 

In de voorwaarden zal worden opgenomen dat deze constructies moeten worden gesloopt. 

Dit geldt ook voor de gotische bogen en de draadconstructie aan de Leopoldstraat. 

De opgelegde termijn van 6 maanden wordt hierbij niet overgenomen. Een voorwaarde mag er niet op gericht zijn om louter handhavend op te treden voor zaken die geen deel uitmaken van een vergunning. Zoals reeds expliciet werd geoordeeld door de RvVb, mag een vergunningsvoorwaarde niet worden aangewend als alternatief voor een herstelmaatregel. In een recent arrest van de Raad van State van 8 september 2022, nr. 254.421 werd expliciet gesteld dat het handhavend optreden door adviesinstanties niet mogelijk is binnen de decretale toegekende bevoegdheid.
Het Omgevingsvergunningsdecreet bepaalt in art. 99 expliciet welke termijnen gelden bij de uitvoering van de vergunning. Afwijken van deze decretaal bepaalde termijnen – zoals in casu gebeurt in het advies van Onroerend Erfgoed - kan als onwettig worden beschouwd. In die zin kan de opgelegde termijn geen deel uitmaken van de bindende aard van het advies van het agentschap Onroerend Erfgoed en kan hij hier niet overgenomen worden.

Het advies van de stedelijke dienst Monumentenzorg luidt samengevat als volgt:

“Voor de overtredingen werden verschillende pv’s opgemaakt. Er werd advies gegeven op een eerste voorstel. Op een tweede voorstel werd een algemeen advies bezorgd met de vraag om niet te motiveren vanuit gebruik en functies maar wel de impact op de erfgoedwaarde te analyseren en hiervoor een motivatie te bezorgen die vertrekt vanuit erfgoed. Voor een aantal wijzigingen werd hieraan tegemoetgekomen, voor een deel van de wijzigingen niet. 

 

Algemeen kan gesteld worden dat te regulariseren wijzigingen in de meeste gevallen de erfgoedwaarde van de site aantasten, maar niet onaanvaardbaar. 

Onaanvaardbare elementen zijn, zoals ook in het advies van het Agentschap Onroerend Erfgoed opgenomen: de gotische bogen langs de toegang in de Leopoldstraat, het draadraster naast de beschermde Bourlapoort, de luifel die tot voorbij de Ginkgo doorloopt, de serre in de kloostertuin ter hoogte van het restaurant en de luifel aan de achterzijde van de wellness. 

We gaan er dan ook van uit dat bovenstaande elementen verwijderd zullen worden.

Bijkomend wordt ook het pand in de Sint-Jorispoort aangepast. Er wordt een nieuwe houten gevelpui geplaatst over een gedeelte van de gelijkvloerse verdieping. Als voorwaarde zal opgelegd worden de pui te baseren op het historische model dat aanwezig was, zodat de juiste verhoudingen worden gehanteerd.”

 

Vanuit het oogpunt erfgoed zal dit worden opgenomen in de voorwaarden bij het verlenen van de vergunning. 

 

De uitbreiding van de luifel tussen de inkom van het hotel en de wellness, steunt ter hoogte van de Ginkgo op een stalen kolom. Deze kolom en zijn fundering staan in de wortelzone van de Ginkgo. 

In de voorwaarden van de vergunning zal worden opgenomen dat deze constructies moeten worden verwijderd om de groeiplaats van deze historische boom terug te herstellen. In het advies van Stadsbeheer/Groen en Begraafplaatsen is opgenomen dat het verwijderen van deze constructies met hen moet worden besproken en goedgekeurd zodat de boom zo weinig mogelijk wortelschade heeft tijdens de werkzaamheden.

 

Ter hoogte van de Bourlapoort wordt ook een reclametotem voorzien met een hoogte van 4 m en een breedte van 2 m. 

Totems zijn volgens artikel 33 ‘Zaak-gebonden publiciteit’ van de bouwcode enkel toegestaan op bepaalde locaties. De Leopoldstraat behoort niet tot één van deze zones.

Bovendien zijn de afmetingen van de totem niet in verhouding tot de hoogte van de Bourlapoort en doet deze afbreuk aan het zicht op de Botanische tuin vanuit de Leopoldstraat. De voormalige signalisatie van het ziekenhuis ZNA was discreet van omvang en had geen invloed op het straatbeeld. Naar analogie zal in de voorwaarden voor de vergunning worden opgenomen dat de afmetingen van de signalisatie in de Leopoldstraat moet beperkt worden tot een hoogte van 2 m en een breedte van 1 m. De bestaande reclametotem zal worden uitgesloten uit de vergunning. 

 

Mobiliteitsimpact 

Toetsing parkeerbehoefte

Het algemene principe is dat elke omgevingsvergunningsaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien. Dit is het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

 

De stedelijke dienst Mobiliteit heeft opgenomen in zijn advies dat de aanvraag een vermindering van het aantal hotelkamers voorziet waardoor de parkeerparagraaf niet van toepassing is.

 

In de voorwaarden van OMV_2019115830 werd opgenomen dat de ondergrondse parking enkel gebruikt en bediend mag worden door het hotelpersoneel. In die vergunning werd ook vermeld dat het geenszins de bedoeling was dat de aanwezigheid van een ondergrondse parking een vermeerdering van het aantal verkeersbewegingen op de publieke doorgang zou hebben.

Na enkele maanden na ingebruikname van het hotel blijkt dat deze verkeersbewegingen wel zijn toegenomen en dat hotelgasten met de wagen tot aan de hoofdingang kunnen rijden.

Om de verkeersbewegingen op de publieke doorgang toch te beperken zal bijkomend in de voorwaarden worden opgenomen dat de doorgang enkel toegankelijk is voor wagens die effectief in de ondergrondse parking worden gestald door het personeel. 

 

Fietsenstalplaatsen 

In de voorwaarden van OMV_2019115830 werd opgenomen dat de 50 fietsenstalplaatsen in de kelder te voorzien waren volgens de inrichtingsprincipes van artikel 29 van de bouwcode, dat er 8 fietsenstalplaatsen te voorzien waren in de onmiddellijke omgeving van de inkom van het congrescentrum en dat er 7 interne fietsenstalplaatsen te voorzien waren voor het personeel van de horecazaken. De aanvraag voorziet één grote ondergrondse fietsenparking voor het personeel met +/- 110 stalplaatsen. In het midden van de centrale doorgang worden er 28 gewone stalplaatsen voorzien in de openlucht en 1 stalplaats voor bakfietsen. Deze oplossing kan worden toegestaan. 

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

De publieke doorgang die over de site loopt van de Leopoldstraat naar de Lange Gasthuisstraat heeft een breedte van ongeveer 5 m. 

Als de weg voor voetgangersverkeer breder is dan 2 m, dient steeds een minimale obstakelvrije loopweg van 1,50 m breedte te worden gegarandeerd. Hiermee moet rekening gehouden worden bij de aanleg en inrichting van de publieke doorgang. Het behoud van een obstakelvrije loopweg van 1,50 m zal in de voorwaarden voor de vergunning worden opgelegd. 

 

Bodemreliëf

De aanvraag werd ter advies voorgelegd aan de stedelijke dienst Archeologie. Het advies luidt als volgt:
“De voorliggende aanvraag handelt over een wijziging van de reeds vergunde situatie. Voor het projectgebied werden reeds drie vergunningen aangevraagd (OMV_2018095957, OMV_2018134819 en OMV_2019115830) en onder voorwaarden afgeleverd. Onder de voorwaarden werd opgenomen dat het programma van maatregelen, voortvloeiend uit de archeologienota (opgemaakt door RAAP, ID 7903, https://loket.onroerenderfgoed.be/archeologie/notas/archeologienotas/7903; ID 9769, 

https://loket.onroerenderfgoed.be/archeologie/notas/notas/9769 en ID 13114, https://loket.onroerenderfgoed.be/archeologie/notas/archeologienotas/13114), verplicht dient te worden uitgevoerd voorafgaand aan de werken (cfr. Onroerenderfgoeddecreet van 12 juli 2013, artikel 5.4.1). Dit programma van maatregelen beveelt een vooronderzoek in uitgesteld traject, namelijk een landschappelijk booronderzoek, eventueel gevolgd door een verkennend en waarderend booronderzoek, en een vlakdekkende opgraving. Het uitgesteld vooronderzoek werd in twee nota’s gerapporteerd (opgemaakt door RAAP, ID 14989, https://loket.onroerenderfgoed.be/archeologie/notas/notas/14989 en ID 14696, https://loket.onroerenderfgoed.be/archeologie/notas/notas/14696). Er was geen verwachting naar steentijdsites, het terrein werd aangaande deze verwachting vrijgegeven. Het vlakdekkende onderzoek werd uitgevoerd door RAAP en gerapporteerd in drie deelrapporten (rapport kelder, kerkhof en Botanic). Dit betreffen nog geen afgewerkte eindverslagen. De stand van zaken van het onderzoek en de nog uit te voeren natuurwetenschappelijke studies die worden aangehaald in het rapport en kunnen leiden tot een te verantwoorden kenniswinst, dienen nog uitgevoerd te worden. De bouwheer is nog steeds verplicht om ook de afwerking van het eindverslag correct en conform de Code van Goede Praktijk te faciliteren en ondersteunen.”

 

Het opmaken van een correct eindverslag zal worden opgenomen in de voorwaarden bij het verlenen van de vergunning.

 

Toetsing van aanvaardbaarheid van de ingedeelde inrichtingen of activiteiten op het vlak van hinder en risico's voor de mens en het milieu

 

De exploitant wenst zijn vergunning aan te passen aan de werkelijke situatie. De uitgevoerde verbouwingen en technische installaties wijken immers af van de vergunde toestand. De rubrieken voor de opslag van gevaarlijke producten, het zwembad en het dompelbad wijzigen niet. De wijzigingen hebben voornamelijk betrekking op de koeling en verwarming van de gebouwen.
Ten opzichte van de vergunde situatie daalt het vermogen van de warmtepompen en airconditioningsinstallaties met 553 kW naar 451 kW. Alle toestellen zijn inpandig opgesteld zodat het risico op geluidshinder naar de omgeving klein is. De toestellen maken veelal gebruik van het koelmiddel R410a. Verdeeld over de toestellen gaat het over circa 250 kg koelmiddel met een GWP van 2.088 en een CO2-equivalent van 552 ton. Het betreft bestaande, maar relatief nieuwe installaties.
Het totale vermogen van de stookinstallatie daalt van 3.450 kW tot 1.751 kW, verdeeld over verschillende verwarmingstoestellen verspreid in het complex. Ten opzichte van de vergunde situatie betreft het een halvering van het thermisch vermogen en dus ook van de mogelijke uitstoot van rookgassen.
Het lozen van huishoudelijk afvalwater was al vergund voor een debiet van 16.547 m³/jaar. Het debiet neemt toe tot 16.813 m³/jaar. Het lozen vindt plaats via de bestaande aansluitingen op de openbare riolering van de Lange Gasthuisstraat 37 en 45 en de Sint-Jorispoort 29.
Voor het lozen van het bedrijfsafvalwater wordt een nieuwe aansluiting ter hoogte van de Leopoldstraat 26 gevraagd. Het betreft spoelwater van de zandfilter horende bij de zwembadwaterbehandeling. Het geloosde debiet of de samenstelling van het water wijzigt niet waardoor geen bijkomende risico of hinder ontstaat.
De transformator van 1.000 kVA wordt vervangen door twee transfo’s van 500 kVA, die geplaatst worden in hetzelfde transformatorlokaal (zone 18, verdieping -1). De oliegekoelde transformatoren zullen worden uitgerust met een lekbak of in een inkuiping worden geplaatst om in geval van calamiteit verontreiniging van de bodem te voorkomen. Het risico op bodemverontreiniging is beperkt.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

           1. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven.

  1. Voor zowel de winkelruimten, de horeca-units als het hotel dient een eigen inpandige afvalberging voorzien te worden conform artikel 26 van de bouwcode.
  1. Het dakterras op het dak van de eerste verdieping van de achterbouw van het Marnixhuis in de Lange Gasthuisstraat moet beperkt worden zoals in het rood aangeduid op het plan BA_BOTANIC_P_N_02. De rest van het dak moet worden aangelegd als groendak.
  1. Volgende constructies dienen gesloopt te worden:

-          de wintertuin ter hoogte van het kloosterpand;

-          de overdekte rustruimte ter hoogte van de wellness;

-          de gotische bogen ter hoogte van de Bourlapoort;

-          de draadconstructie voor klimop ter hoogte van de Bourlapoort.

  1. De luifel en zijn draagconstructie aan de hoofdingang van het hotel dienen ingekort te worden tot hun oorspronkelijk vergunde afmetingen.
  1. De kolom en de fundering van de luifel tussen het hotel en de wellness moeten gesupprimeerd worden in overleg met de stedelijke Groendienst om wortelschade te minimaliseren en de toekomst van de aanwezige Ginkgo te garanderen.
  1. Vóór het uitvoeren van de aanpassingen aan de achtergevel van Lange Gasthuisstraat 35-37 moet een nauwkeurige beschrijving van de werken (toegepaste materialen, kleur gevelbezetting) bezorgd worden aan het Agentschap Onroerend Erfgoed.
  1. De grotere trap en trapopening in ruimte K1.16 in de Lange Gasthuisstraat 35-37 dienen gereconstrueerd te worden.
  1. De nieuwe gevelpui in de Sint-Jorispoort moet gebaseerd worden op het historische model dat aanwezig was, zodat de juiste verhoudingen worden gehanteerd.
  2. De publieke doorgang mag enkel toegankelijk zijn voor wagens die effectief in de ondergrondse parking worden gestald door het personeel.
  3. Een obstakelvrije loopweg van 1,50 m over gans de publieke doorgang tussen de Leopoldstraat en de Lange Gasthuisstraat moet behouden blijven.
  4. De nooduitgangen van de wellness naar de Botanische Tuin mogen enkel gebruikt worden in geval van nood.
  5. De bouwheer is nog steeds verplicht om de studies en het eindverslag van de opgraving te faciliteren en te ondersteunen conform de bepalingen van het Onroerenderfgoeddecreet van 12 juli 2013 en de Code van Goede Praktijk. De toegevoegde rapporten zijn nog niet ingediend als eindverslag in het loket Onroerend Erfgoed. De uit te voeren opgraving (met bijhorend eindverslag) werden opgenomen als voorwaarden bij de reeds verleende omgevingsvergunningen en dienen voldaan te worden.
  6. Het voorzien van kantoren in de kelders aan de achterzijde van Lange Gasthuisstraat 35-37 wordt uitgesloten uit de vergunning.
  7. Vergunningsplichtige functiewijzigingen op de verdiepingen in de Sint-Jorispoort 29-31 worden uitgesloten uit de vergunning. 
  8. Het voorzien van een stockage voor afval op het oostelijke binnenplein of andere patiotuinen wordt uitgesloten uit de vergunning. 
  9. Elke vorm van gemotoriseerd verkeer van hotelgasten en -personeel in de Botanische tuin wordt uitgesloten uit de vergunning.

 

Advies over de ingedeelde inrichtingen of activiteiten

De aanpassing van de vergunning betreft een vermindering van de vermogens van de toestellen voor koeling en verwarming. Mits naleving van de algemene en sectorale voorwaarden verminderen de risico’s voor mens en omgeving. Er wordt voor de gevraagde aanpassing van de vergunning gunstig advies gegeven.

 

Geadviseerde rubriek(en)

 

Rubriek

Omschrijving

Geadviseerd voor

3.2.2°a)

het lozen van meer dan 600 m³/jaar huishoudelijk afvalwater, niet afkomstig van woongelegenheden, wanneer het lozingspunt gelegen is in een centraal gebied en/of een collectief geoptimaliseerd en individueel te optimaliseren buitengebied en/of buiten het zoneringsplan;

+266,00 m³/jaar

3.4.1°a)

het lozen van maximaal 2 m³/uur bedrijfsafvalwater zonder gevaarlijke stoffen in concentraties hoger dan de indelingscriteria, vermeld in artikel 3 van bijlage 2.3.1 van Vlarem II;

0,10 m³/uur

(nieuwe aansluiting)

12.2.1°

transformatoren (gebruik van) met een individueel nominaal vermogen van 100 kVA tot en met 1.000 kVA;

2 x 500,00 kVA

16.3.2°b)

koelinstallaties, luchtcompressoren, warmtepompen, airconditioningsinstallaties, en andere installaties voor het fysisch behandelen van gassen met een geïnstalleerde totale drijfkracht van meer dan 200 kW;

-553,00 kW

43.1.1°b)

het stoken in installaties, met uitzondering van stationaire motoren en gasturbines, met een totaal nominaal thermisch ingangsvermogen van 300 kW tot en met 2.000 kW, als de inrichting volledig of gedeeltelijk gelegen is in een ander gebied dan industriegebied en gestookt wordt met aardgas;

-1.699,00 kW

 

Gecoördineerde rubriek(en)

 

Rubriek

Omschrijving

Gecoördineerd

3.2.2°a)

het lozen van meer dan 600 m³/jaar huishoudelijk afvalwater, niet afkomstig van woongelegenheden, wanneer het lozingspunt gelegen is in een centraal gebied en/of een collectief geoptimaliseerd en individueel te optimaliseren buitengebied en/of buiten het zoneringsplan;

16.813,00 m³/jaar

3.4.1°a)

het lozen van maximaal 2 m³/uur bedrijfsafvalwater zonder gevaarlijke stoffen in concentraties hoger dan de indelingscriteria, vermeld in artikel 3 van bijlage 2.3.1 van Vlarem II;

0,10 m³/uur

12.2.1°

transformatoren (gebruik van) met een individueel nominaal vermogen van 100 kVA tot en met 1.000 kVA;

2 x 500,00 kVA

16.3.2°b)

koelinstallaties, luchtcompressoren, warmtepompen, airconditioningsinstallaties, en andere installaties voor het fysisch behandelen van gassen met een geïnstalleerde totale drijfkracht van meer dan 200 kW;

451,07 kW

17.4.

opslagplaatsen voor gevaarlijke vloeistoffen en vaste stoffen, met uitzondering van deze vermeld onder rubriek 48, in verpakkingen met een inhoudsvermogen van maximaal 30 liter of 30 kg, voor zover de maximale opslag begrepen is tussen 50 kg of 50 liter en 5.000 kg of 5.000 liter;

620,00 liter

32.8.1.1°b)

al dan niet overdekt zwembad met een oppervlakte van 50 tot 300 m²;

201,35 m²

32.8.1.2°

hot whirlpools, dompelbaden, plonsbaden, met inbegrip van zij die verbonden zijn aan of die behoren tot privéclubs, campings, scholen en dergelijke, voor zover ze bestaan uit een vaste constructie;

1 dompelbad

43.1.1°b)

het stoken in installaties, met uitzondering van stationaire motoren en gasturbines, met een totaal nominaal thermisch ingangsvermogen van 300 kW tot en met 2.000 kW, als de inrichting volledig of gedeeltelijk gelegen is in een ander gebied dan industriegebied en gestookt wordt met aardgas;

1.751,00 kW

 

Lasten

Artikel 75 van het Omgevingsvergunningendecreet bepaalt dat de vergunningverlener lasten bij vergunningen kan opleggen.

 

De last kan de vorm aannemen van een louter financiële last of een realisatie in natura door de ontwikkelaar. In elk geval kan ingespeeld worden op maatschappelijke noden en behoeften op buurt- en wijkniveau. Het is aan de vergunningverlenende overheid om te bepalen of een louter financiële last aan de ontwikkelaar wordt opgelegd of een realisatie in natura door de ontwikkelaar wordt geëist. De inkomsten voor de stad van lasten moeten vanuit de regelgeving een expliciete bestemming krijgen met een link in de nabijheid van het project. Bij beslissing van de lasten moet dit meteen vastgelegd worden. Het kaderbesluit van 9 maart 2018 (jaarnummer 2203) legde de principes voor de lasten vast.

 

Het project valt onder het principebesluit Stedenbouwkundige lasten van 9 maart 2018. De aanvraag is een onderdeel van de gehele renovatie en herinrichting van de site Elzenveld waarvoor ook andere omgevingsvergunningen werden aangevraagd. Deze site vormt als monument, in combinatie met de botanisch tuin, een aantrekkingspool voor het publiek met een grote erfgoedwaarde voor wie dit deel van de site eveneens toegankelijk en doorwaadbaar gemaakt wordt en als dusdanig kan beleefd worden. Bijgevolg zijn de stedenbouwkundige lasten voldaan binnen de aanvraag.

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Fasering

 

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

22 juli 2022

Volledig en ontvankelijk

22 augustus 2022

Start openbaar onderzoek

1 september 2022

Einde openbaar onderzoek

30 september 2022

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

3 december 2022

Verslag GOA

18 november 2022

naam GOA

Katrine Leemans en Bieke Geypens

 

Onderzoek

De aanvraag werd onderworpen aan 1 openbaar onderzoek.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Startdatum

Einddatum

Schriftelijke bezwaar-schriften

Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften

Petitie-lijsten

Digitale bezwaar-schriften

1 september 2022

30 september 2022

1

0

0

1

 

Bespreking van de bezwaren

Tijdens de periode van het openbaar onderzoek werd 1 bezwaarschrift ingediend, zowel digitaal als analoog, dat zich als volgt laat samenvatten:

 

  1. Werken uitgevoerd zonder vergunning:
    1. Verbindingsluifel inkom hotel en 2 grote serres (tomatenserre en horecaserre): De bezwaarindiener merkt op dat er verscheidene processen-verbaal werden opgemaakt voor vermelde constructies die vandaag aanwezig zijn op de site en dat de regularisatie van deze onvergunde constructies dient te worden afgewezen omdat deze de toetsing van de verenigbaarheid met de beschermde cultuurhistorische gebouwen en omgeving niet doorstaat.

Beoordeling:

Het bezwaar is ongegrond. De aanvraag betreft geen regularisatie van de luifel en de 2 grote serres aangezien deze constructies niet staan opgetekend op de plannen van de nieuwe toestand, maar wel op de plannen van de bestaande toestand. De inhoud van de aanvraag behelst dus het slopen van deze onvergunde constructies. Bij het verlenen van de vergunning zal het slopen van deze constructies expliciet worden opgenomen in de voorwaarden.

  1. Gotische bogen ter hoogte van de Bourlapoort in de Leopoldstraat: De bezwaarindiener merkt op dat er gotische bogen werden geplaatst ter hoogte van de doorgang naast de Bourlapoort in de Leopoldstraat, maar dat hier geen vergunning voor werd verleend. De bezwaarindiener merkt op dat deze bogen visueel afbreuk doen aan de Bourlapoort en dat de regularisatie dient te worden afgewezen.

Beoordeling:

Het bezwaar is ongegrond. De aanvraag betreft geen regularisatie van gotische bogen ter hoogte van de Bourlapoort in de Leopoldstraat aangezien deze constructies niet staan opgetekend op de plannen nieuwe toestand, maar wel op het inplantingsplan van de bestaande toestand. De inhoud van de aanvraag behelst dus het slopen van deze onvergunde constructies. Bij het verlenen van de vergunning zal het slopen van deze constructies expliciet worden opgenomen in voorwaarden.

  1. Grote, rode, glanzende, cirkelvormige constructie in waterpartij centraal op de doorgang tussen Leopoldstraat en Lange Gasthuisstraat: De bezwaarindiener merkt op dat voor de centrale cirkelvormige constructie in de waterpartij geen vergunning werd verleend en dat het niet duidelijk is of er voor deze constructie een regularisatie wordt aangevraagd. De bezwaarindiener merkt op dat deze constructie niet verenigbaar is met de beschermde cultuurhistorische gebouwen en de omgeving en dat het zicht op de Botanische tuin en de historische gebouwen wordt aangetast.

Beoordeling:

Het bezwaar is niet gegrond. Het klopt dat er eerder geen vergunning werd afgeleverd voor deze constructie. De aanvraag voorziet in het regulariseren hiervan. Aangezien er noch door het Agentschap Onroerend Erfgoed, noch door de stedelijke dienst Monumentenzorg opmerkingen werden geformuleerd over deze toevoeging wordt deze geacht niet storend te zijn in de historische omgeving. De constructie belemmert het gebruik van de doorgang niet en is bijgevolg ruimtelijk inpasbaar.

 

  1. Extra toegangen naar de Botanische Tuin:
    1. Extra ontsluiting voor de wagens: De bezwaarindiener merkt op dat er tussen de publieke doorgang en de Botanische tuin, ter hoogte van de Ginkgo, een toegangspoort met een breedte van 4 m wordt voorzien waardoor auto’s kunnen rijden. Ook het aangrenzende grindpad is verbreed. De bezwaarindiener vermoedt dat de aanvrager een extra ontsluiting voor de wagens van de hotelgasten wil voorzien en stelt voor de poortbreedte en de breedte van het pad te beperken tot 1 m.

Beoordeling:

Het bezwaar is ongegrond. In de laatst verleende vergunning (OMV_2019115830) werd op het inplantingsplan nieuwe toestand reeds een dubbele poort ingetekend met een totale breedte van 1,80 m. In de voorwaarden werd toen opgelegd dat de definitieve keuze van poorten en afsluitingen moest worden voorgelegd aan het Agentschap Onroerend Erfgoed. Het klopt dat de poort op het voorliggend inplantingsplan is verbreed tot 3 m. Het voorliggend plan werd voorgelegd ter advies aan zowel het Agentschap Onroerend Erfgoed als de dienst Stadsbeheer, die instaat voor het onderhoud van de Botanische tuin. Beide diensten hebben geen opmerkingen op voorliggende aanpassing. Bij het verlenen van de vergunning zal elke vorm van gemotoriseerd verkeer van hotelgasten en -personeel in de Botanische tuin worden uitgesloten uit de vergunning.

  1. Extra toegang vanuit de wellness: De bezwaarindiener merkt op dat in het midden van de historische tuinmuur, in de plint van de wellness, een extra toegangsdeur is voorzien naar de Botanische tuin en dat deze een private toegang betreft naar de Botanische tuin.

Beoordeling:

Het bezwaar is niet gegrond. In de vergunde toestand werden reeds 2 nooduitgangen voorzien in de historische muur, die de plint vormt van de wellness. De “deuren” betreffen dus geen toegangen maar zijn nooduitgangen. In de voorwaarden zal worden opgenomen dat deze uitgangen enkel gebruikt mogen worden in geval van een noodsituatie.

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij:

 

-          de bespreking van de ingediende bezwaren zoals geformuleerd in het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt deze beoordeling tot zijn eigen standpunt;

-          het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

 

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

            1. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven.

  1. Voor zowel de winkelruimten, de horeca-units als het hotel dient een eigen inpandige afvalberging voorzien te worden conform artikel 26 van de bouwcode.
  1. Het dakterras op het dak van de eerste verdieping van de achterbouw van het Marnixhuis in de Lange Gasthuisstraat moet beperkt worden zoals in het rood aangeduid op het plan BA_BOTANIC_P_N_02. De rest van het dak moet worden aangelegd als groendak.
  1. Volgende constructies dienen gesloopt te worden:

-          de wintertuin ter hoogte van het kloosterpand;

-          de overdekte rustruimte ter hoogte van de wellness;

-          de gotische bogen ter hoogte van de Bourlapoort;

-          de draadconstructie voor klimop ter hoogte van de Bourlapoort.

  1. De luifel en zijn draagconstructie aan de hoofdingang van het hotel dienen ingekort te worden tot hun oorspronkelijk vergunde afmetingen.
  1. De kolom en de fundering van de luifel tussen het hotel en de wellness moeten gesupprimeerd worden in overleg met de stedelijke Groendienst om wortelschade te minimaliseren en de toekomst van de aanwezige Ginkgo te garanderen.
  1. Vóór het uitvoeren van de aanpassingen aan de achtergevel van Lange Gasthuisstraat 35-37 moet een nauwkeurige beschrijving van de werken (toegepaste materialen, kleur gevelbezetting) bezorgd worden aan het Agentschap Onroerend Erfgoed.
  1. De grotere trap en trapopening in ruimte K1.16 in de Lange Gasthuisstraat 35-37 dienen gereconstrueerd te worden.
  1. De nieuwe gevelpui in de Sint-Jorispoort moet gebaseerd worden op het historische model dat aanwezig was, zodat de juiste verhoudingen worden gehanteerd.
  2. De publieke doorgang mag enkel toegankelijk zijn voor wagens die effectief in de ondergrondse parking worden gestald door het personeel.
  3. Een obstakelvrije loopweg van 1,50 m over gans de publieke doorgang tussen de Leopoldstraat en de Lange Gasthuisstraat moet behouden blijven.
  4. De nooduitgangen van de wellness naar de Botanische Tuin mogen enkel gebruikt worden in geval van nood.
  5. De bouwheer is nog steeds verplicht om de studies en het eindverslag van de opgraving te faciliteren en te ondersteunen conform de bepalingen van het Onroerenderfgoeddecreet van 12 juli 2013 en de Code van Goede Praktijk. De toegevoegde rapporten zijn nog niet ingediend als eindverslag in het loket Onroerend Erfgoed. De uit te voeren opgraving (met bijhorend eindverslag) werden opgenomen als voorwaarden bij de reeds verleende omgevingsvergunningen en dienen voldaan te worden.
  6. Het voorzien van kantoren in de kelders aan de achterzijde van Lange Gasthuisstraat 35-37 wordt uitgesloten uit de vergunning.
  7. Vergunningsplichtige functiewijzigingen op de verdiepingen in de Sint-Jorispoort 29-31 worden uitgesloten uit de vergunning.
  8. Het voorzien van een stockage voor afval op het oostelijke binnenplein of andere patiotuinen wordt uitgesloten uit de vergunning.
  9. Elke vorm van gemotoriseerd verkeer van hotelgasten en -personeel in de Botanische tuin wordt uitgesloten uit de vergunning.

 

Brandweervoorwaarden
de voorwaarden uit het brandpreventieverslag met referentie BW/SVE/2022/G.00050.A1.0036.

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.

 

De vergunning omvat thans volgende rubriek(en):

 

Rubriek

Omschrijving

Gecoördineerd

3.2.2°a)

het lozen van meer dan 600 m³/jaar huishoudelijk afvalwater, niet afkomstig van woongelegenheden, wanneer het lozingspunt gelegen is in een centraal gebied en/of een collectief geoptimaliseerd en individueel te optimaliseren buitengebied en/of buiten het zoneringsplan;

16.813,00 m³/jaar

3.4.1°a)

het lozen van maximaal 2 m³/uur bedrijfsafvalwater zonder gevaarlijke stoffen in concentraties hoger dan de indelingscriteria, vermeld in artikel 3 van bijlage 2.3.1 van Vlarem II;

0,10 m³/uur

12.2.1°

transformatoren (gebruik van) met een individueel nominaal vermogen van 100 kVA tot en met 1.000 kVA;

2 x 500,00 kVA

16.3.2°b)

koelinstallaties, luchtcompressoren, warmtepompen, airconditioningsinstallaties, en andere installaties voor het fysisch behandelen van gassen met een geïnstalleerde totale drijfkracht van meer dan 200 kW;

451,07 kW

17.4.

opslagplaatsen voor gevaarlijke vloeistoffen en vaste stoffen, met uitzondering van deze vermeld onder rubriek 48, in verpakkingen met een inhoudsvermogen van maximaal 30 liter of 30 kg, voor zover de maximale opslag begrepen is tussen 50 kg of 50 liter en 5.000 kg of 5.000 liter;

620,00 liter

32.8.1.1°b)

al dan niet overdekt zwembad met een oppervlakte van 50 tot 300 m²;

201,35 m²

32.8.1.2°

hot whirlpools, dompelbaden, plonsbaden, met inbegrip van zij die verbonden zijn aan of die behoren tot privéclubs, campings, scholen en dergelijke, voor zover ze bestaan uit een vaste constructie;

1 dompelbad

43.1.1°b)

het stoken in installaties, met uitzondering van stationaire motoren en gasturbines, met een totaal nominaal thermisch ingangsvermogen van 300 kW tot en met 2.000 kW, als de inrichting volledig of gedeeltelijk gelegen is in een ander gebied dan industriegebied en gestookt wordt met aardgas;

1.751,00 kW

 

Artikel 4

Het college beslist dat de omgevingsvergunning geldig is voor onbepaalde duur.

Artikel 5

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.