Terug
Gepubliceerd op 11/01/2023

2022_CBS_09730 - Omgevingsvergunning - OMV_2022122624. Grotesteenweg 407 te 2600 Berchem (Antwerpen) - Weigering

college van burgemeester en schepenen
vr 16/12/2022 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Jinnih Beels, schepen

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2022_CBS_09730 - Omgevingsvergunning - OMV_2022122624. Grotesteenweg 407 te 2600 Berchem (Antwerpen) - Weigering 2022_CBS_09730 - Omgevingsvergunning - OMV_2022122624. Grotesteenweg 407 te 2600 Berchem (Antwerpen) - Weigering

Motivering

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

Projectnummer:                  OMV_2022122624
Gegevens van de aanvrager: BVBA APOTEEK DEGREEF met als adres Grote Steenweg 393 te 2600 Antwerpen
Ligging van het project:     Grotesteenweg 407 te 2600 Berchem (Antwerpen)
Kadastrale percelen: afdeling 23 sectie C nr. 255C9
Vergunningsplichten:         Stedenbouwkundige handelingen
Voorwerp van de aanvraag: plaatsen van zaak-gebonden publiciteit


Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

Relevante voorgeschiedenis

-        28/10/2022: voorwaardelijke vergunning (OMV_2022097573) voor het verbouwen tot apotheek, wijzigen van de gevel en herinrichten van de voortuin;

-        24/09/2021: vergunning (OMV_2021114361) voor het regulariseren van dakterras en aanpassen mansardedak;

-        31/03/2006: vergunning (3297#20) voor het plaatsen van twee dubbelzijdige reclames;

-        17/09/2003: vergunning (410#2043) voor het aanpassen van bestaande lichtreclames van "BBL" naar "ING";

-        01/07/1991: vergunning (410#4873) voor het inrichten van lichtreclames;

-        28/12/1987: vergunning (961#2717) voor het oprichten van een bankfiliaal met bovenliggende appartementen.

 

Vergunde toestand

-        functie:

o   gelijkvloers bankfiliaal;

o   bovenliggende meergezinswoning;

-        bouwvolume:

o   hoekpand in besloten bebouwing van 4 bouwlagen onder plat dak (deels mansardedak);

-     gevelafwerking:

o lichtbruin gevelparement met donkerkleurig aluminium buitenschrijnwerk en tussenstroken in zwart email glas en lichtgrijze gevelpleister;

-        inrichting:

o   aparte inkom voor bankfiliaal en bovenliggende woningen;

o   verharding in betonstraatstenen, enkele hoogstammige bomen, hoge hagen en afzetpaaltjes in de voortuinstrook.


Bestaande toestand

-        in overeenstemming met vergunde toestand.

Nieuwe toestand

-        zoals bestaande toestand maar met een reclametotem met een groen kruis.

Inhoud van de aanvraag

-        plaatsen van een totem.

Argumentatie

Adviezen

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

Agentschap Wegen en Verkeer/ AWV - District Antwerpen

17 oktober 2022

4 november 2022

Voorwaardelijk gunstig

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht

zijnde gewestplan, in een woongebied in de stedelijke agglomeratie van Antwerpen, dit is het gedeelte van de stad gelegen tussen de Kleine Ring en respectievelijk de reservatiestrook voor de aanleg van lijninfrastructuur (de A102) tussen Merksem en Wommelgem, de R11 tussen Wommelgem en Mortsel, de oostelijke grens van Mortsel en Hove en de reservatiestrook voor pijpleidingen tussen Hove/Kontich en Hemiksem.

De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving, (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).

In dit gebied wordt de maximale bouwhoogte afgestemd op de volgende criteria:

  • de in de onmiddellijke omgeving aanwezige bouwhoogten;
  • de eigen aard van het betrokken gebied;
  • de breedte van het voor het gebouw gelegen openbaar domein.

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

  • Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater). (De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)

De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.

  • Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).

(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)

De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Algemene bouwverordeningen

  • Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.

(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)

De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

  • Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van

28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.

(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)

De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend(e) punt(en):

  1. artikel 27 Open ruimte:

Voortuinen zijn vrij van constructies met uitzondering van tuinafsluitingen, brievenbussen. De aangevraagde totem is een constructie in de voortuin.

  1. artikel 33 Zaak-gebonden publiciteit:

Totems zijn toegelaten langs het baanwinkelgebied, de Singel, de Ring en in industriegebieden. Het perceel valt niet binnen deze gebieden.

 

Sectorale regelgeving

  • MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid. Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
  • Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.

Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.

  • Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.

(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)

De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.

  • Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.

(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))

Artikel 4.3.8 is van toepassing op de aanvraag. De aanvraag is hiermee in overeenstemming.

 

Omgevingstoets

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

De voorliggende aanvraag omvat geen functiewijziging en de apotheek blijft bijgevolg inpasbaar.

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

De aanvraag voorziet het plaatsen van zaakgebonden reclame in de vorm van een totem op de hoek van het perceel aan de kruising met de Grotesteenweg en de Troyentenhoflaan.

De totem is gelegen op 7,70 m van het gevelvlak van de inkompartij van de apotheek en is opgebouwd uit een inox paal van 5 m hoog waaraan een kruis van 1,30 m op 1, 30 m komt te hangen. De onderzijde van dit dubbelzijdig LED-kruis bevindt zich op een hoogte van 3,70 m ten opzichte van het maaiveld aan de kant van de Grotesteenweg.

Ondanks het feit dat zaakgebonden publiciteit belangrijk is voor handelspanden om zich in de omgeving kenbaar te maken kan deze toevoeging niet gunstig geadvisserd worden omdat deze strijdig is met artikel 33 uit de bouwcode.

Totems zijn namelijk enkel toegestaan langs het baanwinkelgebied, de Singel, de Ring en in industriegebieden. De Grotesteenweg maakt geen deel uit van dit toepassingsgebied waardoor de inplanting van de totem hier niet aanvaardbaar is.

De positionering van de totem is ook strijdig met artikel 27 uit de bouwcode wat stelt dat voortuinen vrij zijn van constructies met uitzondering van tuinafsluitingen, brievenbussen.

Wegens strijdigheden met zowel artikel 27 en artikel 33 uit de bouwcode dient de aanvraag geweigerd te worden.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat elke omgevingsvergunningsaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien. Dit is het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

 

De parkeerparagraaf is niet van toepassing omdat deze aanvraag betrekking heeft op zaakgebonden / niet-zaakgebonden publiciteit.

Advies aan het college

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

 

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te weigeren, omwille van onverenigbaarheden met stedenbouwkundige voorschriften.

Fasering

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

19 september 2022

Volledig en ontvankelijk

17 oktober 2022

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

16 december 2022

Verslag GOA

28 november 2022

naam GOA

Gerd Cryns

Onderzoek

Bevraging aanpalenden

Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij:

-     het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning te weigeren.

Artikel 3

De plannen waarvan het overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, maken integraal deel uit van dit besluit.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.