Terug
Gepubliceerd op 11/01/2023

2022_CBS_10010 - Betaling voorschotten - Vastlegging aanvullend krediet 2022 voor verwerking GFT-afval door IGEAN - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 09/12/2022 - 09:30 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2022_CBS_10010 - Betaling voorschotten - Vastlegging aanvullend krediet 2022 voor verwerking GFT-afval door IGEAN - Goedkeuring 2022_CBS_10010 - Betaling voorschotten - Vastlegging aanvullend krediet 2022 voor verwerking GFT-afval door IGEAN - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

De gemeenteraad herbevestigde op 30 mei 2016 (jaarnummer 339) de beheersoverdracht aan IGEAN milieu en veiligheid wat betreft de verwerking van het GFT-afval. 

Het college keurde op 21 januari 2022 (jaarnummer 542) de vastlegging van het krediet 2022, om het verwerken van GFT-afval uit te voeren, goed.

Argumentatie

Dit besluit legt het aanvullend krediet vast voor het verwerken van GFT- en groenafval, uitgevoerd door IGEAN-milieu en veiligheid, voor de periode vanaf januari 2022 tot en met december 2022.

Op 31 oktober 2022 ontving stad Antwerpen een tweede geactualiseerde raming van IGEAN. Hieruit blijkt dat de verwerkingsprijzen geïndexeerd worden. De voorziene bestelbon 4005487087 is ontoereikend om het geactualiseerde bedrag van 2022 te bekostigen. Om die reden is een aanvullende vastlegging nodig van 343.765,80 EUR (vrijgesteld van BTW).

De dienstnota financiën "Bestellen en betalen stad, districten en OCMW" van 17 december 2018" is van toepassing.

Juridische grond

“Artikel 398 uit het Decreet Lokaal bestuur bepaalt in paragraaf 1 dat de gemeenten beslissen over de beheersoverdracht overeenkomstig de statuten van het samenwerkingsverband, waarbij in paragraaf 2, 3° de opdrachthoudende vereniging wordt gedefinieerd als een samenwerkingsverband met beheersoverdracht waaraan de deelnemende gemeenten de uitvoering van een of meer duidelijk omschreven bevoegdheden met betrekking tot een of meer functioneel samenhangende beleidsdomeinen toevertrouwen.

Onder beheersoverdracht wordt verstaan het toevertrouwen door de deelnemende gemeenten aan het samenwerkingsverband van de uitvoering van door hen genomen beslissingen in het kader van zijn doelstellingen, in die zin dat de deelnemende gemeenten zich het recht ontzeggen zelfstandig of samen met derden dezelfde opdracht uit te voeren.

Artikel 30§3 (gezamenlijke In-house-toezicht) van de wet van 17 juni 2016 is van toepassing.§ 3. De aanbestedende overheid die op een privaat- of publiekrechtelijke rechtspersoon geen controle uitoefent in de zin van paragraaf 1, kan een overheidsopdracht plaatsen bij die rechtspersoon zonder deze wet toe te passen, indien aan elk van de volgende voorwaarden is voldaan :

1° de aanbestedende overheid oefent, samen met andere aanbestedende overheden, op die rechtspersoon toezicht uit zoals op hun eigen diensten;

2° meer dan 80 % van de activiteiten van die rechtspersoon behelst de uitvoering van taken die hem zijn toegewezen door de controlerende aanbestedende overheden of door andere, door diezelfde aanbestedende overheden gecontroleerde rechtspersonen; en

3° er is geen directe participatie van privékapitaal in de gecontroleerde rechtspersoon met uitzondering van geen controle of blokkerende macht opleverende vormen van participatie van privékapitaal, vereist krachtens de nationale wetgeving, in overeenstemming met de verdragen, die geen beslissende invloed uitoefenen op de gecontroleerde rechtspersoon.”

Regelgeving: bevoegdheid

Artikel 56 §3,4° van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 stelt dat het college bevoegd is voor het voeren van de plaatsingsprocedure, de gunning en de uitvoering van overheidsopdrachten. 

Algemene financiƫle opmerkingen

Er werd een bedrag van 2.905.125,77 EUR vastgelegd op het exploitatiebudget 2022 met bestelbon 4005487087. Dit bedrag werd bepaald op basis van de geactualiseerde raming van 2021 en is vrijgesteld van BTW.

De geraamde kosten voor het gebruik van het recyclagepark Stabroek, vermeld in de geactualiseerde raming, bedroegen 134.401,00 EUR. Hiervoor werd een aparte bestelbon 4005487088 opgemaakt. Van deze bestelbon werd in totaal 76.958,06 EUR betaald aan IGEAN.

Naar aanleiding van de tweede geactualiseerde raming die de stad op 31 oktober 2022 ontving van IGEAN, dient er aanvullend 343.765,80 EUR (vrijgesteld van BTW) voorzien te worden. Hiervoor wordt bestelbon 4005538765 opgemaakt.

Beleidsdoelstellingen

5 - Woonstad
2WNS04 - Stads- en buurtonderhoud
2WNS0402 - Afvalbeleid

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt de vastlegging van het aanvullend krediet 2022, om het verwerken van GFT-afval uit te voeren, goed voor een bedrag van 343.765,80 EUR. De werken worden uitgevoerd door de firma IGEAN-milieu en veiligheid, Doornaardstraat 60 te 2160 Wommelgem, ondernemingsnummer 0863.137.573. 

Artikel 2

De financieel directeur verleent zijn visum en regelt de financiële aspecten als volgt:
OmschrijvingBedragBoekingsadresBestelbon
Vastlegging aanvullend krediet 2022 voor verwerking van GFT-afval
IGEAN-milieu en veiligheid
Doornaardstraat 60
2160 Wommelgem
Ondernemingsnummer: 0863.137.573
Rekeningnummer: BE83 0910 0060 0015
343.765,80 EUR
budgetplaats: 5378000000
budgetpositie: 6141
functiegebied: 2WNS040202A00000
subsidie: SUB_NR
fonds: INTERN
begrotingsprogramma: 2SA050300
budgetperiode: 2200
4005538765